Malaweja vai ei...

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Haisu
Junior Member
Junior Member

Malaweja vai ei...

Viesti Kirjoittaja Haisu »

Nyt on tuon 300litrasen perustus oikeastaan enää lämmitintä ja sähkönjohtavuusmittaria vaille "valmis"(+lisää kiviä paljon). Eli en sitä perusta, ennen kuin nuo vekottimet saan mutta lähinnä kysynkin nyt jotta mitä mieltä olette vedenlaadusta?! Muutin vuodenvaihteessa kerrostalosta omakotitaloon ja vedenlaatu muuttui ainakin pH:n osalta selvästi. Eli ok-talossa on kaivovesi.

Tässä hieman taustatietoa..
(Tetran tippatestit kyseessä)

Raanasta tuleva vesi

pH n.6,5
KH 5
GH 6

Akvaarion vesi ENNEN vedenvaihtoa
(Edellisestä vedenvaihdosta n. 2,5vk,valitettavasti :()

pH n.8
No3 n.25mg/l
No2 0
GH 7
KH 6

Akvaarion vesi JÄLKEEN vedenvaihdon (n.5h)

pH n.7,5
No3 12,5 - 25mg/l
No2(en mitannut)
KH 7
GH 7

Lämpötila on 25 astetta

Ostin muuton aikana Tetran pH/KH Plus:aa ja sitä olen nyt käyttänyt vedenvaihdon yhteydessä ja näyttää toimivan ainakin tuon pH nostajana. Eli pH varmaan nousee tuonne 8 paikkeille kuten ennen vedenvaihtoa oli..
Mutta mites taas noiden kovuuksien kanssa..minen ymmärrä oikein niiden päälle( [:I] )että miten ne tuossa altaassa pitäisi olla. Ainakin kerrostalossa oli ongelmana korkeat kovuudet. Ja onko tuo pH/KH plus suotava, vai onko ongelmana liiallinen KH:n nousu?

Mitä muita muutoksia taasen on tullut muuton aikana, on hiekkapohja. Ennen oli jokisora/korallimurske sekoitus.

Lähinnä ajan sitä takaa, että onko tuossa vedessä mahdollista edes pitää malaweja vai meneekö liialliseksi säätämiseksi..kun kuitenkin niitä kovasti tahtoisin :( Vai onko minun tyytyminen happaman veden kaloihin suosiolla...mutta kun ei TAHDO :roll:

Kertokaa viisaammat, miltä tämä homma kuulostaa/näyttää... :|
*mine mittään tiedä...*
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Näyttävät ihan hyviltä arvoilta. Miksi käyttää kallista kaupallista kh-kohottajaa? Ruokasoodan lisäys 3 lusikallista / 100 litraa tekisi tuosta malaweille melko sopivaa.
Haisu
Junior Member
Junior Member

Hyvä kun kerroit..minä en tuollaista edes tiennyt.. [;)]
Nostaako tuo sooda sitten myös pH:ta? Se on oikeastaan sitten suurin ongelma jos kerran kovuudet ovat kohdallaan..Jos se sooda nostaa, niin mikäs siinä sitten..tuo 6,5 on vaan "hieman" alhainen, jotta jollain se olisi saatava nousemaan..
*mine mittään tiedä...*
arasila
Member
Member
Viesti:

Sooda nostaa karbonaattikovuutta, mikä puolestaan nostaa pH:ta. Myös veteen liuenneen hiilidioksidin määrä vaikuttaa happamuuteen.

Taulukko: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html

Ruokasooda on halpa, turvallinen ja helppo tapa nostaa KH-arvoja. Sopiva annostus selviää kokeilemalla. Ennen siirtymistä Ciklidistien suolaseoksiin tapasin laittaa 5-6 lusikallista ruokasoodaa/100 litraa vaihdettavaa vettä Helsingin vesijohtoveteen; tämä riitti nostamaan KH-arvon tanganjikalaisille sopivaksi.
Haisu
Junior Member
Junior Member

Kiitos edelleen lisäinfosta..mä otan sitä tällä lailla osissa vastaan niin muistan paremmin.. [;)]

Mitkä on malaweille sopivat KH ja GH arvot? Tuo 6-7 pintaan?
Jos KH on raanasta otettaessa 5 ja vedenvaihdon ja soodan lisäyksen jälkeen 7 niin kaikki siis ok? Mites se kokeileminen? Kannattaako aloittaa vaikka sillä 3 ruokalusikallisella ja testata vesi sen jälkeen? Kuinka pian nousun näkee? 1h? Ja mikäli arvot eivät vielä kohdallaan, jatkaa sitten vaikka lusikallinen kerrallaan?

Sitten noista suoloista..olen nyt käyttänyt JBL:n Aqua-Duria mutta tarkoitus olisi hommata (joskus :roll: kun löytäs..)sähkönjohtavuusmittari ja sitten yrittää itse tehdä sopiva suolasekoitus. Epäilen vain tuon onnistumista..se malawivesilaskuri on minulle täyttä hepreaa.. :roll: :mrgreen: Joku muu saa sen laskea..
Joka tapauksessa, ennen tuota mittaria, on varmaan suotavaa käyttää edes tuota kaupallista valmistetta.. eikö nuo suolat ole kuitenkin melko tarpeellinen malawien ollessa kyseessä?
*mine mittään tiedä...*
arasila
Member
Member
Viesti:

J. Järven sivujen mukaan vesiarvot Malawi-järvessä ovat:

GH=4,4 KH=6,6 Sähkönjohtokyky=241 mikroS/cm, pH=8,42.

GH siis on kohdallaan, KH:ta voisi vähän nostaa. Näppituntumalta suunnilleen kolme lusikallista (riippuu lusikan koosta) ruokasoodaa /100 litraa vettä nostaa arvoja juuri sopivaksi, eli noin 7:ään. Tästä voi varmistua mittaamalla arvon.

AquaDur on kallista (akvaarioliikkeessä 20€ / 250 grammaa), liukenee hitaasti ja nostaa enemmän kokonaiskovuutta kuin karbonaattikovuutta. Purkillinen ruokasooda (125 grammaa) maksaa Alepassa alle euron (eli alle kymmenesosan AquaDurin hinnasta). Ruokasooda liukenee nopeasti ja nostaa pelkästään karbonaattikovuutta. Lisäksi ihmisille syötettävien elintarvikkeiden turvallisuus ja puhtausvaatimukset ovat paremmat kuin lemmikkieläintarvikkeiden.

Eipä tule mieleen yhtään syytä käyttää AquaDuria, oli sähkönjohtavuusmittari tai ei.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Haisu kirjoitti:Hyvä kun kerroit..minä en tuollaista edes tiennyt.. [;)]
Nostaako tuo sooda sitten myös pH:ta? Se on oikeastaan sitten suurin ongelma jos kerran kovuudet ovat kohdallaan..Jos se sooda nostaa, niin mikäs siinä sitten..tuo 6,5 on vaan "hieman" alhainen, jotta jollain se olisi saatava nousemaan..
Malawin vedessä on lähinnä karbonaatteja, ja siksi veden pH on varsin korkea.
kannattaakin lisätä ruokasoodaa ja ehkä jonkin verran kaliumkarbonaattia ja kaliumvetykarbonaattia, jos kasvienkin kannalta. Kalium kun on kasveille tärkeä ravinne.
Samalla nousee pH.

Vedestä:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... m-vesi.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
MiSt
Senior Member
Senior Member

Re: Malaweja vai ei...

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Haisu kirjoitti:Nyt on tuon 300litrasen perustus oikeastaan enää lämmitintä ja sähkönjohtavuusmittaria vaille "valmis"(+lisää kiviä paljon).
Hyyvähyvähyvä...! [;)] Tervetuloa vaan joukkoon. :mrgreen: Antti ja Jukka tuossa jo hyvin neuvoivatkin. Yritän tässä nyt vielä hieman hämmentää soppaa omalta osaltani. [;)]
Raanasta tuleva vesi

pH n.6,5
KH 5
GH 6
Hyvältä vaikuttaa.

Malawijärvessä:
GH = 3,1-5,0 dH,
KH = 6,2-7,2 dH ja
pH = 7,7-8,6

Kuten näkyy, GH:si vaikuttaa jo sinällään sopivalta Malaweille. Uskon, että vedessäsi on riittävästi molempia magnesiumia ja kalsiumia, joten GH:ta nostavia suoloja sinun tuskin tarvitsee veteesi lisätä.

Karbonaatteja kannattaisi veteesi sen sijaan hieman lisätä vetykarbonaattien muodossa. Niitä saat kätevästi ruokasoodasta eli natriumvetykarbonaatista ja kaliumvetykarbonaatista. Vaikka se laskuri vaikuttaisikin heprealta, saa sillä näppärästi laskettua tarvittavat suolalisäykset tarkasti. Autan kyllä, jos tarvitset jelppiä. Esim. Tetran testien mukana tulevilla mitta-astioilla on suolojen riittävän tarkka annostelu helppoa.

Voisit tehdä niin, että mittaat tuon KH:n hieman tarkemmin. Saat sen mitattua 0,5dKH:n tarkkuudella ottamalla kaksinkertaisen vesinäytteen (eli yksi tippa on 0,5dH) ja 0,25dKH tarkkuudella tietenkin nelinkertaisella määrällä. Tämä auttaisi KH:n nostossa määrittämään oikea bikarbonaattisuolalisäys, kun sinulla ei ole kerran johtokykymittaria. Jos mittaat kraanasta tulevan vetesi tarkemman KH:n, niin voin laskea sinulle tarkan ruokasoodalisäyksen, jolla saat altaasi veden sopivaksi.?

pH:n kanssa ei ole aivan niin tarkkaa käytännössä. Sehän vaihtelee vuorokausirytmin, paikan (joen suisto tms.) ja kelinkin mukaan järvessä liuenneen hiilidioksidimäärän mukaan. Kunhan se pysyy emäksisen puolella, uskon sen riittävän. Mielestäni on järkevää säätää altaan veden ionipitoisuudet mukaan lukien karbonaatit oikeiksi ja katsoa sitten mihin pH näillä arvoilla asettuu - mitä todennäköisimmin kaloille ihan sopivan emäksiseksi.
Mitä muita muutoksia taasen on tullut muuton aikana, on hiekkapohja. Ennen oli jokisora/korallimurske sekoitus.
Hyvä muutos! Korallimurskeet kuuluvat merivesialtaisiin - ei Malawialtaaseen. [;)]
Lähinnä ajan sitä takaa, että onko tuossa vedessä mahdollista edes pitää malaweja vai meneekö liialliseksi säätämiseksi..kun kuitenkin niitä kovasti tahtoisin :( Vai onko minun tyytyminen happaman veden kaloihin suosiolla...mutta kun ei TAHDO :roll:
Veikkaampa, että vedessäsi on päinvastoin vaikeampi pitää happamanvedenkaloja, joiden pitäminen menisi liialliseksi säätämiseksi hiilidioksidilisäyksineen yms. [;)] Vetesi vaikuttaa harvinaisen helpolta "aihiolta" Malawivedeksi. Sähkönjohtavuus on luultavimmin hieman järven arvoja korkeampi, mutta kohtuuden rajoissa uskoakseni kuitenkin.

Sinun kannattaa myös tehdä niin, että mittaat jollain suhteellisen tarkalla mitalla (ämpäri, tms muu astia, jonka vetoisuuden tiedät tarkalleen) puolet altaasi vedestä pois - siis mikäli aiot vaihtaa esim 50% vedestä viikottain. Tee vaikka teipistä pikku merkki altaan kehykseen tähän kohtaan, niin tiedät tarkalleen kuinka paljon altaasi vettä vaihdat. Huomio myös mahdollisesti myöhemmin altaaseen lisättävät kivet yms. Näin suolalisäyskin pysyy vakiona ja vesiarvot vakaina. Ennen vedenvaihtoa olisi sitten hyvä ensin täyttää allas ylämerkkiin korvataksesi haihtuneen veden ja sitten vasta vaihtaa vesi.
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Haisu
Junior Member
Junior Member

KIITOS oikein paljon neuvoista..olen siis TODELLA tumpelo näissä vesikemian(siis kaiken kemian :roll: )asioissa, joten mulle saa ja oikeastaan pitääkin vääntää rautalangasta, jotta menee kunnolla perille. Yrittäkää kestää.. :mrgreen:

Kiva kuitenkin kuulla, että voin edelleen jatkaa näiden mielenkiintoisten kalojen parissa. Minulla ei tällä hetkellä ole kuin yksi malawi(Pseudotropheus zepra, Lumbaulo) enkä edes aio vielä suunnitella muuta kalastoa, ennenkuin saan todellakin kaiken MUUN kuntoon.
Sellainen kysymys tämän hetkisestä kalastosta, jotta affenen lisäksi akvasta löytyy partamonni(uros),kyhmybanjomonni ja ampiais(vai mehiläis)okamonni. Nuo eivät malawialtaaseen kuulu, se tiedetään ja olen valmis laittamaan ne pois, mutta kysymys kuuluukin, että sopeutuvatko nuo miten helposti(pienellä vaivalla->stressillä) oikeanlaiseen veteen? Ovat tuossa purkissa olleet jo ainakin 2-5v(riippuen monnista) ja "sopeutuneet" näennäisesti hyvin, mutta onko niille miten suuri shokki joutua äkkiä niille oikeanlaiseen veteen?! Jos annan ne pois, pitääkö uusia omistajia muistuttaa pitkästä totutuksesta vai miten?? Tämä siis mieltäpainava ongelma ollut jo jonkin aikaa..:(

Mitäs mun nyt pitikään lisäillä...sitä asiaa riittää.

Eli..tuli tänään mieleen, että ei mulla vielä ihan kaikki olekaan kasassa, joskin kovasti kaikki yritän haalia. Sen käsityksen nyt sain, että mahdollisesti en tarviisi välttämättä tuota sähkönjohtavuusmittaria..onko näin?! Jos siis saatte laskettua ne arvot kunhan itse kerkeän mittailemaan..
On helpotus jos ei tuota mittaria tarvitsisi kun on kohtalainen investointi vaikka esim. saksasta sen hommaisi ja kun mulla ei ole luottokorttia.. :|

Mutta, suurimmat(!) mitä multa puuttuu vielä, ovat jalusta ja sisäpuolelle asennettava tausta. Eli ei välttämättä pieniä investointeja mutta kun tarvitsee kuitenkin..Jalustasta ajattelin, että veli voisi mahdollisesti alumiinistä tehdä jos vain saisin jostain hommattua niitä liitoskappaleita. Osaako kukaan sanoa mistä niitä voi hommata?

Ja sitten tausta..olen päättänyt, että tahdon sisäpuolelle asennettavan taustan ja olen ajatellut, että tekisin sen itse. Mutta se, onnistuuko se onkin sitten toinen juttu.. :roll:
Vaikka noita ohjeita on netti pullollaan, silti olisi hyvä, jos joku (senkin :mrgreen: ) siitä rautalangasta mulle vääntäisi miten ja mistä se kannattaa tehdä. Onko miten vaikeaa ja saako tehtyä oikeasti aidonnäköisen..?!
En todellakaan sitä raaskisi ostaa.. :?
Onko mielipiteitä siitä, kannattaisiko myös pohjalle tehdä joku kivipohjan "tausta" jonka päälle sitten lappaa kiviä ja mahd. hiekkaa??

Suodatuksesta sen verran, että uuteen akvaan laitan mattosuodattimen ja vanhasta akvasta sisäsuodattimen roskia keräämään. Tuon mattosuodattimen väsääminenkin kyllä arveluttaa..ei mitään hajua, minkä mallinen kannattaisi tehdä, mihin sijoittaa jne.. :|

Tämä harrastus on niin pitkään hankalaa ja vaivalloista kunnes ehkä joskus sen toimivan kokonaisuuden TOIMIMAAN saan!Sitä odotellessa yritetään säätää sitten sitä sun tätä..

Tästä tuli taasen romaani ja jatkossa tulee tod.näk. myös, mutta nyt olisi tarkoitus pistää "harrastukseen" vauhtia ja siis tietoa kaivataan. Kiitos kaikille jotka jaksavat lukea ja vielä vastata minulle..
:roll: [/i]
*mine mittään tiedä...*
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Vielä vesiarvoista: käytän itse malawilaskurin opastamana ruokasoodaa pääasiassa, sekä kahta muuta suolaa pienessä määrin. Johtavuus, GH, KH, NO2 ja NO3 ovat hyvin hallinnassa ja Malawijärven arvojen haarukassa. Mutta pH on sinnikkäästi liian alhaalla, hitusen alle seiskan koko ajan. Vedessä on hyvä pintavirtaus, pari ilmastintakin, ja vettä vaihdan 250 litraa viikossa (720 litran allas).

Mutta huolimatta tästä 'ongelmasta' kalat viihtyvät erinomaisesti ja koko ajan muutama naaras hautoo.

Eli kunnon vedenvaihdoilla ja ruokasoodalla pääset hienosti vauhtiin. Loppu on hienosäätöä, jota voi tehdä kiinnostuksen mukaan.

-Juissi
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Tuohon monnien kotiuttamiseen sanoisin että siihen suuntaan että niiden vesiososuhteet paranevat, ei liity riskejä ainakaan niin paljon kuin toiseen suuntaan. Kalojen elimethän eivät varmasti ole muuttuneet tämän muutaman vuoden aikana, eli niiden fysiologia on varmasti niiden luontaiseen veteen sopeutunut. Sen sijaan elinten toiminta voi sopeutua jonkin verran muuttuneisiin olosuhteisiin. Esim. ihmisen keuhkot/verenkiertoelimistö sopeutuvat pikkuhiljaa ohueen ilmaan (vähäisempään hapen osapaineeseen) vuoristossa. Muutos alempiin korkeuksiin ei tuota negatiivisia vaikutuksia, päinvastoin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kirjoittajat ovat jälleen kerran sotkeneet soodan ja ruokasoodan toisiinsa. Eli lyhyestä: ruokasooda on ruokasoodaa (NaHCO3) ja sooda on soodaa (Na2CO3).

Sooda on varsin ärsyttävää ainetta, haitallista iholle, silmille, hengitettynä/nieltynä... Toisin kuin ruokasooda, joka on vähemmän haitallista.

Olettavasti kuitenkin kaikki ovat tarkoittaneet ruokasoodaa myös puhuttaessa soodasta.
arasila
Member
Member
Viesti:

aqua2002 kirjoitti:Kirjoittajat ovat jälleen kerran sotkeneet soodan ja ruokasoodan toisiinsa. Eli lyhyestä: ruokasooda on ruokasoodaa (NaHCO3) ja sooda on soodaa (Na2CO3).

Sooda on varsin ärsyttävää ainetta, haitallista iholle, silmille, hengitettynä/nieltynä... Toisin kuin ruokasooda, joka on vähemmän haitallista.

Olettavasti kuitenkin kaikki ovat tarkoittaneet ruokasoodaa myös puhuttaessa soodasta.
En minä ainakaan. Kumpaa tahansa voi käyttää (ja käytetään) karbonaattikovuuden nostamiseen, esimerkiksi J. Järven sivulla olevassa tanganjikasuolaohjeessa (seos A) on sekä natriumvetykarbonaattia (62,7%) että natriumkarbonaattia (9,9%). Lisäksi seokseen kuuluu kalium(vety)karbonaattia. Natriumkarbonaatin annostelussa saa vain olla tarkkana, koska pH nousee sillä helposti yhdeksään ja yli.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

arasila kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti:Kirjoittajat ovat jälleen kerran sotkeneet soodan ja ruokasoodan toisiinsa. Eli lyhyestä: ruokasooda on ruokasoodaa (NaHCO3) ja sooda on soodaa (Na2CO3).

En minä ainakaan. Kumpaa tahansa voi käyttää
Toki voi käyttää, mutta huomathan sitten eron, joka natriumvetykarbonaatin ja natriumkarbonaatin käytössä on. Eli oleellisen ero on se, että pH nousee huomattavasti nopeammin kuin vetykarbonaatteja käyttäessä.
Tota, niin... Olikohan kyse nyt Malawin vedestä vai Tanganjikan? Malawin vesi on kuitenkin erilaista kuin tuossa toisessa järvessä - toki samoja komponentteja voi käyttää, ei se kalium tai natrium siitä miksikään muutu riippuen siitä, onko sitä tanganjikassa vai malawissa, mutta mitään syytä ei Tanganjika-akvaarion tarkoitettua suolaseosta ole laittaa Malawi-akvaarioon. Voi pian yllättyä vesiarvoista, kun vastaavasti enemmän tanganjikalaista vettä ;)
arasila
Member
Member
Viesti:

aqua2002 kirjoitti:Toki voi käyttää, mutta huomathan sitten eron, joka natriumvetykarbonaatin ja natriumkarbonaatin käytössä on. Eli oleellisen ero on se, että pH nousee huomattavasti nopeammin kuin vetykarbonaatteja käyttäessä.
Huomaan toki. Natrium-/kaliumvetykarbonaattia tarvittiin 200-litraiseen 50% vedenvaihdossa 9 mittalusikkaa. Ciklidistien suolaseoksella, jossa on natriumkarbonaattia, yksi samankokoinen lusikallinen riittää hyvin 460-litraiseenkin.. [;)] Aika kovaa ainetta, sen olen huomannut. 60-litraiseen poikasaltaaseen on vaikea annostella niin vähän, että pH ei nousisi yli yhdeksän. :|
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Nou hätä - minä puhuin ruokasoodasta ja niin myös kirjoitin. Hyvää, halpaa ja saatavilla lähikaupastakin...

-Juissi
Haisu
Junior Member
Junior Member

Pitkästä aikaa taas paikalla...

Eli annettiin viimeksi ohjeita jotta mittaa KH esim.2-4 kertaisella määrällä vettä jotta osaatte mitata minulle sopivan määrän ruokasoodaa. Arvo suoraan raanasta mitattuna;

Tetran tippatesti

norm.5ml->nyt 15ml eli kolminkertainen määrä

arvo 11 KH

Osaako joku laskea ruokasoodan määrän jo NYT kun on parhaillaan vedenvaihto käynnissä? :| Jos ei, kokeilen tuota n.3lusikallista/100l

Muuten, vasta NYT tuli mieleen että JBL:n suolasekoitus on aivan loppu, ei saa juuri yhtään.. :( En ole muistanut käydä ostamassa.. :cry: Miten tämä vaikuttaa? Onko suoloille mitään tehtävissä kuin että käyn huomenna ostamassa lisää ja lisään sitten?! Olen kiinnostunut hommaamaan omat suolasekoitukset mutta en osaa laskea niitä laskurilla ja tarvitaanko eri suolojen määrittämiseen sähkönjohtavuusmittari? Jos joku osaisi laskea jo annettujen tietojen perusteella myös suolot minulle, olisin todella kiitollinen...

Jalustan 300 litraiseen olen päättänyt tehdäkin lecaharkoista..en raaski ostaa enkä jaksa odottaa että joku sen mulle tekee alumiinista. Eiköhän noista harkoistakin saada kohtalainen jalusta aikaiseksi.. [;)]

Sitten lämmitinkysymys..eli aqua-webin kautta olen löytänyt 200w lämmittimen(jos on vielä myynnissä) mutta myyjä haluaa myydä "rahat tilille-sitten tuote" periaatteella. Oletteko te koskaan ostaneet näin jos olette? Itse ostaisin mieluummin postiennakolla jotta olisi turvatumpi saanti mutta kokemuksia ehdotuksia tilanteeseen otetaan vastaan..

Sitten taustasta...BTN taustaa en raaski eikä juuri ole rahaakaan ostaa vaikka hienoja on. Itsetehty kiinnostaa mutta osaamisesta en ole todellakaan varma ja haluaisin kuitenkin melko aidonnäköisen. En ole varma onnistuuko kaikkien aineiden ja välineiden kanssa tuhraaminen :roll: Tuossa yhdessä ketjussa malawipalstalla oli, että joku myy jäljitelmiä n.20e hintaan. Mitä luulette, ovatko ihan hyviä? Entä jos tuotteen ostaa, olisiko sitä mahdollista JÄLKIKÄTEEN käsitellä esim. eri väriseksi?? Tällä hetkellä SUURIN ongelma on tausta ja vesiarvojen saaminen kohdalleen.

Kivistä...tiedän että luonnosta voi ottaa kiviä mainiosti akvaarioon EIKÄ edes tarvitse keittää kunhan vain pesee hyvin kuumalla vedellä(eikö?) mutta miten kun olen myös kuullut/lukenut että kivistä voisi liueta jotain(?)veteen?! Lähinnä siis sellaisista missä on selkeästi jotain kiiltävää eli öö...oliko se jotain metallia vai mineraalia vai mitä... :?
Mutta monesti kun olen luonnossa kulkiessa pyrkinyt kiviä katselemaan on kaikissa kiillettä. Jos järvestä suoraan ottaa kiviä, liukeneeko niistä enää mitään? Kiviä tarvitsen nimittäin PALJON lisää, tällä hetkellä pääasiassa laavakiviä mutta luonnonkivet kiinnostavat myös. Itsetehdyt kivet kiinnostavat myös mutta edelleen en usko että onnistuu itse tekeminen..lähinnä siis tällä olikos se lasikuitumenetelmällä millä myös taustoja tehdään. Ei ole vissiin oikein ohjeita niistä... :( Vai järvij, joko on ohjekirjanen saatavilla taustakurssilta?

Tässä tätä TAAS...yrittäkää jaksaa vastata mielellään kaikkeen niin pyrin keräämään suurimman osan tarvittavasta tiedosta tämän ketjun alle [;)]
*mine mittään tiedä...*
Hoitsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hoitsu »

Lueskelin aiheen kirjoituksia ja huomasin, että kylläpä on pientä ihmistä viilattu TOSI hyvin linssiin pienellä paikkakunnalla malawiallasta perustaessani!!! Täysin ummikkona asioista, selvittelin niitä monelta kantilta: paikallisesta liikkeestä, kuopiosta ja vieläpä juttelin jonkun hesalaisen tukkuliikkeen ihmisen kanssa ja KAIKKI sanoivat, että perusjuttu pH:n nostamiseksi on laittaa pohjaksi korallimurska. [}:)] Ja minähän laitoin ja oli nimittäin kallista! Sanoivat " ammattilaiset " että sitten vain Aquadur Malawi - jauheella nostetaan kovuutta ja tulee oikeita mineraaleja ja kallista on sekin eväs!

No kalat ovat viihtyneet hyvin, muutamaa Labidochromis caeruleus kuolemaa lukuunottamatta. pH on 8.5 luokkaa ja GH n. 7.0.

ELI onko nyt kamala moka, että pohja on korallimurskan ja normaalin akvaariosoran sekoitusta? Ei tee mieli alkaa allasta tyhjentämäänkään. Ja entä jos luovun kaupan mineraalivalmisteesta ja vaihdan 20 kertaa halvempaan ruokasoodaan niin miten toimin? Teenkö reilun vedenvaihdon ja sitten lisään rkl/ 100 l annostuksella? Allas 240 litraa, joten vedenvaihdossa vettä vaihtuu n. 100 litraa.

Voi että ottaa päähän kun huomaa että on saanut vääriä neuvoja tai ainakin sellaisia että rahat meni niin että hurina kävi! [}:)] Kumpa olisi jo altaan perustamisvaiheessa ollut kotona netti...
Izze
Senior Member
Senior Member

Ei tuosta korallimurskasta varsinaisesti haittaakaan/hyötyäkään ole, kun siitä ei noin korkeassa pH:ssa pitäisi liueta paljon mitään veteen. Toisaalta malawijärvessä ei korallimurskaa kyllä luontaisesti ole, joten jää omaksi makuasiaksi sen pitämisen hiekan seassa. Voin kertoa, että korallimurskaa oli omassakin ekassa altaassa pohjalla juuri samoin perustein. Nykyisin karbonaattikovuuden nosto hoituu NaHCO3 lisäyksellä helposti.

Tuo sun altaan pH 8.5 on varsin lähellä, GH (kokonaiskovuus)= 7 on hiukan korkea (4-5 olisi lähellä malawin arvoja) ja varmaankin KH (karbonaattikovuus) on altaassasi hiukan järven KH= about 7 alle. Suosittelen tuota soodan hankkimista vaikkapa apteekista kilotavarana (NaHCO3). Ei ole kallista ja sillä saa varsin tyydyttävän lopputuloksen aikaan.
Sähkönjohtavuus altaassa tulee todennäköisesti olemaan tällä tavoin hiukan malawijärveä korkeampi, mutta ollaan kuitenkin kohtuuden rajoissa.
Hoitsu
Junior Member
Junior Member

Minä ole näissä asioissa ihan untamo eli onko mainitsemasi NaHCO3 sama asia kuin RUOKAsooda vain onko se muuta soodaa? :? Onko se yksistään riittävä tällaisen aloittelijan altaaseen joka ei paljon sähkönjohtavuuksia mittaile? [;)]

Jos joskus löydän itselleni sen isomman altaan, 500-600 litraa niin sinne laitan hienoa hiekkaa! Tuota allasta en kyllä kehtaisi pelkän näköseikan takia alkaa tyhjentämään.

Niin ja tuosta vielä, että ihan pokkanako seuraavassa vedenvaihdossa lisäänkin ruokasoodaa? Jos siis vaihdan vettä 100 litraa niin laitan yhden rkl ruokasoodaa??? Rautalangasta... [;)]
Haisu
Junior Member
Junior Member

Itse laitoin eilen n.3 teelusikallista/100l vettä vedenvaihdon yhteydessä. Akvaario siis 128l ja vettä vaihdoin n. 2/3 osaa. Arvot ehdin mittaamaan vasta tänään illalla mutta aamulla ainakin kalat näyttivät elossa olevan jotta suuria muutoksia tuskin oli... [;)]

Hoitsu, mä vaihdoin tuon korallimurskan pois vasta vuodenvaihteessa kun samalla muutettiin. Suosittelisin kuitenkin sinuakin, jos vain jaksat, vaihtamaan soran hiekkaan. On luonnollisempi, mukavamman näköinen ja ainakin meillä kalat(yksi malawi ja monnit) tykkäävät kaivaa ja kaivautua hiekkaan. Tämä ei onnistunut soralla/murskalla.
Hommaahan siinä on mutta lopputulos korvaa kaiken:)

Noniin... tiedän että kaikkia varmaan ärsyttää( [;)] )vastailla minun iänikuisiin kysymyksiin mutta koittakaa jaksaa..kaikki kerrottu tieto on arvokasta.
*mine mittään tiedä...*
Hoitsu
Junior Member
Junior Member

Tuossa muuten mittailin altaani arvoja ja kauhukseni sain GH arvoksi 9.0!! Kaipa mittaan oikein? Se on Tetratest GH ja teen ohjeen mukaan eli huuhdon ensin mitta-astiaa altaan vedellä ja sitten otan 5ml vettä. Siihen sitten tippa kerrallaan ainetta ja ravistus joka tipan jälkeen. Muuttuu ekasta tipasta punaiseksi ja ohje sanoo, että arvo on se monenko tipan kohdalla vesi muuttuu vihreäksi. Näin tein ja muutos 9 tipan jälkeen. Onko vesiarvot ihan päin honkia??? Kalat kyllä voi hyvin ja M. johannit kutivat eilen... Pitää ostaa se KH testi.

Kyllähän se korallimurska/ sora olisi hyvä ottaa pois. Jospa vielä joskus viitsin. [;)] Mistä ostitte hiekan altaan pohjalle? Ja minkälaista ( esim. nimi tms. ) vai myydäänkö kilotavarana? Paljonko hienoa hiekkaa pitäisi olla 240 litran altaaseen? Tällä hetkellä on varmaan 70 kiloa soran ja korallimurskan sekoitusta!
Haisu
Junior Member
Junior Member

Itsellä meni yksi 25kg säkki hienointa hiekkaa 128l. Eli vähän reilu kolmesataa litraseen riittää mulla 2 säkkiä. Tällä hetkellä hiekkaa on niin paksulti että voi olla että vajaa 2 säkkiäkin riittää. Itse ostin K-Raudasta, maksoi jotain 3-4e. Tuote on Lakan Betonin tuote, nimi taisi olla vain kuivatuote. Raekoko hienoin. Seuraavan säkin ostan hieman karkempaa jotta saa enemmän vaihtelua pohjallekin. Itse haaveilen Bilteman hiekasta jota puheiden mukaan ei tarvitse juuri pestä..meni nimittäin ikä ja terveys pestä tuota, oli niin p....kaista. :roll:
Täällä vaan ei Biltemaa ole... :?

Tsemiä hommaan...kyllä se siitä... :mrgreen:
*mine mittään tiedä...*
Izze
Senior Member
Senior Member

Hoitsu kirjoitti:Minä ole näissä asioissa ihan untamo eli onko mainitsemasi NaHCO3 sama asia kuin RUOKAsooda vain onko se muuta soodaa? :? Onko se yksistään riittävä tällaisen aloittelijan altaaseen joka ei paljon sähkönjohtavuuksia mittaile? [;)]
Ruokasoodaa tarkoitin. Sähkönjohtavuusmittarin hankinta ei mielestäni ole ihan välttämätöntä heti alussa. Sitten jos innostusta vedenlaadun tarkempaan tarkkailuun myöhemmin riittää. Tuolla näppituntumalisäykselläkin olet jo tehnyt askeleen hyvään suuntaan.
Hoitsu
Junior Member
Junior Member

Mitä olet Izze mieltä tuosta GH 9.0 arvostani ?! :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”