Kalastoehdotuksia 70-litraseen
Valvoja: Moderaattorit
Kalastoehdotuksia 70-litraseen
Tahtoisin sinne parven rubiinitetroja, mutta muuten mulla lyökin pää tyhjää, että mitä muuta?
Ehdotuksia?
Noi olisivat kyllä aika veikeitä otuksia, montako on hyvä määrä?
Mulla on kyllä toinen allas, 128-litranen, jossa on:
- vanha monni
- 4 kirjomonnista
- 2 taistonaarasta uroksen kuoltua
- 7 intiaanisulkaa
- 7 kiilakylkeä
Eli periaatteessa voisin jotain kaloja pistää tuohon 70 -litraiseenkin? Mutta tahtoisin kyllä kovasti niitä rubiineja, en vain keksi mitä sinne kaveriksi, nuo taistolikat? Voisinko tuonne isoon tai tähän pieneen ottaa jotain hunajarihmoja, tai jotain isompia kaloja jotka näkyisivät paremmin?
Olisiko kynäkaloissa ideaa?
Ei tule niin yhtään mitään mieleen, kai pitäisi lähteä kiertämään ja kyselemään ja katselemaan
Mulla on kyllä toinen allas, 128-litranen, jossa on:
- vanha monni
- 4 kirjomonnista
- 2 taistonaarasta uroksen kuoltua
- 7 intiaanisulkaa
- 7 kiilakylkeä
Eli periaatteessa voisin jotain kaloja pistää tuohon 70 -litraiseenkin? Mutta tahtoisin kyllä kovasti niitä rubiineja, en vain keksi mitä sinne kaveriksi, nuo taistolikat? Voisinko tuonne isoon tai tähän pieneen ottaa jotain hunajarihmoja, tai jotain isompia kaloja jotka näkyisivät paremmin?
Olisiko kynäkaloissa ideaa?
Ei tule niin yhtään mitään mieleen, kai pitäisi lähteä kiertämään ja kyselemään ja katselemaan
Onko tuossa 128l altaan kalastossa mitään lajia josta voisit kuvitella luopuvasi? Taistot? Inkkarit tai kiilakyljet?
Mikä on tuo "vanha monni"? Maatiaispartamonni (=partaimumonni)?
Jos haluat välttämättä pitää kaikki nykyiset kalasi ja saada lisäksi vielä rubiineja ja rihmoja (tms), käy mielestäni niiden sovittelu noihin kahteen altaaseen mahdottomaksi tilanpuutteen takia.
Mikä on tuo "vanha monni"? Maatiaispartamonni (=partaimumonni)?
Jos haluat välttämättä pitää kaikki nykyiset kalasi ja saada lisäksi vielä rubiineja ja rihmoja (tms), käy mielestäni niiden sovittelu noihin kahteen altaaseen mahdottomaksi tilanpuutteen takia.
Ei se sinun 128l altaasi minunkaan mielestäni ole mitenkään ylikansoitettu.
En ollenkaan tarkoittanut sitä, enkä myöskään sitä että kalasto olisi "väärä".
Lähdin ajatuksesta, että haluat 70l altaaseen parven rubiinitetroja ja niiden lisäksi vielä jotain "isompaa". Eikö näin? Mainitsit nuo hunajarihmat vaihtoehtona. Minusta taas tuntuu, että 70 allas on sekä rubiiniparvelle että hunajarihmoille vähän nafti. Hunajarihmoja on yleensä parasta pitää haaremissa - kuten varmaan tiedät - ja tuo 70 l on haaremille (samoin kuin pariskunnalle) jo hitusen pieni ilman tetrojakin.
Siispä mietin, että jos haluat sekä rubiineja että hunajarihmoja, se onnistuisi kyllä, jos muuttaisit hieman tuota isomman altaan kalastoa siten että saisit ne rihmat sinne.
Mutta kun nyt asian ymmärsin oikein(?), teen ehdotuksen kalastoksi.
70 l
12-14 rubiinitetraa
3 red cherryä (olettaen että sopivat vesiarvoilta samaan rubiinien kanssa, minä en siitä tiedä)
TAI
70 l
8-10 rubiinitetraa
pariskunta keltakääpiöahvenia (minä ehdotan usein näitä, mutta kun ne on niin kivoja!)
Lisäksi pieni ehdotus tuon 128l altaan kalastoon: voisit ehkä harkita tuon kirjomonnisparven täydentämistä 6 yksilöön (eli ostaa 2 lisää). Pärjäävät kyllä 4 jengissäkin, mutta enempi parempi.

En ollenkaan tarkoittanut sitä, enkä myöskään sitä että kalasto olisi "väärä".
Lähdin ajatuksesta, että haluat 70l altaaseen parven rubiinitetroja ja niiden lisäksi vielä jotain "isompaa". Eikö näin? Mainitsit nuo hunajarihmat vaihtoehtona. Minusta taas tuntuu, että 70 allas on sekä rubiiniparvelle että hunajarihmoille vähän nafti. Hunajarihmoja on yleensä parasta pitää haaremissa - kuten varmaan tiedät - ja tuo 70 l on haaremille (samoin kuin pariskunnalle) jo hitusen pieni ilman tetrojakin.
Siispä mietin, että jos haluat sekä rubiineja että hunajarihmoja, se onnistuisi kyllä, jos muuttaisit hieman tuota isomman altaan kalastoa siten että saisit ne rihmat sinne.
Mutta kun nyt asian ymmärsin oikein(?), teen ehdotuksen kalastoksi.
70 l
12-14 rubiinitetraa
3 red cherryä (olettaen että sopivat vesiarvoilta samaan rubiinien kanssa, minä en siitä tiedä)
TAI
70 l
8-10 rubiinitetraa
pariskunta keltakääpiöahvenia (minä ehdotan usein näitä, mutta kun ne on niin kivoja!)
Lisäksi pieni ehdotus tuon 128l altaan kalastoon: voisit ehkä harkita tuon kirjomonnisparven täydentämistä 6 yksilöön (eli ostaa 2 lisää). Pärjäävät kyllä 4 jengissäkin, mutta enempi parempi.
Ymmärsimme siis kumpikin ristiin
Eli näimpä justiinsa tarkoitin
Hmph nyt on pakko mennä kurkkaan millasia keltakääpiöahvenet näyttää

--------------
Keltakääpiöaffenethan näytti varsin mahtavilta
Ja red cherryt kävisi kyllä rubiinitetrojen kanssa. Mutta entäs noiden keltakääpiöahventen vesiarvot? Niitä en pikaisella haulla löytänyt, surffannut silmät kipeeksi.
Eli näimpä justiinsa tarkoitin
Hmph nyt on pakko mennä kurkkaan millasia keltakääpiöahvenet näyttää
--------------
Keltakääpiöaffenethan näytti varsin mahtavilta
Ja red cherryt kävisi kyllä rubiinitetrojen kanssa. Mutta entäs noiden keltakääpiöahventen vesiarvot? Niitä en pikaisella haulla löytänyt, surffannut silmät kipeeksi.
Yökyöpeli täällä vastailee...
Kepakko: eikös, hienoja ovat minustakin ne affenet!
Keltakääpiöahven Apistogramma borellii
pH 6 - 8 (optimi 7 tai alle); pehmeä-pehmeähkö vesi (max 19dh), lpt 24-25°C
Rubiinitetra Hemigrammus erythrozonus
pH 6-8 (optimi alle 7), pehmeä vesi (max 12dh), lämpötila 24-28°C.
Neontetra Paracheirodon innesi
pH 5 - 7, (hyvin) pehmeä vesi, lpt 20 - 26°C
(tiedot: www.fishbase.org)
Eli keltakääpiöahvenet käy vesiarvoiltaan hyvin yhteen rubiinien kanssa. Askartelet vain pH:n jonnekin 6,5 tuntumaan ja pidät veden lämpötilan tuossa 24-25 asteen välissä niin hjuvin sujuu. Suomenmaassa vesi yleensä on varsin pehmeää, joten sitä ei tartte alkaa säätämään.
Knirppu: en ymmärtänyt, mikä ongelma siinä pehmeässä vedessä on? Ainakin minun käsittääkseni myös neontetrat vaativat pehmeää vettä. Näin väittää myös tuo FishBase-tietokanta, joka yleensä on varsin luotettava tietolähde.
Kepakko: eikös, hienoja ovat minustakin ne affenet!
Keltakääpiöahven Apistogramma borellii
pH 6 - 8 (optimi 7 tai alle); pehmeä-pehmeähkö vesi (max 19dh), lpt 24-25°C
Rubiinitetra Hemigrammus erythrozonus
pH 6-8 (optimi alle 7), pehmeä vesi (max 12dh), lämpötila 24-28°C.
Neontetra Paracheirodon innesi
pH 5 - 7, (hyvin) pehmeä vesi, lpt 20 - 26°C
(tiedot: www.fishbase.org)
Eli keltakääpiöahvenet käy vesiarvoiltaan hyvin yhteen rubiinien kanssa. Askartelet vain pH:n jonnekin 6,5 tuntumaan ja pidät veden lämpötilan tuossa 24-25 asteen välissä niin hjuvin sujuu. Suomenmaassa vesi yleensä on varsin pehmeää, joten sitä ei tartte alkaa säätämään.
Knirppu: en ymmärtänyt, mikä ongelma siinä pehmeässä vedessä on? Ainakin minun käsittääkseni myös neontetrat vaativat pehmeää vettä. Näin väittää myös tuo FishBase-tietokanta, joka yleensä on varsin luotettava tietolähde.