Pakastin kasveja
Valvoja: Moderaattorit
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Pakastin kasveja
Tuli ostettua pahimpien pakkasten aikaan kasveja, jaavansaniaista, miekkakasvi sekä konjakkikasvi. Paluumatka kotiin viivästyi ja kasvit olivat jää riitteessä avatessani pussin. Mietin että ihme jos joku hengissä selviää ja sulattelin kasveja hissukseen.
Nyt neljä päivää myöhemmin kaikki ovat jotakuinkin hengissä, miekkakasvi tekee osittain sulaneiden lehtien tilalle uutta ja jaavansaniaisessa ei näy mitään merkkejä pakastuksesta. Konjakkikasvi on henkitoreissaan, mutta jotakuinkin elossa. -Ihmeellistä!
Nyt neljä päivää myöhemmin kaikki ovat jotakuinkin hengissä, miekkakasvi tekee osittain sulaneiden lehtien tilalle uutta ja jaavansaniaisessa ei näy mitään merkkejä pakastuksesta. Konjakkikasvi on henkitoreissaan, mutta jotakuinkin elossa. -Ihmeellistä!
Itse voin tunnustaa kerran tilanneeni mangrovenversoja jostain ihme Hawajilta saakka. Oli talvi ja siemenet tulivat yllättäen pakattuina pelkkään muovipussiin ja kirjekuoreen, ja tietenkin postiluukkuun. Pakkasta parisenkymmentä astetta, ja tullessani töistä kotiin versot jäätyneet aika ...läpikotaisin. Voin kertoa että eivät selvinneet, mutta lohdutin itseäni etteivät kuitenkaan olisi viihtyneet, ja suuriksikin kasvavat
Samalla tilasin kyllä muita eksoottisia siemeniä, jotka eivät kärsineet.
Kasvit pystyvät tuottamaan tietynlaisia yhdisteitä, jotka toimivat jäänestoaineina (parempia kuin mitä auton jäähdyttimeen pukataan). Aineet siis estävät kasvisolujen jäätymisen kokonaan, jolloin solut eivät hajoa. Aika jännä tosin, että tämmöiset trooppisetkin siihen sitten pystyvät. Ehkäpä lajit ovat eläneet lämpimissä oloissa vasta niin vähän aikaa, ettei tuo estoaineiden muodostuminen ole vielä evoluution myötä hävinyt 
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
Kaikkea sitä akvaristit kokeilee.Angelfish kirjoitti:Olen itse tahallani jäädyttänyt umpijäähän kasveja ihan testatakseni miten käy.
-
allablaze
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Itse ostin postin kautta karttulehteä ja matkalla pussi oli vuotanut koko postipaketin aivan märäksi.
Töistä tullessani postilaatikossa odotti yhdeksi klimpiksi jäätynyt paketti.
Sulattelin siinä pussin ja vettyneen kuoren irti kasveista(mitä niistä oli jäljellä) ja laitoin akvaarioon. nyt siellä kasvaa komea ja rehevä puska kyseistä kasvia
Sulattelin siinä pussin ja vettyneen kuoren irti kasveista(mitä niistä oli jäljellä) ja laitoin akvaarioon. nyt siellä kasvaa komea ja rehevä puska kyseistä kasvia
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Itselläni on vastaava selviytymiskokemus karttulehdestä. Lehtien kärjet vähän mustuivat, mutta kasvi selvisi elävänä ja toipui nopeasti.allablaze kirjoitti:Itse ostin postin kautta karttulehteä ja matkalla pussi oli vuotanut koko postipaketin aivan märäksi.