Mitä pohjalle?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

marttis
Starting Member
Starting Member

Mitä pohjalle?

Viesti Kirjoittaja marttis »

Lueskeltuani huomasin, että tuntuu lähes kaikilla olevan hiekkaa kiekkoaltaassa, mutta itse en haluaisi hiekkaa. Onko jotain haittaa "sorasta"?
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Soran sekaan uppoaa paljon jätettä, jota kiekot tuottavat. Hiekka on kätevämpi, koska kakat ja muut jäävät sen pinnalle ja ajautuvat yhteen paikkaan, mistä ne on helppo siivota pois vedenvaihdon yhteydessä. Soraa joudut lappoamaan ja tonkimaan viikoittain, jotta pohja pysyisi hyvänä. Hiekkaa ei tarvitse hoitaa, myös kasvit viihtyvät paremmin hiekkapohjassa. Lisäksi kiekot tykkäävät etsiä ja kaivella hiekkapohjasta ruokia.
marttis
Starting Member
Starting Member

Argh eli siis on pakko vaihtaa sora pois :( Mulla on pikkuakvaariossa hiekkaa ja itse en oikein ole tykännyt.
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Kanssa hiekkaa, mutta jos haluat luonnollisemman näköistä osta optirockia ja sitä karkeinta. Ei niin luonnottoman näköistä kuin bilteman hiekka ja yhtä helppo pitää puhtaana.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Kun katselin noita Avara luonto -ohjelmia (erityisesti piraija-ohjelmaa) niin oli ihan pakko todeta että "Biiltemaahan" siellä on tonneittain joen pohjalla. Eli Biltema on sitä luonnollisinta. :D
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kiinitin huomiota samaan asiaan, pohjat oli tosi vaaleita, se mitä niistä näkyi.
haukka
Senior Member
Senior Member

En tiedä mutta minun silmääni tuo optirock on huomattavasti mukavamman näköistä kuin bilteman yli valkoinen hiekka. Kiekko altaassa sitä joskus oli ja se oli kyllä liian kirkasta. Nykyisin kun on vaan plekoja tai no niitäkin enään seeprat niin siellä optirockia ja mustaa sepeliä sekäisin. Se on kaukana luonnollisuudesta :mrgreen:
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Ifigeneia kirjoitti:Kiinitin huomiota samaan asiaan, pohjat oli tosi vaaleita, se mitä niistä näkyi.
Nonniin onhan sen muutkin huomanneet! Aikanaan tappelin tästä asiasta Bilteman "luonnottomuuden kohdalla" ja siitä, että se ei sopisi "aroille" pohjakaloille kuten plekoille vaaleutensa vuoksi..

Luonnossa on vain sellainen pikku seikka, että joessa on paljon täytettä, on kannonpalasta, puunlehtiä jne, jotka antavat suojaa. Tähän täytyisi tietty pyrkiä myös akvaariossa. Eli paljon suojaa vaan, niin ei mitään ongelmaa. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
haukka
Senior Member
Senior Member

Aivan siellä on suojaa. Yleensä akvaariot on aika autioita ja plekoista voi tulla arkoja jos eivät totu altaan tykönä touhuamiseen. Kalat tottuu aika hyvin siihen että jos olet usein altaan vieressä pällistelemässä niin eivät ole moksiskaan, mutta jos taas et niin ne helposti säikkyy altaan edessä touhuamista. Siksi omasta oma näkemykseni kun en niin usein altaan edessä liiku niin teen niille turvallisen ympäristön missä saavat piilotella jos haluavat:) Toki eri plekolajeilla on erilaiset käyttäytymis tavat.
marttis
Starting Member
Starting Member

Olen kysellyt monelta tätä hiekka asiaa ja toiset "asiantuntijat" ovat sanoneeet ettei saa olla kiekoilla liian hienoa hiekkaa. Toiset ovat sanoneet että sora käy eli ota nyt sit selvää mikä kiekoille käy [}:)]
Ois kiva saada kiekkoharrastus alkuu kun akva pyörii tossa ilman kaloja.
Voiskos kiekkoihmiset kertoa mitä heillä on pohjalla?onko kellään soraa? Helpompi nyt sitten tehdä vaihdos kun sitten kun kalat ovat jo akvassa.
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

Hienoa hiekkaa, optirockia tai bilteemaa. Kiekot syövät ruokaa vielä kun se vajoaa pohjalle. Hienolta hiekalta puhaltelevat ja näykkivät ruokansa. Soranjoukkoon ruoat menevät piiloon ja samoiten kalan kakka. Pilaa pohjan nopeasti. Kasvit kasvaa hiekassa hyvin. Älä unohda kierteissarvikotiloita. Möyhivät pohjaa ja syövät pinimmät hituset pois. Kierteisiä saa keneltä tahansa akvaristilta tai monista kaupoista ilmaiseksi.

Myös monniset pärjäävät paremmin hienossa hiekassa. Kaikenkaikkiian paras ratkaisu.
haukka
Senior Member
Senior Member

Jos kiekkoja niin ilman muuta hienoa hiekkaa altaaseen. Kiekot juu mussuttaa sitä ruokaa niin hartaasti että ei sorapohja ole siihen tarkoitukseen hyvä. Altaan pohjalle kiekkoaltaaseen sopivia monnisia sekä kierteisiä. Ne pitää pohjan hyvässä kunnossa ja itse pääsee helpommalla [;)]
marttis
Starting Member
Starting Member

Mikä ois sitten sopiva raekoko?pikku altaassani on kaikista pienintä bilteman puhallushiekkaa ja tuntuu että se on liian hienoa.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

marttis kirjoitti:Olen kysellyt monelta tätä hiekka asiaa ja toiset "asiantuntijat" ovat sanoneeet ettei saa olla kiekoilla liian hienoa hiekkaa. Toiset ovat sanoneet että sora käy eli ota nyt sit selvää mikä kiekoille käy [}:)]
Ei kiekot niin erilaisia kaloja ole kuin monet muutkaan, etteikö sorakin kävisi. Kyllä sinne ruokaakin sopii, ei se syömättä jää. Kyse on siitä haluaako sitä soraa hoitaa, mistä vastalahjana saa elävämmän pohjan pieneliöineen ja paremman pohjasuodatuksen.

Jos suurin osa ja konkaritkin käyttävät hiekkaa, on siitä vedettävä omat johtopäätöksensä. Kuten siitäkin että minä en ole edes kiekkoaloittelija. Mutta jos olisin, voisin laittaa hienoa soraa. Mutta ehkä en jaksaisi sitä hoitaa. Toisaalta ei kaksi-kolmemilliseen soraan uppoaisi kovin helpolla erilaiset kököt ja siellä voi elää kierteissarviakin. Mutta onko se luonnollista sitten...

Näillä eväillä ääni karkeahkolle hiekalle. Tai ihan mille vain! :P
Demi
Junior Member
Junior Member

Liina kirjoitti:Ei kiekot niin erilaisia kaloja ole kuin monet muutkaan,
Liina kirjoitti:minä en ole edes kiekkoaloittelija
I rest my case.
111na
Elite Member
Elite Member

Demi kirjoitti: Soranjoukkoon ruoat menevät piiloon ja samoiten kalan kakka.
Minkälaisella soralla olet kokeillut kuinka äkkiä se imaisee ruuat ja kakat? Sen vastustamiseen ei näy tässäkään muunlaisia syitä kuin yleisesti on. Hiekka on suosittua vaivattomuudessaan. Toki olen käsittänyt että kiekot ovat ahneita kaloja hyvin voidessaan ja niin syntyy paljon jätettä. Aloittelijalle on siis luontevaa suositella hiekkaa ja soran käyttö vaatii ikään kuin sorapohjan harrastamista.
111na kirjoitti:Jos suurin osa ja konkaritkin käyttävät hiekkaa, on siitä vedettävä omat johtopäätöksensä. Kuten siitäkin että minä en ole edes kiekkoaloittelija.
Kunhan ihmettelen, koska pyörän keksiminen uudestaan on kivointa harrastuksessa. Onkohan kukaan kasvattanut torvimatoja sorassaan? :)
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Paras toimiva pohja kiekoille saadaan kun tehdään se ns. kasvien kasvua ajatellen eli laitetaan lämpöjohdotus, kasvien kasvulle välttämättön pohja-aines, siihen sitten kuudesta kahdeksaan senttiä noin 1,5-3 mm hiekkaa.
Voi olla varma että toimii ja ongelmat on minimaalisia. Kiekot viihtyvät mainiosti ilman ylikorkeita lämpötiloja (30), tosin ns. ongelma tapauksissa voidaan mainiosti käyttää jopa 34 asteeseen nousevia lämpötiloja, tosin vain lyhyt aikaisesti.
In numbers of ten the power is in one.
111na
Elite Member
Elite Member

^ No niin, onhan sitä hienon sorankin hyvien puolien näkijöitä. (2-3mm olen tottunut sanomaan soraksi.)

Minua on kutittaneet kiekot pari vuotta jo ja korkea lämpötila on ollut aina se viimeinen tikki, mikä on saanut luopumaan ajatuksen toteuttamisesta. Missä lämpötilassa kiekot voivat vielä viihtyä hyvin, poislukien poikkeukset kuten lämpöhoito? Nyt kun vielä on projektina tehdä pyöreästä 100cm läpimittaisesta lasista akvaarion pohja, ovat kiekot nousseet uudestaan ajatuksiin.
haukka
Senior Member
Senior Member

28-29 tuon alemmaks en kyllä lähtisi. Itsellä oli tuo 29 melkein koko ajan paitsi jos sattui jokin syy että piti lämpöä nostaa niin silloin enemmän. Tuosta kannattaa kysellä eri kiekkoharrastajilta, mutta luulen että vastaus aika lähelle noita lämpötiloja [;)]
111na
Elite Member
Elite Member

Tuolla sanotaan 25-30. Niissäkö on aina sen verran oireita, että loiset tms. pääsevät valloilleen, ettei onnistu lähempänä alarajaa?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Meillä pidetään lämpötila n. 27-28asteessa kiekkoaltaassa, hyvin on mennyt ja kutevat vähän väliä. Kudusta vaan ei ehdi poikasia kehittyä muun kalaston takia mm. leviksiä, mustatetroja ja isopurjepleko...

Ihan siltäkin kantilta koitetaan tuo lämpö pitää matalana että, jotenkin on sellainen kuvitelma tuolla takaraivossa että se lämmönnosto tepsisi sitten paremmin sairauden ilmetessä *koputtaa puuta* kun se vaihtelu on ns. tehokkaampaa/nostovara suurempi, verraten 27->34 tai 30->34astetta.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
111na
Elite Member
Elite Member

Demi
Junior Member
Junior Member

Ei aina tarvitse mennä niin sanotusti peppu edellä puuhun ja kokeilla itse. Voi ottaa vastaan tietoa ja kokemusta muilta harrastajilta ja lukea itse kirjoja. Suosittelen kirjallisuutta joita on kirjoittanut esimerkiksi Bernd Degen ja Jack Wattley. Kyseisillä henkilöillä on kokemusta kiekoista varmasti enemmän kuin kaikilla Suomen harrastajilla yhteensä.

Jos kuitenkin haluaa välttämättä kokeilla kaiken itse ja hakea rajoja vähillä veden vaihdoilla, alhaisella lämpötilalla ja soveltumattomalla tankin sisustuksella/ allas tovereilla jne. jne. niin aivan sama minulle. Turhaa siinä keksii pyörää uusiksi. Anteeksi "avautuminen", oli pakko.
haukka
Senior Member
Senior Member

Kyllä avautuminen ihan paikallaan. Ei kiekot ole viileän veden kaloja ja sen varmasti moni muukin kiekkoharrastaja tietää. Voit aina juu kokeilla, mutta kanna itse vastuu jos kiekot sairastuu ja ei voi hyvin. Helpompaa itsellä ainakin oli kiekkojen kanssa kun niillä oli lämmintä vettä, eikä tarvinut sairaus tapauksien kanssa ihmeemmin tapella.
111na
Elite Member
Elite Member

"Avautuminen" tuntuu oudolta, jos sen ottaa henkilökohtaisesti. Mistähän se kumpusi. Tulen hankkimaan tietoa sopivista lämpötiloista mm. tuolla linkissäkin. Ja arvostan asioista keskustelua, toisten kokemuksia sekä tiedonhakua kirjoista. Sekä myös kyseenalaistamista, jolla päästään ohjeitten taustoihin, syvemmälle aiheeseen. Onneksi saa tosiaan akvaarioitaan hoitaa parhaan tietonsa ja käsityksensä mukaan. Nm. I never rest that case. =)

Mutta noin yleisenä ohjeena hyvä kirjoitus, ei siinä mitään. Ja kiitos kirjasuosituksista. Onko kirjoissa nähtävissä koulukuntia?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”