Miekkapyrstö vai miljoonakalat?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mico
Starting Member
Starting Member

Miekkapyrstö vai miljoonakalat?

Viesti Kirjoittaja mico »

Olsin kiinnostunut jomman kumman kasvatuksesta...
Mitään ei ole vielä ostettu mutta mietin aluksi hankkia tarpeeksi tietoa.

1. Kumpi olisi helppo hoitoisempi?
2. Kumpi sopisi paremmin noin 100l akvaa?
3. Kumpi sopisi paremmin vantaan vesijohto veteen?
4. Kumpaa on helpompi viljellä?
5. Allas toverit?
6. Olisiko jotain tärkeää mitä minun pitäisi tietää?

7. Kumpaa itse suosittelisitte?

Kiitos etukäteen neuvojille...
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Koon puolesta miekkapyrstö ei mahdu altaaseesi. Ne kasvavat miekkoineen jopa 15 senttisiksi, joten tilaa on oltava tuplasti enemmän.

Käsittääkseni Vantaan vesijohtovesi on pehmeää (saatan olla väärässäkin...), joten sitä olisi kovetettava jonkin verran.

Oikeassa vedessä molemmat ovat helppohoitoisia ja helppoja viljeltäviä. Mutta kuten sanottu, tuon kokoiseen altaaseen mieluummin miljoonakaloja.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Tike88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Miekkapyrstöä et voi noin pieneen akvaarioon laittaa, joten ihan selkeästi se miljoonakala sitten.

Vesijohto veteen eivät sovi kumpikaan, sillä suomessa vesi on yleensä pehmeää ja miljoonakalat sekä miekkapyrstöt vaativat kovaa vettä.

Luultavasti miljoonakalaa ois helpompi viljellä koska se lisääntyy ihan tuhottomasti.

Allas tovereiksi sopii kovassa vedessä pärjäävät kalat mutta jos viljellä meinaat niin en laittaisi mitään. Varsinkaan 100 litraiseen akvaarioon.

Siinä nyt jotain...
mico
Starting Member
Starting Member

Kai akvaario tarvii jonkun levän syöjän silti...Vai?
mico
Starting Member
Starting Member

Entä jos hommaisin Miekkapyrstöille 160l akva?
Riittäisikö se?
Ja mitä KH tarkoittaa?
Minulla on jotain ainetta joka koventaa vettä...Voisin opetella käyttämään sitä.

Kun luulen etä jos Miljoonakaloja hankkisin niitä tulisi helposti liikaa ja vaikea päästä eroon. Miekkapyrstöisä olisi kai helpompi päästä eroon jos niitä sattuisi tulemaan liikaa.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

mico kirjoitti:Entä jos hommaisin Miekkapyrstöille 160l akva?
Riittäisikö se?
Ja mitä KH tarkoittaa?
Minulla on jotain ainetta joka koventaa vettä...Voisin opetella käyttämään sitä.

Kun luulen etä jos Miljoonakaloja hankkisin niitä tulisi helposti liikaa ja vaikea päästä eroon. Miekkapyrstöisä olisi kai helpompi päästä eroon jos niitä sattuisi tulemaan liikaa.
Saattaisi se juuri ja juuri riittää, olettaen että poikasia ei tulisi "tuhottomasti". Eli joutuisit kyllä poikasia karsimaan.

KH on karbonaattikovuus, eli lähinnä se tarkoittaa veden puskurointikykyä. Sitä saa nostettua ruokasoodalla, samalla kohoaa myös Ph. Kovuutta (kokonaiskovuus, GH) voi nostaa tavallisella askartelukipsillä.

Molempia tulee varmasti liikaa jos saat ne viihtymään. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

Miljoonakala helpompi viljellä. Vähän liiankin helppo...
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Ei akvaario ihan pakosti tarvi levänsyöjää. Mun platyaltaassa ei ole leväsyöppöjä eikä sielä rehota levät enempää kuin muissakaan.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
aurora00
Junior Member
Junior Member

kaloista

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Molemmat sopivat 100l akvaarioon mainiosti, kunhan kaloja ei ole liikaa! Miekkapyrstö selvästi kestävämpi laji miljoonakalan viljelymuotoon verraten. Luonnonvaraiset millikset ovat todella kestäviä ja lisääntymiskykyisiä. Milliksen poikaset ovat vain valitettavan pieniä syntyessään, ja ne napsitaankin poskeen. Miekkapyrstö on hiukan suurempi syntyessään. Kaikenkaikkiaan molemmat helppohoitoisia, lisääntymiskykyisiä ja kestäviä (miekkis, millis-viljelymuoto) :)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Miekkapyrtö vai Miljoonakalat?

Viesti Kirjoittaja millia »

mico kirjoitti:1. Kumpi olisi helppo hoitoisempi?
2. Kumpi sopisi paremmin noin 100l akvaa?
3. Kumpi sopisi paremmin vantaan vesijohto veteen?
4. Kumpaa on helpompi viljellä?
5. Allas toverit?
6. Olisiko jotain tärkeää mitä minun pitäisi tietää?
7. Kumpaa itse suosittelisitte?
1. ehkä miljoonakala noin yleensä jos ei oteta äärimmäisen jalostettuja lukuun
2. miekkapyrstö ei sovi, joten miljoonakala
3. ei kumpikaan
4. miljoonakalaa, mutta ei miekkiskään ole vaikea
5. omenakotiloita?
6. vettä pitää molemmille lajeille kovettaa
7. en kumpaakaan, ehdottaisin vaikka seeprakaloja tai kardinaalikaloja jos haluat veteesi ja akvaarioosi sopivan lajin jota on helppo viljellä.
aurora00
Junior Member
Junior Member

kaloista

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Espoon vesijohtovedesi on keskikovaa ja se sopii näille kaloille. Käsittääkseni Vantaan vesi on miltei samanlaista, mutta voit pyytää arvot varmuudelta vesilaitokselta. Monet kalat eivät ole tarkkoja vesiarvojensa suhteen. Itselläni elänyt ties minkälaisia kaloja ihan normi vesijohtovedessä!
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

Noille kaloille koventaisin vettä kipsillä ja lisäisin veteen ruokadoodaa (tai lisäisin veteen Seran KH/ph -plus ainetta). Itselläni on platyjä ja molleja, käsittääkseni vaativat samat vesiarvot.
Major Jullli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Major Jullli »

Ehdottamasti miekkäpyrstöjä, molemmat sukupuolet kauniin värisiä toisin kuin miljoonakalat. Lisäksi miekkapyrstöillä tulee alhaisemman jalostusasteen takia vähemmän venkuroita poikasia. Mutta makuasiahan tämä on.

Miekkikselle iso akva, sinne muutama tuxedo, keltainen ja peruspunainen uimaan, pian omistat elinvoimaisia ja veikeitä poikasia.
Kastanya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kastanya »

Plätyjä.
Kauniita, kestäviä, helppohoitoisia ja helposti lisääntyviä.
Ei kasva niin isoksi kuin miekkapyrstöt ja käsittääkseni värivariaatioitakin on enemmän ja helpompi löytää.
Minulla ainakin viihtyvät mainiosti vesijohtovedellä (akvaarion pohjalla myös pari simpukkaa).
Kahdessa kuukaudessa on syntynyt kolme poikuetta ja tällä hetkellä noin viisi naarasta paksuna. Poikasten lukumäärän takia epäilen, ettei kovin monta ole tainnut joutua edes syödyksi. Muutenkaan eivät aikuiset kalat ole kiinnostuneita poikasista, joskus hätyyttävät vähän etäämmälle.
Plätyt <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”