Haluaisin neuvoja, en arvostelua!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

PimpBot9000 kirjoitti:Miksei sitä samantien kaikki vaan laita hymiötä allekirjoitukseensa.
Noin. Vaikka miksi teistä kenestäkään muusta välitän. Olenhan itse paras, kaikki tietävä ja aina oikeassa. Senhän sanoo jo laki. :mrgreen: Ja vielä linkkejä perään http://www.mtv3.fi http://www.siwa.fi http://www.iltalehti.fi.
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

höntti kirjoitti: Ja viestin loppuun voi aina laittaa nauravan hymiön jos se jotakin auttaa käsittämään vietin luonteen.

:mrgreen:
Tätä en sitten ihan tosissani sanonut mutta joillekin se tuntuisi auttavan.

Välillä kyllä todella tuntuu että täällä on kaksi koulukuntaa. Toinen on se että täällä keskustelupalstalla ei saa mitään yksinkertaista kysyä, eikä uusia mielipiteitä kaikki sulata. Ja toinen koulukunta kertoo ja vastaa auliisti tyhmiinkin kysymyksiin.

Lisäksi minua erityisesti ärsytttää se että jotkut eivät lue viestiketjua loppuun vaan vastaavat heti aloitusviestin luettuaan. Silloin asioita toistetaan tai tulee semmoinen olo että esim. hohhoilu ei lopu koskaan http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 3&start=30

Menee varmaan liian henkilökohtaiseksi.

Joillekkin täällä palstalla riitely on päivän kohokohta [;)]
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Kolmas ryhmä harrastaa akvaarioihmisiä akvaarioiden sijaan. Etsii virheitä, epäloogisuuksia, analysoi persoonaa, lukee rivien välistä olemattomia viestejä itselleen....
Voih, miten ihanan inhimillisiä me olemmekaan :mrgreen:

Yanna
höntti
Senior Member
Senior Member

Yanna kirjoitti:Kolmas ryhmä harrastaa akvaarioihmisiä akvaarioiden sijaan. Etsii virheitä, epäloogisuuksia, analysoi persoonaa, lukee rivien välistä olemattomia viestejä itselleen....
[:I]

Pitää siis mennä todellakin ulos.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mhymph... Höntti jos minua tuolla edellisellä viestilläsi tarkoitit niin tuo oli henkilökohtaista, vähäsen. (vitsi!!)

Siinä mielessä vain että olin lukenut tuon ketjun kaikki viestit ennen vastaustani jonka todellakin toivon auttavan ketjun aloittajaa jos tämä hänen kalasoppansa siis totta.

Jos/kun minulle vastataan tai tekstejäni lainataan on minulla tietääkseni oikeus vastata. Tässä tapauksessa Kirjoplatylle ehkä jopa hiukan ilkeästi, mutta ei tarkoituksenmukaisuudella. Olimme vain jo aiemmin eräässä toisessa ketjussa aiheesta keskustelleet.

Täällä Aquawebissä on mukava käydä ja toisaaltaan ei. Moderointi on hyvää, asiattomuuksia ei jätetä esille. Välillä taas mennään jo naurettavuuksiin kun aletaan viilaamaan ns. pilkkua jos ei ole isoja alkukirjaimia, välilyöntejä pisteen jälkeen tms. Mutta toisaaltaan eipä tuo pahemmin häiritse, naurattaa vain välillä.

Yksi hyvinkin naurettava asia täällä ovat nämä koulukunnat jotka kumpikin tuputtavat oppejaan minkä kerkiävät ja ovat hyvinkin ehdottomia omien mielipiteittensä kanssa. Mikään muu tapa ei siis ole oikein kuin heidän...

Tylyyttä täällä on mielettömästi, varsinkin kalastoaan pohtivia kohtaan. Sama koskee kyllä tosin vaikka kysyisi mistä tahansa aiheesta niin yleisin vastaus on "haku on paras ystäväsi". Saattaahan myös olla niin että aloittaja on koittanut etsiä vastausta kysymyksiinsä niitä kuitenkaan löytämättä, aloittaa uuden ketjun koska on käsittänyt että tämä on akvaario aiheinen keskustelupalsta jossa voi esittää mieltään askarruttavia kysymyksiä aiheesta.

Äh, nyt kauppaan.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
PimpBot9000
Member
Member

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Yanna kirjoitti:Kolmas ryhmä harrastaa akvaarioihmisiä akvaarioiden sijaan. Etsii virheitä, epäloogisuuksia, analysoi persoonaa, lukee rivien välistä olemattomia viestejä itselleen....
Hahaa! Miten voit jakaa aqua-webbeilijät eri ryhmiin, jos et itse alanysoi..analisoi...analysoi heidän persooniaan. Jäit kiinni, senkin alanysoiva moderaattori!
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Laitetaanko kaikki ketjut lukkoon? Siihen loppuu ongelmat.
höntti
Senior Member
Senior Member

crisse_83 kirjoitti:Mhymph... Höntti jos minua tuolla edellisellä viestilläsi tarkoitit niin tuo oli henkilökohtaista, vähäsen. (vitsi!!)
En tarkoittanut sinua vaan siellä loppupäässä olevaa hohhoilua ja toteamuksia jotka olivat jo olleet viestiketjussa aijemmin esillä ja monteen kertaan jo kirjoitettu. Kylläkään tällä henkilöllä en ole tämmöistä taipumusta ennen hoksannut, otin vain esimerkiksi mitä tarkoitin. Jotkut kun tekevät jatkuvaan tuollaista.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Tuo on totta, nimittäin hohhoilu osan kohdalla. Olen rämpinyt valtavat määrät läpi vanhoja keskusteluja ja joillekin tuntuu taasen jämähtäneen levy päälle...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

jos hohhoilussa on neuvot hohhoijaa lauseen perässä ne kuuluu kyllä ihan viestiketjuun(vaikka sen sanan voikin jättää väliin), jos ei; ne on turhia.
Tintsu
Junior Member
Junior Member

Re: Haluaisin neuvoja, en arvostelua!

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

Tepsukka kirjoitti:Minua morkataan täällä aika rankalla kädellä, vaikka pyydän vain neuvoja, en haukkumista! En ole kaikki tietävä tietokirja, vaan tarvitsen neuvoja, koska akvaarioharrastus on minulle melko uusi. En ymmärrä tätä porukkaa, miksi täällä käyttäydytään näin. Koko ajan ollaan epäilemässä provoksi, vaikka haluaisin ihan tosissaan neuvoja
Täällä ei morkata sinua vaan kommentoidaan tekojasi. Kalojen paras on tärkeintä. Akvaariossasi on liian isoksi kasvavia kaloja ja eri vesiolosuhteisiin sopivia kaloja. Miljoonakalapoikasten tuottaminen toisten kalojen ravinnoksi on Suomen lainkin mukaan kiellettyä. Kokeneempien harrastajien silmissä sinun tekstisi on rankkaa.

Ei kannata uskoa sitä, joka on ystävällinen, vaan sitä, joka on oikeassa. 8-) Kun itse aloitin harrastusta, kauppias totesi kaikkiin kalavalintoihin "kyllähän se sopii". Tarkoitti itseään, mutta sen tajuamisessa meni tovi.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Tällä kertaa jopa minua ärsytti hohhoilun määrä, vaikka yleensä en vähästä välitä, joten en ihmettele että Tepsukka siitä hermostui. Tepsukka pyysi neuvoja, mutta harmittavan suuri osa vastauksista oli turhaa kommenttia (piikittelyä?) ja kauhistelua, josta ei ollut minkäänlaista apua kysyjälle. Kun Tepsukka sitten reagoi näihin negatiivisesti, hän sai kuulla tekevänsä niin vain koska ei saanut päänsilittelyä, siitäkin huolimatta että oli pyytänyt lisää neuvoja miten kalastot saa korjattua, sen jälkeen kun oli saanut tietää niiden olevan pielessä, ja oli valmis hankkimaan toisen altaan kaloilleen.

Ei niitä neuvoja tarvitse peittää "sokerilla", mutta ne turhat kommentit, tyyliin eläinrääkkäys-vihjailu ja sarkasmi, voisi kyllä jättää pois. Jos oikeasti kaloistaan välittää, tuollaiset kommentit voi satuttaa pahasti. Kyllä sen, että jokin on pielessä, voi esittää asiallisemmin. Onneksi ketjusta löytyi myös asiallisia viestejä, toivon että Tepsukka kuunteli niitä.
Tepsukka
Starting Member
Starting Member

Nyt olen päntännyt akvaariotietoa

Viesti Kirjoittaja Tepsukka »

Uskoin ehkä liian helposti akvaariokauppiaiden "kyllä sopii" kommentteihin. Ennen akvaarion hankintaa en ottanut asioista selvää, syy siihen lienee, että olen vain luullut akvaariokauppiaiden "kyllä sopii" kommenttien olevan oikeassa ja heitä olen uskonut.

Nyt yhtenä päivänä eksyin aqua-webbiin ja totesin että "ei sovi". Tämä uusi allas, jonka nyt otin meidän oli tarkoitus ottaa myöhemmin ja siihen lisää "kalasoppaa" liikkeidenmyyjien "kyllä sopii" kommenttien säestämänä, mutta nyt tieto lisäsi tuskaa ja haluan sillä altaalla korjata tämän hetkisen kalastoni oltavat.

Se on nyt muutaman päivän ollut kypsymässä ja ajattelin siirtää kultakalat ja mutakalat siihen altaaseen.

Palettikaloista luovun kokonaan ja tein tilauksen elävistä kasveista, saan ne keskiviikkona. Kultakalojen altaaseen laitan soran(, joka nyt on 480:ssä) ja muovikasvit ja 2 isoa kriinumia ja vesiruttoa. 480:seen tilasin ulkosuodattimen 6 säkkiä mustaa hiekkaa ja miekkakasveja, punamelalehtiä, jaavansaniaista, juurakon, kriinumin ja sitten sitä vesiruttoa. Kiviä hain luonnosta, ne on korvossa likoamassa kotilomyrkkyvedessä.

Sitten 50:seen päätin jättää ne 3 rubiinitetraa ja 3 seeprakalaa, siinä pohjalla mustaa hiekkaa ja kasveina vallisneriaa ja jaavansaniaista, ehkä yhden miekkakasvinkin sinne laitan. Loput kalani jäävät 480:seen.

KIITÄN niitä, jotka ovat kommentoineet kirjoituksiani ja saaneet minut tajuamaan asioita! Tajuan ettei tämäkään vielä ole ihanteellinen tilanne, mutta toivottavasti ainakin parempi!

Provoksi epäilty jo monta kertaa, mutta en sitä ole, tietämätön vain. Jos jollakin hyviä vinkkejä ajantasalla olevasta kirjallisuudesta, niin ottaisin tietoa vastaan, vaikka yv:nä. Ja myös jos joku haluaisi omaan purkkiinsa nuo palettikalani (2 naarasta ja 3 urosta).

Miljoonakalan poikasiahan minä en ole kultakaloille syöttänyt, vaan palettikalan poikaset. Mutta nekin vain siksi, koska kauppias sanoi, että ne on hyvää ja helppoa ravintoa kultakaloilleni.
altaat 480 litraa, 50 litraa ja 430 litraa
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Minä ainakin taputan sua selkään. [;)] Oli hyvä että et heti häipynyt AW:stä kun sua epäiltiin provoksi. Kyllä homma alkaa sujua kun kyselet rohkeasti täältä AW:stä neuvoja itsensä mielestä tyhmiin kysymyksiin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Re: Nyt olen päntännyt akvaariotietoa

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tepsukka kirjoitti:Miljoonakalan poikasiahan minä en ole kultakaloille syöttänyt, vaan palettikalan poikaset. Mutta nekin vain siksi, koska kauppias sanoi, että ne on hyvää ja helppoa ravintoa kultakaloilleni.
Juu, kultakaloille nuo tosiaan ovat helppoa ravintoa, mutta eivät sopivaa kuitenkaan, sillä kultakala on enemmän kasvissyöjä kuin eläinperäisen ravinnon hyödyntäjä. Väärällä ravinnolla kultakalojen sisäelimet rasvoittuvat ja ne sairastuvat. Että siksikään ei passaa syötellä.

Mukava nähdä ihminen, joka oikeastikin ottaa neuvoista vaarin ja on valmis tekemään asioille jotain. Tsemppiä harrastukseen!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Enpä jaksanut lukea koko ketjua, mutta viimeisimmästä Tepsukan viestistä ei ainakaan pahaa sanottavaa löydy.

Kaikki järjestyy ja periksi ei saa antaa! Täällä itse kukin aina välillä saa kuulla kunniansa, aiheetta tai aiheesta. Kritiikkiinkin voi suhtautua kriittisesti.

Yritetään seuloa jyvät akanoista neuvojenkin suhteen ja suhtautua vähemmän tuomitsevasti (en suinkaan väitä, että näin olisi aina) aloittelijoihin.

Meissä aloittelijoissa on tulevaisuuden neuvonantajat :) .
lilo
Senior Member
Senior Member

Re: Nyt olen päntännyt akvaariotietoa

Viesti Kirjoittaja lilo »

Tepsukka kirjoitti:Ja myös jos joku haluaisi omaan purkkiinsa nuo palettikalani (2 naarasta ja 3 urosta).
Palettikalojen lisääntymishelppoushan tiedetään. Olen itsekin harkinnut niiden hankkimista, mutta mieltä palstalaiset on niiden hankkimisesta, kun tiedän, että poikaset tulisivat jossain vaiheessa kuitenkin syödyiksi (lehtikalojen ja keltabarbien toimesta). Toimintaa, jota tapahtuu luonnossakin vai epäeettistä?
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Tepsukka
Starting Member
Starting Member

Saisinko vielä joitain vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Tepsukka »

Noista laitteista olisi kysymistä

50 :ssä 1 sininen putki
430 :ssä 2 keltaista ja 1 valkoinen
480 :ssä 1 valkoinen, 2 sinistä ja 3 keltaista. Niistä päällä 1 sininen & 1 keltainen.
Valot ajastimella 12-21. Onko hyvä?

Sitten nuo suodattimet... tällä hetkellä...
50 :ssä Brio 3 (1 kpl)
480 :ssä Brio 3 (2 kpl), molemmat vierekkäin
430 :seen laitan toisen 480 :stä.
Kunhan saan sen ulkosuodattimen, niin sen laitan 480 :seen ja sitten 430 :seen nuo kaksi Brio 3 :sta. Hyvä?

Lämmittimiä ei ole. Minkälaiset lämpötilat ja vesiarvot minun tulisi kussakin altaassa pyrkiä pitämään?

Veden vaihdot siis 1/3 viikoittain? Ja veden parannusaine (AquaSafe)?
Kasveille paras lannoitus? Käykö Tetra Plant Flora Pride? Kun nyt aika iso määrä rahaa tuli pistettyä kasveihin, jotka tilasin, niin olisi kiva että pysyisivät vielä hengissä!?

Ruokinta (montako kertaa päivässä? määriä? plekoille tuoretta ruokaa?)
Näitä ruokia olen käyttänyt:
Wardley Tropical Premium Flakes (akvaarioliikkeestä)
Best Friend Pellets (marketista)
Best Friend Cube (marketista)
Tropical Koi & Goldfish Basic Sticks (akvaarioliikkeestä)
pakaste katkarapuja
kärpäsiä ja hyttysiä nyt kesällä

Luettelen nyt tässä vielä nuo kalat:
5 kultakalaa, 2 aasianmutakalaa, sinirihmauros, taisto uros, 5 palettikalaa (2 naarasta, 3 urosta), 4 partamonnnia(naaraita), 25 keltabarbia, 4 leväbarbia, 2 isopurjeplecoa, n.30 piikkisilmää, 2 teräkalaa, 4 albiinomonnista, 5 kuparimonnista, n.30 miljoonakalaa, 33 neontetraa, 3 seeprakalaa, 3 rubiinitetraa
altaat 480 litraa, 50 litraa ja 430 litraa
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

PMDD voisi tulla lannoitteena halvemmaksi noin isoissa litramäärissä... Anteeksi, en nyt jaksa etsiä linkkejä mistä ostaa, kirjoita googleen vaikka "PMDD hinta" tms että saat Suomesta tuloksia, tai etsi näiltä sivuilta, myyntipalstalla on joskus sitä myynnissä. Kasvissyöjistä ainakin partamonneille pitäisi maistua myös kurkku, herneet, kesäkurpitsa, ... Muutaman päivän sisällä on siitäkin ollut juttua tuolla Monni-palstan puolella, kannattaa katsella.

Itselläni on valot säädettynä palamaan n 8-12 ja 16-20 kun on niin lämmin, muulloin 8-13 ja 16-21 (tms), kun (täällä sanottiin että ;)) silloin kasvit viihtyy mutta levät viihtyvät huonommin; levät siis tarvitsisivat yhtäjaksoista valoa ja niitä tuolla torjutaan.
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Saisinko vielä joitain vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Mukavaa nähdä että olet vielä täällä!
Tepsukka kirjoitti:Kunhan saan sen ulkosuodattimen, niin sen laitan 480 :seen ja sitten 430 :seen nuo kaksi Brio 3 :sta. Hyvä?
Minulla on yksi Brio 3 160 l akvaariossa, enkä sitä pitäisi yksinomaisena suodattimena edes tuolla (siinä altaassa on mattosuodatin hoitamassa biologista suodatusta, Brio on lähinnä vedenkierrättäjänä ja mekaanisena suodatuksena). Muistaakseni valmistaja suosittelee sitä maksimissaan 160 litraiseen myös, joten kaksi 430 litrassa ei mielestäni riitä. Onhan noilla reilusti vedenkiertoa, mutta jos vertaa niiden suodatusmateriaalin kokoa virtaukseen, niin ei se riitä mihinkään. Hyvä ulkosuodatin noiden rinnalla pitäisi olla ok.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Tai sitten brio/briot pitäisi laittaa mattosuodattimen taakse.
Johannavee
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Minäkin luin mielenkiinnosta nämä ketjut ja tulin siihen tulokseen, että niissä ei Tepsukka ollut mitenkään provokatiivisesti esiintynyt vaikka uskomattoman määrän hän olikin saanut 50 litraiseensa kaloja mahtumaan. Nöyrästi hän kyseli lisää neuvoja vaikka ensimmäiset vastaukset olivat aika törkeitä.

Ymmärrän sen, että varsinkin nuoremmat, huolelliset harrastajat ovat vielä ikänsä puolesta melko ehdottomia linjassaan esittää mielipiteitä ja usein unohtuu sellainen laajakatseisuus asioiden suhteen. Minäkin olin murrosiässä melko ehdoton periaatteissani ja eläintenhoito-opeissani. Nyt iän ja ammatin myötä olen oppinut malttia ja rauhallisuutta. Joitakin eläinaiheisia palstoja (en nyt viittaa tähän palstaan) näkyy terrorisoivan melkoisen tuomitseva ja ankara jengi. Nuoria ihmisiä, joille eläimen hyvinvointi on lähellä sydäntä, mutta opittujen periaatteiden ehdottomuus suorastaan pelottaa. Näiden oppien tieteellinen ja muu todenperäisyys tai järkevyys on välillä mielestäni pahasti katkolla.

Tuossa kävin jokuaika sitten tutustumassa kissapalstoihin, koska olen haaveillut oman rotukissan hankinnasta jossain vaiheessa ja tuli kyllä seinä vastaan jo niitä viestejä lukiessa. Eipä siellä paljon uskaltaisi eriäviä näkemyksiä julki tuoda. Kissan ehdoton luovutusikä on 12 viikkoa (vaikka tutkimusten mukaan optimi kissan sosiaalistumisen kannalta uuteen perheeseen ja uusiin asioihin olisi 9 - 10 viikkoa ottaen huomioon myös emokissalta saatava sosiaalinen opetus, jota pentu tarvitsee tuonne reilun 8 viikon ikään tullakseen sopuisaksi lemmikiksi) ja kissa on pidettävä sisällä (vaikka kissan luontainen käyttäytyminen ja hyvinvointi toteutuu parhaiten vapaana liikkuessa). Muuten on eläinrääkkääjä. Lisäksi kissojen risteyttäminen on väärin ja rekisteröimättömien kissojen myynti vääjäämättä pentutehtailua. Rotukissan ostajan tulee vakuuttaa ettei hän teetä kisulllaan pentuja ja kissojen rekisteröinti on tehty uskomattoman vaikeaksi. Huheijaa sanon mie :roll:

Edit: Kissojen kasvatuksesta voi jatkaa keskustelua täällä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=51031
nerdbar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nerdbar »

Onneksi harrastajia on yhtäpaljon kuin tapaa harrastaa akvaariota.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

nerdbar kirjoitti:Onneksi harrastajia on yhtäpaljon kuin tapaa harrastaa akvaariota.
Yhtä ainotta totuutta ei ole katsos ilmeisesti olemassakaan...
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

ja mikään ei ole se oikea tie!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”