On varmaan joillekin muille käynyt näin, nii varmaan ajattelee, että mitä hauskaa tossa on, mut mulle se oli eka kerta, nii kyllä se mulle oli iso asia.
Oli nii hauskaa, että ihan pakko kertoa
Valvoja: Moderaattorit
Oli nii hauskaa, että ihan pakko kertoa
Olin ruokkimassa kaloja pakastesurviaisen toukilla ja melkeen kaikki kalat keräänty ympärille. Mulla oli sormet altaassa ja huomasin toisen juovaimubarbin tulleen kans pyörimään siihen. Yhtäkkiä huomasin, kun se oli mun sormessa kiinni.
Se yritti puhistella mun sormea ja huusin kaikki kattomaan, kun oli nii jännän näköstä ja hauskan tuntosta.
On varmaan joillekin muille käynyt näin, nii varmaan ajattelee, että mitä hauskaa tossa on, mut mulle se oli eka kerta, nii kyllä se mulle oli iso asia.
Zoo
-
kylpyankka
- Advanced Member

- Viesti:
Minua on miljoonakalat maistelleet ja taistelukalatkin katsoo kovin tarkkaan, kun käsiä altaassa uittaa. Taistoihin tulee välillä törmättyä kasveja karsiessa, ne kun eivät juuri väistele.
Kädestä en ole kauhiasti kalojani ruokkinut - pelkään, että oppivat vielä hyppimään pinnan yläpuolelle ruuan toivossa. Toissa iltana sinirihma teki komian voltin; käväisi kansilasien keskituon reunassa kolahtamassa. Aikamoinen pauke ja lätinä, jonka jälkeen kala olinkin jonkin tovin aika rauhallisena altaan takaosassa. Mitä lie luuli tekevänsä, onneksi ei sen pahemmin sattunut.
Kädestä en ole kauhiasti kalojani ruokkinut - pelkään, että oppivat vielä hyppimään pinnan yläpuolelle ruuan toivossa. Toissa iltana sinirihma teki komian voltin; käväisi kansilasien keskituon reunassa kolahtamassa. Aikamoinen pauke ja lätinä, jonka jälkeen kala olinkin jonkin tovin aika rauhallisena altaan takaosassa. Mitä lie luuli tekevänsä, onneksi ei sen pahemmin sattunut.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Uteliaat katkaravu tulevat välillä ihan parvena haravoimaan kättä. Yhden Uteliaan Ullan kun saa käteensä kipittämään niin eiköhän siinä kohta ole pari kaveria, ja pari niiden kaveria, ja... 
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Minä saan vieläkin hepulin, jos allasta siivotessa käteni osuu kalaan.. Muutossa pyydystelin hunajarihmakaloja muovipusseihin ja yksi niistä päätti hypähtää oikein kunnolla haavissa. Se osui sitten käteeni sillä loikallaan, kun olin sitä juuri pussiin pistämässä. Säikähdin niin, että tipautin kalaparan lattialle ja itse putosin jakkaralta... 
Mustamollit on aina ahneena ruuan perään, oikein rasittavuuteen asti. Joskus mietin että paljonko ne söis jos vaan antas ja antas aina vaan lisää ja lisää. Pitäs joskus oikein kokeilla. Jos kuljen ohi tai seisahdun altaan viereen, heti ovat kärkkymässä ruokaa ja jos laittaa sormen veteen, sitä tullaan heti nyppimään ja tuntuupa niin kovalle, ettei siinä kauaa viitsi sormeaan uittaa! Taitaa olla suu kuin riivinrauta, hyvä levien yms jyystämiseen, vaikka itse kala on kuin samettia pinnastaan.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Tää nyt ei varsinaisesti aiheeseen liity, mutta ihan hauskaahan se näin jälkikäteen oli.
Elikkäs tuossa taannoin laitoin kasveja akvaarioon ja olin siis kansilasin ottanut pois, ja hupsista heijakkaa, siinä silmänräpäyksessä kissa hyppäsi altaan päälle, ja koska lasia ei ollut, sinnehhän se upposi. Ei muuta kun niska-p*** otteella kissa pois altaasta, ja vettä oli joka puolella, onneksi ei kaloja kuitenkaan. Tunti tästä, niin kissa makoili tyytyväisenä lampun päällä, eli mitä tästä opimme, kissa ei ainakaan yhtään mitään
Itseäni ällöttää kotiloihin koskeminen, tai kun ne koskettelee mua, yäk!
-Hanna-
Elikkäs tuossa taannoin laitoin kasveja akvaarioon ja olin siis kansilasin ottanut pois, ja hupsista heijakkaa, siinä silmänräpäyksessä kissa hyppäsi altaan päälle, ja koska lasia ei ollut, sinnehhän se upposi. Ei muuta kun niska-p*** otteella kissa pois altaasta, ja vettä oli joka puolella, onneksi ei kaloja kuitenkaan. Tunti tästä, niin kissa makoili tyytyväisenä lampun päällä, eli mitä tästä opimme, kissa ei ainakaan yhtään mitään
Itseäni ällöttää kotiloihin koskeminen, tai kun ne koskettelee mua, yäk!
-Hanna-
Eikö tämä juuri aiheeseen liity, kun hauskasta kerran puhutaan! Minua ainakin nauratti, olisinpa ollut näkemässä! Tuon kun olisi saanut filmille tai biteiksikö se nykyään piti sanoa.Hany kirjoitti:Tää nyt ei varsinaisesti aiheeseen liity, mutta ihan hauskaahan se näin jälkikäteen oli.
Elikkäs tuossa taannoin laitoin kasveja akvaarioon ja olin siis kansilasin ottanut pois, ja hupsista heijakkaa, siinä silmänräpäyksessä kissa hyppäsi altaan päälle, ja koska lasia ei ollut, sinnehhän se upposi. Ei muuta kun niska-p*** otteella kissa pois altaasta, ja vettä oli joka puolella, onneksi ei kaloja kuitenkaan. Tunti tästä, niin kissa makoili tyytyväisenä lampun päällä, eli mitä tästä opimme, kissa ei ainakaan yhtään mitään![]()
-Hanna-
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Loistobarbeilla oli joskus ärsyttävä tapa kiskoa ihokarvoista, eikä millään pois vaikka kuinka yritti säikytellä ja huitoa niitä kauemmas.
Kääpiörihmakalakin on joskus tullut siivotessa kättä maistelemaan.
Kädestä ruokkiessa tuntuu kyllä hullulta, kun melko isosuinen kuultomonni syöksyy kiinni sormeen ja yrittää nassuttaa kerralla suuhunsa koko sormen.
Timanttitetroilla alkaa olla niin isot hampaat, että ne jo tuntee. Pikkupiraijat.
Kaikkein hauskin kokemus taisi olla Akvaariomuseossa Tukholmassa pari vuotta sitten. Siellä oli lattiaan upotettu mangrovesuoallas, jossa oli ampujakaloja ja liejuryömijöitä. Minähän tietysti uteliaana kurkottelin altaan ylle, että näkisin paremmin, ja hetihän joku ampui vesisuihkun.
En tietenkään tästä ottanut opikseni, vaan roikutin kättä ~25 cm altaan pinnan yläpuolella, ihan vaan kun näytti niin kivalta kun kalat kiertelivät alapuolella, ja -yllätys yllätys - isoin liejuryömijä hyppäsi kiinni käteeni! Arvatkaa säikähdinkö...
Vielä muutamaa vuotta aikaisemmin jossakin helsinkiläisessä akvaarioliikkeessä yritin tehdä saman jutun yli puolimetriselle kaimaanille, mutta jostain syystä äiti ei antanut. Miksiköhän?
Kädestä ruokkiessa tuntuu kyllä hullulta, kun melko isosuinen kuultomonni syöksyy kiinni sormeen ja yrittää nassuttaa kerralla suuhunsa koko sormen.
Kaikkein hauskin kokemus taisi olla Akvaariomuseossa Tukholmassa pari vuotta sitten. Siellä oli lattiaan upotettu mangrovesuoallas, jossa oli ampujakaloja ja liejuryömijöitä. Minähän tietysti uteliaana kurkottelin altaan ylle, että näkisin paremmin, ja hetihän joku ampui vesisuihkun.
En tietenkään tästä ottanut opikseni, vaan roikutin kättä ~25 cm altaan pinnan yläpuolella, ihan vaan kun näytti niin kivalta kun kalat kiertelivät alapuolella, ja -yllätys yllätys - isoin liejuryömijä hyppäsi kiinni käteeni! Arvatkaa säikähdinkö...
Vielä muutamaa vuotta aikaisemmin jossakin helsinkiläisessä akvaarioliikkeessä yritin tehdä saman jutun yli puolimetriselle kaimaanille, mutta jostain syystä äiti ei antanut. Miksiköhän?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Joskus muinoin kun minulla oli platyja, ne tulivat nyppimään kättä. Se tuntui aika hassulta.
Nykyään kun on piikkisilmiä, olisi todella ihme, jos ne uskaltautuisivat edes lähelle. Vähänkin kun kolistelee, ottaa vaikka kansilasin pois, ovat kaikki kalat jossain...
Nykyään kun on piikkisilmiä, olisi todella ihme, jos ne uskaltautuisivat edes lähelle. Vähänkin kun kolistelee, ottaa vaikka kansilasin pois, ovat kaikki kalat jossain...
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
varvassuk
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura
Jaahas, muillakin on näköjään ollut samanlaisia kokemuksia lehtikaloista
Jokin aika sitten itselläni oli kasvamassa useampia kymmeniä lehtikalanpoikasia, ja kasvettuaan riittävään kokoon ne keksivät, että käsivarren ihokarvojenhan täytyy olla jotakin todella maistuvaa. Altaan putsaus olikin sitten oikein kutittava operaatio, kun koko parvi nypelsi altaassa olevaa käsivartta. Yritä siinä sitten letkun kanssa touhuta, kun kissatkin saattoivat vielä sotkea itsensä mukaan soppaan...
Jokin aika sitten itselläni oli kasvamassa useampia kymmeniä lehtikalanpoikasia, ja kasvettuaan riittävään kokoon ne keksivät, että käsivarren ihokarvojenhan täytyy olla jotakin todella maistuvaa. Altaan putsaus olikin sitten oikein kutittava operaatio, kun koko parvi nypelsi altaassa olevaa käsivartta. Yritä siinä sitten letkun kanssa touhuta, kun kissatkin saattoivat vielä sotkea itsensä mukaan soppaan...
-
7330
- Katalysaattori

- Viesti:
Kyllähän aika moni voisi puolimetrisen kalan kanssa leikkiä, luulisin... Mutta krokotiilin!
No, eipä mulla ole muutenkaan koskaan ollut tervettä itsesuojeluvaistoa.
No, eipä mulla ole muutenkaan koskaan ollut tervettä itsesuojeluvaistoa.
-
7330
- Katalysaattori

- Viesti:
Heh, kyllä mullekin se susi kaveriksi kelpaisi, mutta omistaa en sellaista halua. Olisi häpeällistä sanoa omistavansa niin upea eläin.
(offtopic
)
Vielä hauska tapaus:
Joskus harrastuksen alkuvuosina minulla oli reilu 10-senttinen haimonni Elmeri kansilasittomassa altaassa. Se ei oikeastaan koskaan ollut hyppinyt. Kerran kun kaverini tuli käymään, lähdin toiseen huoneeseen ja kaveri jäi akvaarioa katselemaan. Kuulin kauhean molskahduksen ja kopsahduksen ja heti perään kiljumista: "Tuu ottamaan toi pois!"
Haimonni se oli säikähtänyt ilmeisesti vierasta ihmistä (jotakin äkkiliikettä) akvaarion vieressä ja singahtanut suoraan ulos altaasta ja lattialle. Kaverini ilme oli näkemisen arvoinen ja olisin varmaan kuollut nauruun, jos en olisi niin kovasti säikähtänyt Elmerin puolesta.
(offtopic
Vielä hauska tapaus:
Joskus harrastuksen alkuvuosina minulla oli reilu 10-senttinen haimonni Elmeri kansilasittomassa altaassa. Se ei oikeastaan koskaan ollut hyppinyt. Kerran kun kaverini tuli käymään, lähdin toiseen huoneeseen ja kaveri jäi akvaarioa katselemaan. Kuulin kauhean molskahduksen ja kopsahduksen ja heti perään kiljumista: "Tuu ottamaan toi pois!"
Haimonni se oli säikähtänyt ilmeisesti vierasta ihmistä (jotakin äkkiliikettä) akvaarion vieressä ja singahtanut suoraan ulos altaasta ja lattialle. Kaverini ilme oli näkemisen arvoinen ja olisin varmaan kuollut nauruun, jos en olisi niin kovasti säikähtänyt Elmerin puolesta.
Hauskoja juttuja on kyllä sattunut ja tapahtunut akvaarioharrastuksen parissa vaikka kuinka monella. Kokeilin myöhemmin uudestaan, mutta nyt laitoin pelkän sormen altaaseen. En ruokkinut niitä silloin. Hirveä tohina alkoi altaassa, kaikki kalat pörräsivät sormeni ympärillä. Myös barbi tuli ja taas oli sormessani kiinni.
Oli kyllä taas hauskaa
. Olen myös opettanut kaloille sitä, että naputan päätylasia ennen kuin annan ruokaa. Se toimii, nimittäin heti tulevat platyt ja mustamolli uros siihen. 
Zoo
Mulle kävi tänään hupsusti kun vaihdoin sammakko altaaseen vettä ja lapotessa mun 4v poika huusi kauhusta että ,äiti sammakko tuli!
Ja mä vaan siinä homman touhussa ohimennen vaan että niin ne siellä uiskentelee mutta poika huutaa varo sitä sammakkoa se on ämpärissä!
Oli sitten reppana joutunut kamalaan imuun lapon läpi ja mä en huomannu ollenkaan!
Onni onnettomuudessa oli että tälläkertaa lapposin veden ämpärii enkä suoraan vessanpönttöön ja poika oli huolehtivaisena seuraamassa vieressä.Enkai olisi kummemmin ämpäriä tutkinut kun täyttyi ja olisin kaatanut sammakoineen vessasta alas.Oli vielä sininen ämsky että ei olis huomannu kun vasta kaataessa pönttöön ja sinne olis menny..
En tiedä oliko aiheeseen (hauska) mutta oli kuitenkin hauskaa pojan ilmeet ja miten vauhilla lähti hakemaa haavia.
Ja mä vaan siinä homman touhussa ohimennen vaan että niin ne siellä uiskentelee mutta poika huutaa varo sitä sammakkoa se on ämpärissä!
Oli sitten reppana joutunut kamalaan imuun lapon läpi ja mä en huomannu ollenkaan!
Onni onnettomuudessa oli että tälläkertaa lapposin veden ämpärii enkä suoraan vessanpönttöön ja poika oli huolehtivaisena seuraamassa vieressä.Enkai olisi kummemmin ämpäriä tutkinut kun täyttyi ja olisin kaatanut sammakoineen vessasta alas.Oli vielä sininen ämsky että ei olis huomannu kun vasta kaataessa pönttöön ja sinne olis menny..
En tiedä oliko aiheeseen (hauska) mutta oli kuitenkin hauskaa pojan ilmeet ja miten vauhilla lähti hakemaa haavia.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto