Ongelma! Mielipiteitänne kaivataan!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sazza
Junior Member
Junior Member

Ongelma! Mielipiteitänne kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Sazza »

Heips!

Nyt olisikin aika kinkkinen tilanne. Sain miehen ylipuhuttua 250 - 350 litraiselle altaalle. Paikka olisi, allas puuttuu. Eilen sitten tuumailtiin vielä asiaa, kun olen etsinyt sopivaa allasta tai kokonaisuutta useista paikoista.

Yhtäkkiä mieheni ehdottikin, että jospa 130 - litraisen altaan lisäksi roudattaisi minun vanhemmilta tällä hetkellä tyhjillään lojuva akvaario, 100 - litrainen myös meille. Eli jätettäisiin se isomman altaan hankinta nyt kokonaan. Mieheni ei koskaan ole edes yhtään kiinnostunut koko potista, joten tälläinen vaihtoehto yllätti minut täysin! [;)]

Jäin tuumimaan tätä vaihtoehtoa ja nyt kaipaan kipeästi vinkkejä. Ja niitä teidän mielipiteitä - jotka auttaisivat minua kallistumaan jompaan kumpaan vaihtoehtoon. Olisi sikäli mielenkiintoista, jos altaita olisi kaksi - niistä voisi tehdä erilaiset. Tällä hetkellä minulla on 130 -litraisessa seura-akvaario,lajeja jotka viihtyvät ainoastaan pehmeässä vedessä.

Millaiset kaksi allasta tekisin? Lajeiltaan? Vesiolojakin olen valmis muokkaamaan. Tai jos näette ison altaan pelkästään ainoa ja parhaana vaihtoehtona, kerro siitäkin hyviä puolia? (isoon altaaseen en ollut vielä kylläkään ehtinyt miettiä asukkeja).
okiwan kenobi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja okiwan kenobi »

Tervehdys!

Minä kyllä suosittelen mielummin yhtä isompaa, kuin kahta pientä.
-> pienemmässä purkissa vähäisetkin muutokset vesikemiassa (pH, nitraatti,-triitti, ym.) vaikuttavat nopeammin kalojen hyvinvointiin kuin isommassa akvassa.

Ja muutenkin isompi on helppohoitoisempi (minusta).

-oki-
Jotkut oppivat lukemalla, toiset oppivat muiden virheistä, mutta muutamien täytyy itse päästä pissaamaan sähköpaimenen lankaan.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minä taas olen ehdottomasti kahden altaan kannalla! Minulla toisessa pehmeä neutraali seura-akvaario ja pienemmässä keskikova, neutraali kotilo/katkisallas. Saa niin erilaisia otuksia hankittua, kun voi laittaa erityyppiset vedet.
tsaikku
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

.....

Viesti Kirjoittaja tsaikku »

....Ja siinä on sekin pointti, et yhden altaan ja suodattimien/suodattimien siivoaminen on helpompaa ja vähemmän aikaa vievää kuin kahden. Lisäksi ei kaikki postokkeet ole täytetty akvaarioon liittyviin vempeleiden pyörittämiseen. Isompi on näyttävämpikin ja antaa mahdollisuuksia hankkia isompiakin kaloja.
Omassa kopissaan koira voi tuntea itsensä tosi leijonaksi
jussi68
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jussi68 »

Ittekin olen isomman altaan kannalla. On "helpompaa" hoitaa sitä, ja on myös näyttävämpi. Toki tarvitset niitä kahta pienempää karanteeni- ja poikasaltaaksi, ei niitä kannata hävittää/unohtaa :mrgreen:

Eli tästä on helppoa alkaa puhua isännälle kaikkien altaiden tehokäyttöön ottamista :mrgreen:
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Molemmissa vaihtoehdoissa on omat hyvät puolensa. Meillä on on toiminnassa 400 litrainen jaj 128 litrainen - tyhjillään varastossa 70 ja 180 litraiset.

Isommassa altaassa on tietenkin se hyvä puoli, että siihen voi hankkia vähän kookkaampia kaloja.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Sazza
Junior Member
Junior Member

Nii - in...Kiitos kaikille kommenteista! Isompi allas saa näköjään enemmän kannatusta ja ymmärrän hyvinkin, että miksi. :D Itse jos saisin valita, niin ottaisin sen ISON altaan ja 130-litraisen kaveriksi [;)] Mutta taitaa olla tällä hetkellä vähän vaikeaa.

Toisaalta, en ole mikään isojen kalojen suosija - haluan TIMANTTITETROJA :roll: Ja sehän kai kaipaa vähintään sen 200-litraisen?Eikös. Ois tosi hienoa, jos olisi edes sen verran tilaa. Mutta edelleen jahkailen. En ole siis harrastanut mitään erikoisia kaloja(neontetrat,partikset,monnisia,kolumbiantetroja,inkkareita,mustatetroja,platyja on ollut ja monia muita tavallisia), kirjoahvenetkin on kokeilematta. Mietin tuossa, josko olis laittanut toiseen 130-l, sekalaisen seurakunnan ja toiseen, vaikka siihen 100 - litraiseen jonkun kivan kirjoahven pariskunnan. Niitä pienessä altaassa viihtyviä lajeja googlailin tänään jo 5-10 kpl.

Pohdinta jatkuu.
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SpeedyGame »

Kannanpa korteni kekoon. Jos mahdollista, oon molemmilla kannoilla. Tottakai isompi parempi. Ja yhdyn edellisten perusteluihin,miks näin on. Mutta...kaks pienempää antaa just sen mahiksen,että voit tehdä ne erilaiset,mistä itekin puhuit. Olisko sulla siis tilaa sen suunnitellun isomman lisäksi ottaa se satanen? Heh,voi kai jostain kummasta päätellä,et meillä on ton 'ison' lisäks satanen,128 ja 73 litranen. Ja aivan erilaiset. PeeÄs:Näkyy myös sähkölaskussa. Mies on hyväksyny syyksi vanhan jääkaapin :mrgreen:. Kohta ei auta enää selittää,toi Elviksen entinen kaappi kun vaihtuu uuteen ens viikolla..
-Syyttömän on helppo hymyillä-
Mambo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mambo »

Ei ole vaihtoehdoilla väliä. Tulet kuitenkin hinkuamaan sekä useampia että isompia altaita hyvin pian. Tämä on sellainen harrastus. :mrgreen:

nimim. 990l + 980l ja vielä voisi vaihtaa isompiin (mutta sitä en uskalla sanoa ääneen..)
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SpeedyGame »

Mambo,toi on niiin totta :mrgreen: Ja niin tuttua. No, jokainen täällä tietää mistä puhutaan. Tästä suuruudenhulluudesta on ollu jo pitkä keskustelu. Mut nälkä kasvaa syödessä, ei sille voi mitään. Ala mikä vaan, jos se on hyvää, sitä tahtoo lisää. Ja lisää. Ja lisää :mrgreen:
Hmh, pitäähän taistoilla olla oma lukaali. Ja palloilla tietysti. Nyt vielä plekoille se oma sviitti. Ja sitte... 8O
-Syyttömän on helppo hymyillä-
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Täältä löytyy kaksi pientä/keskikokoista akvaariota (80 + 160) yhden isomman sijasta. Akvat ovat samalla seinustalla vierekkäin, eli ihan oikeasti voisin korvata ne yhdellä isommalla. Äkkiseltään laskettuna tuohon kahden paikalle mahtuisi sellainen 160x40x50 pönttö. Kahden korvaaminen yhdellä käy kyllä usein mielessäkin, mutta toistaiseksi (5 vuotta tämä tilanne) en ole sitä tehnyt.

Akvaarioiden pienuus ei ole juurikaan ollut ongelma, koska pidän pienistä kaloista ja kahdessa on todellakin se etu, että niihin voi laittaa hieman erilaisia olosuhteita vaativat kalastot. Tällä hetkellä ovat molemmat pönttöni tosin lämpimiä, pehmeä veden altaita, mikä on hieman tylsää (toinen voisi olla viileämpi). Mutta edelleenkin voin ostaa esim. kahta erilajista labyrinttikalaa, eikä tule ongemia, jos ne eivät tulekaan toimeen keskenään. Tai (jos haluaisin) voisin laittaa toiseen monnisia ja toiseen kirjoahvenia, murehtimatta että monniset saavat kuonoonsa jos affenat alkavat kutea.

Kahdesta altaasta on toki hieman enemmän vaivaa, vaikka toistaalta, kun ne ovat vierekkäin, hoituu vedenvaihdot ja muut toimenpiteet näppärästi yht'aikaa molemmissa. Myös sisustamisen kannalta on kaksi allasta kiva juttu: kun toisen saa valmiiksi, voi toista alkaa muuttamaan - ja sitten onkin taas toisen vuoro. ;)

Mutta makuasia se tämäkin. Ja altaan/altaiden valinta riippuu todellakin siitä että mitkä ovat oman harrastuksen painoalueet. Jos pitää isoista plekoista, kiekoista, tms. niin yksi iso allas on parempi. Jos taas pitää pienistä kaloista, tykkää suunnitella erilaisia biotooppeja, jne. niin kaksi pienempää allasta antaa paremmat mahdollisuudet toteuttaa näitä toiveita.
Viimeksi muokannut Cory, 11:11, 14.07.2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minulla on isohko, 325-litrainen seura-akvaario, joka hoitaa sen "näyttävyys"-puolen ja sen lisäksi sitten kolme pienempää; yksi ahven-haaremilla, yksi kovanveden millis/omppualtaana ja yksi poikas/karanteeni/vara-allas. Niin, ja on vielä yksi pikkiriikkinen 40-litrainen leopardimonnisten poikasille, mutta sitä ei väliaikaisvirityksenä lasketa, eihän... :roll:

Yhtäkään allasta en antaisi pois, vaikka useassa altaassa luonnollisesti onkin enemmän työtä kuin vain yhdessä. Ison edut ovat kiistattomat, mutta pienissä piilee juuri se erilaisten ympäristöjen, vesiarvojen, kalojen ja kasvien viehätys. Rupea siis Sazza ajoissa kertomaan miehellesi useamman altaan omistamisen onnesta. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Sazza
Junior Member
Junior Member

Minun "vaivani" on siirrettykin näköjään tänne alkeisiin...

Kiitos tuhannesti kaikille kommenteista! Kyse ei olisi siitä, etten olisi valmis näkemään vaivaa. Iso allas olisi minulla jo ollut aikaa sitten, jos olisi ollut tilaa. Akvaario on ollut harrastukseni jo ainakin 15 vuotta, mutta yhdellä altaalla olen kituuttanut. Välillä harrastus on meinannut jopa jäädä, mutta pintani olen pitänyt. :|

Tulin nyt siihen tulokseen, että vaikka isompi allas olisikin näyttävämpi, niin tyydyn toistaiseksi kahteen pienempään. Sanoin jo miehelle eilen, että katsotaan. Onhan tässä elämässä (toivottavasti) aikaa uudistuksille, jos joku asia ei tunnu toimivan. Jos vaikka vuodenkin hoidan kahta ja katson tilannetta sitten uudelleen ja bongaan jostain huippuhintaan sen 300-litraisen, kun rauhassa katselen tarjouksia. [;)]

Käyn varmasti kohta kyselemään tarkempia mielipiteitänne altaista, mutta ihan alkuun: Osaako kukaan sanoa, että voiko pienten kirjoahvenien kanssa pitää monnisia tai muita pohjalla eläviä?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

No hyvä, että saitte edes yhden akvaarion lisättyä harrastukseen. Mutta jos olisitte suoraan ostanut sen 300 litrasen olisit saanut timantitkin sinne hommattua.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minä suunnittelin vähän aikaa myös tuota 300 litraista, mutta kun [ur=http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=47955l]tässä säikeessä[/url] kävi ilmi, että se ei ole mikään hyvä koko, olen nyt tyytyväinen kahden altaan (180 ja 63) pitäjä. Annan tuon miehen hiljalleen kypsyä ajatukseen, jos sitä 400-> litraista joskus hankittaisiin [;)]
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Itse olen ollut tyytyväinen kahden pikkualtaan kanssa, toinen 200 l ja toinen 100 l.

Kahden kanssa on kiva kikkailla noiden kalasten kanssa, voi hankkia toiseen sellaisia, joita ei olisi enää voinut toiseen yhdistää!

Ja itse asiassa tuon pienen siivoaminen käy käden käänteessä, joten en koe siitä olevan lisävaivaa. Ison siivoamisen koen itse asiassa "hankalampana", joka kyllä osin johtuu sen korkeudesta..lyhyen pätkän kun on hankala kurkotella :) .

Ja kunhan nyt aikas katselet kahta kaunista pientä, on siihen sitten mukava lisätä joskus se iso!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”