"Humpuukista": käsittääkseni tuo nitriittitaso on alhainen tuon valmisteen ansiosta. Aloittelija kun olen, en ole kuullut "luomu-kalallisesta kypsytyksestä"; mitkä arvot siinä on? Varmaankin aika akvaario kohtaista.Polarit kirjoitti:
Jännää, että suhtaudut, noin vaikka juuri oma kypsytyskokemuksesi osoitti päinvastaista.
...
Mutta olen kyllä Järven kanssa samaa mieltä siitä, että paras tapa hankkia kalasto, on tuoda valtaosa kaloista kerralla.
Bactozym-paketissa lukee seuraavaa: "Bactozym tehostaa ja nopeuttaa ammoniakin ja nitriitin hajotusta aktivoimalla nitrifikaatiobakteerit. Se sisältää luonnollisia aineita, ns. kolloideja, jotka aktivoivat suodatinmateriaalin ja kaikki pinnat, joihin bakteerit voivat tarttua. Näin Bactozym lui ihanteellisen kasvuympäristön hajottajabakteereille.
....
Myös kypsyneessä akvaariossa voi tietyissä tilanteissa bakteerikasvusto vähentyä tai vahingoittua. Esim. osittaisen vedenvaihdon, suodatinmateriaalin pesun tai vaihdon tai kalojen lääkinnän yhteydessä."
En ole edellisiä keskusteluja aiheesta lukenut niin tarkkaa (juuri tuon väittelyn ja ininän takia
Miten te ammoniumilla kypsyttävät huomioitte tuon lääkinnän yms. vaikutuksen bakteerikasvustoon? Vai onko akvaarionne niin täynnä bakteereja etteivät ko. toimenpiteet vaikuta tilanteeseen?
Kysymysten haku-toiminnosta sanoisin sen verran, että useissa löytämissäni kysymyksissä jokin olosuhteista tms. oli eri kuin itselläni. Ja valitettavan usein alkuperäisiin kysymyksiin ei ole vastattu, vaan keskustselu on jäänyt tuohon väittelyyn "oikeasta kypsyttelystä".
Nitriitti on muuten pysynyt tuolla 0,3mg-tasolla päivittäisellä veden vaihdolla (noin 40l kerrallaan). Ja nyt olen jättänyt imuroinnit pois; kiitti vinkistä
------------------
Jos teitä jo kauan palstalla käyneitä ei kiinnosta nämä samat aiheet niin vinkiksi antaisin:
Näitä ei ole pakko lukea
Pyytäkää ylläpitäjältä jotain "Konkarit"-valikkoa, jonne aiheet rajattaisiin tarkan seulan avulla tms.
Poistettu huuto - Lisa -