Minä veikkaan silti testin väärin lukemista, siitä kun minulla on omakohtaista kokemusta... käytin Salifertin testiä (ehdottomasti parhaat testit muuten mitä minä olen käyttänyt mutta kas kun ne piti tilata Saksasta), jossa täysin väritön liuos tarkoitti nollaa ja värin tummuus sitten toki vastasi eri pitoisuuksia. Noh, minä katselin mittalasiin sivulta, kun piti katsoa ylhäältä. Tulos: nolla pysyi nollana, mutta jos väriä vedessä oli vähänkin, sivusta katsottuna se oli todella tummaa riippumatta siis "oikeasta" tummuudesta, ja mittaustulokseni siis aivan metsässä.
Niin kuin on todettu niin sehän nyt ei ole mahdollista, että altaassa jossa on vedenvaihtojen jälkeen lähes silkkaa vesijohtovettä olisi nitraattipitoisuus iso, jos ja kun se hanasta tullessaan on nolla. Mahdollista ei ole sekään että testi olisi maanantaikappale ja antaisi satunnaisesti tuloksen nolla tai 16 mg, mutta osuisi hanavedellä aina siihen nollaan ja altaan vedellä siihen kuuteentoista.
Ainiin, lisäys: huomasin itse että mittausvälineet kannattaa pestä huolellisesti kuumalla vedellä, parantaa luotettavuutta.
Tuo laimentaminen tosiaan on hyvä ratkaisu. Eli mitataan tarpeen mukaan pitoisuus ensin pelkästä altaan vedestä, tai vedestä jossa on puolet altaan vettä ja puolet hanavettä, tai 1/4 altaasta jne.. Ei välttämättä kannata yrittää ottaa 0.75 millilitraa tai vastaavaa määrää vettä altaasta, vaan sekoittaa isompi määrä allas- ja hanavettä erillisesssä astiassa oikeassa suhteessa, esim. desi altaasta ja kolme hanasta, ja ottaa mittalasiin sitä vettä oikea määrä ja tekee testin. Eli nyt jos testi väittää pitoisuudeksi 16 mg/l, niin tuolla yhteen neljäsosaan laimentamalla pitäisi tulla 4 mg/l. Tai jos tuo 16 on isoin lukema jonka testi pystyy näyttämään (onko? eli mikä se asteikko siinä tippatestissä on?), niin laimennuksen pitää ehkä olla isompi. Joka tapauksessa jollain laimennusuhteella on
pakko tulla lukema, joka on sen kuudentoista ja nollan välillä. Jos ei, niin vikapääksi jää valitettavasti mittaaja

niin kuin minun omalta kohdaltani oli todettava.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.