Edelleen vakuutuksista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ukormi
Junior Member
Junior Member

Edelleen vakuutuksista

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Tästä on jauhettu jo muutamassa topicissa mutta aika yleiseksi jorinaksi on tupannut menemään.

Jos tähän keräisi muutamia faktoja akvaarion ja sen oheislaitteiden aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta.

Tilanne jossa suodatin alkaa vuotamaan tiivistevaurion seurauksena kerrostaloasunnossa tai rivitalo-osakeyhtiössä ( myös osakemuotoiset paritalot )

1. Kotivakuutuksesta korvataan pintamateriaalit kunnossapitovastuuvakuutuksesta, jonka korvausyläraja on jotakin muuta kuin irtaimistolla (itselläni oli näkyy 3364 euroa, nostin sen nyt hieman ylemmäs), tarkistakaa oman vakuutuksenne taso!
2. Asuntoyhtiön rakenteille aiheutuneita vahinkoja ei korvaa mikään vakuutus. Osakeyhtiöissä on oma vakuutuksensa ja ainakaan oman paritalomme yhtiövakuutukseen ei saa mitään vakuutusta akvaariosta johtuneita vahinkoja vastaan. LVI yms. vahingot kyllä korvataan.
Siis jos suodatin ( tai altaan silikonisauma ) päättää antautua muutaman päivän lomareissun aikaan ja valuttaa 400 litraa vettä lattialle, (josta aiheutuu mittavat kosteusvauriot talon rakenteille) maksat korjaukset ja kosteusmittaukset itse.

Ja sitten kalojen vakuuttamisesta:
Kalat saa kyllä vakuutettua mutta vain tapaturmaista kuolemaa vastaan.
Omavastuu olisi ollut kohtuullinen 160 euroa :D

Jos tuollainen vakuutus olisi ja vaikkapa lapsi kaataisi kilon pyykinpesuainetta altaaseen, niin vakuutus ehkä korvaisi kalaston. Tuollainen vakuutus ei siis ole mitenkään järkevää näihin makeavesipyttyihin, mutta merivesialtaaseen tuollaisen kyllä ottaisin.

Laittakaa omakohtaisia kokemuksia tähän topiciin oikeista korvatuista tapauksista. Ainakin minulle oli järkytys tuo ettei asuntoyhtiövakuutuksesta korvatakaan mitään akvaariovahinkoja.

Tämä vakuuttaminen ja korvausasiat ovat sangen mutkallisia asioita jotka tuntuvat konkretisoituvan vasta kun aletaan selvittää mitä vahingosta korvataan.

Oma tapaukseni meni sikäli hyvin että saimme sovittua kertakorvaussumman jolla alan tekemään korjausta sitten itse. Taas saa sukulaisia käydä kyselemässä töihin :D
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Aika karu homma. Onkohan kellään kokemusta taloyhtiön kannasta vahinkotapauksessa? Eli jos rakenteille tulee vaurioita, joita siis taloyhtiön vakuutus ei näemmä kata, maksetaanko korjaukset yhtiön pussista vai lankeaako koko summa osakkeelle.

Laittaa kyllä miettimään kotivakuutuksen mielekkyyttä...
/jari
Koukku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koukku »

Kuullostaa kyllä aika oudolta, ettei taloyhtiön vakuutus kattaisi akvaariovahinkoja.

Vakuutusvirkailija kertoi meille joskus vakuutuksia ottaessamme, että kotivakuutus ei korvaa akvaariovakuutuksia muuten kuin siinä tapauksessa, että kyseessä on ollut tapaturma/vahinko. Eli toisin sanoen olet vahingossa siivotessasi tönäissyt sen lattialle tai lyönyt lasin sisään luudanvarrella...
napne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja napne »

Eikös kotivakuutuksen yhteydessä yleensä otettavan vastuuvakuutuksen ideana ole korvata muiden omaisuudelle aiheutuneita vahinkoja. Ainakin If:in sivuilla mainitaan vastuuvakuutuksesta yhtenä tyypillisenä korvattavana vahinkona osake- ja vuokrahuoneiston rakenteille ja laitteille äkillisesti aiheutetut vahingot.
Se on sitten tietenkin oma lukunsa mikä lasketaan äkillisesti aiheutetuksi vahingoksi.
ukormi
Junior Member
Junior Member

napne kirjoitti:Eikös kotivakuutuksen yhteydessä yleensä otettavan vastuuvakuutuksen ideana ole korvata muiden omaisuudelle aiheutuneita vahinkoja. Ainakin If:in sivuilla mainitaan vastuuvakuutuksesta yhtenä tyypillisenä korvattavana vahinkona osake- ja vuokrahuoneiston rakenteille ja laitteille äkillisesti aiheutetut vahingot.
Se on sitten tietenkin oma lukunsa mikä lasketaan äkillisesti aiheutetuksi vahingoksi.
Nämä vuotovahingot eivät välttämättä ole äkillisiä. Äkilliset vahingot erikseen ja akvaariot sitten todella erikseen.

Vakuutustarkastaja antoi turvallisuustason parantamisehdotuksena seuraavaa:
Kosteusvahdin laittaminen akvaarion alle ja lattiapinnoituksen muuttaminen vedenkestäväksi. Lattian ja seinänrajan vesieristäminen.

Aion tehdä juuri noin ja taidan vielä vetää vesieristettä hieman kauemmaksikin, ei se niin kallista ainetta ole.
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

Meillä sattui pieni vesivahinko kerrostalon ylimmässä kerroksessa n. vuosi sitten. Silloin 30litraa vettä pääsi lattialle- sattuu vaan olemaan vanha talo ja puulattia- joten vesi meni alakerran naapurin iloksi suoraan putkea...

Meillä korvasi itse kotivakuutus rikkimenneen akvaarion. Ja oma vastuuvakuutus korvasi vuokranantajan lattialle ja alakerran naapurin kustannukset+ kosteusmittaukset.

Minulle on taas sanottu että kaloja on mahdotonta vakuuttaa.

Taloyhtiön vakuutus ei olisi asiaa korvannut. En muista syytä miksi kylläkään.

edit. Siis vesi 30l valui tuosta akvaarion yläsilikoonista. ONnellista oli se, että pystyimme rajaamaan sen valumisen 2 päivään tapahtuneeksi joten se meni läpi yllättävänä silikonien rikkoutumisena.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

tiger kirjoitti:Minulle on taas sanottu että kaloja on mahdotonta vakuuttaa.
Minulle taas on sanottu että akvaariollinen huoneisto ei saa kotivakuutusta :twisted: . No IF:stä sai. Ihmettelen suuresti jos vakuutus todella ei korvaa muille aiheutuvaa vahinkoa vesvahingosta. Muistaakseni tämähän juuri on IF:n markkinavaltti...?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-pipsa-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -pipsa- »

Itse soitin juuri vakuutusyhtiöön ja kysyin tarvitseeko kotivakuutusta jotenkin muuttaa, kun on akvaario tulossa. Juttelin useamman virkailijan kanssa ja kyllä sellaiseen uskoon jäin, että vakuutus korvaa altaan ja mahdolliset aiheutuneet vesivahingot. Vastuuvakuutus tässä ymmärtääkseni se avainsana.
Tuilu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tuilu »

N. 10 vuoden takainen kokemus ja vakuutusyhtiönä Pohjola. Laaja nuorisovakuutus eli alle 26 vuotiaille. Omavastuu oli muistaakseni 500 markkaa. Kaupungin vuokra-asunto talon ylimmässä kerroksessa. Vesi ei valunut alakertaan.

- makeanvedenakvaario 250 litraa jossa ulkosuodatin Sacem tms. jonka läpi vettä pääsi yön aikana vuotamaan n. 70 litraa olohuoneeseen ja keittiöön.
- vesi ei tullut tiivisteen kautta vaan liimasauma (?) oli revennyt ja lappoilmiö siis kyseessä.
- kosteusmittaukset hoidettiin isännöitsijän toimesta
- vakuutustarkastaja kävi n. 7 päivän kuluttua tapahtuneesta.

Lopputulos= korvattiin kaikki mitä vaadimme:
- olohuoneeseen ja puoleen keittiöön uusi muovimatto,
- uusi ulkosuodatin,
- korvaus kalojen hoidosta sekä kuolleista kaloista,
- kuivureiden ja remontin ajalta sähkölasku
- asumiskorvaus kun emme voineet remontin aikana asua kotona. Tässä tapauksessa asuimme mieheni vanhempien luona koska siten saimme suuremman korvauksen kuin "edullisimmassa majoituspaikassa", ei siis hotellissa.

Koska remonttimiehet olivat työssä päiväsaikaan, kävimme iltaisin katsastamassa tilanteen kotona ja yhtenä päivänä oli sulake mennyt epäkuntoon ja sen seurauksena olisi eteiseen siirretty pakastin valuttanut vedet siihenkin lattialle. Ehdimme hätiin ennenkuin mitään tapahtui.
Remonttifirma korvasi sitten uuden sulakkeen koska "syy" oli heissä.

Kaikki toimi jouhevasti ja yhteisymmärryksessä vakuutusyhtiön sekä isännöitsijän kanssa.
Mutta kuten aiemmin mainitsin, aikaa tuosta on n. 10 vuotta ja varmasti ovat ajat siitä muuttuneet.
ukormi
Junior Member
Junior Member

-pipsa- kirjoitti:Itse soitin juuri vakuutusyhtiöön ja kysyin tarvitseeko kotivakuutusta jotenkin muuttaa, kun on akvaario tulossa. Juttelin useamman virkailijan kanssa ja kyllä sellaiseen uskoon jäin, että vakuutus korvaa altaan ja mahdolliset aiheutuneet vesivahingot. Vastuuvakuutus tässä ymmärtääkseni se avainsana.
Soitas uudestaan ja kysy suoraan mitä mieltä ovat jos vettä vaikka valuisi pikkuhiljaa. Tuollaiseen korvaususkoon minäkin jäin kun vajaa vuosi sitten soittamalla otin laajemman vakuutusturvan suurehkon akvaarion vuoksi. Parasta olisi saada kaikki kirjallisena niin ei sitten jää tulkinnanvaraisuutta.

Onneksi omassa tapauksessani ei talolle tunnu koituneen sen ihmeempää vahinkoa. Tosin pitää pitää vielä sormet ristissä, kun näiden pakkasten vuoksi en vielä ole käyttänyt kosteusmittaajaa paikanpäällä :?

Tosiaan 10 vuotta sitten on varmasti ollut eri korvauskäytännöt. Olisiko ollut sen verran hankalia ja kalliita tapauksia, että ovat pikku hiljaa muuttaneet suhtautumista akvaariovahinkoihin?
Romppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Romppis »

Laitanpa tännekin lusikkani soppaan, olen tämän aiemminkin johonkin vakuutuskeskusteluun liittänyt. Eli näin meillä If:ssä:
Minä kysyn, vakuutusvirkailijamme vastaa)

1. Kattaako vakuutuksemme vahingot, jos rikon akvaarion vahingossa, esim. siivouksen yhteydessä?
-kyllä, olen tehnyt teille 1.tason = laajin kotivakuutus. Se korvaa irtaimiston rikkovahingot ja niiden seuraukset.
JOS AKVAARION ARVO YLITTÄÄ 3364e, VAKUUTETAAN ERIKSEEN !

2. Kattaako vakuutuksemme vahingot, jos akvaario esimerkiksi vuotaa matkan tms. aikana?
-VAHINGON TÄYTYY OLLA AINA MUU KUIN KULUMISESTA,IKÄÄNTYMISESTÄ TMS. JOHTUVA...ELI MIKÄ AIHEUTTAA VUODON.RATKAISTAAN
TAPAUSKOHTAISESTI.

3. Kattaako vakuutuksemme paitsi meidän, myös taloyhtiön ja alakerran naapureiden mahdolliset vahingot edellisissä tapauksissa? Eli oliko vakuutuksessamme vastuuvakuutus ja mitä se korvaa?
-VASTUUVAKUUTUS SISÄLTYY VAKUUTUKSEENNE JA SE KATTAA TEIDÄN TALOUTENNE JÄSENTEN MUILLE AIHEUTTAMAT
HENKILÖ-JA ESINEVAHINGOT.KORVAUKSEN YLÄRAJA 168 188e.ELI KORVAA MYÖS KYS.VAHINGON.

4. Kattaako vakuutuksemme paitsi akvaarion vuotamisen/rikkoutumisen myös ulkosuodattimen mahdolliset vuodot? (Ulkosuodatin on siis erillään akvaariosta, ja vesi kiertää sen kautta)
-KATTAA KAIKKI AKVAARION LIITTYVÄT OSAT.

5. Onko akvaarion koolla (litramäärällä) tai niiden määrällä merkitystä vakuutuksen kannalta? Eli täytyykö yhtiöllenne ilmoittaa, jos otan toisenkin akvaarion tms.?
-AINOASTAAN, JOS YKSITTÄISEN AKVAARION VAKUUTUSMÄÄRÄ YLITTÄÄ 3364e, JOLLOIN SE VAKUUTETAAN KOKONAAN ERIKSEEN.
LITRAMÄÄRÄLLÄ EI OLE MERKITYSTÄ.

6. Mitä vakuutus kattaa? (irtaimiston, lattiamateriaalit, uuden akvaarion, sen asukkaat??)
-JOS AKVAARIO RIKKOONTUU YLLÄTTÄEN,ESIM SIIVOTESSA VAKUUTUS KORVAA AKVAARION KALOINEEN JA VAHINGON SEURAUKSIEN KORJAAMISEN
SIIS LATTIAMATERIAALIT YMS. JA VASTUUVAKUUTUS NAAPUREILLE AIHEUTETUT VAHINGOT.
JOS AKVAARIO RIKKOONTUU ESIM, ASENNUSVIRHEEN SEURAUKSENA, VAKUUTUS EI KORVAA..SE MENISI HUOLIMATTOMUUDEN PIIKKIN.
AINA KUITENKIN RATKAISTAAN TAPAUSKOHTAISTI OLIKO VAHINKO SELLAINEN, JOTA EI VOITU VÄLTTÄÄ NOUDATTAMALLA NORMAALIA
HUOLELLISUUTTA.eli joissain tapauksissa voitaisiin korvatakin.
MUTTA SIINÄKIN TAPAUKSESSA VASTUUVAKUUTUS KORVAISI NAAPUREILLE MAHD. AIHEUTUNEET VAHINGOT.

7. Omavastuu-osuus kaikissa tapauksissa? 126e.

8. Jos nykyinen vakuutuksemme ei kata kyseisiä vahinkoja, millainen vakuutus kattaisi? Hinta?

Jos näihin kysymyksiin saisin mahdollisimman yksiselitteiset vastaukset, olisin kovin kiitollinen!

Ja jos nykyinen vakuutuksemme ei näitä kata, haluan laajentaa sen kattamaan kyseiset vahingot!
ELI NYKYINEN VAKUUTUKSENNE ON KATTAVA JA LAAJIN MAHDOLLINEN. JOS 3364e:n RAJA YKSITTÄISEN
AKVAARION KOHDALLA YLITTYY, SILLOIN VAKUUTETAAN ERIKSEEN. MAKSU ASETTUU 5000e:n AKVAARION VAKUUTUS
MAKSAISI ESIM. VAJAA 20 e.

Eli tuon mukaan kattaa AINA toisten vahingot, mutta esim. silikonivuodosta neuvoteltava erikseen, ei ehkä korvaa. Ja kalatkin kuuluvat samaan pakettiin. Parempaa vakuutusta akvaarioiden osalta en vielä ole nähnyt/ kuullut.
Vähiin käy ennenkuin loppuu
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Joo näistä vakuutuksista on tosiaan jauhettu tälläkin palstalla moneen kertaan ja kerta toisensa jälkeen en lakkaa ihmettelemästä tätä harrastajien huoletonta eloa ja luuloja vakuutuksien kaikkivoipaisuudesta.

Älkää hyvät ihmiset ottako niitten vakuutusmyyjien juttuja ihan niin kritiikittömästi vastaan.Heidän tehtävänsä on myydä tuotetta ja sitä myydessä pitää antaa hyvä kuva myytävästä tuotteesta.Ja joskus tantat konttorilla puhuu puuta heinää vasten parempaa tietoa.

Kaikkien vakuutusyhtiöiden toiminta perustuu suomen lakiin ja siellä määrättyihin pykäliin.Eli pääsääntöisesti yhtiöiden toiminta on samanlaista mutta silti se sallii huomattaviakin eroja eri yhtiöiden kesken.
Yksi yhteinen tekijä kaikilla yhtiöillä on ja sen on että,kenenkään ei tarvi korvata tahallisuudella tai törkeällä huolimattomuudella aiheutettua vahinkoa.Ja se on täysin sama millaisia kirjallisia sopimuksia käy kirjoittelemassa koska ne olisivat tarpeen tullen laittomia ja pätemättömiä.
Ja vaikka suomessa on muuten vapaa sopimusoikeus niin semmoisia se ei koske mistä on erikseen säädetty pykäliä ja vahingonkorvauksista on.

Toinen asia mihin itse törmäsin kun laitoin kerrostaloon 700 litraisen ja kävin juurta jaksain selvittämässä vakuutuskorvaus käytöntöjä oli se,että vakuutus ja korvausehdot oli rakennettu niin monimutkaiseksi,että tiukan paikan tullen vakuutusyhtiön ei tarvi korvata yhtään mitään. Aina löytyy joku pykälä jonka mukaan yhtiöllä on takaportti. Eli siis vakuutusyhtiöiden korvauspolitiikka on ihan täysin heille vapaaehtoinen.
ilmeisesti käytännössä tuota vapaaehtoisuutta noudatetaan imago syistä melko jouhevasti. Täälläkin palstalla moni esimerkki näyttää siltä,että vahinkoja on korvattu siksi kun on haluttu eikä sen vuoksi,että olisi pakko.

Mutta se on täysin päivänselvää,että vahinkoarvon noustessa reilu meininki painaa vakuutusyhtiöissä vastaavasti painaa vähemmän ja syitä aletaan tutkia enemmän. Eli sanoisin kun kerrostalossa seitsemännessä kerroksessa pamahtaa akvaario ja haisevaa kalavettä on rakenteet piukassa ja puhutaan massiivista kuivaus/home korjauksista ym. pintaremonteista ja pilalle menneistä picassoista niin vakuutuskorvaukset ja niiden saaminen ei käy yhtä kätevästi kun niiden vahinkovakuutusten ostaminen.
Romppis
Junior Member
Junior Member

joppe kirjoitti: Älkää hyvät ihmiset ottako niitten vakuutusmyyjien juttuja ihan niin kritiikittömästi vastaan.Heidän tehtävänsä on myydä tuotetta ja sitä myydessä pitää antaa hyvä kuva myytävästä tuotteesta.Ja joskus tantat konttorilla puhuu puuta heinää vasten parempaa tietoa.
Ei kai kukaan täysin kritiikittömästi vakuutusasioihin suhtaudukaan. Ja voihan olla, että koko vakuutustouhu on vain suurta k******ta, mutta toinen vaihtoehto on kai olla kokonaan ilman vakuutuksia? Kumpi parempi?

Kyllähän näistä kättä voi vääntää, ja varmasti korvaustapauksissa väännetäänkin, mutta en minä silti ilman vakuutuksiakaan viitsisi neljännessä kerroksessa asustella. Ja jos on mustaa valkoisella, että AINA korvataan toisille aiheutuneet vahingot, niin kyllä saa melkoinen takaportti olla, että siitä luikahtaa.

Ja jokatapauksessa tuo If:in vakuutus on selväsanaisin, mitä minä olen akvaarioasioissa saanut, ja myös melko edullinen, joten edelleen tyytyväinen olen.

Ja onneksi perheeseen kuuluu erittäin kiukkuinen ja asiansa osaava asianajaja. Johan ne korvaa pelkästä kauhistuksesta, kun se käy naamansa näyttämässä... :mrgreen:
ukormi
Junior Member
Junior Member

Romppis kirjoitti:
joppe kirjoitti: Älkää hyvät ihmiset ottako niitten vakuutusmyyjien juttuja ihan niin kritiikittömästi vastaan.Heidän tehtävänsä on myydä tuotetta ja sitä myydessä pitää antaa hyvä kuva myytävästä tuotteesta.Ja joskus tantat konttorilla puhuu puuta heinää vasten parempaa tietoa.
Ei kai kukaan täysin kritiikittömästi vakuutusasioihin suhtaudukaan. Ja voihan olla, että koko vakuutustouhu on vain suurta k******ta, mutta toinen vaihtoehto on kai olla kokonaan ilman vakuutuksia? Kumpi parempi?

Kyllähän näistä kättä voi vääntää, ja varmasti korvaustapauksissa väännetäänkin, mutta en minä silti ilman vakuutuksiakaan viitsisi neljännessä kerroksessa asustella. Ja jos on mustaa valkoisella, että AINA korvataan toisille aiheutuneet vahingot, niin kyllä saa melkoinen takaportti olla, että siitä luikahtaa.

Ja jokatapauksessa tuo If:in vakuutus on selväsanaisin, mitä minä olen akvaarioasioissa saanut, ja myös melko edullinen, joten edelleen tyytyväinen olen.

Ja onneksi perheeseen kuuluu erittäin kiukkuinen ja asiansa osaava asianajaja. Johan ne korvaa pelkästä kauhistuksesta, kun se käy naamansa näyttämässä... :mrgreen:
No minulla on sama yhtiö ja samantasoinen vakuutus ja ei korvaa rakenteille aiheutunutta vahinkoa vuototapauksessa.
Minulla on tästä mustaa valkoisella tuossa pöytälaatikossa :D

Nostin vahingosta viisastuneena tuon 3364 euron vakuutusmäärän suoraan 10000 euroon. Jos jotakin yllättävää sattuu, niin eipä jää ainakaan enää siitä summasta kiinni.

Yhtiövakuutuukseen ei saanut rahallakaan tuollaista vakuutusta joka korvaisi rakenteille vuodosta aiheutuvat kustannukset.

Taitaa saman yhtiön sisällä korvauskäytännöt, tai ainakin lupaukset poiketa. Hyvä että olet saanut noin selkeän, kirjallisen vastauksen kyselyysi :D

Mutta ei tässä Ifin toimintaa voi kuin kiitellä vaikka muutama asia tarkentuikin hieman luuloistani poikkeavaksi. Pienestä jutusta tuli suuri kustannus sekä minulle että vakuutusyhtiölle ja en tuota parkettilattiaakaan enää osaa arvostaa siten kuin aiemmin. Puu ei ole sovelias materiaali mikäli kosteutta voi siihen pieniäkin määriä päästä.
Olisihan tällainenkin vuoto voitu todeta vakuutusturvan ulkopuoliseksi vahingoksi.

Olen ja pysyn siis edelleenkin Ifin tyytyväisenä asiakkaana :D
Romppis
Junior Member
Junior Member

Jahas, no nyt sitten sormet ristissä toivon, ettei mitään tule tapahtumaan. Varsinkin, kun toinen akvaario on taloon muuttamassa...

Meille kyllä on moneen kertaan sanottu ja kirjallisestikin ilmoitettu, että vastuuvakuutus korvaa meidän muille aiheuttamamme vahingot. Osittain tahallisetkin, esim. jos meidän lapsemme (joita ei siis ole) naarmuttaa avaimilla naapurin sedän autoa tms. Sitä tuskin sitten, jos itse menen avainnipun kanssa samaisen sedän autoa tutkimaan. :twisted:
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Romppis kirjoitti:

Joo kannatta tosiaan suhtautua myyntipuheisiin AINA pienellä varauksella. Olen takuuvarma,että sulle myyty "aina korvataan muille aiheutetut vahingot vakuutus" ei mene ihan täysin silleen kuin mainospuheissa.Tai oikeastaan voisi sanoa,että voi olla että korvataankin jos vaan vahinko ja sen syntytapa täyttää vaaditut ehdot. Kerran perheessä on asianajaja niin ota joskus pöytäkeskusteluissa puheeksi.

Anna yhden esimerkin vakuutuksien kaikki voipaisuudesta.
Joillakin vakuutusýhtiöillä voi olla akvaarion pidon suhteen suojeluohjeita joita pitää noudattaa jotta vakuutus olisi pätevä. Näin joskus jossakin lehdessä akvaarioliikkeen mainostavan että heillä on myytävänä vakuutusyhtiöiden vaatima allaspehmuste. Jos tämä tosiaan pitää paikkaansa,ja laitat akvaarion ilman pehmustetta paikalleen (kuten paljon tehdään) ja vahinko sattuu eli vedet on lattialla ja vakuutus setä tulee tarkastuskäynnille.
Päivän selvä juttu.Vahinkotarkastaja antaa tuomion "Hylkään anottuna" ei allaspehmustetta,suojeluohjeita ei noudatettu=törkeä huolimattomuus. Ei korvausta artisti maksaa. Siinä ei kuule auta vaikka vakuutuspaperissa olisi hämähäkkejä väärinpäin.Koska kuten todettu laittomia sopimuksia voidaan kirjoittaa mutta jos ne kiistetään niin ei niille ei ole lakivoimaa.Mutta se ei tietenkään estä yhtiötä halutessaan korvaamasta vahinkoa mutta jos vakuutus yhtiö tosiaan ottaa kannan "ei kiinnosta" niin sille ärhäkälle asianajajalle on käyttöä.

Siellä kuule on viisaita miehiä ja naisia vakuutusyhtiöissä töissä ja monella on vielä kaupallista koulutusta takana kyllä ne tietää miten tehdään vakuuttavia myyntisopimuksia,koska se on heidän päivätyötään. Ja vakuutus ala on mielikuva liiketoimintaa,ei sekään tulisi kyseeseen,että tekisivät papereita jotka ei näyttäisi vakuuttavilta. Mutta se on täysin liioiteltua kuvitella ,että kaikki aina korvataan.

Kyllähän itelläkin on vakuutukset ja suosittelen niitä ottamaan mutta ennenkuin vetäsee nimen paperin alle ja maksaa laskuja niin kannattaa ottaa vähän asioista selvää miten asiat sujuu vahingon käydessä ettei tulisi niitä "hannukarpo" itkuvirsi tapauksia. Ja toinen syy on,että vahingon käydessä osaa vakuutuspaperihin vähän jaarritella oikean suuntaisia juttuja vahingon syntytavasta.
Romppis
Junior Member
Junior Member

Joppe: Olet oikeassa, kyllähän vakuutusvirkailijat puhua osaavat, on hyvä olla tarkkana.

Olisi jännä nähdä, miten meidän vakuutuksen oikeasti kävisi tositilanteessa... Mutta ehkä parempi kuitenkin, että ne vedet pysyvät siellä lasiastian sisäpuolella. :roll:
cordo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cordo »

Alkoi sen verran kiinnostamaan tämä asia, että päätin kysäistä asiaa myös meidän vakuutusyhtiöstä. Tälläisiä vastauksia sain. Kysymykset lainasin aika suoraan Romppikselta.

1. Kattaako vakuutuksemme vahingot, jos rikon akvaarion vahingossa, esim. siivouksen yhteydessä?

-Laajaturvainen vakuutus joka teillä on kattaa äkilliset ja yht'äkkiset vahingot kuten tämän.

2. Kattaako vakuutuksemme vahingot, jos akvaario esimerkiksi vuotaa matkan tms. aikana?

-Periaatteessa kyllä, mutta myös vuotoon vaikuuttaneet seikat kuten akvaarion kunto saattavat vaikuttaa.

3. Kattaako vakuutuksemme paitsi meidän, myös taloyhtiön ja seinänaapureiden mahdolliset vahingot edellisissä tapauksissa? Eli oliko vakuutuksessamme vastuuvakuutus ja mitä se korvaa?

-Taloyhtiön vakuutus kattaa kiinteistölle sattuneet vahingot. Jos vesi valuu naapuriin hakee naapuri korvausta omasta vakuutuksestaan. Oma vakuutuksenne kattaa siis omalle irtaimistolle tapahtuneet vahingot. Vakuutuksessanne on vastuu vakuutus.

4. Kattaako vakuutuksemme paitsi akvaarion vuotamisen/rikkoutumisen myös ulkosuodattimen mahdolliset vuodot? (Ulkosuodatin on siis erillään akvaariosta, ja vesi kiertää sen kautta)

-Periaatteessa jos vuoto tapahtuu akvaariosta tai sen osasta jonka tulisi olla vesitivis on vuoto korvattavissa.

5. Onko akvaarion koolla (litramäärällä) tai niiden määrällä merkitystä vakuutuksen kannalta?

-Akvaarion koolla ei ole väliä. Kunhan vakuuusmäärät ovat riittävät.

6. Mitä vakuutus kattaa? (irtaimiston, lattiamateriaalit, uuden akvaarion, sen asukkaat??)

-Vakuutus kattaa vuototapauksessa irtaimiston ( lattia pinnoite kuuluu irtaimistoon) Akvaarion asukkaat eivät kuulu vakuutukseen, kun taas kasvit sisältyvät vakuutukseen

7. Omavastuu-osuus kaikissa tapauksissa?

-Kotivakuutuksenne omavastuu on 135 euroa

Eli periaatteessa voisi nukkua yönsä levollisesti, mutta eihän sitä koskaan tiedän ennen kuin jotain tapahtuisi.

EDIT: Tosin samaan syssyyn myös laitettiin tämä teksti:

"Koska tilanne on kuviteltu eikä kaikkia mahdollisia korvaukseen vaikuttavia tekijöitä ole välttämättä tiedossa ei alla olevaa voida pitää korvauspäätöksena tai lupauksena korvauksesta. Korvauspäätökset tehdään aina vasta vahingon sattuessa ja kirjallisen tai suullisen korvashakemuksen perusteella."
Minäkö päättämätön? En olisi siitä niin varma!
ukormi
Junior Member
Junior Member

cordo kirjoitti:3. Kattaako vakuutuksemme paitsi meidän, myös taloyhtiön ja seinänaapureiden mahdolliset vahingot edellisissä tapauksissa? Eli oliko vakuutuksessamme vastuuvakuutus ja mitä se korvaa?

-Taloyhtiön vakuutus kattaa kiinteistölle sattuneet vahingot. Jos vesi valuu naapuriin hakee naapuri korvausta omasta vakuutuksestaan. Oma vakuutuksenne kattaa siis omalle irtaimistolle tapahtuneet vahingot. Vakuutuksessanne on vastuu vakuutus.

-Vakuutus kattaa vuototapauksessa irtaimiston ( lattia pinnoite kuuluu irtaimistoon) Akvaarion asukkaat eivät kuulu vakuutukseen, kun taas kasvit sisältyvät vakuutukseen

Eli periaatteessa voisi nukkua yönsä levollisesti, mutta eihän sitä koskaan tiedän ennen kuin jotain tapahtuisi.

EDIT: Tosin samaan syssyyn myös laitettiin tämä teksti:

"Koska tilanne on kuviteltu eikä kaikkia mahdollisia korvaukseen vaikuttavia tekijöitä ole välttämättä tiedossa ei alla olevaa voida pitää korvauspäätöksena tai lupauksena korvauksesta. Korvauspäätökset tehdään aina vasta vahingon sattuessa ja kirjallisen tai suullisen korvashakemuksen perusteella."
Paitsi ettei minun tapauksessani ainakaan ollut lattiamateriaali (parketti) irtaimistoa eikä sitä irtaimistovakuutuksesta korvattu, vaan se korvattiin kunnossapitovastuuvakuutuksesta jossa oli 3346 euron maksimikorvausmäärä. Irtaimistossa on 140000 ( älyttömän paljon liikaa ) euron maksimikorvausmäärä eikä tuo 3346 riittänyt täysimääräiseen korvaukseen.

Tapahtuneen jälkeen nostin tuon kunnossapitovastuusumman 7000 euroon.

Eikä muuten taloyhtiön vakuutuskaan olisi korvannut taloyhtiön omaisuudelle tapahtunutta vahinkoa tapauksessani. Esim. kosteusmittaus on maksettava itse. Olisin nostanut taloyhtiön vakuutuksen laajuutta mutta eipä löytynyt sellaista laajuutta mikä korvaisi taloyhtiön rakenteille sattuneet vahingot kun kyseessä ei ole vesijohtoverkostoon kytkettyn vermeen aiheuttama vesivahinko 8O

Tuo viimeisin lause muuten tosiaan kumoaa kaikki korulauseet :mrgreen:
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

pohjolan vakuutuksien kanssa pärjää, kun

1. laajakotivakuutus

2. akvaarion arvo tulee ilmoittaa erikseen vakuutuskirjassa, muuten korvataan vain noin(?) 1000e kieppeille.

3. kunnon valokuvat ym. selvitykset vahingosta

vakuutus korvaa kalat ja korallit.
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

En tiedä onko tämä juttu jo tullut esille tässä jossain vaiheessa mutta...

Tapiolasta kun otettiin kotovakuutus niin siellä korvataan akvaarion särkyminen tottakai mutta kaikkei eniten minua miellytti se kun samoivat että akvaarion aiheuttamissa vesivahingoissa korvataan myös lattia ja seinä materiaalit. Ja jos menee vesi alakertaan niin myös ne vahingot!

Me asutaan vuokra-asunnossa.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”