Mitä pohjalle?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä pohjalle?
Lueskeltuani huomasin, että tuntuu lähes kaikilla olevan hiekkaa kiekkoaltaassa, mutta itse en haluaisi hiekkaa. Onko jotain haittaa "sorasta"?
-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Soran sekaan uppoaa paljon jätettä, jota kiekot tuottavat. Hiekka on kätevämpi, koska kakat ja muut jäävät sen pinnalle ja ajautuvat yhteen paikkaan, mistä ne on helppo siivota pois vedenvaihdon yhteydessä. Soraa joudut lappoamaan ja tonkimaan viikoittain, jotta pohja pysyisi hyvänä. Hiekkaa ei tarvitse hoitaa, myös kasvit viihtyvät paremmin hiekkapohjassa. Lisäksi kiekot tykkäävät etsiä ja kaivella hiekkapohjasta ruokia.
En tiedä mutta minun silmääni tuo optirock on huomattavasti mukavamman näköistä kuin bilteman yli valkoinen hiekka. Kiekko altaassa sitä joskus oli ja se oli kyllä liian kirkasta. Nykyisin kun on vaan plekoja tai no niitäkin enään seeprat niin siellä optirockia ja mustaa sepeliä sekäisin. Se on kaukana luonnollisuudesta 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Nonniin onhan sen muutkin huomanneet! Aikanaan tappelin tästä asiasta Bilteman "luonnottomuuden kohdalla" ja siitä, että se ei sopisi "aroille" pohjakaloille kuten plekoille vaaleutensa vuoksi..Ifigeneia kirjoitti:Kiinitin huomiota samaan asiaan, pohjat oli tosi vaaleita, se mitä niistä näkyi.
Luonnossa on vain sellainen pikku seikka, että joessa on paljon täytettä, on kannonpalasta, puunlehtiä jne, jotka antavat suojaa. Tähän täytyisi tietty pyrkiä myös akvaariossa. Eli paljon suojaa vaan, niin ei mitään ongelmaa.

Aivan siellä on suojaa. Yleensä akvaariot on aika autioita ja plekoista voi tulla arkoja jos eivät totu altaan tykönä touhuamiseen. Kalat tottuu aika hyvin siihen että jos olet usein altaan vieressä pällistelemässä niin eivät ole moksiskaan, mutta jos taas et niin ne helposti säikkyy altaan edessä touhuamista. Siksi omasta oma näkemykseni kun en niin usein altaan edessä liiku niin teen niille turvallisen ympäristön missä saavat piilotella jos haluavat:) Toki eri plekolajeilla on erilaiset käyttäytymis tavat.
Olen kysellyt monelta tätä hiekka asiaa ja toiset "asiantuntijat" ovat sanoneeet ettei saa olla kiekoilla liian hienoa hiekkaa. Toiset ovat sanoneet että sora käy eli ota nyt sit selvää mikä kiekoille käy
Ois kiva saada kiekkoharrastus alkuu kun akva pyörii tossa ilman kaloja.
Voiskos kiekkoihmiset kertoa mitä heillä on pohjalla?onko kellään soraa? Helpompi nyt sitten tehdä vaihdos kun sitten kun kalat ovat jo akvassa.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ois kiva saada kiekkoharrastus alkuu kun akva pyörii tossa ilman kaloja.
Voiskos kiekkoihmiset kertoa mitä heillä on pohjalla?onko kellään soraa? Helpompi nyt sitten tehdä vaihdos kun sitten kun kalat ovat jo akvassa.
Hienoa hiekkaa, optirockia tai bilteemaa. Kiekot syövät ruokaa vielä kun se vajoaa pohjalle. Hienolta hiekalta puhaltelevat ja näykkivät ruokansa. Soranjoukkoon ruoat menevät piiloon ja samoiten kalan kakka. Pilaa pohjan nopeasti. Kasvit kasvaa hiekassa hyvin. Älä unohda kierteissarvikotiloita. Möyhivät pohjaa ja syövät pinimmät hituset pois. Kierteisiä saa keneltä tahansa akvaristilta tai monista kaupoista ilmaiseksi.
Myös monniset pärjäävät paremmin hienossa hiekassa. Kaikenkaikkiian paras ratkaisu.
Myös monniset pärjäävät paremmin hienossa hiekassa. Kaikenkaikkiian paras ratkaisu.
Ei kiekot niin erilaisia kaloja ole kuin monet muutkaan, etteikö sorakin kävisi. Kyllä sinne ruokaakin sopii, ei se syömättä jää. Kyse on siitä haluaako sitä soraa hoitaa, mistä vastalahjana saa elävämmän pohjan pieneliöineen ja paremman pohjasuodatuksen.marttis kirjoitti:Olen kysellyt monelta tätä hiekka asiaa ja toiset "asiantuntijat" ovat sanoneeet ettei saa olla kiekoilla liian hienoa hiekkaa. Toiset ovat sanoneet että sora käy eli ota nyt sit selvää mikä kiekoille käy![]()
Jos suurin osa ja konkaritkin käyttävät hiekkaa, on siitä vedettävä omat johtopäätöksensä. Kuten siitäkin että minä en ole edes kiekkoaloittelija. Mutta jos olisin, voisin laittaa hienoa soraa. Mutta ehkä en jaksaisi sitä hoitaa. Toisaalta ei kaksi-kolmemilliseen soraan uppoaisi kovin helpolla erilaiset kököt ja siellä voi elää kierteissarviakin. Mutta onko se luonnollista sitten...
Näillä eväillä ääni karkeahkolle hiekalle. Tai ihan mille vain!

Minkälaisella soralla olet kokeillut kuinka äkkiä se imaisee ruuat ja kakat? Sen vastustamiseen ei näy tässäkään muunlaisia syitä kuin yleisesti on. Hiekka on suosittua vaivattomuudessaan. Toki olen käsittänyt että kiekot ovat ahneita kaloja hyvin voidessaan ja niin syntyy paljon jätettä. Aloittelijalle on siis luontevaa suositella hiekkaa ja soran käyttö vaatii ikään kuin sorapohjan harrastamista.Demi kirjoitti: Soranjoukkoon ruoat menevät piiloon ja samoiten kalan kakka.
Kunhan ihmettelen, koska pyörän keksiminen uudestaan on kivointa harrastuksessa. Onkohan kukaan kasvattanut torvimatoja sorassaan?111na kirjoitti:Jos suurin osa ja konkaritkin käyttävät hiekkaa, on siitä vedettävä omat johtopäätöksensä. Kuten siitäkin että minä en ole edes kiekkoaloittelija.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paras toimiva pohja kiekoille saadaan kun tehdään se ns. kasvien kasvua ajatellen eli laitetaan lämpöjohdotus, kasvien kasvulle välttämättön pohja-aines, siihen sitten kuudesta kahdeksaan senttiä noin 1,5-3 mm hiekkaa.
Voi olla varma että toimii ja ongelmat on minimaalisia. Kiekot viihtyvät mainiosti ilman ylikorkeita lämpötiloja (30), tosin ns. ongelma tapauksissa voidaan mainiosti käyttää jopa 34 asteeseen nousevia lämpötiloja, tosin vain lyhyt aikaisesti.
Voi olla varma että toimii ja ongelmat on minimaalisia. Kiekot viihtyvät mainiosti ilman ylikorkeita lämpötiloja (30), tosin ns. ongelma tapauksissa voidaan mainiosti käyttää jopa 34 asteeseen nousevia lämpötiloja, tosin vain lyhyt aikaisesti.
In numbers of ten the power is in one.
^ No niin, onhan sitä hienon sorankin hyvien puolien näkijöitä. (2-3mm olen tottunut sanomaan soraksi.)
Minua on kutittaneet kiekot pari vuotta jo ja korkea lämpötila on ollut aina se viimeinen tikki, mikä on saanut luopumaan ajatuksen toteuttamisesta. Missä lämpötilassa kiekot voivat vielä viihtyä hyvin, poislukien poikkeukset kuten lämpöhoito? Nyt kun vielä on projektina tehdä pyöreästä 100cm läpimittaisesta lasista akvaarion pohja, ovat kiekot nousseet uudestaan ajatuksiin.
Minua on kutittaneet kiekot pari vuotta jo ja korkea lämpötila on ollut aina se viimeinen tikki, mikä on saanut luopumaan ajatuksen toteuttamisesta. Missä lämpötilassa kiekot voivat vielä viihtyä hyvin, poislukien poikkeukset kuten lämpöhoito? Nyt kun vielä on projektina tehdä pyöreästä 100cm läpimittaisesta lasista akvaarion pohja, ovat kiekot nousseet uudestaan ajatuksiin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Meillä pidetään lämpötila n. 27-28asteessa kiekkoaltaassa, hyvin on mennyt ja kutevat vähän väliä. Kudusta vaan ei ehdi poikasia kehittyä muun kalaston takia mm. leviksiä, mustatetroja ja isopurjepleko...
Ihan siltäkin kantilta koitetaan tuo lämpö pitää matalana että, jotenkin on sellainen kuvitelma tuolla takaraivossa että se lämmönnosto tepsisi sitten paremmin sairauden ilmetessä *koputtaa puuta* kun se vaihtelu on ns. tehokkaampaa/nostovara suurempi, verraten 27->34 tai 30->34astetta.
Ihan siltäkin kantilta koitetaan tuo lämpö pitää matalana että, jotenkin on sellainen kuvitelma tuolla takaraivossa että se lämmönnosto tepsisi sitten paremmin sairauden ilmetessä *koputtaa puuta* kun se vaihtelu on ns. tehokkaampaa/nostovara suurempi, verraten 27->34 tai 30->34astetta.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Äänestys lämpötilasta. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 20#3683520 

Ei aina tarvitse mennä niin sanotusti peppu edellä puuhun ja kokeilla itse. Voi ottaa vastaan tietoa ja kokemusta muilta harrastajilta ja lukea itse kirjoja. Suosittelen kirjallisuutta joita on kirjoittanut esimerkiksi Bernd Degen ja Jack Wattley. Kyseisillä henkilöillä on kokemusta kiekoista varmasti enemmän kuin kaikilla Suomen harrastajilla yhteensä.
Jos kuitenkin haluaa välttämättä kokeilla kaiken itse ja hakea rajoja vähillä veden vaihdoilla, alhaisella lämpötilalla ja soveltumattomalla tankin sisustuksella/ allas tovereilla jne. jne. niin aivan sama minulle. Turhaa siinä keksii pyörää uusiksi. Anteeksi "avautuminen", oli pakko.
Jos kuitenkin haluaa välttämättä kokeilla kaiken itse ja hakea rajoja vähillä veden vaihdoilla, alhaisella lämpötilalla ja soveltumattomalla tankin sisustuksella/ allas tovereilla jne. jne. niin aivan sama minulle. Turhaa siinä keksii pyörää uusiksi. Anteeksi "avautuminen", oli pakko.
Kyllä avautuminen ihan paikallaan. Ei kiekot ole viileän veden kaloja ja sen varmasti moni muukin kiekkoharrastaja tietää. Voit aina juu kokeilla, mutta kanna itse vastuu jos kiekot sairastuu ja ei voi hyvin. Helpompaa itsellä ainakin oli kiekkojen kanssa kun niillä oli lämmintä vettä, eikä tarvinut sairaus tapauksien kanssa ihmeemmin tapella.
"Avautuminen" tuntuu oudolta, jos sen ottaa henkilökohtaisesti. Mistähän se kumpusi. Tulen hankkimaan tietoa sopivista lämpötiloista mm. tuolla linkissäkin. Ja arvostan asioista keskustelua, toisten kokemuksia sekä tiedonhakua kirjoista. Sekä myös kyseenalaistamista, jolla päästään ohjeitten taustoihin, syvemmälle aiheeseen. Onneksi saa tosiaan akvaarioitaan hoitaa parhaan tietonsa ja käsityksensä mukaan. Nm. I never rest that case. =)
Mutta noin yleisenä ohjeena hyvä kirjoitus, ei siinä mitään. Ja kiitos kirjasuosituksista. Onko kirjoissa nähtävissä koulukuntia?
Mutta noin yleisenä ohjeena hyvä kirjoitus, ei siinä mitään. Ja kiitos kirjasuosituksista. Onko kirjoissa nähtävissä koulukuntia?