Onko akvaarioharrastus yhteinen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Yhteinen akvaarioharrastus on lähtöisin minulta.
Kun muutin Tampereelle miekkosen luo, toin mukanani 98-litraisen altaan.
Pikkuhiljaa tartutin harrastuksen siihen, pyysin mukaani/kuskiksi akvaarioliikkeisiin, koska mulla on addiktio ihastella uusia kasveja ja kaloja. :)

Miekkonen kiinnostui kunnolla vasta kun uskaltauduin ostamaan isomman altaan. Hän avitteli hiilaripönttöjen ja muun tekniikan kanssa.
Sittemmin se hurahti akvaarioihin pahemmin kuin minä, kolme allasta on sen nimissä nyt ja minulla vain yksi.
Kesälomareissu oli harrastepitoinen, kiertelimme yhdessä Suomen rannikon ja Ruotsin/Tukholman akvaarioliikkeitä urakalla. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tämä on puhtaasti minun harrastus, ja hyvä niin. Mies tarkkailee kaloja ja varmistelee jatkuvasti että onko ruokittu ja eikö vettä pitäisi taas vaihtaa, toisaalta taas alkaa kiukkuhermosta ottamaan heti jos jokin laite pitää pienintäkään ääntä, esim. suodattimen moottorin hurina "resonoituu" valaisin kotelosta tmv. Yleisesti tykkää siitä miten altaat tuovat tunnelmaa olkkariin, ja ymmärtää että tämä on kallista puuhaa. Riittää minulle :mrgreen: !
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Enemmän minun harrastukseni kuin miehen. Minä hoidan hankinnat, vedenvaihdot, ruokinnat ja sisustelen. Miehelle olen antanut tuon tekniikkapuolen hoidettavaksi kiljupullosta ulkosuodattimien sielunelämään.

Joskus tulee mieheltä kommenttia, että miksi kaikkien akvaarioiden pitää näyttää viidakoilta. Lisää aina, että sitten kun hän hankkii oman altaan niin sinne tulee vain sitä mitä hän haluaa. Seeprakirjoahvenistakaan ei antanut luopua kun hän niistä pitää.

Muuten akvaarioharrastukseen ei juurikaan osallistu, voisi olla sujuvasti ruokkimatta kaloja viikkojen ajan jos hänen vastuulleen sen antaisi (ei muista). Lähtee yleensä akvaariokauppoja kiertelemään ja tulee aina mukaan Has:n huutokauppaan. Epäilen kyllä, että lähinnä tarkkailee paljonko meinaan laittaa rahaa menemään. :mrgreen:
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
naseti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja naseti »

Onpas paljon naisten vastauksia! :P

No meillä tämä on vain ja ainostaan mun juttu!! En edes antaisi vaimon koskea malaweihini. Pojan kanssa hoidellaan yhdessä hänen akvaansa. Muutenkin suvussani tämä on enemmän miesten hommia, isälläni on minun vanha 240l ja isoveli osti juuri muistaakseni 220-240l akvan.
Ei vaimollani mitään akvaarioita vastaan ole, kunhan niitä ei enää osteta lisää ainankaan isompaa. Itse olen jo katsellut 720l akvaa! [;)] Kepillä ja porkkanalla yritän sitä saada läpi.
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Meiltä jo vastaus tuli kyselyyn, mutta eipä ollut vaimoke halukas luopumaan keittiön pöydästä vaikka emme sillä mitään tee. Tilalle olisi mahtunut ihan kivan kokoinen monniallas.

Meilläkin emäntä hoitaa nuo vihreät jutut mitä joka altaassa pitää olla, minä korjaan ne kolisevat suodattimet ja pumput joita jatkuvasti on makuuhuoneen 3 altaassa.

Omat kalani olen saanut onneksi valita itse, mutta emännän ostoksia on toppuuteltava kun altaisiin kumminkin mahtuu vain rajallinen määrä sampimonneja.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Meillä akvaariotouhu on puhtaasti minun harrastus. Emännältä tulee tietynlaiset limitit akvaarioiden määrän ja kalojen koon kannalta.
Muuten suhtautuminen on lähinnä hiljaista hyväksyntää.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Akvaariot on mun harrastus, vaikka tykkää tuo puoliso niitä katsellakkin ja välillä intoutuu esittämään joitakin kysymyksiä. Ja tekniikkapuoli (suodattimien ym. kasaamiset) on sen heiniä. Onneksi itselläänkin on kalliita harrastuksia, niin ei ala vinkuu, kun uusia projekteja suunnittelen. Ehdotti jopa, josko kysyttäis isääni rakentamaan meille jonkin ison altaan :P
-Ansku
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Meillä tämä on pelkästään minun harrastus. Toki mieheni on joskus autanut kasaamaan uuden suodatimen ja asenttamaan hiilidioksiidi systeemin ja jotain muuta pientä yleensä autaa. Eniten hän ja hänen pojat keskityvät nautimaan kalojen touhuista akvassa.
Marjo84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marjo84 »

Meillä akvaariot on lähinnä minun harteilla, mutta mies lähtee mielellään kauppaan mukaan ja päivittää tietojaan silloin tällöin lukemalla akvaario juttuja. Hänellä on haaveena ulko allas ja karpit. :P
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Ihan on mun juttuni. Mies kyllä seurailee akvaarioiden elämää, kommentoi kaloja ja kyselee hassuja. Sekä manailee jos joku kala näyttää kiusaavan toista ("nappaan sut sieltä pois ja laitan eristyskoppiin"). Välillä kyselee onko vedet vaihdettu ajallaan ja suodattimet puhdistettu.

Toisinaan heittelee ajatuksia, että olispa merivesiallas hieno. Yritän olla kuulematta ja innostumatta. :)

Akvaarioliikkeissä miekkonen tuskastuu heti - liian kuuma. Joskus silti tulee mukaan ja jaksaa kuunnella kun selostan kaloista ja haaveilen kaikenlaista. Ja onpa tuo ainakin kerran maksanut kalanruuat. :P
murmeli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murmeli »

Meillä tämä alkaa olla molempien juttu. Ensimmäinen akvaariomme oli vain avokkini juttu, mutta tämä toinen, joka juuri kypsyy, enemmän minun ideani! Joka päivä enemmän koukussa tähän touhuun, tuskin maltan odottaa uuden akvamme kypsymistä...
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

180 litraa: Minä hoidan, mies valokuvaa. Kalat ja muut asukit valitaan yhdessä, kasvit ovat yksin mun projektini.

60 litraa: Minä hoidan. Asukkaat ja kasvit valitsen yhdessä 6-vuotiaan kanssa, mieheltä ei kysytä (ei olisi huolinut piikkisilmiäkään). Ja ei ole kuulemma valokuvauksellinen akvaario.

Alunperin ekan akvaarion hankinta oli miehen ja tyttären yhteinen idea, jota minä itse asiassa vastustelin: "no jos sinä sen hoidat".
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
pallokala84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

Meillä toi harrastus on vaan miun harrastus..vaikkakin avokki kyllä putsas levääntyneitä kiviä tuossa viimeviikolla samalla kun vaihdoin vettä..se kyllä ihmetytti, että mikäs sille on nyt tullut :mrgreen:
Mutta pääosin on vain miun harrastus..toistoa toistoa..
-lellu-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -lellu- »

Meillä on ihan koko perheen harrastus. Lapsukaiset sai tänään oman altaan ja tosi innoissaan vanhin odottaa koska saa hänen kalat muuttaa omaan kotiin. :D Lupasi vielä että iskän omppukotilot saa muuttaa kanssa! :)
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Juu, kyllä tämä meilläkin koko perheen harrastus on. Minä suunnittelen ja isäntä toteuttaa, etenkin teknisellä puolella, josta minä en ymmärrä mitään.
9-vuotias poikani sätti muutama kuukausi sitten akvaariokaupassa yhden emännän joka suunnitteli lehtikaloja 140 litraiseen altaaseen...
Itse en ollut ihan varma pitäisikö hävetä vai olla ylpeä. Lehtikalat jäivät kyllä siltä täti-ihmiseltä sillä kertaa kauppaan. Sen verran ponnekas oli poikani saarna kalojen tilavaatimuksista. :mrgreen:
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Nostan hattua sun 9-vuotiaalle :mrgreen:
Meillä akvaarioita harrastaa minä ja vähissä määrin tytär, 11v.
Joskus kyllä mieskin on nenä lasissa kiinni, lehtikalat kun osaa tuijottaa takaisin 8O Myös adoptoitu Arska, taistelukala siis, herättää hänessä mielenkiintoa, johtuu varmaankin siitä, että Arska asui 2 viikkoa keittiön tiskipöydällä karanteenialtaassa, tuli vissiin kahvia keitellessä tutuksi :mrgreen:
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
-lellu-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -lellu- »

Minä olisin ylpeä 9-v pojastasi. :D Tällaisia kun kaikki ihmiset olisi. :)
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Meillä harrastus on nykyään pelkästään minun, tosin voi olla että nukkuisimme akvaariossa jos molemmat olisi yhtä hurahtaneita [;)]
Timi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Timi »

Meillä yksi "legendaarinen" tapaus: Nainen akvaristi pienestä pitäen, ja minä siitä lähtien.... Hän toi tullessaan 100L,60L ja 30L. Tänäpäivänä meillä on käynnissä 100L, 500L ja 650L. Huhhei...! Kyllä hän vei mukanaan ihan täpöllä
tähänkin touhuun.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Ekan akvaarion mä sain viime jouluna joululahjaksi puolisolta. Ja nimen omaan mä halusin sitä akvaariota. Mutta kun se ukko ei pidä hetkeäkään näppejään irti siitä. Se löytää joka viikko siitä jotain muutettavaa.

Vesi tuntui jäävän vähän sameaksi - laitettiin mattosuodatin altaaseen kahden sisäsuodattimen sijasta.
Akvaarioon piti saada lisää muotoa sisustukseen - laitettiin pohjalle kivimuuri kun se nyt muutenkin täytyi tyhjentää silikonin kuivumisen takia.
Pelkkä hiekkapohja näyttäisi paremmalta kuin hiekka-sora - haettiin lisää hiekkaa ja seulottiin soraa pois vanhan hiekan seasta.
Kasveihin jäi jotain levää tai hippusia - laitettiin hiilarisysteemi, myöhemmin ukko haki jostain erilaisia litkuja ja teki niistä kasvilannoitetta.
Mä menin antaan idean, että olis parempi kun pumpusta tulis vesi toiseen päähän allasta eikä mattosuodattimen viereen - se asiahan muuttu heti.

Mä tulin taas antaneeks vahingossa sille idean/inspiraation kivimuurin muuttamisesta paremmaksi - tällä kertaa päätettiin, että kaloja on häiritty niin paljon, että se saa odottaa.

Akvaariota siirrettiin eilen, kun olohuoneen kaikki huonekalut vaihtoivat paikkaa. Mä en olis eilen jaksanu alkaa sellaseen, mutta toi ukko vaati. Mä en voi ostaa tänne kämppään edes yksiä verhoja ilman, että ukon pitää tulla mukaan sanoon mielipiteensä.

Se haluaa joka kerta kun vaihdetaan vettä ite imuroida pohjalta ainakin osan kalan kakoista. Ja ukko on se, joka karsii kasvit. Mulle jää ainoastaan kalat vastuualueeksi, mutta ukko kyllä ruokkii niitä noin joka toinen kerta.

Sen piti olla mun joululahja ja siitä piti tulla mun akvaario. Mun ansiota kyllä on se, että akva ylipäänsä kypsytettiin ennen kalojen tuloa. Joka asiaa pitäis niin kauheesti vaatia ja taistella sen puolesta, että se tapahtuis. Kyllä mä lisää kaloja saisin hankkia ilman ukkoa ja jonkun kasvinkin, mutta siihen se sitten jää. Nyt se yrittää vallata kalojen ruokinnankin itelleen kun on ehdottanut, että tehtäis kaloille muikkumixiä.
rithiam
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Harrastus on minun, ja mies seuraa sitä sivusta lähinnä välinpitämättömänä tai hyväntahtoisen huvittuneena. Muutaman kerran se on tullut kantoavuksi ja pelastanut keskellä yötä yhden leväbarbin hengen hivuttamalla sen esiin jalustakaapin takaa. 8-) Ei puutu hoitoon tai ruokkimiseen mitenkään, sietää vedenvaihdot tyynesti, koneella ollessani kyselee silloin tällöin, että kalojako taas katselet... Rivien välistä olen ymmärtänyt, että nykyiset kolme allasta saavat luvan riittää. [;)]

Lapset (tyttäret 8 ja 10 v.) osallistuvat jossain määrin, lähinnä vastustamalla mun kalastonvaihdossuunnitelmiani. Toisen lemppari on partamonni, toinen varjelee hysteerisesti kierteisiä, joita en saisi poistaa lainkaan. 8O Tuntevat kyllä meillä majailevat kalalajit hyvin ja selailevat välillä kalakirjojakin. Tulevaisuuden harrastajia siis, toivon mukaan!
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Pitkällisen painostuksen uhrina mies osti minulle 180 litraisen joululahjaksi toissa vuonna, eikä puhunut kuluista mitään. Mutta kun alettiin sitten laittamaan kaloja ja kasveja, oli joka reissu akvaariokauppaan yhtä narinaa rahoista. Arvatkaapa, oliko mies repiä pelihousunsa, kun sai kuulla, mitä maksaa keskikokoinen mangrove- kanto :roll: No joka tapauksessa se kanto nyt on akvaariossa [;)] .
Samoin merirosvolaiva, jonka mieheni ehdottomasti halusi ostaa, eikä minulla ollut sydäntä kieltää, vaikken olisi missään nimessä moista rojua akvaariooni huolinut... Myöhemmin laivan kaveriksi on ilmaantunut myös tykki :roll:
Aina kun muiden kanssa tulee juttua akvaarioharrastuksesta, mieheni muistaa tarkalleen, mikä maksoi mitäkin, ja saa tietysti kaikki muutkin pitämään minua ihan kahjona 8-) (tässä vaiheessa päästäänkin sitten soodauksiin ja vedenvaihto-operaatioihin, sekä siihen miten kierteisiä haettiin mökkireissulla 750 km päästä [;)] )Ja silloin tämä on vain ja ainoastaan minun harrastukseni.
Mutta kotona mieheni avustaa ihan mielellään noissa puuhissa, vaikka tupiseekin ihan vaan periaatteen vuoksi.. Ja onpa hän jo suunnitellut joskus rakentavansa omakotitalon, jossa seinäelementteihin laitetaan paikat isoille akvaarioille, ja merivesiakvaario olisi hänenkin mielestään todella mielenkiintoinen juttu(ei olla vielä keskusteltu sen hinnoista [;)] ).
Eli pääasialliseti tämä akvaarioharrastus on minun juttuni, mutta kun jaksan tarpeeksi kauan haaveilla ja kertoa millaisia kaloja olisi mukavaa laittaa, ja millaiset tilat ne tarvitsisivat, voi yllättyä iloisesti: Toissailtana mies soitti Ouluun jollekin lasikauppialle, josko sieltä olisi mahdollista saada lasit (300+l)valmiiksi leikattuina, ja sai kuulla että akvaarion saa sieltä jopa valmiiksi koottuna :) Nyt sitten vain odotellaan kesää, että saisimme sellaisen kulkemaan auton perässä tänne kotiin asti :mrgreen:
Strategiaani kuuluu myös johdattaa mies esim. miespuolisen akvaarioharrastajan juttusille, niin voivat sitten jutella tekniikasta ym. ja kuulla ettei akvaarioharrastus olekaan välttämättä vain akkojen hömpötystä;)
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
L-81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L-81 »

Yhteinen harrastus (molemmat ovat harrastaneet jo lapsena). Ja lapsiinkin on kuume tarttunut :mrgreen:
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Täysin minun harrastus. Mies on pelkästään huvittunut mun touhuiluun akvaarion parissa. On kuulemma herttaista, kun selitän suu vaahdossa mitä teen seuraavaksi :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ei minulla miestä samassa talossa ole, mutta :mrgreen:

Poikaystävä suhtautui kaloihin alun alkaen kiinnostuneesti ja nyt hänelläkin on hankinnassa akvaario omaan kotiinsa (kuulemma pitää olla niin iso että mahtuu lehtikaloja). Ahkerasti tuijottelee minunkin altaitani, tuntee kalat nimeltä ja haluaa aina tietää onnellisista perhetapahtumista ja muista eväkkäiden sattumuksista.

Tarttuva harrastus nuo akvaariot. :mrgreen:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”