Oli nii hauskaa, että ihan pakko kertoa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Mulla joskus allasta siivotessa kävi niin että leväbarbi tuli mun kättä putsaamaan, se vasta hassulta tuntui kun sen huulet väpätti pitkin mun käsivartta, en tienny olisinnko kiljunu vai nauranu. Varmaan levis jälkeenpäin kans ihmetteli mitä tuli tehtyä [;)]
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

marjo77 kirjoitti: En tiedä oliko aiheeseen (hauska) mutta oli kuitenkin hauskaa pojan ilmeet ja miten vauhilla lähti hakemaa haavia.
Kyllä minua nauratti! Mutta pojalla ja sammakolla oli kyllä kauhun hetket. :( Onneksi on noita tarkkaavaisia apulaisia!
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Mulla menee yksisilmäinen kääpiöpallokala koiras välillä lappoon. Sen kolmiulotteinen hahmotuskyky on selkeästi todella huono ja arvioi matkoja väärin. Onneksi lappoan veden valkoiseen ämpäriin ;). Kerran samainen ääliö yritti purra minua kun tökin kasveja pohjassa, onneksi iski ohi. Tökkäsin sitä etusormella kaakeliin että menehän siitä pöhlö, mutta se vaan pullistui ja yritti uutta hyökkäystä. Vasta kun liikutin kättä kunnolla se ilmeisesti ymmärsi vastustajan hurjan koon itseensä verrattuna, tyhjenä vauhdilla ja sujahti jaavansaniaisen sisään :mrgreen: ! Sisukas pikku pallukka.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
SuS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SuS »

Olen saanut kirsikat ja rihmikset syömään kädestä. Akvaariota putsattaessakin kirsikat tulevat maistelemaan kättä ilmeisesti toivoen että siitä vielä jotain irtoisi..
Kirsikat syömässä
salla_ketola
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

Adriannan pallokala kuulostaa vähintään ylihauskalta. Voin kuvitella sen uhoamassa kädelle :D Ne on muutenkin niin koomisia jo pelkästään kuvissa, saatika sitten kun saisi seurata niiden touhuja kauemminkin. Muistan edelleen elävästi sen pallokala vastaan saukko videon :D

Hieno kuva noista kirsikoista kättä nyppimässä. Meilläkin yleensä joku tulee sormia maistelemaan kun veteen laittaa, siivotessa myös käden ympärillä on hulinaa.

Mutta pakko kyllä myöntää että jos partamonni jonakin kauniina päivänä saa päähänsä alkaa imemään sen "imukuppinsa" kanssa mun kättä niin en tiedä kummalta lähtee ekana henki. Kerran jo oli lähellä ettei pikkuinen liiskaantunut kun siivosin akvaariota ja tönäisin vahingossa sen lemppariluolan kattoa. No päätin tarkistaa että luola ei hajonnut tai mitään ja nostin kiven ylös, kun luulin että ei kala siellä nyt sisällä ole. Vasta kun kivi oli ihan vedenpinnan rajalla, huomasin että partis roikkui siinä. Sekunnin murto-osassa tiputin kiven pohjaan, kun säikähdin ihan pirkuleesti :P Sitten tietty pelästyin heti perään että kalaparka jäi tippuneen kiven alle puristuksiin. Nostin kiven varovasti ihan pelosta jäykkänä ja eikös se partis roikkunut siinä edelleen ja lähti tulemaan kohti mun kättäni. Kauhea kiljaisu ja kivi molskahti toistamiseen pohjaan...

Loppujen lopuksi selvisimme molemmat vain suurilla traumoilla ja jälkikäteen esiintyneellä hysteerisellä naurulla :mrgreen:
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Stereonäkö?

Meilläkin nuo syö kättä. Odotan innolla, että katkaravut innostuu laiduntamaan käsivarttani.

Kaloja ja muitakin on tullut imaistua muutamaan kertaan. Viimeksi imaisin amanoravun ja parka "juoksi" ympäri ämpäriä pyrstöjalat viipottaen. Sain sen viimein juomalasilla kiinni eikä lentänyt lattialle....

Niinkin on kyllä käynyt. Muutossa kuului outo ääni ja siinä akvaarion edessä ultraimuisella pyyhkeellä oli outo niljake.. Tuijotin sitä hetken ja yhtäkkiä se hypähti. Rapuseni oli sitten lentänyt akvaariosta! Äkkiä vain kädellä nostin sen kuljetuspussiin. Samassa muutossa myös marmoririhmani tippui kyljelleen fleecepyyhkeelle. Näissä tilanteissa kyllä omistajan sydän on pahemmassa vaarassa kun kala (tai rapu) itse!
Elämä on rankkaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kodama kirjoitti:Stereonäkö?
Näkee molemmilla silmillä. Tällä yksilöllä on nk. "monovisio" eli näkee vain toisella, oikealla silmällä (muistaakseni). Hevosilla muunmuassa on luonnostaan tälläinen näkö, eivät siis näe kolmiulotteisesti. Kokeileppa itse, peitä toinen silmä kädellä ja yritä ottaa lasia pöydältä. Helposti menee huti ja lasi onkin kauempana/lähempänä kun miltä näyttää :mrgreen: !
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

kylpyankka kirjoitti: Toissa iltana sinirihma teki komian voltin; käväisi kansilasien keskituon reunassa kolahtamassa. Aikamoinen pauke ja lätinä,
Keltaiset serkut meillä harrastaa ihan samaa. Kun valot sammuvat alkaa kansilasit kolista :|
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Siis tarkoitin että puuttuu stereonäkö ;) seliseli.. Eräs lähisukulaiseni on näkövammainen niin olen kuullut tästä.
Elämä on rankkaa.
akvaariossa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariossa »

Minua ovat maistelleet:Nokkamonni,maatiaispartamonni,neonsateenkaarikalat,
seeprakalat ja katkaravut..
Jännin tunne tulee kuin katkaravut pienillä sukasillaan nippaavat kättä kaikin voimin [;)] .. Toisen paikan taitaa saada nokkamonni ja kolmannen partamonni.. Kukapa olisi arvannut että kalojen hoito voisi olla näin hauskaa :mrgreen:

Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalakaveri »

Taisto ja kääpiörihmikset ovat joskus nyppineet sormiani ja kun platyaltaasta vaihtaa vettä niin koko joukko tulee nyppimään ihokarvoja. xD Luulevat niitä varmaan madoiksi tai jotain...
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Sain tänä aamuna melkein sydänkohtauksen ruokkiessani kaloja. Istuin kaikessa rauhassa katselemassa syöminkejä, kun ihan vierestä lattialta kuului kauhea *mäts*. Siinä makasi musta-aavetetra lattialta, reppana oli innoissaan hypännyt ruuan kimppuun juuri ruokinta-aukon kohdalla. 8O

Onneksi sain sen takaisin altaaseen ennenkuin se ehti toipua shokista tarpeeksi sätkiäkseen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
helzy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Juuri tuossa ronkin yhtä allasta ja hiekkaa siirtäessäni pohjalla käsi osui johonkin kalaan (tod. näk. kuparimonninen), vähänkö se käsi nousi äkkiä altaasta! Aina säikähdän, kun osun kädelläni kalaan, se on niin outo tunne! Mullakin nuo kiilakyljet on aika itsetuhoisia, sillä 6 kappaleen "parvesta" on ainakin 5 kertaa joku loikannut ulos altaasta, en tosin tiedä, onko kyseessä joka kerralla eri yksilö. Kun muutin allasta, olin laittanut kalaämpäreihin kannet. Kun sitten tuli kalojen kotiutuksen vuoro, innokas ystäväni tahtoi auttaa. Juuri, kun olin sanomassa, että avaa SE ämpäri varovasti, siellä on kiiloja, niin pluits! Kaksi olikin jo lattialla.. Siinä sitten pyydystämään hysteerisen nopeasti kaloja. Ne, kun ovat vielä niin litteitä, että eivät meinaa irrota lattiasta millään. :D
Onneksi mitään oikeasti vaarallista ei ole vielä sattunut, säikähdyksillä selvitty!
Kill
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kill »

Mulla on kanssa se refleksi että jos kala osuu käteen niin käsi välittömästi pois altaasta :roll:

Oottelen kauhulla että noi ahvenet kasvaa

Milläs muuten ongitte isoja kaloja altaasta pois...? ei taida perus akvaarioliikkeen haavit riittää?

Ja missäs niitä isoja fisuja muuten säilyttää esim altaan siirron tms aikana
Kuka mahtaa ottaa vastuun sanomisistani?!
Lousgu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lousgu »

marjo77 kirjoitti: Onni onnettomuudessa oli että tälläkertaa lapposin veden ämpärii enkä suoraan vessanpönttöön ja poika oli huolehtivaisena seuraamassa vieressä.Enkai olisi kummemmin ämpäriä tutkinut kun täyttyi ja olisin kaatanut sammakoineen vessasta alas.Oli vielä sininen ämsky että ei olis huomannu kun vasta kaataessa pönttöön ja sinne olis menny.. :cry:
En tiedä oliko aiheeseen (hauska) mutta oli kuitenkin hauskaa pojan ilmeet ja miten vauhilla lähti hakemaa haavia.
Minulle kävi kerran niinkin ikävästi, että lapposin veden suoraan pönttöön ja juuri kun olin vetämässä pönttöä lappoamisen päätteeksi, niin kas kummaa, sieltä putken mutkasta kurkistelee joku. Melkein silmät pullistuivat päästä, kun tajusin, että olin imaissut yhden neontetroista lapolla pönttöön ja vieläpä täysin sitä itse huomaamatta. No sitten tietysti alkoi paniikinomainen kalastaminen ja haaviminen kalan pelastamiseksi. Ja kalastaa sitä tosiaan saikin, sillä peloissaan se ui syvemmälle putkeen, haavin ulottumattomiin, eikä suostunut tulemaan sieltä pois, kuin vaan kurkistellakseen ja uidakseen takaisin. Minä siinä sitten aloin käydä epätoivoiseksi ja huusin äidille, että tuo kalanruokapurkki, täällä on neontetra vessanpöntössä ja hätätilanne. Äiti avuliaasti totesi, että juu ja parvekkeella asuu lehmä. Kehtasi jopa nauraa päälle!
Neontetra saatiin kyllä lopulta pelastetuksi kalanruoan avustuksella, mutta oli siinä ryntäilyä kerrakseen ja jälkeen päin naurattaa koko tilanne kun kaksi ihmistä kädet pöntössä haavii pikkuista kalaa. :mrgreen:
Kun väittelee idiootin kanssa, kannattaa varmistaa, että hän ei tee samoin.
Vedetto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

Kun minulla oli vielä taistelukala (king) (oli mulla myöhemmin Kaapokin mutta se ei tehny samaa juttua)
Niin se tuli tökkii mun kättä ja vedenvaihtoletku tyylliin: "Kukas sinä tungettelia olet!? Tämä on MINUN valtakuntani! Minä olen kuningas!"

JA tietenkin silloiset Albiinomonniset käiivitä kiusaamassa Kingiä.
Se makasi rentuoutuneena suodatimen päällä ja monniset pitivät hauskana
tönäistä King sieltä pois! hohoho... naurattaa vieläkin! :mrgreen:

JA kerran kun tyhjensimme poikas altaan fisut akvaarioon niin yksi punainen platy jäi altaaseen ja kun se sitten tyhjennettiin veskinpönttöön niin punainen pilkahdus ja HUPS kala pytyssä. Lähdin äkkiä hakemaan lääkekuppia jolla pelastin kalan joka sai myöhemmin nimen Aristoteles. :roll:
Terveisin: Vedetto
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Vähän lisää OT:tä
täällä crisse_83 kirjoitti:Teillä huolena kissat, meillä rotat... Shocked Pojat kun saa aina pari tuntia päivisin jolkotella ja kiipeillä vapaana huoneistossa ja ovat hyvin ihastuneita uimiseen, niin varsinkin kesällä kun altaissa ei pidetty laseja lämpötilan nousun hillitsemiseksi tykkäsivät pojat aina välillä pulikoida... Tosin usein ihan vahingossa.

Viljami (edesmennyt ihana rattuksemme) kiipesi verhoa pitkin ikkunalaudalle, josta pöydälle, josta taas ponnistus kohti akvaariota...Pieni virhearvio hypyssä ja laskeutuminen suoraan altaan pohjalle morjenstamaan partamonneja ja lehtikaloja. Järjetöntä räpiköintiä kohti pintaa, ponnistus reunalistan päältä lampun päälle ja uusi molskahdus. Uudestaan taas ylös, tällä kertaa kunnialla lampun päälle, pikainen karvojen suoristus jonka jälkeen lampun päästä loikka kohti omaa häkkiä ja sen avointa luukkua. Taas virhearvio...
Hyppy osui suoraan häkin jalustana toimivan lokerikon ylimpään hyllyyn jossa ei ole takaseinää. Sinne vain päin kaikkia tavaroita ja kolinan säestämänä lattialle...

Tässä vaiheessa minäkin jo toinnuin järkytyksestä ja hysteerisestä naurukohtauksesta jonka rotta akvaariossa oli aiheuttanut. Rottikselle pyyhe kaapista, syliin lämpimään ja hakemaan tuoretta porkkanaa pojalle jyrsittäväksi...

Kun oli tarkistettu että poika on kunnossa niin suorittamaan pieni vedenvaihto altaasta, ihan varmuuden vuoksi... Wink
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
sandariini.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

salla_ketola kirjoitti:Adriannan pallokala kuulostaa vähintään ylihauskalta. Voin kuvitella sen uhoamassa kädelle :D Ne on muutenkin niin koomisia jo pelkästään kuvissa, saatika sitten kun saisi seurata niiden touhuja kauemminkin. Muistan edelleen elävästi sen pallokala vastaan saukko videon :D
8O Mikä video? Herätti kiinnostukseni, vieläköhän löytyisi jostain? :D
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Meidänkin kolmesta kissasta on kaks käynyt akvaariossa uimassa. Pikkukissa edellenkin pomppii kaverina allasta putsatessa. Sen verran oppinut, että katsoo nykyään tarkkaan, että hyppää reunalle eikä kansilasin paikalle, jos se ei ookkaan paikalla 8O
MKL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MKL »

Eilen juuri kävi kissa uiskentelemassa tyhjennystä odottavassa poikasaltaassa :roll: Kansilasin päällä oli ollut räkmixiä, joten se kaiketi kiinnosti liikaa. Isompaan altaaseen ei ole vielä pulahtanut vaikkei kansilaseja olekaan, mutta pienemmän päälle piti virittää muovinen verkko ettei se notku ohuen kansilasin päällä uittamassa tassujaan.

Tuntuu muutenkin olevan nuo kosteat tilat mieleen vaikkei kylvyistä välitäkään. Katinroikale nimittäin makoilee aina märällä suihkun lattialla kun olen käynyt läträämässä. Amme oli myös suosittu makoilupaikka kylvyn jälkeen edellisessä asunnossa. :roll:
Life's way too short to stay on topic.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Minuakin ällöttää, jos isot kalat tulevat edes lähelle kättä vaikkapa vedenvaihdon yhteydessä. Sen muutaman kerran, kun on kala hypännyt lattialle, olen kiljunut miehen apuun. 8-) :mrgreen: (Arvatkaapa muuten, onko mies nauranut akvaariokauppiamme kanssa, että "Siinä meillä on oikein varsinainen akvaristi..." :x) Onneksi tuo meidän helmiäistonkija pysyy kaukana kädestä...

Pienet punakirjoahventen poikaset kyllä tulevat näykkimään sormia, kun vettä vaihtaa - aika vinkeä tunnehan se on.

Ja mitä noihin lehtikaloihin tulee, niin lapotessa tulevat meillä näykkimään lappoa ja yrittävät saada kiinni lapon sisällä nousevaa skeidaa. :?
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Kill kirjoitti:Milläs muuten ongitte isoja kaloja altaasta pois...? ei taida perus akvaarioliikkeen haavit riittää?
Ei ole kokemusta kuin alle 25cm kaloista, mutta pari kuukautta takaperin ostin 25cm haavit, kun piti XXXL levikset siirtää toiseen altaaseen.

Löytyyhän noita kalastushaavejakin, mutta kalat voisivat niihin teloa itsensä, kun ne ei ole mitään catch&release-mallia.

Kalastustarvikeliikkeistä löytyy niitä c&r-mallin haaveja. Hinnat kyllä melko kovia verrattuina näihin akvaario-"räpellys"-haaveihin.
Kill kirjoitti:Ja missäs niitä isoja fisuja muuten säilyttää esim altaan siirron tms aikana
Vajaa 25cm pleko matkusti 200km noin 40 litraisessa saavissa. Hyvässä kunnossa selvisi perille. Tiivis kansi ehdoton, ettei vedet läiky pitkin autoa. Kalatkin varmaan rauhallisempia kun on pimeää.

Saaveja saa ainakin 200 litraan asti. Eri asia kuka niitä sitten siirtelee :)
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Iso allas on 60 cm syvä ja yletän juuri ja juuri istuttelemaan kasveja pohjaan käsin, pallilta käsin tosin. (Täytyy pestä dödöt kainaloista ennen operaatiota :mrgreen: ). Punatimanttiahvenen poikaset tulevat näykkimään käsivarttani, ja nippailevat inhottavasti ihokasvoista, luulevat ilmeisesti ruuaksi. Kun palettikaloilla oli poikaset, vanhemmat hyökkäilivät raivokkaasti käteni kimppuun ja oli tosi vaikeeta saada kasveja pohjaan. Nauratti ihan että voinko muka pelätä noin pieniä kaloja. Kyllä sitä aina säpsähtää kun kala näykkäisee kädestä, varsinkin kun niitä ei ylhäältä käsin näe vaan ainoastaan tuntee.
jube
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jube »

Muakin on joskus päässeet omat kalat näykkimään.
mm. 20 cm oskari hyökkäsi raivokkaasti etusormen kimppuun, kun vähän loiskuttelin sillä veden pintaa. Ei ole muuten mikään sisäsiittoinen oskari vaan ihka aito amazonilta pyydystetty raivokala. mutta silti aika sympaattinen kala.
Pepsi Max, mustaa kultaa
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Kääpiörihma on muutaman kerran tullut nyppimään sormia. Kun huomasikin, että eihän se käsi mikään suuri pohjatabletti olekaan, missä on outoja lisäkkeitä, syöksyi herran nopeasti piiloon. :roll:
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”