Miekkapyrstö vai miljoonakalat?
Valvoja: Moderaattorit
Miekkapyrstö vai miljoonakalat?
Olsin kiinnostunut jomman kumman kasvatuksesta...
Mitään ei ole vielä ostettu mutta mietin aluksi hankkia tarpeeksi tietoa.
1. Kumpi olisi helppo hoitoisempi?
2. Kumpi sopisi paremmin noin 100l akvaa?
3. Kumpi sopisi paremmin vantaan vesijohto veteen?
4. Kumpaa on helpompi viljellä?
5. Allas toverit?
6. Olisiko jotain tärkeää mitä minun pitäisi tietää?
7. Kumpaa itse suosittelisitte?
Kiitos etukäteen neuvojille...
Mitään ei ole vielä ostettu mutta mietin aluksi hankkia tarpeeksi tietoa.
1. Kumpi olisi helppo hoitoisempi?
5. Allas toverit?
Kiitos etukäteen neuvojille...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Koon puolesta miekkapyrstö ei mahdu altaaseesi. Ne kasvavat miekkoineen jopa 15 senttisiksi, joten tilaa on oltava tuplasti enemmän.
Käsittääkseni Vantaan vesijohtovesi on pehmeää (saatan olla väärässäkin...), joten sitä olisi kovetettava jonkin verran.
Oikeassa vedessä molemmat ovat helppohoitoisia ja helppoja viljeltäviä. Mutta kuten sanottu, tuon kokoiseen altaaseen mieluummin miljoonakaloja.
Käsittääkseni Vantaan vesijohtovesi on pehmeää (saatan olla väärässäkin...), joten sitä olisi kovetettava jonkin verran.
Oikeassa vedessä molemmat ovat helppohoitoisia ja helppoja viljeltäviä. Mutta kuten sanottu, tuon kokoiseen altaaseen mieluummin miljoonakaloja.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Miekkapyrstöä et voi noin pieneen akvaarioon laittaa, joten ihan selkeästi se miljoonakala sitten.
Vesijohto veteen eivät sovi kumpikaan, sillä suomessa vesi on yleensä pehmeää ja miljoonakalat sekä miekkapyrstöt vaativat kovaa vettä.
Luultavasti miljoonakalaa ois helpompi viljellä koska se lisääntyy ihan tuhottomasti.
Allas tovereiksi sopii kovassa vedessä pärjäävät kalat mutta jos viljellä meinaat niin en laittaisi mitään. Varsinkaan 100 litraiseen akvaarioon.
Siinä nyt jotain...
Vesijohto veteen eivät sovi kumpikaan, sillä suomessa vesi on yleensä pehmeää ja miljoonakalat sekä miekkapyrstöt vaativat kovaa vettä.
Luultavasti miljoonakalaa ois helpompi viljellä koska se lisääntyy ihan tuhottomasti.
Allas tovereiksi sopii kovassa vedessä pärjäävät kalat mutta jos viljellä meinaat niin en laittaisi mitään. Varsinkaan 100 litraiseen akvaarioon.
Siinä nyt jotain...
Entä jos hommaisin Miekkapyrstöille 160l akva?
Riittäisikö se?
Ja mitä KH tarkoittaa?
Minulla on jotain ainetta joka koventaa vettä...Voisin opetella käyttämään sitä.
Kun luulen etä jos Miljoonakaloja hankkisin niitä tulisi helposti liikaa ja vaikea päästä eroon. Miekkapyrstöisä olisi kai helpompi päästä eroon jos niitä sattuisi tulemaan liikaa.
Riittäisikö se?
Ja mitä KH tarkoittaa?
Minulla on jotain ainetta joka koventaa vettä...Voisin opetella käyttämään sitä.
Kun luulen etä jos Miljoonakaloja hankkisin niitä tulisi helposti liikaa ja vaikea päästä eroon. Miekkapyrstöisä olisi kai helpompi päästä eroon jos niitä sattuisi tulemaan liikaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Saattaisi se juuri ja juuri riittää, olettaen että poikasia ei tulisi "tuhottomasti". Eli joutuisit kyllä poikasia karsimaan.mico kirjoitti:Entä jos hommaisin Miekkapyrstöille 160l akva?
Riittäisikö se?
Ja mitä KH tarkoittaa?
KH on karbonaattikovuus, eli lähinnä se tarkoittaa veden puskurointikykyä. Sitä saa nostettua ruokasoodalla, samalla kohoaa myös Ph. Kovuutta (kokonaiskovuus, GH) voi nostaa tavallisella askartelukipsillä.
Molempia tulee varmasti liikaa jos saat ne viihtymään.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
kaloista
Molemmat sopivat 100l akvaarioon mainiosti, kunhan kaloja ei ole liikaa! Miekkapyrstö selvästi kestävämpi laji miljoonakalan viljelymuotoon verraten. Luonnonvaraiset millikset ovat todella kestäviä ja lisääntymiskykyisiä. Milliksen poikaset ovat vain valitettavan pieniä syntyessään, ja ne napsitaankin poskeen. Miekkapyrstö on hiukan suurempi syntyessään. Kaikenkaikkiaan molemmat helppohoitoisia, lisääntymiskykyisiä ja kestäviä (miekkis, millis-viljelymuoto) 

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Miekkapyrtö vai Miljoonakalat?
1. ehkä miljoonakala noin yleensä jos ei oteta äärimmäisen jalostettuja lukuunmico kirjoitti:1. Kumpi olisi helppo hoitoisempi?
5. Allas toverit?
2. miekkapyrstö ei sovi, joten miljoonakala
3. ei kumpikaan
4. miljoonakalaa, mutta ei miekkiskään ole vaikea
5. omenakotiloita?
6. vettä pitää molemmille lajeille kovettaa
7. en kumpaakaan, ehdottaisin vaikka seeprakaloja tai kardinaalikaloja jos haluat veteesi ja akvaarioosi sopivan lajin jota on helppo viljellä.
kaloista
Espoon vesijohtovedesi on keskikovaa ja se sopii näille kaloille. Käsittääkseni Vantaan vesi on miltei samanlaista, mutta voit pyytää arvot varmuudelta vesilaitokselta. Monet kalat eivät ole tarkkoja vesiarvojensa suhteen. Itselläni elänyt ties minkälaisia kaloja ihan normi vesijohtovedessä!
-
- Starting Member
Ehdottamasti miekkäpyrstöjä, molemmat sukupuolet kauniin värisiä toisin kuin miljoonakalat. Lisäksi miekkapyrstöillä tulee alhaisemman jalostusasteen takia vähemmän venkuroita poikasia. Mutta makuasiahan tämä on.
Miekkikselle iso akva, sinne muutama tuxedo, keltainen ja peruspunainen uimaan, pian omistat elinvoimaisia ja veikeitä poikasia.
Miekkikselle iso akva, sinne muutama tuxedo, keltainen ja peruspunainen uimaan, pian omistat elinvoimaisia ja veikeitä poikasia.
Plätyjä.
Kauniita, kestäviä, helppohoitoisia ja helposti lisääntyviä.
Ei kasva niin isoksi kuin miekkapyrstöt ja käsittääkseni värivariaatioitakin on enemmän ja helpompi löytää.
Minulla ainakin viihtyvät mainiosti vesijohtovedellä (akvaarion pohjalla myös pari simpukkaa).
Kahdessa kuukaudessa on syntynyt kolme poikuetta ja tällä hetkellä noin viisi naarasta paksuna. Poikasten lukumäärän takia epäilen, ettei kovin monta ole tainnut joutua edes syödyksi. Muutenkaan eivät aikuiset kalat ole kiinnostuneita poikasista, joskus hätyyttävät vähän etäämmälle.
Plätyt <3
Kauniita, kestäviä, helppohoitoisia ja helposti lisääntyviä.
Ei kasva niin isoksi kuin miekkapyrstöt ja käsittääkseni värivariaatioitakin on enemmän ja helpompi löytää.
Minulla ainakin viihtyvät mainiosti vesijohtovedellä (akvaarion pohjalla myös pari simpukkaa).
Kahdessa kuukaudessa on syntynyt kolme poikuetta ja tällä hetkellä noin viisi naarasta paksuna. Poikasten lukumäärän takia epäilen, ettei kovin monta ole tainnut joutua edes syödyksi. Muutenkaan eivät aikuiset kalat ole kiinnostuneita poikasista, joskus hätyyttävät vähän etäämmälle.
Plätyt <3