saurama kirjoitti: Valitettavasti akvaariokasveille ei sovi sininen putki. Kasvit tarvitsevat myös laajan punertavan alueen spektriin, ne eivät kukoista pelkällä sinisellä. En tiedä, kuolevatko kasvit, kituuttavat vai sinnittelevätkö jotenkuten, mutta oikeasti viihtymään et niitä saa pelkällä sinisellä valolla. Aquastarit ym. ovat violetteja, niissä on myös punaista mukana. Se Blue Sky ei sisällä punaista juurikaan.
Hirvittävän hyvä juttu tietää tämä!

Minulla kyllä on kaksi Arcadian original tropical putkea ja ajattelin ne jättääkin sinne. Tarkoitus oli punaisten Arcadian putkien lisäksi hommata nuo siniset, tällä hetkellä kaksi muuta on niitä Sylvanian Aquastareja. Mutta jos sininen ei ole kasveille hyvä/kasvua edistävä niin en osta niitä.
Mutta toisaalta kävisikö noiden kahden Arcadian putken lisäksi esim. yksi sininen putki, jonka voi esim. illalla jättää palamaan viimeiseksi ja sitten yksi putki vaikka Aquastar (minulla on neliputkinen valaisin)?
Saurama sinun valotesti-sivuiltasi minä näitä putki-ideoita kehittelin, voisitko neuvoa minulle parhaat mahdolliset kaksi putkivaihtoehtoa noiden kahden punaisen lisäksi? Jos autan sen verran, että tykkäisin aika kylmästä ja sinertävästä sävystä. Nykyinen valaistus on mielestäni liian "keltainen" ja lämmin.
-------------------
Lisäkysymys vielä tähän jatkeeksi heijastimista. Neliputkiseen valaisimeeni ei oikein meinaa mahtua keskimmäisiin putkiin heijastimet, ikäänkuin retkottavat ja ovat ilmeisesti hajottaneet toisen päällilasin (halkaisseet). Otin ne keskimmäiset heijastimet tänään pois ja mietin vaihtoehtoja niille. Ihan kuin joku olisi joskus sanonut laittaneensa heijastimiksi jotain alumiiniteippiä...Onko tämä hyödyllinen vaihtoehto vai olisiko muuta? "Oikeat" heijastimet ovat tosiaan tuossa keskiosiossa hankalat.