Mielipiteitä Jyväskylän eläinkaupoista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

Miikku kirjoitti: Repiksestä: Eikö olekin hassua, miten ihmiset yleensä pitävät hyvänä sitä, jos myyjä kieltäytyy myymästä jotain tiettyä kalaa tiettyihin olosuhteisiin. Siis pitävät niin pitkään, kun sama sattuu omalle kohdalle?
Tää tais olla mulle... kyse ei minun jutussani minun mielestäni ollut tuollaisesta omalle kohdalle sattumisesta, tarkoitin sitä että taustojen kyseleminen ja muu huolehtiminen on hyvä homma kunhan se perustuu tolkkuun eikä ulkoa opeteltuihin nyrkkisääntöihin.

Mutta. Minä taas olen joutunut lääkitsemään Faunattaresta ostettuja kääpiömonnisia (evärutolta näytti, ja sen mukaisella lääkkeellä lähti). Mutta oliko vika kaupassa vai omassa altaassa ja siirrosta stressaantuneista kaloissa, miten voisin tietää? Tusinasta uudesta monnisesta kuitenkin heitti veivinsä kolme parin viikon sisään :( ja ostoa seuraavana päivänä siellä käydessäni viereisen altaan banjomonni tms. (en tunne/muista tarkemmin 30+ euroa oli hinta) retkotti hengettömänä ja osin syötynä pohjalla. Saman kaupan sinineonit on kerrassaan loistoja ja niin on ne aiemmin mainitsemani Repiksen kääpiömonnisetkin. Että aika jyrkkä näkemys Tallulahilta, toisessa aina terveitä ja toisessa ei. (Sitä paitsi, Faunatar ei ole ollut täällä vuottakaan, miten paljon niitä kaloja oikein tulee ostettua? 8O)

Sinänsä tykkään ja käyn nykyään sekä Faunattaressa että Repiksessä oheistuotteiden ostossa - Repiksen myyjät kun oppii tuntemaan niin ovat tosi kivoja. Niitä myyjiä on siellä niin monta eivätkä ole ihan samasta puusta veistettyjä että jos tekee päätelmiä muutaman oston perusteella, saattaa päätyä aika erilaisiin tuntemuksiin. Mutta kyllä se Tampereen Viherkala on silti paras kokemus kalaostoksilla käynneistä.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

seia kirjoitti:Mutta. Minä taas olen joutunut lääkitsemään Faunattaresta ostettuja kääpiömonnisia (evärutolta näytti, ja sen mukaisella lääkkeellä lähti). Mutta oliko vika kaupassa vai omassa altaassa ja siirrosta stressaantuneista kaloissa, miten voisin tietää? Tusinasta uudesta monnisesta kuitenkin heitti veivinsä kolme parin viikon sisään :( ja ostoa seuraavana päivänä siellä käydessäni viereisen altaan banjomonni tms. (en tunne/muista tarkemmin 30+ euroa oli hinta) retkotti hengettömänä ja osin syötynä pohjalla. Saman kaupan sinineonit on kerrassaan loistoja ja niin on ne aiemmin mainitsemani Repiksen kääpiömonnisetkin. Että aika jyrkkä näkemys Tallulahilta, toisessa aina terveitä ja toisessa ei.
No minkä ihmeen takia taas hyökätään meikäläisen kimppuun, kun kerroin vain mielipiteeni - mitä mielestäni alkuperäinen kirjoittaja halusikin. 8O Siis kerroin vain asiat omasta kokemuksesta.

Mulle nyt on vain sattunut Repiksestä ostettaessa käymään aina niin, että kalat on pitänyt lääkitä. Lääkitä ei ole tarvinnut, kun olen ostanut kalat Riosta tai Faunasta - onko sitten vain huonoa/hyvää mäihää? Mene ja tiedä. Kuitenkin joka liikkeestä ostetut kalat on kotiutettu aivan samalla tavalla ja onhan se mielestäni aika outoa, että yhdestä liikkeestä tuodut kalat sairastuvat aina... :roll:
seia kirjoitti:(Sitä paitsi, Faunatar ei ole ollut täällä vuottakaan, miten paljon niitä kaloja oikein tulee ostettua? 8O)
No mitä se taas tähän liittyy? 8O Mutta ihan vain sun mielenrauhan takia voin kertoa, että Faunattaresta on ostettu 4 kuparimonnista, 1 helmipurjepleko ja taistot (1 koiras + 3 naarasta). Paljon on sitten ostettu muuta: testejä, ruokaa, kasveja ym. Ja viety sinne punakirjoahvenen poikasia (joita sitten jälkeen päin kyseltiin vielä lisääkin).
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

Tallulah kirjoitti: No minkä ihmeen takia taas hyökätään meikäläisen kimppuun, kun kerroin vain mielipiteeni - mitä mielestäni alkuperäinen kirjoittaja halusikin.
Hyökätään? Taas? :o Miulta on nyt tainnu jotain mennä ohi. Siis kun minusta se oli aika jyrkästi sanottu ja kun minä en ole tilanteesta samaa mieltä niin näin totesin. Eli just niinkun oli aihe, mielipiteitä paikallisista liikkeistä, niin.
Tallulah kirjoitti:
seia kirjoitti:(Sitä paitsi, Faunatar ei ole ollut täällä vuottakaan, miten paljon niitä kaloja oikein tulee ostettua? 8O)
No mitä se taas tähän liittyy?
No siten toki liittyy että kun se puoti ei niin kauhean pitkään siellä ole ollut, niin kovin pitkälle meneviä päätelmiä minä en ainakaan voi niiden kalojen yleisestä terveydestä tehdä. Ja siksi hämmennys valtasi pienen mielen.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

seia: Ei ollut mitenkään erityisesti sinuun kohdistettu kommentti :) Se vaan tuntuu aina monesti näissä kalakauppa-asioissa riippuvan mielipiteet siitä, onko saatu omaan mieleen sopivia neuvoja yms. Eli ei siis henkilökohtaista.

Kumma juttu muuten, itse en ole koskaan Repiksestä ostamiani kaloja joutunut lääkitsemään, vaikka niitä nyt jokunen on tullut tässä vuosien varrrella ostettuakin. Eiköhän se kalojen sairastuminen aika usein ole kiinni ihan siitä omasta altaasta, akvaario on sen verran muuttuva ympäristö, että tilanne on varmasti erilainen joka ainoa kerta, kun uusia kaloja tuodaan. Asianmukainen karanteeni pelastaa monilta ongelmilta, ainakin tautien leviämiseltä...

Ja näyttäkää minulle se paikka, mistä kasvit saa takuuvarmasti kotilottomina :roll: Ehkäpä alunapurkki voisi auttaa asiaa..?
pupunakisu
Starting Member
Starting Member

rauha!

Viesti Kirjoittaja pupunakisu »

Voi jestakamandeera kun on ihme porukkaa kun rupee pienestä kommentista riehumaan ja imppaan herneitä!! Älkää nyt hyvät ihmiset hermostuko kun jos jateaan kokemuksia......... huhhuh...........

Kyllä mun mielestä rahkapullat on parempia ku hillopullat!!!!!!!!!!!!!!!

??????????

???????????

Eikö kukaan suutu ees????????? :mrgreen:
120 L miekkapyrstöjä, partis ja peruskotilot sekä 98L kaksi kynsisammakkomöllöttäjää
Tallulah
Senior Member
Senior Member

Miikku kirjoitti:Kumma juttu muuten, itse en ole koskaan Repiksestä ostamiani kaloja joutunut lääkitsemään, vaikka niitä nyt jokunen on tullut tässä vuosien varrrella ostettuakin.
Sehän on hieno homma - ole onnellinen!
Miikku kirjoitti:Eiköhän se kalojen sairastuminen aika usein ole kiinni ihan siitä omasta altaasta, akvaario on sen verran muuttuva ympäristö, että tilanne on varmasti erilainen joka ainoa kerta, kun uusia kaloja tuodaan.
Millä Miikku selität sen, ettei mistään muualta (toisista liikkeistä, yksityiseltä ihmiseltä...) ostettuja kaloja ole tarvinnut lääkitä?
Miikku kirjoitti:Asianmukainen karanteeni pelastaa monilta ongelmilta, ainakin tautien leviämiseltä...
Tätä muuten ole aina ihmetellyt: jos ja kun kalat karanteenataan liikkeessä, eihän niitä periaatteessa tarvitsisi enää karanteenata kotona, vai? :roll: No enivei, kaikilla ei ole mahdollisuutta karanteenialtaisiin.
Ja näyttäkää minulle se paikka, mistä kasvit saa takuuvarmasti kotilottomina :roll: Ehkäpä alunapurkki voisi auttaa asiaa..?[/quote]
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Lopetan nyt omalta osaltani tämän väännön tähän, luulen että mielipiteeni on jo tullut ilmi. Sen verran vaan vielä ihmettelen (toivottavasti en nyt loukkaa ketään :roll: ) että jos yhdessä viestissä ihmetellään, mitä tekisi tyhjillään olevilla altailla, ja seuraavassa valitetaan, ettei ole mahdollisuutta karanteenialtaan pitoon, siinä on mielestäni pienoinen ristiriita. Eivätkä kalat nyt välttämättä tautien takia karanteenia tarvitse, vaan ihan siitäkin syystä, että ne voidaan pikkuhiljaa totuttaa uuden altaan bakteerikantaan ja päinvastoin. Ja joidenkin tautien kehittyminen voi kestää hetken, eiväthän ne välttämättä vielä liikeessä näy, esim. kaikkien suuresti rakastama tubi.

Mutta kuten sanottu, riittää nyt minun osaltani jo, jokainen ostakoon eväkkäänsä sieltä mistä parhaaksi näkee :)
baloora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja baloora »

Rahulan Rehuunkin on tulossa akvaariojuttuja. Tällä hetkellä siellä on jo ruokia ja vähän muutakin tavaraa ja sinne on tulossa akvaarioita ja kalojakin.

Ja Karvakorvia välttelen minäkin. On nimittäin niin pieni liike ja aivan törkeän paljon eläimiäkin. Varsinkin nyt kun laajentivat matelijoihin yms.
pupunakisu
Starting Member
Starting Member

Joo

Viesti Kirjoittaja pupunakisu »

Älkää ottako aivan liian tosissanne nyt sillä aivan satavarma en nimestä ole, mutta taisi ola sellainen kuin Coral Aquarium mutta joka tapauksessa Tampereen keskustassa se on. Huhuh!

Kun astuin sisään, ensivaikutelma oli sellainen etten ollut aivan varma onko kyseessä ihan oikeasti oikea akvakauppa..... hirveä sekasorto..... Kaupa ahdettu täyteen ...... Oli ehjiä ja rikkinäisiä tyhjiä altaita keskellä lattiaa ja kulkuväylillä tien tukkeena ja kala-akvojen edessä niin ettei kaloja nähnyt! Kun katselin altaita oli useassa kuolleita kaloja eri mätänemistiloissa. Ilmeisesti kalojen ruokinta hoidettiin osittain näin.

Lisäksi lasit olivat aivan levän peitossa, kasvit aivan riekaleita ja mielestäni aivan eri olosuhteet vaativia lajeja yhteisissä altaissa.... Olin järkytyksestä mykkänä.

Meininki oli muutenkin se että mies vanhan ajan kauppamiestyylillä esitteli toiselle, akvan ostoa suunnittelevalle henkilölle kalleimmasta päästä olevia paketteja, lateli vaihtoehtoja siihen tahtiin että pää meni pyörälle. Nuorempi miespuolinen myyjä vihdoin viimein noin vartin odottelun jälkeen tarjoutui palvelemaan. Kyselin ihan tasoa tarkistaakseni eri lajeista ja niiden vaatimuksista. Hyvin ympäripyöreitä vastauksia.......

En tiedä voiko tuollaista ollakaan.... ilmeisesti on. Tekisi mieli tuollaiset kaupat tyhjentää ostamalla kaikki poloiset pois, jos vain olisi varaa. Tosin se olisi mokoman bisneksen kannattamista ele eipä käy laatuun.

Tosiaan en siis nimestä aivan varma ole mutta melko. Aleksanterin kadulla taisi sijaita.

Boikottiin! 8O
120 L miekkapyrstöjä, partis ja peruskotilot sekä 98L kaksi kynsisammakkomöllöttäjää
Tallulah
Senior Member
Senior Member

Miikku kirjoitti:Sen verran vaan vielä ihmettelen että jos yhdessä viestissä ihmetellään, mitä tekisi tyhjillään olevilla altailla, ja seuraavassa valitetaan, ettei ole mahdollisuutta karanteenialtaan pitoon, siinä on mielestäni pienoinen ristiriita.
Tämä on varmasti mulle? :roll: Vaikka meillä altaita tyhjillään onkin, ei ne hirveesti tilaa varastossa vie. Mutta jos ne sisälle tuodaan ja toimintaan laitetaan, siinä tuleekin jo tilanpuute vastaan. Eli yksin kertaisesti ei ole tilaa laittaa karanteeni pystyyn, vaikka tyhjiä altaita löytyykin.

Kun meidän kohdalla ei puhuta miljoonakaloista, neontetroista tms. pienistä kaloista (noita edellä mainittuja mitenkään väheksymättä) vaan pienimmilläänkin 15-20 senttisistä ahvenista. Ne kun ei oikein 70 litraiseen mahdu... :roll: Ja 200 litraiselle ei löydy tilaa.

Millä tavalla tämä altaiden lukumäärä ja tyhjillään/toiminnassa olo liittyy mielipiteisiin Jyväskylän liikkeistä? Mun mielestä Repis on todella surkea liike, eikä se mun mielipide siitä muutu, vaikka mulla olisi sairas-, poikas- ja karanteerialtaat kaikki erikseen.

PS. Väännetään nyt rautalangasta syy mielipiteeseeni: Olen saanut Jyväskylän Reporangasta huonoa palvelua ja sairaita kaloja. Siinä mielestäni tarpeeksi syytä, ettei minun tarvitse enää asioida kyseisessä liikkeessä. Puolestani jokainen asioikoon missä liikkeessä tahansa, mutta minä en enää eurojani vie Reporankaan. :)
Poks
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Poks »

Nostampas tämän aiheen ylös, jos joku osaisi kertoa.

Haluaisin vaihdatuttaa akvaarioon silikonit, koska 7 vuoteen niille ei ole mitään tehty. Soitin tuonne akvaario Rioon, ja tuollaiseen 128 litraiseen silikonejen vaihtaminen maksaisi vain 25€ joten ajattelin että teettäisin työn sillä.

Olen vain lukenut liikaa huonojo kommenttaja ko. paikasta ja kysyisinkin typerästi että kuinka hyvää jälkeä tekevät, uskallanko siis suorituttaa tuon vahidon siellä?
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Osaavat Riossa varmasti silikonit vaihtaa, ovat sen verran pitkään altaita tehneet itsekin. Itse olen muutamaan altaaseen vaihdattanut siellä, isoimpaan liki parimetriseen tuli toinen kauppias vaihtamaan ne meille kotiin, säästyttiin vähemmällä vaivalla kun lähellä asuin. Eikä ole vuotoja ilmennyt [;)]
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Poks kirjoitti:Nostampas tämän aiheen ylös, jos joku osaisi kertoa.

Haluaisin vaihdatuttaa akvaarioon silikonit, koska 7 vuoteen niille ei ole mitään tehty. Soitin tuonne akvaario Rioon, ja tuollaiseen 128 litraiseen silikonejen vaihtaminen maksaisi vain 25€ joten ajattelin että teettäisin työn sillä.

Olen vain lukenut liikaa huonojo kommenttaja ko. paikasta ja kysyisinkin typerästi että kuinka hyvää jälkeä tekevät, uskallanko siis suorituttaa tuon vahidon siellä?
Onko noissa silikooneissa sitten jotakin vikaa? Jos allas on ollut käytössä koko ajan, ei silikoonien mielestäni pitäisi olla vielä vaihtokunnossa...tai sitten itelläni alkaa olla kiire koska vanhimpien altaitteni silikoonit ovat tuplasti tuon ikäisiä.
/jari
Poks
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Poks »

Miikku kirjoitti:Osaavat Riossa varmasti silikonit vaihtaa, ovat sen verran pitkään altaita tehneet itsekin.
Sitä vähän ajattelinkin :D
JJVi kirjoitti:Onko noissa silikooneissa sitten jotakin vikaa? Jos allas on ollut käytössä koko ajan, ei silikoonien mielestäni pitäisi olla vielä vaihtokunnossa...tai sitten itelläni alkaa olla kiire koska vanhimpien altaitteni silikoonit ovat tuplasti tuon ikäisiä.
Ei nyt suurempia vikoja, levääntyneet kuitenkin jo jonkin verran. Huolletaanhan sitä autoakin säännöllisesti, eikä vasta silloin kun se on jo rikki. Akvaario sattuu nyt olemaan tyhjillään, niin miksen vaihdattaisi, jo ihan vakuutus syistäkin vaikka akvaario onkin vain vähän päälle 100 litraa.
liero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liero »

Kyllä ne varmasti helpolla yhdet silikonit vaihtaa.
Tässä vähän liikkeiden vertailiua:
Rion takahuoneissa on TODELLA isoja akvoja ja häkkejä, mutta Reporangassa takahuoneen tilat ovat kamalat... Sellanen pikkiriikkinen loota, jossa sitten on pienissä häkeissä elukoita. Riossa saavat jyrsijätkin tuoreruokia, mutta Reporangassa ne eivät saa. Reporangassa kanit yms. ei saa vitamiineja! Reporangan myyjät mussuttavat joskus ihan päätöntä tietoa. Häkeissä on kuolleita lintuja yms... Rahulan Rehussa ne ihmiset tietää, mitä myyvät ja kelle. Niiden tiedoissa on yleensä oikeaa tietoa. Faunattaressa saa hyviä neuvoja ja mukavaa palvelua. Eläimet ovat siellä asiallisessa kunnossa. Karvakorvassa ei ole mikään huippu akvaariovalikoima, mutta muut eläimet ovat sitäkin laadukkaammin hoidettuja :D Iso plussa mukavasta palvelusta. Onko akvatavaroita kirrin/kypärämäen musti&mirreissä? Entäs siinä uudessa Hännänhuipussa? Ainakin Lemmikkien ruokamarketissa on mukava henkilökunta ja erittäin hyvä palvelu. Tuotteissakaan ei ole valittamista.
Onko jkl:ssä muita lemmikkieläinliikkeitä?
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Olen asioinut niin Riossa, kuin Repiksessä, että Faunattaressa. Nykyisin lähinnä Faunattaressa, kun on lähimpänä ja sieltä saa kasvattajan suosittelemaa koiranruokaa. Riosta en ostaisi muuta kuin testejä ja tekniikkaa, Repiksestä ostamani kalat ovat olleet aina terveitä, Faunatar on ollut hyvä ostospaikka myös se ainoan kalan suhteen mitä sieltä olen ostanut [;)] .
Faunatar ehkä hintavampi kuin nuo kaksi muuta, mutta uusissa tiloissa oleva liike on siisti ja tuotteet laadukkaita. Ja tuleehan sitä jo matkakustannuksia sen parin euron verran, jos kaupunkiin lähtee. Akvaariotarvikevalikoima esim. pumppujen osalta kuitenkin aika niukka. Repiksen tytöt ovat kohdallani aina olleet palveluhaluisia, joskus kiireisiä, mutta asiallisia ja mukavia. Faunattaren palvelusta ainoastaan positiivista palautetta. Tilaukset otetaan vastaan ja toimitetaan ripeästi. :)
aamunilo
Junior Member
Junior Member

mielipiteeni

Viesti Kirjoittaja aamunilo »

tässä lueskellessani teidän mielipiteitänne Jyväskylän liikkeistä niin ajattelin myös itse sanoa muutaman sanasen, mitä ITSE puljuista ajattelen...

No ensinnäkin Rio. Itse en käy kyseisessä liikkeesä, jotenkin vain tulee tunne et siellä ei kaikki ole oikein ok. Kamala haju, kalat puolikuolleena köllöttelee likaisissa akvaarioissa ja sit ne papukaijat, joista toinen näyttää sairastavan jotain tautia kun on sulat lähteneet...
Reporanka taas kauppana on aika vaihteleva... Siellä on muutama myyjä tosi tympeä ja jos jotain kysyy tms. niin saa vähätteleviä vastauksia ja muutenkin palvelua on tosi vaikea saada vaikkakaan ei olisi muita asiakkaita! Siellä on yksi pitkähiuksinen ja kiharapäinen myyjä,nimi ei ole tiedossa mutta sen kanssa tykkään asioida ja hän onkin mielestäni asiantunteva ja avulias. Hinnat hipovat pilviä.
Rehulan Rehu on kanssa ihan käypä kioski :mrgreen: . Toinen myyjistä ei todellakaan tiedä mitään kaloista, mutta toisella naisella tuntuu olevan enemmän tietämystä ja opastaakin kiitettävästi ongelmissa, muu valikoima on aika suppea ja kallis, mutta kalat ovat halpoja, sieltä olenkin ostanut muutamia fisuja itselleni, mutta jos auto on käytössä niin ehdottomasti rahani kuskaan Palokan Faunattareen, siellä olen saanut hyvää ja asianmukaista palvelua ja muutenkin kauppa on siisti, kalat hyvinvoivan näköisiä ja muissakin eläinjutuissa löytyy valinnanvaraa minun makuuni. Hintapolitiikka on vähän yläkanttiin, mutta sen suostun maksamaan jos palvelu pelaa.
liero
Junior Member
Junior Member

Ne Rion papukaijat ovat käsittääkseni jo niin iäkkäitä, että sulat ovat tippuneet. Erittäin hyvin siellä niitä eläimiä todellisuudessa hoidetaan (kaverini oli työharjottelussa siellä) taas Reporangassa ne tyypit pitää näkösällä isoja ja hienoja häkkejä (sairaat ovat takahuoneessa). Faunattaressa on kalat kyllä ihastuttavan hyvässä kunnossa. Kaikki ruuat koiralle ja joitakin ruokia kaloille ostan kuitenkin Lemmikkien ruokamarketista !! Siellä on niin IHANAN hyvä palvelu :D Reporangassa se hieman tukevampi myyjä on kyllä ihan hirveän töykeä. Se kiharatukkanen on mukava. Undulaattimme on ostettu Karvakorvasta, sillä siellä on mukava myyjä, sopivan kokoiset häkit ja kesyt eläimet. Rahulan Rehussa kalat ovat halpoija ja aiinakin minä en ole saanut lainkaan sairaita kaloja. Jotkin akvat ovat vihersamennuksessa, mutta sehän ei haittaa. Ne myyjät pahoittelivat vihreää tilannetta.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Riohan on halvin. Mutta sitten sieltä tuli kalatubi... Ja nykykatsomuksen mukaan täysin järjettömiä neuvoja. Mm. kypsytyksestä: sora, kalat ja kasvit laitetaan yhtäaikaa altaaseen. Mm. kalavalinnoista: kääpiörihmakalaa, helmirihmakalaa ja tiikerinuoliaista 180 L altaaseen. Ja kun olin laitteistoa hankkimassa, kehuivat että varaosat löytyy hyllystä. Vaan ei saa nyt oikein tilattuakaan, luvataan tilata (mm. aktiivihiilipatruunoita tiettyyn suodattimeen) mutta sitten niitä ei tulekaan.

Reporanka: tauteja täältäkin, mutta yleisesti luotettavamman oloinen toiminta. Jos myyjät eivät esim. jonkun kalan hoitolämpötilaa tai aikuispituutta tiedä, yleensä sanovat etteivät tiedä. Kielteisenä poikkeuksena myyjäpula + toisinaan muutenkin vähän nihkeä asiakaspalvelu. Nuorehkoilla myyjillä tuttava soittelee tai keskenään seurustelevat. Spesiaaliplussana 2000 L akvaariosta ulos kasvanut Ulla, jonka lopettamiseksi suosittelin vesuria.

Faunatar: suppeahko kalavalikoima. Muutoin asiantunteva ote yleisesti ottaen ja asiallinen palvelu, aikaa riittää toisin kuin Reporangassa. Mutta siiten viime käynnillä meinasi ns. silmät tipahtaa päässä: ensin myyjä uitti käsiään kala-altaassa ja sitten edes pyyhkimättä kasvialtaassa... Että jos Repoon ensi kerralla sittenkin. Reporanka ei ihannekauppani, mutta toisaalta paras ehkä tarjolla olevista.
snake
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja snake »

Kylläpä liero tunnut tietävän mahdottoman hyvin reporangan asiat. Tiedätkö tämän, että ne "takahuoneessa/järjettömän pienessä huoneessa" olevat sairaat eläimet ovat sen tukevan, töykeän myyjän omia eläimiä, ei kaupan. Suurin osa on jo niin vanhoja että ovat siellä viettämässä viimeisiä eläkepäiviään. Kiinnostaisipa tietää että miten tiedät koko "takahuoneita" koska sinne ei ole asiakkailla pääsyä??? Sinne pääsee ainoastaan harjoittelijat ja myyjät. Eli kumpi olet?

Että tässä taas asiaa todella tietävän suusta :roll:
I am a man who walks alone, and when i'm walking the dark road...
liero
Junior Member
Junior Member

Olen ollut siellä vapaaehtoistyössä [;)] Viime tai toissa vuonna.

-------------------

Pahoitteluni, että laitoin Reporangan sisäisiä asioita tänne foorumiin. En tiennyt, että minulla oli vaitiolovelvollisuus.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Taidanpa minäkin ottaa osaa tähän Jyväskylän akvaliikekeskusteluun.
Olen ties kuinka monen vuoden ajan asioinut Riossa.
Kyseisestä liikkestä sanoisin, että tämä kakku on päältä rumempi kuin sisältä.
Kuolleita kaloja löytyy altaista ajoittan, mutta ihme kyllä, en ole koskaan saanut altaisiini tauteja sieltä ostetuista kaloista.

Kerran, kun aloitin akvaarioharrastukseni uudestaan, vuosien tauon jälkeen, ostin kaikki tykötarpeet Riosta. Hinnathan ovat siellä kaupungin halvimpia, joten lienee osaltaan vaikuttanut ostopaikkani valintaan.

Oman töppäilyni vuoksi kaikki ostamani kalat kuolivat. En tomppeli ollut ottanut ollenkaan huomioon ph:ta. Raanavesi huiteli yli 8, kun taas kalojen kotivesi oli 6 luokkaa.
Nykyisin olen huomattavasti viisaampi.
Joka tapauksessa, sain Riosta uusien kalojeni tilalle uudet maksutta. Mielestäni tämä on hyvää asiakaspalvelua.

Tottahan Riossa moni asia mättää, mutta liekö syytä tarttua jokaiseen lillukan varteen....
Asiattomuudet nurkkaan, sanoisin

Reporangasta minulla ei ole kovin paljoa kokemusta, mutta se vähän mitä on ollut, on valitettavasti negatiivissävytteistä.

Myyjät ovat olleet useinmiten ylimielisiä. Ovat suurinpiirtein suuttuneet, jos olen ollut asioista eri mieltä. Kommentteina ovat olleet: "Kukin taaplaa tyylillään" -tyylisiä.

Asenne saisi olla hieman nöyrtyvämpi. Ei ole kiva, jos asiakas ei ole koskaan oikeassa ja mikäli joskus sattuisi olemaan, myyjä vetää herneet nenään.

Yleissilmäys Reporankaan on mielestäni hyvä, tosin ahdas. kalat näyttävän voivan hyvin ja valikoimaa kiitettävästi.

Faunatar, ihan ykköspaikka. Palvelu erinomaista. Valikoima pienehkö, mutta tilattua saa lähes mitä tahansa.
Hinnat korkean puoleiset, mutta ne eivät niin kauheasti kirpaise, kun tietää olevansa tervetullut.
Myyjien asenne on myöskin hyvä.
Ovat jopa kysyneet minulta, tiedänkö jotain asiaa, mitä he itse eivät satu tietämään.
Kaiken lisäksi ainut paikka, missä kasveja sinne myydessä, saa rahat käteisenä. Sama on kalojen suhteen.

Siskon tyttöni osti sieltä kaksi perhoskirjoahventa, sanoivat, että mikäli ei ole pariskunta,voi myöhemmin vaihtaa toisen kalan pariskunnan saamiseksi. Hyvä juttu, eikö?
Kalat olivat muuten pariskunta.

Muista kaupoista minulla ei kokemuksia ole.

Se minua kyllä ihmetyttää, että miksi ihmeessä täällä foorumissa suututaan toisten ihmisten mielipiteistä ja sanomisista...
snake
Starting Member
Starting Member

Jos nyt vuorimies viittaat minuun niin toki arvostella saa, mutta se raivostuttaa että ihmiset esittävät asioita faktoina vaikka eivät todellisuudessa tiedä asiasta yhtään mitään. Mistä kukaan tällä listalla tietää että kuka puhuu totta ja kuka ei? Ei mistään :?
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Meneepäs tämä rumaksi... No otin kyllä itsekin ketjuun osaa. Mutta ehkä vähän kyseenalainen tämmönen ketjun aihe ehkä on, menee helposti henkilökohtaisuuksiksi + tarpeettomaksi parjaukseksi...
snake
Starting Member
Starting Member

Ei minua haittaa nuo henkilökohtaiset viittaukset yhtään, mutta se että väitetään takahuoneissa olevan sairaita eläimiä, vaikka ne ovat todellisuudessa yli 2-vuotiaita, jotkut jopa yli 3-vuotiaita hamstereita, jotka eivät ole liikkeen, tuo minusta liikkeelle hieman huonoa mainetta. Mun mielestä vanhuus ei ole sairautta

Arvostella aina saa ja se on jokaisen etuoikeus, mutta johonkin se linja on vedettävä :D Jyväskylään mahtuu monta ja monenlaista kauppaa, joten en usko että kukaan tästä kärsii jos nyt vain jätetään tämä "sairaat eläimet takahuoneessa" huomioimatta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”