Partiksille salaattia?
Valvoja: Moderaattorit
Minulla taas ei ole tapana keittää, eikä litistää... Parhaiten uppoavat, kun vain pakasteherneitä vähän aikaa sulattelen, poistan niistä kuoren ja sitten vain akvaarioon. Uppoavat myös ahvenille ja taistelukalalleVilleJ kirjoitti:
Teepä näin: Laita kahvikuppiin tilkka vettä, sinne muutama pakasteherne ja mikroon noin 20 sekunniksi täydelle teholle. Sitten herneet lautaselle, poista sitkeä uloin kuori, jolloin saat sen itse sydämen esille. Haarukalla tai sormissa voi vähän litistää rakennetta ja tipautat akvaarioon. Menee takuulla pohjalle pohjakaljen iloksi. Osa voi hajota veteen (litistämisen seurauksena), jolloin muutkin kalat voivat saada osansa herneistä - jos vain maittaa.

-
- Advanced Member
Minäkin olen tarjonnut omenaa, vaan ei ole kelvannut. Eilen illalla taas pitkästä aikaa pistin viipaleen nahistunutta omenaa tarjolle, ja partamonni järsi sitä silmät ummessa. Olisiko nyt ollut sopiva lajike, luultavasti kumminkin tuo pikku nahistuminen on muuttanut rakennetta partiksen suuhun sopivammaksi. Kelpasi muuten tulipyrstölle ja monnisillekin, samoin katkaravut yrittivät kiivaasti päästä osille.Lisa kirjoitti:Kultaisille partamonneille maittaa yllättäen omena. Tuolla jyrsivät (eilen) ihan innoissaan. Eipä ole ennen kelvannut, mikä lie mielenhäiriö siis
Samainen viipale olikin sitten yön aikana syöty kuorta myöten, kotilot olivat juuri kuoren kimpussa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Juu.. ei niitä pakasteherneitä tarvitse säteilyttää (=mikrottaa). Pakasteesta pieni erä veteen sulamaan. Sitten puljauttaa sormien välissä kuoret pois ja litistää jos haluaa. Tetrat / taistot ja monniset kisaavat sirpaleista! Partisukko sitten loput yöllä jyrsii.
Olen luopunut kesäkurpitsasta (kotimaista ei saa nyt) kun partis on herneisiin oppinut. 5 - 10 hernettä joka toinen päivä akvaan.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen luopunut kesäkurpitsasta (kotimaista ei saa nyt) kun partis on herneisiin oppinut. 5 - 10 hernettä joka toinen päivä akvaan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viola & eläintarhantynkä
Kuinka usein kannattaa antaa kasviksia, kurkkua, kesäkurpitsaa tai herneitä yms. ? Ihan joka päiväkö ?
Tähän mennessä olen antanut n. kerran kaksi viikossa. Altaassa (250l) on pikkumonnisia, muutama leveretti, nuolimonneja, kardinaalikaloja, seeprakaloja, kirsikkabarbeja ja nyt uusin tulokas tähtipartamonni (jonka vuoksi tässä kyselenkin) sekä "bumblebee" katkarapuja.
Eilen laitoin palan kurkkua ja tähtis on sitä suurella innolla mutustanut
Tähän mennessä olen antanut n. kerran kaksi viikossa. Altaassa (250l) on pikkumonnisia, muutama leveretti, nuolimonneja, kardinaalikaloja, seeprakaloja, kirsikkabarbeja ja nyt uusin tulokas tähtipartamonni (jonka vuoksi tässä kyselenkin) sekä "bumblebee" katkarapuja.
Eilen laitoin palan kurkkua ja tähtis on sitä suurella innolla mutustanut

Mä olen laittanut kesäkurpitsaa ehkä noin joka kolmas päivä. Yleensä ne antaa niiden pehmetä yhden päivän ennen kuin syövät. Pakasteherneitä annan lähes päivittäin, koska niitä syö mulla ainakin kaikki kalat.
Kesäkurpitsan olen kuorinut ja leikannut erittäin ohuiksi viipaleiksi. Heitän ne vaan pinnalle kellumaan ja siitä ne sitten ajan mittaan jumittuvat virtauksen mukana jonnekin pohjalle ja monnit hoitavat loput. Kuorittuina ja ohuina siivuina niistä ei jää mitään jäljelle. Kuorimattomista jää kuoren hylsyt.
Kesäkurpitsan olen kuorinut ja leikannut erittäin ohuiksi viipaleiksi. Heitän ne vaan pinnalle kellumaan ja siitä ne sitten ajan mittaan jumittuvat virtauksen mukana jonnekin pohjalle ja monnit hoitavat loput. Kuorittuina ja ohuina siivuina niistä ei jää mitään jäljelle. Kuorimattomista jää kuoren hylsyt.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mikäli akvaariokasvit saavat olla rauhassa, ei kannata ylisyöttää kasviksia. Siinä vaiheessa kun miekkakasvin lehdet rupeavat reikiintymään, on jo kiire lisästä akvaarioon kasviksia. Syömättömät herneet ja kesäkurpitsa pilaavat myöskin vettä.
Joka toinen päivä nakkelen herneitä mikäli entisiä ei enää killu pohjalla.
Oma partamonnini rakastaa nimenomaan kesäkurpitsan kuorta! Hylsyä ei jää.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oma partamonnini rakastaa nimenomaan kesäkurpitsan kuorta! Hylsyä ei jää.
Viola & eläintarhantynkä
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kaikkea eksoottista tarjoillessa kannattaa muistaa tuholaismyrkyt säilöntäaineet, ja niiden suhteen viinirypäleet ovat pahimpia. Ohut kuori ja herkkä pilaantuminen sekä tuholaisten himo niitä kohtaan johtavat aika rankkaan kasvien myrkytykseen. Ohutkuorisia kun ovat niin myrkyt ovat hedelmälihassakin. Ammattikoulun kokkipuolen opettajan sanoin, "viinirypäleistä on turvallisinta syödä vain siemenet, jos niitäkään".Tappis kirjoitti:Meilllä on kokeiltu myös viinirypäleitä
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Oukki doukki, jospa sitten n. joka toinen tai kolmas päivä annan kasviksia. Tuppaavat nuo kaikki kalaset niitä syömään, ettei muutamasta herneestä enää seuraavana päivänä olevan mitään jäljellä.Viola kirjoitti:
Mikäli akvaariokasvit saavat olla rauhassa, ei kannata ylisyöttää kasviksia. Siinä vaiheessa kun miekkakasvin lehdet rupeavat reikiintymään, on jo kiire lisästä akvaarioon kasviksia. Syömättömät herneet ja kesäkurpitsa pilaavat myöskin vettä.
On muute mahdottoman kaunis tämä meidän tähtipartamonnin poikanen

Onko muuten tietoa, että mikä vaikutus esim. herneillä ja kesäkurpitsalla on vesiarvoihin? Onhan siellä akvaariossa kuitenkin aina jonkun verran kasveja, jotka on enemmän tai vähemmän hajoamisprosessissa. Kohtuus tietysti kaikessa.Viola kirjoitti:Syömättömät herneet ja kesäkurpitsa pilaavat myöskin vettä.
Koukku kirjoitti:Onko muuten tietoa, että mikä vaikutus esim. herneillä ja kesäkurpitsalla on vesiarvoihin? Onhan siellä akvaariossa kuitenkin aina jonkun verran kasveja, jotka on enemmän tai vähemmän hajoamisprosessissa. Kohtuus tietysti kaikessa.Viola kirjoitti:Syömättömät herneet ja kesäkurpitsa pilaavat myöskin vettä.
Eiköhän se ole kuitenkin nykyisin käytössä olevalla vedenvaihtorutiinilla (puolet akvaarion vedestä / viikko) aika olematon. Kyseessähän on vain syömättä jäänyt aines, jätteitähän syntyy ruokki kalojaan millä tahansa.
Ja aika nopeasti varmaan oppii annostelemaan vihanneksia sen mitä kalat syövät.
Jouko
-
- Starting Member
Re: Partiksille salaattia?
Nostanpa tällaisen partiksen ruokia käsittelevän vanhemman viestiketjun takaisin... Tai itseasiassa useampihan noita itseasiassa näytti olevan.
Meidän tankkiamme asuttaa albiinopartis, joka meillä varsin uusi asukas. Olenkin innostunut näistä ruokakokeiluista, ja tuossa eilen ajattelin testata miten tulokkaalle maistuu mango. Laitoin palasen (ilman kuoria) lusikassa kiinni pohjaan, ja tänään se näytti mielissään sitä siellä nutustavan.
Mitä kaikkea teidän partiksenne tykkää syödä? Entä mitä' kaikkea olette kokeilleen? Kommentoikaa =)
Meidän tankkiamme asuttaa albiinopartis, joka meillä varsin uusi asukas. Olenkin innostunut näistä ruokakokeiluista, ja tuossa eilen ajattelin testata miten tulokkaalle maistuu mango. Laitoin palasen (ilman kuoria) lusikassa kiinni pohjaan, ja tänään se näytti mielissään sitä siellä nutustavan.
Mitä kaikkea teidän partiksenne tykkää syödä? Entä mitä' kaikkea olette kokeilleen? Kommentoikaa =)