Onkos kuinka paljon akvaharrastajia Lapista?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Rvanirppu kirjoitti:Kaipa awlaisista löytys siten meille opaski. :mrgreen:
Mie voisin tarjoutua, ihan vasiten. Ei tulis kieliongelmiakaan kun tuo lapin murre on suht tuttua...

Terv. eteläsuomalainen puolilappilainen ;)
Koda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Koda »

Rvanirppu, kaksi mullakin. Ihania tyttösiä ovat mutta kovin työläitä. :)

Vaihdoin äsken vettä akvaariooni ja herra sus siunatkoon, sieltä kiven kolosta pölähti ilmoille joku lapsukainen. 8O Luulisin että on kuparimonnisten sukua kun niiden munia olen poistellut laseista jo pidemmän aikaa (en haluaisi kalavauvoja ainakaan vielä). Pieni rääpyskä vielä, sentin mittainen.
rottinkiwailer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

Mulle tapahtu kauheaa äken, kaksi kalaa kuoli.. :cry: Koda: Jos sulla on kuparimonnisen poikasia ja pystyt niitä kasvattamaan niin mie huolisin niitä omaan akvaan ku on tarkoitus niitä ostaa akvaan. Eli jos sulla on täällä päin käyntiä niin ilmoita ja tuo kupari-vauvat mukana. :D
Aina on joku joka valittaa...
Koda
Starting Member
Starting Member

No mutta Rottinki, mikäs kaloihis iski? Se on aina tosi inhottavaa kun löytää kuolleen kalan, multa ei onneksi ole pitkään aikaan kuollut ketään. Hankalaa lapsillekin selittää että mihin tuttu kala katosi.

Tiedä häntä tuosta kasvatuksesta, tuurillansa tämäkin vekkuli on eloon jäänyt mun munien hävittämisestä huolimati. Mutta voishan tuota kasvatusta tieten yrittääki vaikka seuraavasta satsista joka laseihin ilmestyy. :) Mut ei oo kyl ennen tullu mieleenkään yrittää pikkukaloja aikaan saada, onkohan tuo hirmu vaikeaa pitää ne elossa? Pitänee ottaa selvää asiasta.
rottinkiwailer
Member
Member

Koda: Eikai se nyt niin hirveää pitää elossa, yritä ainakin. Mitä muita kaloja sulla siinä altaassa on?? jotain joka saattaisi syödä sen pienen??
Mun noita ja partis kuoli nähtävästi nitriitin takia, en nyt muutakaan keksi.
Koda
Starting Member
Starting Member

Mulla on tuossa akvassa mustatetroja, kuparimonnisia ja partis (tosi värikäs valikoima tosiaan...). Noi mustikset on kyl sen verran ahneita possuja että saattaisivat vaikka ihan pienet lapsoset suihinsa syöpästäkin. Mutta mulla rupes kyl ny ihan oikeesti kiehtomaan tuo vauvojen teko (siis kalasellaisten [;)] ) että taidampa yrittää. Siitä on nyt pari viikkoa ku kuparit viimeksi lätki kutua ympäri allasta, joten jos tahti jatkuu entisellään on uusia munia tulossa parin viikon sisään.
rottinkiwailer
Member
Member

Varaan heti viisi kappaletta niitä kuparimonnisia.. Tässä on sivu jossa on puhuttu kuparimonnisten kudusta ja poikasista: http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit ... 06532.html
Saat sieltä jotain tietoa,mitä pitää syöttää poikasille jne..
Mutta jos vain saat kasvatettua niin tarjoudun antamaan kodin ainakin osalle niistä. :D Mun kalat on vielä niin nuoria että ei ainakaan vielä ole poikasia tulossa mutta jos jokin niistä sinua kiinnostaa niin tulee ne poiaset sinne ivaloonkin päin.. :D Mulle tulee tänään Roista 10 kirsikkabarbia, 5 albiinokuparimonnista ja 2taistotyttöä. Mahtaa taistopoika olla innoisaan ku tulee tyttöjä. Inhottaa vain nuo kaksi kalaa jotka aamulla kuolivat, hirveä vedenvaihto rumba alkoi kun löysin toisen kalan kuolleena, ku se vasta ui niin virkeänä. No toivotaan ettei näsitä uusista kaloista kuole kukaan kuljetuksessa tai sit ku tulee uuteen kotiin.
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Kuparimonnisia!! Kelpaa sitten mullekki, näillänäkymin [;)]
Koda
Starting Member
Starting Member

Älkää hyvät ihmiset vielä liikoja innostuko! En mie ole vielä todennut taitojani kalafarmarina. :mrgreen: Mutta hyvä tietää että ottajia on niin uskallan alkaa edes kokeilemaan kasvatuspuuhia. Tähän asti olen tosiaan poistanut munat kun olen pelännyt joutuvani satimeen suuren monnisparven kanssa. On nimittäin aika hurja jo pelkkä ajatus 20-30 monnisesta 180-litrasessa...
Heydy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Heydy »

Kittilän kirkonkylällä, meidän poikasakvaariossa, asuu 6 kpl muutaman viikon ikäisiä täplämonnisia. Oli ensimmäinen viljelykokeiluni, ei ollut vaikeaa! Kuparimonnisiahan täällä kaivattiin, mutta kivoja nämä täplikkäätkin ovat. Annan ilmaiseksi hyvään kotiin nuo poikaset, kunhan hiukan kasvavat.

Haaveissa on nykyisen 240 litraisen Juwelin vaihto isompaan tuossa syksyllä, joten myytävänä tulee olemaan reilun vuoden ikäinen hieno Juwel. Kovasti haluaisin pitää senkin, mutta kaksi isoa allasta + kaksi pientä poikaa on aika mahdoton yhtälö. Ei tätä yhtäkään akvaariota jouda katselemaan niin paljon kuin haluaisi...
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Heydy, koskas poikaset kaipais uutta kotia??
rottinkiwailer
Member
Member

Heydy, ilmoita minulle sitten kun ovat sen ikäisiä että olet luopumassa, voisin silloin katsoa kalatilannettani. Kiva kuulla, että omalta paikkakunnaltani löytyy kalankasvattajia. :D
rottinkiwailer
Member
Member

Tänään tulivat uudet kalat, voi että nuo albiinokupari monniset osaa olla pieniä ja suloisia, samoin kirsikkabarbit. Taistelukalauros oli ihan innoissaan ku tuli kaksi tyttöä samaan altaaseen. :D Saa nähdä alkaako tulemaan pikku-taistelukaloja.. [;)]
Heydy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Heydy »

Poikaset ovat vielä aika pieniä, ehkä kuukauden vielä kasvattelen. Vaikea arvioida tuota kasvuvauhtia. Laitan sitten aw:n kautta tietoa kun luovutusikä koittaa. Kiva jos löytyy ottajia!
rottinkiwailer
Member
Member

Mihin kaikki hullut lappalaiset ovat kadonneet ku ei ole enää juttua tullut?? Mun taistopojan evät revittiin palasiksi, tietenkin heti mieleen tulivat kirsikkabarbit, mutta repijä olikin toinen taistotyttö ja jouduin viemään tuon häirikön serkun luokse arestiin. :twisted: Yksi albiinomonnisista kuoli, oli jo tulessaan ihan kummallinen ja löytyi perjantaina kuolleena akvan pohjasta. Kalat ovat nyt voineet hyvin ja taiston evät alkaneet kasvaa kovaa vauhtia taas kauniiksi. :mrgreen: No mitenkäs teidän kalat jakselee??
Chuna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Chuna »

Täällä ompi yksi harrastaja (ainakin toistaiseksi) Rovaniemen suunnalta. Altaita tällä hetkellä 2kpl: 60l ja 265l. Pienemmässä on leskeksi jäänyt perhoskirjoahventyttö, pari piikkisilmää ja 4 leväkatkarapua (+muutama sata kierteistä). Suuremman kalasto on tällä hetkellä ahvenpainotteinen, sieltä löytyy yksinäinen lehtikala, avainkirjoahvenkutupari, tulisuupari (eivät ole kuteneet, mutta muuten vaikuttaisivat pariskunnalta), ja niiden lisäksi parvi kerrejä, pari piikkisilmää, partis ja pleko, jonka lajinmääritys on vähän auki.

Syksyllä saattaa olla edessä muutto Jyväskylään, jolloin ainakin isompi allas menee myyntiin, kun en viitsi raahata sitä puolen Suomen poikki, ja sen mahduttaminen opiskelijaboxiin voipi olla hieman hankalaa. Saatan ostaa sieltä toisen, hieman pienemmän altaan tilalle. Muutama kuva:

pieni allas

iso allas
Tosi ystävyys ei jäädy pakkasessa.
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Ei mihinkään olla kadottu. Nautittu vaan kesästä, joka tais mennä jo :roll:
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

rottinkiwailer kirjoitti:Mihin kaikki hullut lappalaiset ovat kadonneet ku ei ole enää juttua tullut?
Missäs se paska ko rathaassa :mrgreen:

Avainlapsukaiset syövät jo bosmideria ja vanhemmat vahtivat kiitettävästi :) Eli näyttäisi olevan kotia vailla kaksi hyvin todennäköistä avainkoirasta, jos semmoista joku etsii. Saa kun hakee pois [;)] Ovat erotettuna tuolta toiseen altaaseen.

Isossa Tanganjika-altaassa pari Tropheus poikasta ovat kasvaneet oikein reippaasti, ja näkyy siellä pari naarasta taas hautovan :)
Heydy kirjoitti:Poikaset ovat vielä aika pieniä, ehkä kuukauden vielä kasvattelen. Vaikea arvioida tuota kasvuvauhtia. Laitan sitten aw:n kautta tietoa kun luovutusikä koittaa. Kiva jos löytyy ottajia!
Monnispoikasille löytyy aina ottajia, jos vain kasvatuksessa onnistuu. Meillä se on tahtonut mennä aina käsilleen, syyksi epäilen liian pehmeää vettä (40uS), johon ei ole oikein osattu oikealla tavalla suoloja lisäillä :?
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Täällä on myös yksi akvaristi Torniosta. Mukavaa, kun omasta läänistäkin löytyy akvaarioihin hurahtaneita :mrgreen: .
Chuna: myy iso allas mulle sitten syksyllä(tai miksei aikasemminkin... [;)] )!
rottinkiwailer
Member
Member

No niin.. Alkoihan täältä löytyi hulluja lappalaisia.. Vai että kesä meni jo, en ole edes huomannut että olisi edes tullut vielä. Täällä vain sataa ja lumihan on vasta lähtenyt. Täällähän on monella kaloja luovutusiässä.. :mrgreen: No mulla ei ainakaan vielä ole poikasia tuolla akvassa, ku kalat on muutenkin aika pieniä vielä. Multa varmaan kanssa jossain tulevasuudessa saa jotain kalanpoikasia mutta kylläpä minä ilmoitan sitten kun on ajankohtaista. :D
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

No sais nyt ekana edes sen akvan [;)]
Chuna
Junior Member
Junior Member

Akvaariofani kirjoitti:Chuna: myy iso allas mulle sitten syksyllä(tai miksei aikasemminkin... [;)] )!
Pistetäänpä korvan taakse. [;)] Ensin pitää kyllä odotella postia Jyväskylän yliopistolta, että tarviiko sitä edes muuttaa... Mutta jos tarve vaatii, niin allas tulee varmasti tälle palstalle myyntiin.
rottinkiwailer
Member
Member

Koda ja Heydy!!! Mites teidän monniskasvatus sujuu?? Joko voin hakea teiltä uusia vauvoja akvaani.. [;)] ?? Kuinkas sitä Lapin immeiset jakselee näin kuumana iltana??
Chuna
Junior Member
Junior Member

rottinkiwailer kirjoitti:Kuinkas sitä Lapin immeiset jakselee näin kuumana iltana??
Never better! 8-) Kyllä kesä on mun vuodenaika. Näin lämpimällä on mahtava vain istuskella pihalla ja lukea hyvää kirjaa (ja tietenkin syödä jäätelöä). Tänään tosin pottumaakomennus sotki mun löhöilykuviot ihan täysin, mut eikö se luvannut jatkossakin samaa säätä, joten eiköhän sitä ehdi vielä... :D
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Poppoon kaikki kolme naista flunssassa.. saapanähdä missaanko likkojen kanssa kesän ainoat lämpimätpäivät. :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”