Markuksen tavoin kannattaisin mielummin kaardinaalitetroja kuin kerritetroja. Minulla nimittäin on kerritetroja - etukäteen luin, että ne on eloisia mutta sävyisiä. Eloisia kyllä ovat, mutta sävyisyydestä voi olla kahta mieltä. Meillä nimittäin saa kiukkuiseksi mainostetut ahvenetkin kyytiä kerritetroilta! Partis on ainoa, jota ne ei uskalla kiusata. Eikä näillä kaloilla ole puute tilasta, piiloista, lajitovereista tai ruuasta.
Tuosta partiksesta vielä - ottaisin itse kyllä tuon kokoiseen altaaseen vain yhden maatiaispartamonnin. Kaksi on ymmärtääkseni aika paljon 140 litraan. Lisäksi, jos ovat eri sukupuolta, hukut pian poikastulvaan.
Sopiva kalasto voisi olla esim.
1 taisto
1 partis
12-16 kaardinaalitetraa
6 monnista
Ja ota etukäteen selvää että nuo monniset on sellaisia, että pärjäävät taiston ja tetrojen kanssa samoissa lämmöissä.
Sulle tulee hieno akvaario.
*edit* Lisätään vielä, että minulla siis ei ole kokemusta kerritetrojen ja taiston yhteiselosta, mutta kun noita tetroja olen seurannut, niin en itse laittaisi niitä minkään rauhallisuutta kaipaavan tai helposti kiusattavan kanssa samaan pyttyyn.
Voihan olla että minulla on altaassani joku kiukkuisten kerrien kerho. Puhun ko. lajista vain tämän yhden parven elon seuraamiseen pohjautuvalla kokemuksella.