Kerritetroja ja neontetroja 140 litraiseen?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Kerritetroja ja neontetroja 140 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Heikää kaikki!

Tiedustelenpa nyt teiltä kokeneemmilta konkareilta:

Voiko tuohon 140 l vetoiseen pyttyyn ottaa kahta, vaikkapa 10 ja 8 kalan suuruista parvea?

Vai kannattaako tyytyä vain yhdenlaiseen tetraan?
Muiksi eväkkäiksi olen kaavaillut pientä korumonnisparvea pohjalle, ja esim. taistelukalakoirasta "huomiokalaksi" :)... Vai höpisenkö ihan tyhmiä...?

Kuulostaako sillisalaatilta? Sanokaa ny, kö kokeneempia oletta... :|
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

En tunnustaudu kokeneeksi saatikka konkariksi, mutta kommentoin kuitenkin.

Tuossa kalastosuunnitelmassa ei ole yhtään levänsyöjää. Lisäisin itse sellaisen joukkoon. Ja noista tetroista; minun mielestäni iso, yhden tetralajin parvi on hienomman näköinen kuin kaksi pientä parvea. Joku muu asiantuntevampi ottakoon kantaa siihen, olisiko altaassa tuolla kalastolla liikakansoitusta.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Ok. Mielipide huomioitu. Itekki kyllä ajattelin, että iso parvi = tyylikäs kokonaisuus...

Tetrat on in, kö tykkäävät pehmeästä vedestä ja alhaisesta pH:sta. Mutta mikä levänsyöjäkala sitten heitin kans sopis samaan veteen?

Mitä teillä muilla tetraihmisillä on?
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Taju kirjoitti: Mutta mikä levänsyöjäkala sitten heitin kans sopis samaan veteen?
Vanha kunnon partamonni menisi ainakin.

Minä olen myös yhden parven kannalla, ei tule sekavan näköinen kokonaisuus ja kalat ovat rohkeampia isommassa parvessa. Neontetrat kannattaa vaihtaa kardinaalitetroihin, ne pitävät samasta lämpötilasta kuin taisto. Neoneille tulee siinä lämmössä jo hiki. [;)]
Taju
Advanced Member
Advanced Member

No joo, eli 1-2 partamonnia, viisi monnista ja kardinaalitetroja/kerritetroja (en ole usein kaupoissa nähnyt heitä, mut nyt olisi tarjolla) ja taistelukala?

Ei paha, ei paha... :D

Olen kyllä pohtinut, että onko noi kerritetrat taistelukalaa ajatellen liian provosoivia otuksia? Siis ulkonäöllisesti? Muistuttavat jonkin verran taistelukalanaaraita, ei kai liikaa? (Anteeksi tyhmyyteni :? )

Tää nyt on ehkä tällasta varmistuksen varmistuksen varmistusta, mutta haluan kuulla, jos oon tekemässä jotain tyhmää...
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Noita monnisia kannattaisi ottaa ainakin se kuusi kappaletta, kymmenenkin mahtuisi minun mielestäni. Nekin ovat rohkeampia isommassa parvessa. Partiksia kannattaa ottaa silloin vain yksi.

Kerrien ja taistelukalan yhteiselosta ei ole kokemuksia, joten siihen en ota kantaa. Jätän sen aiheen viisaammille. :)
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Neontetraa ja taistelukalaa en samaan altaaseenlittaisi koska neontetra pitää viileästä vedestä, taistelukala lämpimästä. Neontetran tilalle hyvä vaihtoehto on kardinaalitetra.
-markus-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -markus- »

Itsekkin kannattaisin noita kardinaalitetroja. [;)]
Parvena erittäin upean näköinen ja rauhallinen kala.
Lämpö: 24 - 28 °C
pH: 5 - 6,5
Kovuus: pehmeä vesi
Koko: 5 cm

Linkit:
http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/kar ... tetra.html
Hyvin hoidettu akvaario on ilo silmälle.
http://koti.mbnet.fi/mark1987/
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Markuksen tavoin kannattaisin mielummin kaardinaalitetroja kuin kerritetroja. Minulla nimittäin on kerritetroja - etukäteen luin, että ne on eloisia mutta sävyisiä. Eloisia kyllä ovat, mutta sävyisyydestä voi olla kahta mieltä. Meillä nimittäin saa kiukkuiseksi mainostetut ahvenetkin kyytiä kerritetroilta! Partis on ainoa, jota ne ei uskalla kiusata. Eikä näillä kaloilla ole puute tilasta, piiloista, lajitovereista tai ruuasta.

Tuosta partiksesta vielä - ottaisin itse kyllä tuon kokoiseen altaaseen vain yhden maatiaispartamonnin. Kaksi on ymmärtääkseni aika paljon 140 litraan. Lisäksi, jos ovat eri sukupuolta, hukut pian poikastulvaan.

Sopiva kalasto voisi olla esim.
1 taisto
1 partis
12-16 kaardinaalitetraa
6 monnista

Ja ota etukäteen selvää että nuo monniset on sellaisia, että pärjäävät taiston ja tetrojen kanssa samoissa lämmöissä.

Sulle tulee hieno akvaario. :D

*edit* Lisätään vielä, että minulla siis ei ole kokemusta kerritetrojen ja taiston yhteiselosta, mutta kun noita tetroja olen seurannut, niin en itse laittaisi niitä minkään rauhallisuutta kaipaavan tai helposti kiusattavan kanssa samaan pyttyyn.
Voihan olla että minulla on altaassani joku kiukkuisten kerrien kerho. Puhun ko. lajista vain tämän yhden parven elon seuraamiseen pohjautuvalla kokemuksella.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Kiitoksia neuvoista!

Eilen illalla tuota partista mietin itsekin tarkemmin, ja totesin että yksi saa piisata. Hyvä että sain vahvistuksen uumoiluilleni.

Hyvä tietää, että monnisia uskaltaa harkita isompaakin parvea, enempi tietysti parempi sekä niiden, että akvaarion pohjan siisteyden kannalta. Ja josko tuo partiskin säästyisi ylensyönniltä [;)]

Kerritetrat pistän siis uudelleen harkintaan...

Harmi, kun tuntuvat ainakin täällä päin olevan niin harvoin tarjolla, ni kellään tutullakaan ei ole oikein mitään tietoa. Ja akvaarioliikkeestä tulee luonnollisesti se "kyllä sopii, ihan näin, kuule...", johon olen oppinut suhtautumaan varauksella. (Ei vähiten siksi, että kyseisessä liikkeessä myydään kerritetroja timanttitetran nimellä... 8O )

Ehkäpä siis luotan sanaasi MKM, ettei sitten käy kylmät ja kaduta. :)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ainakin kupari- ja helmimonniset pärjäävät taistolämmössä, samoin upeat kultapäämonniset. Korumonniset eivät tietääkseni viihdy kovin lämpimässä vedessä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”