Purosta kasveja
Valvoja: Moderaattorit
Purosta kasveja
Mitä mieltä olette, kun pihamme poikki virtaa puro, jossa erittäin kirkas vesi .Vanhemmat kyläläiset juovat edelleen tätä vettä. Siellä kasvaa ihanaa kasvia jota tekis mieli kokeilla aluksi tuossa poikasaltaassa, jossa asustaa tällä hetkellä omppukotiloita ja platyvauvoja. Uskallanko vaiko tuleeko helposti pöpöjä?
Isot alkukirjaimet on tarkoitettu käytettäviksi.
Lisätietoja
Kyllä siinä varmasti jotain kalaakin on. Tosin en ole kyllä nähnyt, mutta Hvitträst-järvessä on kovastikin, ja puro virtaa järvestä meidän pihan poikki. Matkaa järveltä meille mutkineen päivineen ehkä noin kilsa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Alkoi myös himottamaan ne sellaiset puutarhalammikko lumpeet, joita myydään viherliikkeissä. Karvalehtihän kyllä kasvaa ainakin akvaariossa ympärivuotisesti, vaikka järvessä se pitää ilmeisesti talvella lepokauden.liina kirjoitti:Joskus olen kuullut sellaisen vastauksen, että ne vaativat talven ja viettävät sen joka tapauksessa huolimatta ettei talvea tule kuin kalenterissa. Mutta että tuo rytmi olisi sisäänrakennettuna kuitenkin.
En tiedä kuinka yleispätevä vastaus on.

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kokeilemallahan se selviää.
Itsekkin olen kokeillut joitakin vesikasveja ja voin sanoa että tarvitsevat viileämpää vettä (elleivät ihan lepokauden, koska ovat tottuneet Suomen talviin), ainakin talvella. Kesällä "lumpeennäköiset" tekivät kivasti uusia lehtiä, mutta syksyllä tiputtivat lehtensä pois, tosin juurakko säilyi, talven ylitse altaassa ja keväällä muutama pieni lehti tuli, mutta kasvi kuoli senjälkeen.
Itsekkin olen kokeillut joitakin vesikasveja ja voin sanoa että tarvitsevat viileämpää vettä (elleivät ihan lepokauden, koska ovat tottuneet Suomen talviin), ainakin talvella. Kesällä "lumpeennäköiset" tekivät kivasti uusia lehtiä, mutta syksyllä tiputtivat lehtensä pois, tosin juurakko säilyi, talven ylitse altaassa ja keväällä muutama pieni lehti tuli, mutta kasvi kuoli senjälkeen.
taidampa kokeilla
Kipaisen hakemaan tuolta purosta tuota kasvia, kunhan saan eväruton pois altaasta (hittovie). Ilmoittelen jossain vaiheessa miten kävi.
Itse olen myös ottanut kasveja
läheistä lammesta, jossa on ainakin 3 lähdettä. Vesi siinä on jo luonnostaan kylmää. Joten minulla ainakin kävi, että ne ottamani kasvit kuolivat kesällä. Silloinhan akvaarion lämpö nousee ainakin yli näiden kasvien sietorajan. 

Maanantaisin tunnen itseni Robinson Crusoeksi saarellaan: odotan perjantaita.
Kasveja järvestä
Otin kolme päivää sitten siistin näköisiä kasveja jävestä. ei hajuakaan, selviävätkö ne miten talven yli, tai muutenkaan. Liotin kasveja vahvassa kotilomyrkky liemessä->kuolleita pikku ötököitä oli varmaan satoja astian pohjalla. Pitää tänne sitten laittaa tieto selviävätkö ne... 

Höh.
Olisi kiva nähdä sitten kuvia altaistanne joissa on kotimaisia kasveja. 
Olen miettinyt josko ottaisi lähipurosta miekkakasvin näköistä kasvia kokeiluun... pienen karanteenin ja ötökkämyrkytyksen jälkeen tosin.

Olen miettinyt josko ottaisi lähipurosta miekkakasvin näköistä kasvia kokeiluun... pienen karanteenin ja ötökkämyrkytyksen jälkeen tosin.
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk