Minkäs teet? Raastuvassa tavataanaffenainen80 kirjoitti:Suullinen sopimus sinänsä on sitova, mutta kahden yksityishenkilön välillä käytävää kauppaa ei oikein voi katsoa sitovaksi ennen kuin raha on vaihtanut omistajaa. ...oletan että kyseessä on peruttu kauppa? Voihan sitä perään huudella että "hei, me sovittiin"....mutta minkäs teet. Kummallakin osapuolella on yhtäläinen oikeus perua kauppa, jos niikseen tulee.

Missäs niin on sanottu, että yksityishenkilöt saisivat perua sopimuksensa mennen tullen? En minä ainakaan ole tuollaiseen lakiin vielä törmännyt. Sitova sopimus on sitova sopimas ja koskee molempia osapuolia.
Jos myyjä peruuttaa kaupan, on myyjä vastuussa ostajalle niistä kustannuksista, jotka kaupanperuminen aiheuttaa. Ei suoraan kauppahintaa, mutta kustannukset.
No, nyt menee taas puurot ja vellit sekaisin. Yksityishenkilöiden kaupoissa ei ole mitään kuluttajansuojaa, joka takaisi 14 vrk (ja muuten se 14 vrk, ei 7 tai 10) palautusoikeuden kuten yritys-yksityis-kaupassa. Yksityisten henkilöiden väliset riita-asiat ratkaistaa oikeudessa - yritys-yksityis kaupat joko kuluttajavalituslautakunnassa (ratkaisu ei sido kumpaakaan osapuolta, on vain suositus) ja/tai oikeudessa.Yleensäkään kaupankäynnissä kauppa ei ole sitova ennen kuin kaupantekohetkestä on kulunut yleinen ns. "katumusaika", eli määräaika, jonka aikana tuotteen voi vielä palauttaa. Näin esim. posti- ja nettikaupassa, jolloin asiakas ostaa tuotteen näkemättä sitä ensin. Tällöin kauppahinta voidaan maksaa etukäteen, mutta kauppa on purettavissa mikäli asiakas toteaa (yleensä 7, 10 tai 14 vuorokauden kuluessa), ettei tuote vastaakaan hänen odotuksiaan.
Suomen laki vaan taitaa sanoa vähän toista.Ja tätä voi kyllä mun mielestä ainakin soveltaa myös tällaisiin nettipalstoilla tehtyihin kauppoinin.
Kuluttavirasto.fiRise kirjoitti:Ei tarvi hikeentyä. Ei se nyt niin vakavaa ole. Lainaatko sitten itse teoksesta sen pienen katkelman myös muiden nähtäville? Muistan kun oli laista kurssi viime keväänä, että Suomen laissa oli melkein vastaava pykälä kuluttajien välisestä kaupasta. Korjaa jos olen väärässä, mielellään ilman hikoontumista.