Kokemuksia Groluxista/Aquastarista

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aino-85
Junior Member
Junior Member

Kokemuksia Groluxista/Aquastarista

Viesti Kirjoittaja Aino-85 »

Onko teillä kokemusta jommasta kummasta loisteputkesta? Haluaisin kuulla ehdottomasti... harkitsen groluxin ostamista aquastarin kaveriksi mutta olen jostain kuullut että grolux ei olisi hyvä akvaarioon...? Kertokaa jos tiedätte... :frown:
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Gro-lux/aquastar-yhdistelmä toimii mainiosti. Aquastarin 10 000K:n korkea ja suht kylmä värilämpötila antaa kirkkaan valon ja grolux tukee sitä värillään. Tosi aquastaria voisi kokeilla yhdistää myös arcadian freshwateriin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

GroLuxia taidetaan markkinoida "kasvilamppuna". Jos akvaariosi on uusi, niin välttäisin groluxin käyttöä. Jos altaasi on jo pitempään toiminut, niin ei kokeilu haittaa, mutta jos levä innostuu groluxista, niin sitten joko putki vaihdetaan toiseen tai kokeillaan muita keinoja.
saurama
Valopää
Valopää

Re: Kokemuksia Groluxista/Aquastarista

Viesti Kirjoittaja saurama »

Aino-85 kirjoitti:Onko teillä kokemusta jommasta kummasta loisteputkesta? Haluaisin kuulla ehdottomasti... harkitsen groluxin ostamista aquastarin kaveriksi mutta olen jostain kuullut että grolux ei olisi hyvä akvaarioon...? Kertokaa jos tiedätte... :frown:
Gro-Luxin ja Aquastarin suurin ero on värilämpötilassa. Molemmat ovat violetteja eli vihreää tulee vähemmän suhteessa punaiseen ja siniseen. Gro-Lux (ja muiden valmistajien vastaavat) on lämpimämpi, Aquastar ja sen kaverit kylmempi. Vaikuttaako puna-sini -tasapainon kääntyminen suuntaan tai toiseen levääntymiseen, vain jonkinlainen koe voisi osoittaa.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Valaisimen mukana tuli Grolux, jonka violetti valo ei miellyttänyt yhtään silmääni. Vaihdoinkin sitten heti pois ja laitoin paljon halvemman ja mielestäni hyvältä näyttävän 840-putken tilalle.

Minua viisaammat ja kokeneemmat kasviasiantuntijat (C. Kasselmann ja D. Walstad) eivät suosittele erityisesti kasvivaloja, vaan joko melko punasävyisiä putkia ("warm white" lämmin valkoinen, 827/830, 930) tai viileän valkoisia ("cool white", 840, 850, 940, 950) - tai näitä yhdistettyinä ns. päivänvaloputkiin ("day light", 865, 965). Mutta värisävyn kokeminen on todella yksilöllistä ja sellainen pitää valita jota tykkää itse tuijotella!

Jos Aquastarissa on noin korkea värilämpötila (10000K) niin silloin kannattaisi varmaankin valita esim. päivänvaloputki kumppanikseen. Näin putkien sävyerot eivät ehkä olisi hirmu suuret eikä allas jakautuisi kahteen ihan eri väriseen alueeseen (jollei siis välttämättä sellaista efektiä etsi ;)).
Aino-85
Junior Member
Junior Member

Tärkeintä minulle olisi kasvien kasvu ja levien minimointi, sillä mikä miellyttää ihmis-silmää ei ole juuri väliä minulle. Onko jollain kokemusta Seran loisteputkista? Myyjä suositteli eilen minulle kovasti sellaista Seran kasviputkea. ?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Myyjät suosittelevat montaa asiaa, mutta käytännössä sillä värilämpötilalla lienee aika pieni merkitys levien kasvun kannalta. Niiden kasvuun vaikuttaa niin moni muu asia ennenkuin sillä värilämpötilalla on minkäännäköistä väliä (esim. valon määrä, makroravinteet/hiilidioksidi jne). Aika harva voi ylpeillä olevansa niin kasvi-HiFistelijä että sen altaassa värilämpötilalla olisi ihan oikeasti sen suurempaa väliä. Kaikenmaailman tutkimuksia kyllä on (ainakin loisteputkien myyntipakkauksissa), mutta käytännössä valaistusajan lyhentäminen tunnilla, hiilidioksidin lisääminen tjsp vaikuttaa selkeästi kasvien vs levien kasvuun siinä missä ainakaan yksikään kokeilemani putki ei ole muuttanut kasvua miihinkäään suuntaan. Ennemmin uusi putki vs vanha putki voi teettää ongelmaa valomäärän yhtäkkisellä lisäämisellä, jonka joku voi vahingossa tulkita uuden putken värisävyn "huonoudeksi".

Värisävyjen haku silmiä miellyttäväksi lienee oleellisin asia sekä valomäärän ja valoisan ajan sopeuttaminen altaan kasvien tarpeeseen. Itselläni on ollut jopa yhdistelmä Aquastar/840 ja altaassa oli edessä violetti sävy ja takana pissinkeltainen :roll: Katsopa täältä silmää miellyttävä putki/putkiyhdistelmä: http://saurama.aqua-web.org/
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ehkä yksi huomionarvoinen pointti on se, ettei loisteputkea ole mikään pakko ostaa akvaariokaupasta, vaan myös esim. tavaratalosta, valaisinliikkeestä tmv:sta. Tällöin usein säästää sievoisen summan rahaa ja saa aivan yhtä hyvän valaistuksen... :)
saurama
Valopää
Valopää

Danny kirjoitti:Ehkä yksi huomionarvoinen pointti on se, ettei loisteputkea ole mikään pakko ostaa akvaariokaupasta, vaan myös esim. tavaratalosta, valaisinliikkeestä tmv:sta. Tällöin usein säästää sievoisen summan rahaa ja saa aivan yhtä hyvän valaistuksen... :)
Tai paremman... Ainakaan minä en ole nähnyt yhdessäkään akvaariokaupassa myynnissä tykkäämiäni täysväriputkia ;) .
Samu Saurama
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Ehdota Marille, ehkä ilmestyy... Ilmeisesti ainoa akvaliike, joka pitää muutakin myynnissä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

-Alix- kirjoitti:ainakaan yksikään kokeilemani putki ei ole muuttanut kasvua miihinkäään suuntaan.
Kyllä minulla ainakin on toisenlaisia kokemuksia. Eräällä putkella kasvoi lasien ja lehtien täydeltä piilevän tyylistä punalevää, joka kuoli viikossa vaihdettuani kyseisen putken pois. Toinen epäonnistunut putkivalinta esti kasvien kasvua erittäin tehokkaasti. Molemmat ihan akvaarioihin tarkoitettuja putkia kuitenkin.
Aino-85
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti: Kyllä minulla ainakin on toisenlaisia kokemuksia. Eräällä putkella kasvoi lasien ja lehtien täydeltä piilevän tyylistä punalevää, joka kuoli viikossa vaihdettuani kyseisen putken pois. Toinen epäonnistunut putkivalinta esti kasvien kasvua erittäin tehokkaasti. Molemmat ihan akvaarioihin tarkoitettuja putkia kuitenkin.
Voitko paljastaa mitä nämä ongelmaputket olivat ja mitä putkia käytät nyt? :P
saurama
Valopää
Valopää

Ai niin. Seralla on muuten minullekin kelpaava loisteputki akvaarion valaisuun. Tropic Sun on vajaa 4700K värilämpötilainen täysväriputki. Tavallaan siis 947. Toki se on "akvaarioputkena" kalliimpi kuin vastaava valaisinliikkeestä ostettu, mutta onpahan sentään olemassa.
Samu Saurama
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

maisu kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:ainakaan yksikään kokeilemani putki ei ole muuttanut kasvua miihinkäään suuntaan.
Kyllä minulla ainakin on toisenlaisia kokemuksia. Eräällä putkella kasvoi lasien ja lehtien täydeltä piilevän tyylistä punalevää, joka kuoli viikossa vaihdettuani kyseisen putken pois. Toinen epäonnistunut putkivalinta esti kasvien kasvua erittäin tehokkaasti. Molemmat ihan akvaarioihin tarkoitettuja putkia kuitenkin.
Nomutta. Taisin viitata siihen, että värisävyillä VOI olla väliä kun oikeasti osaa pitää kasveistaan huolta. Aika harva meistä vaan on niin superosaava että muut asiat altaassa olisi niin kohdallaan että putkien väri mitenkään vaikuttaisi huomattavissa määrin :roll: Veikkaan hyvin että maisulla, joka on tunnetusti hyvin osaava kasviakvaristi, voi todeta eroja jotka oikeasti johtuvat putkien värilämpötilasta. Monet muut meistä tallaajista olemme tyytyväisiä kun vesirutto kasvaa kauniisti :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
saurama
Valopää
Valopää

-Alix- kirjoitti:
maisu kirjoitti:Kyllä minulla ainakin on toisenlaisia kokemuksia. Eräällä putkella kasvoi lasien ja lehtien täydeltä piilevän tyylistä punalevää, joka kuoli viikossa vaihdettuani kyseisen putken pois.
Nomutta. Taisin viitata siihen, että värisävyillä VOI olla väliä kun oikeasti osaa pitää kasveistaan huolta.
Mielenkiintoista olisi myös selvittää, kuinka hyvin kasvit sopeutuvat uudenlaisiin olosuhteisiin ja minkälaiset muutokset ovat keskimääräistä hankalampia. En epäile, etteikö Maisu olisi saanut selviä oireita putken vaihdosta, mutta oliko syynä uusi putki vain muutos sinänsä. Merivesipuolellahan kaikki muutokset näkyvät hyvin rajusti eliöiden (lähinnä korallien) hyvinvoinnissa. Miksei kasveillekin voisi joku tietynlainen yhtäkkinen muutos olla hankala. Vaan kenellä olisi resursseja tehdä laaja kattava testi aiheesta...
Samu Saurama
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

En nyt tiedä onko mulla kyse samantapaisesta ilmiöstä, mutta ostin tuossa muutama vko sitten A-keskuksesta Echinodorus "Fantasy"n joka sielä kasvoi vihreillä lehdillä, mutta tullessaan minun akvaarioon (jossa sekalainen valikoima putkia kasvin kohdalla) alkoi kasvamaan punaisilla lehdillä jotka jäävät matalemmiksi kuin vihreät joita ei siis enää täälä ollessa ole pukannut.
Tässä jonkinlainen kuva kasvista jossa vihreät lehdet näyttävät lähinnä valkoisilta valosta johtuen. (kun osais ees kuvata oikein) :mrgreen:

Kuva
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

En tiedä, mikä tuo "fantasy" on lajiaan, mutta... Voi hyvinkin olla mahdollista, että oikeassa valaistuksessa ja ravinteissa kasvi kasvattaa juuri tuonväristä lehteä. Ovatko pysyneet tuollaisena vai kenties vanhetessaan tulleet vihreämmäksi? (vrt. esim. ruusumiekkaan)
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Tuommoisena lehdet pysyvät loppuunsa asti.
Tetran Plant Cryptoa on lannoitteena ja PMDD nesteenä silloin tällöin.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minulla on noita kaksi, ja isomiekkakasvina ne myytiin. Pukkaavat tosiaan punaisia lehtiä, mutta kun tarpeeksi kauan kasvavat niin ne muuttuvat kyllä vihreiksi, lehden varsi kasvaa pituutta ja lehti muuttuu pyöreäksi. Tähän ei kaksi viikkoa vaan riitä vaan siihen menee paljon kauemmin. En usko että tähän valaistus mitenkään vaikuttaa, koska tämän kertoi jo myyjä liikkeessä.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tuota noin, olen ymmärtänyt asian seuraavasti: Echinodorus 'Fantasy' on validi hybridi. Sen kuuluukin olla punainen veden alla ja ei välttämättä muutu vihreäksi (kerropa kokemuksista myöhemmin, dth!). Kasvit kasvatetaan pääsääntöisesti (varsinkin miekat) kasvihuoneessa, ja varsinkin miekoilla on usein ihan erilaiset ja eriväriset lehdet pinnan yllä ja sen alla (kertoo sopeutumisesta vaihtuviin oloihin kuten vedenkorkeuteen).

Isomiekkalla (E. macrophyllus, vai onko kyseessä kuitenkin E. grandiflorus - ei isomiekka siis vaikka isokokoinen - jolla on mielestäni kuvien perusteella enemmän tuollaiset 'Fantasy'n lehdet?) tosiaan on samannäköiset lehdet, mutta siitä tulee iso kun taas 'Fantasystä' tod. näk. ei (erittäin vähän on siitä tietoa liikkeellä). Sen sijaan useat miekat, kuten isomiekkakin ovat uusilta lehdiltään kirkkaassa valossa punalehtisiä, täplikkäitä ja/tai punasuonisia.

Tämä OT siis kertoo siitä, että putkien värilämpö ei sinänsä tässä vaikuta lehtien väriin (muuta kuin että miltä sävyltä näyttävät) vaan lähinnä valon määrä. Siis suhteessa miekkojen punaisuuteen...

Itse olen ollut huomaavinani että vaihtaessani putkia toisen värisiksi ovat kasvit olleet 'hämillään'. Niillä menee jokin aika tottua uuteen sävyyn. Saman väriseen uuteen putkeen eivät ole reagoineet samalla tavalla.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Mistä lajeista tuo "Fantasy" on luotu?
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jürgen Schmidtin MiniAtlas Aquariumpflanzen kenties voisi kertoa 'Fantasyn' vanhemmat, jos sellaisen omistaisi.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Mikä miekka tämä sitten on?

kuva

t. Utelias
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minusta tuo näyttäisi kovasti 'Rubinilta'. En ole mitenkään varma asiasta :D
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Sen kuuluukin olla punainen veden alla ja ei välttämättä muutu vihreäksi (kerropa kokemuksista myöhemmin, dth!)
Ja kerronhan minä, eli kasvi on todellakin pukannut pelkkää matalaksi jäävää punaista lehteä.
Pari kuvaa: yksi ja kaksi.
Kuvissa hiukan eri värit, riippuen missä kulmassa akvaariota kuvaa. Kumpikaan ei ihan täsmää todellisuuteen, mutta saa siitä jotain käsitystä. Ja kukkavanakin on kasvussansa.
Tietenkin sateenkaarikalat jotka ei muuten ole kuvausta varten puolta sekuntia paikallaan, ovat nyt jopa tiellä. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”