Jos tähän keräisi muutamia faktoja akvaarion ja sen oheislaitteiden aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta.
Tilanne jossa suodatin alkaa vuotamaan tiivistevaurion seurauksena kerrostaloasunnossa tai rivitalo-osakeyhtiössä ( myös osakemuotoiset paritalot )
1. Kotivakuutuksesta korvataan pintamateriaalit kunnossapitovastuuvakuutuksesta, jonka korvausyläraja on jotakin muuta kuin irtaimistolla (itselläni oli näkyy 3364 euroa, nostin sen nyt hieman ylemmäs), tarkistakaa oman vakuutuksenne taso!
2. Asuntoyhtiön rakenteille aiheutuneita vahinkoja ei korvaa mikään vakuutus. Osakeyhtiöissä on oma vakuutuksensa ja ainakaan oman paritalomme yhtiövakuutukseen ei saa mitään vakuutusta akvaariosta johtuneita vahinkoja vastaan. LVI yms. vahingot kyllä korvataan.
Siis jos suodatin ( tai altaan silikonisauma ) päättää antautua muutaman päivän lomareissun aikaan ja valuttaa 400 litraa vettä lattialle, (josta aiheutuu mittavat kosteusvauriot talon rakenteille) maksat korjaukset ja kosteusmittaukset itse.
Ja sitten kalojen vakuuttamisesta:
Kalat saa kyllä vakuutettua mutta vain tapaturmaista kuolemaa vastaan.
Omavastuu olisi ollut kohtuullinen 160 euroa

Jos tuollainen vakuutus olisi ja vaikkapa lapsi kaataisi kilon pyykinpesuainetta altaaseen, niin vakuutus ehkä korvaisi kalaston. Tuollainen vakuutus ei siis ole mitenkään järkevää näihin makeavesipyttyihin, mutta merivesialtaaseen tuollaisen kyllä ottaisin.
Laittakaa omakohtaisia kokemuksia tähän topiciin oikeista korvatuista tapauksista. Ainakin minulle oli järkytys tuo ettei asuntoyhtiövakuutuksesta korvatakaan mitään akvaariovahinkoja.
Tämä vakuuttaminen ja korvausasiat ovat sangen mutkallisia asioita jotka tuntuvat konkretisoituvan vasta kun aletaan selvittää mitä vahingosta korvataan.
Oma tapaukseni meni sikäli hyvin että saimme sovittua kertakorvaussumman jolla alan tekemään korjausta sitten itse. Taas saa sukulaisia käydä kyselemässä töihin