Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Koulutus on ylioppilas ja ammatti maalari / rakennustyömies / rakennusapumies. Mitään varsinaista hyötyä en ole kyllä vielä kummastakaan huomannut harrastuksen kannalta olevan tosin jälkimmäisellä sitä rahoitetaan ja osaan jotenkin silikonit vetää akvaarioon ja olen varsin tottunut kantamaan painavia esineitä eli akvaarion muutoissa ei siitä jää homma kiinni. Viimeisissä muutoissa tosin ison altaan toisessa päässä on verisuonet päässä pullottaen nykinyt joko taksikuski tai diplomi-insinööri. Näyttää se kantaminen onnistuvan ilman "alan" työtäkin. Ihme juttu.:)
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Ensteks suunnittelin biologiaa ja sitten sorruin köksäopeksi ja sitten ihastuin poikkeaviin: ja opiskelin erityisopeksi. Eikä tässä vielä kaikki: sitten vielä poikkeavampiin: ja opiskelin huume- ja päihdejuttuja...juuh...olihan se semmosta...Mutta onneksi tuota ikää tuli tarpeeksi ja pääsin evp:ksi!
Ihanaa touhuta vaan koiran, kalojen ja kilpikonnien sekä puutarhan kanssa eikä tarvii yhtään välittää kenestäkään poikkeavasta.

p.s. Kuitenkin kaikki erilaiset kiinnostaa... 8O niinkuin poikkeavuus kaloisakin...
Viola & eläintarhantynkä
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Päivitelläänpä vähän. Eli kolmatta vuotta yliopistossa ympäristötieteet pääaineena (ympäristötekniikkaa, ympäristövaikutusten arviointia, toksikologiaa...) eikä oikein ole jaksanut innostaa, ehkä toksikologia hiukan. Ikäni olen kadehtinut niitä joilla tosiaan on jokin unelma-ammatti johon tähdätä, itse olen vain ajelehtinut valiten sen vähiten epäsopivan...

Tämän vuoden olenkin oikeastaan lukenut vähän kaikenlaista siinä toivossa että joku kolahtaa ja tällä kertaa tuli harrastus avuksi. Otin muutamia kursseja kalabiologiaa ja limnologiaa ja tämä joka yleensä torkkuu luennot oli aivan innoissaan! Ei tarvitse enää lukea ympin kurssitarjontaa että hyi tuollainen, ei tuonne, vaan kaikki kurssit kuulostaa toinen toistaan mielenkiintoisimmilta! Nyt on pääaineen vaihto vakavassa harkinnassa. :D
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Juuh...Julia jos olisin vielä sun ikäinen: en koskaan sortuis köksään vaan lähtisin kalabiologiksi tai lepidopterologiksi tai herpetologiksi..tai ihan vaan elukoiden kanssa häsläämään enkä häiriköivien immeisten kanssa säheltämään...Ainoa hieno juttu ammatinvalinnassani oli tämä alhainen eläkeikä. :mrgreen:
Viola & eläintarhantynkä
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Jotain eläimiin liittyvää minä olen aina tiennyt haluavani, mitään sopivaa en vain tähän mennessä ole löytänyt. Pieneläinhoitaja olisi ehkä toinen mahdollisuus. Solubiologiat ja muut ei kiinnosta, eikä oikein ekologiakaan. Biologian aineopettajaakin harkitsin pitkään, mutta siinäkään ei muuta hyvää olisi kuin pitkät kesälomat, eläkkeelle toki pääsisi pian kun mulla ei pää kestäisi niiden teinien kanssa... [;)]
Ympäristötieteissä ei eläimiin liity kuin löyhästi tuo toksikologia ja sen osaamisesta voi olla hyötyä myös kalabiologian puolella. Kalabiologiassa ja limnologiassa on todella paljon erilaisia osa-alueita mitkä kiinnostavat. Hassua tosiaan miten en tätä alaa ole aikaisemmin harkinnut vakavissani ollenkaan, ikäni olen kuitenkin ollut kaikesta vedenelävästä kiinnostunut, kalastanut, sukeltanut, kasvattanut ja tutkinut kaikenlaista.
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

IT-alalla testaajana.

Tänään viimeinen työpäivä. Alkaa kesäloma ja siitä suoraan äitiysloma. Nyt on pari kuukautta aikaa keskittyä kaikkeen siihen mihin minulla ei ole ollut aikaa. Ainakin niinhän minä vielä luulen.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mielisairaanhoitaja (Oulun SHO/MSH-13, 1979) 22 vuotta suljetulla osastolla ei voi olla jättämättä jälkensä 8(..siis ei kait kukaan täyspäinen aikuinen ihminen kerää kaloja purkkiin ja vielä höpötä siitä vuorokaudet ympäriinsä netissä)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Kauppatieteen maisteri pääaineena ohjelmistotuotanto, töissä titteli on Software Engineer ja puhelimiin koodailen kikkareita. Palkkaa saan ihan liian vähän. Akvarismia tukee työ sen verran, että istun virka-aikana tiedon valtaväylän päässä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Opiskelija/myyjä/myyjä :mrgreen: . Opiskelen ammattikorkeassa liiketaloutta ekaa vuotta ja toimin noin 4pvänä viikossa muissa hommissa, Instru Optiikan leivissä optisen alan myyjänä ja välillä "harrastuspohjalta" akvaariopuolen myyjänä akvaariokaupassa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
JussiTre
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JussiTre »

Opiskelen tällä hetkellä Pirkanmaan AMK:ssa Sosiaali- ja terveysalalla ja pitäs valmistua joskus sairaanhoitajaks... Hyötyähän harrastukseen on :D saa kaiken maailman puhdistuslappuja ja tippaletkut on hyviä ilma letkuja... suodatin matksujakin saa, ainaki esisuodatukseen
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Ketjun ekat viestit ovat jo vuosien takaa, jolloin moni oli "juuri valmistumassa". Mitenkähän näille on käynyt, utelen? Onko uusia opintoja jo aloitettu tm...

Itse ole YO, sen jälkeen kultaseppä-artenomi. Sittemmin on kaikenlaisia tutkintoja, joista korkein on tällä hetkellä FM, pääaine tietojenkäsittelytiede. Tällä hetkellä teen tutkimusta kehitysmaiden tietojärjestelmistä. Kultasepän sorminäppäryys ja hyvä työkaluvalikoima ovat hyödyksi akvaariohommissa. Lukiossa kemia ja biologia olivat lempiaineita, ja noista pohjatiedoista on kyllä olut hyötyä.

Akvaarioharrastukselle on eniten hyötyä maa-ainestutkija aviopuolisosta.
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mie olen tällä viikolla suorittanut floristin ammattitutkinnon, JESH! 8-) Eipä ollut helppo nakki, vaikka ehkä alaa tuntematon niin luulisi, ehkäpä jo ikä painaa :mrgreen: 36v ja nyt jo ammatti...
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

kylpyankka 16.10.2004 kirjoitti:AMK:ssa opiskelen sosiaalialaa ja avoimessa yliopistossa psykologiaa--
Valmistuin vuoden vaihteessa sosionomiksi ja vielä toistaiseksi työskentelen erityislastentarhanopettajana. Lasten kanssa tykkään työskennellä, mutta enpä tiedä tykkäänkö ikuisesti..

Miekkoseni eilen heitti, että jos alkaisin lukea meribiologiaa, maksaa hän minunkin osuuteni asumisesta. Houkutteleva tarjous. :D Enpä ole vielä tutkaillut onko Suomessa tarjolla ko. alan opintoja saatika töitä.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Enpäs huomannut että olisin tähän ketjuun kirjoittanutkaan aiemmin, kummallista.

Minusta tulee vuoden päästä eläintenhoitaja, taustalla sekalaisia taide- ja media-alanopintoja. Koulutuksesta ei juuri taida hyötyä akvaariopuolella olla. Valitettavasti kun jopa tuolla eläinihmisten keskellä minua katsotaan kieroon jos kerron että minulla on kotona lähes 10 akvaariota ja jääkaapissa matoja, tai jos huomautan että koulun akvaarioiden kalastot eivät ole kovinkaan järkeviä, eikä lämmittimettömät akvaariot ja erittäin kuparipitoinen vesi ole kovinkaan monen kalan mieleen.

Tietysti jos jostain kumman syystä haluaisin akvaarioitakin sisältävään eläinkauppaan töihin, olisi minulla sinne ainakin paljon pätevämmät paperit kuin monella muulla. Ja tietysti suhteet eläinlääkäreihin ja muihin alan instansseihin ovat jossain määrin hyödyksi jos oikein optimistisesti haluaa ajatella ;)
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Minä olen yo- sairaanhoitaja, vanhus- ja mielenterveystyö ovat ne alueet, joiden parissa tällä hetkellä puuhastelen.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minä olen elektroniikka-asentaja, tosi kannattava valinta, kun täällä Oulussahan ei harrasteta noita yt-neuvotteluja.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Ammatti: Ei mikään

Koulutus: Peruskoulu + 10-luokka

Tosi valaisevaa. Jos tarvis valita joku ammatti mitä olen eniten tehnyt niin se olis varmaan kuorma-auton kuljettaja.

Mua ei koulun penkille saa edes väkisin. Varmaan muutaman kuukauden suostun siellä istumaan ja sitten alkaa lintsaaminen. Mä kun en opi lukemalla vaan ainoastaan tekemällä.

Olis tosi kiva päästä jonnekin lemmikkieläinliikkeeseen töihin. Taitaa vaan olla niin haluttu ammatti että liikkeisiin on vaikea päästä.

Niin ja akvaarioita on harrastettu muutaman vuoden verran, ihan vaan harrastuksena.
6-14 vuotiaana ramppasin kaverilla päivittäin ja tuli tehtyä kaikkea hevosten, lehmien, lampaiden, vuohien, kanojen, koirien... jne kanssa. Heillä kun on melkein kaikkia maatalous eläimiä mitä voi kuvitella.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Hmmm... Täällähän on kirjavaa porukkaa :D

Mie itse vetelehdin lukion jälkeen pari vuotta ja olin rafla-alalla töissä, viimeiset ajat jo hammasta kiristäen. Sitten hain AMK:iin tradenomipuolelle kun en muutakaan keksinyt, vuoden jaksoin ja hain lähinnä huvikseni yo:oon samalle alalle. Huvittavaa sinänsä, kieli poskessa hakuni sujui oikein hyvin ja opiskelupaikka vaihtui. Pari ensimmäistä vuotta meni sielläkin päätä pyöritellen, mutta nyt tuntuu että oikea suunta on viimein löytynyt. Pääaineena johtaminen, sivuina psyka ja markkinointi (luojan kiitos jo loppuun asti tehty). Syksyllä pitäisi aloittaa gradun vääntäminen aiheesta naisjohtajuus, todennäköisesti liittyen työn ja perheen yhdistämiseen. Kandityöhöni liittyneen pikku tutkimuksen perusteella totesin, että minusta ei taida ainakaan olla yhdistämään vaativaa uraa ja muksuja :mrgreen:

Opiskelujen lomassa olen ollut töissä ensin tutkimushaastattelijana, josta sitten "ylenin" kentän valvojaksi, toisin sanoen pidän huolta siitä, että tutkimus etenee niinkuin pitääkin, ja haastattelijat tietävät mitä tekevät. Kiireisinä aikoina aika uuvuttavaa hommaa, mutta noin yleisesti kyllä kivaa.

Opinnot ei kyllä tue akvarismia millään muotoa, lähinnä akvaariot kaiketi toimivatt kivana vastapainona pakertamiselle. Monesti sitä on miettinyt jotain eläimiin liittyvää työtä, mutta jotenkin se on lopulta aina jäänyt sille miettimisen asteelle. Mutta eihän sitä koskaan tiedä :)
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

muotoilu-ja mallintamisen opiskelut loppuu ny keväällä, yritän päästä töihin ihan mihin vaan. Tuntuu olevan vaan harvinaisen hankalaa varsinkin kesää vasten, kun kesätyöläiset valta joka paikan. Jostain syystä itselle ei kesätöitäkään tunnu ikinä löytyvän.

Eli siis, köyhyysrajan opiskelija tällähetkellä, kesästä lähtein työtön työnhakija ja akvaario äiteen luona 128l. joka muutta omaan kotiin kun muutto on edessä tässä kk päästä. Ja KUN sinne omaan kämppään pääsee, hankin keinolla millä hyvänsä rahaa jotta saan kunnon altaan 8-)

Akvaario on ollu varmaankin semmosen 10v. ja risat, mutta vasta viime vuosina on tullut perehdyttyä ihan kunnolla ja voi voi kun syvemmälle vajotaan kokoajan :mrgreen:
*laa la laa*
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Opiskelen yhteiskuntatieteellistä alaa yliopistolla ja yritän kai tehdä parin vuoden kuluessa sen, mistä Miikku tekee tutkimusta 8O.

Akvaarioharrastus jämähti päälle, kun "lapsille" hankittiin akva, mies valitteli kun joutui yksin hoitamaan, ja minä sössin aluksi kaiken, koska en ymmärtänyt asioista mitään. Peräänantamaton ja tiedonhaluinen kun olen, oli PAKKO ottaa selvää. Ja sitten meillä olikin jo kaksi akvaa..

Omasta alastani ei ole mitään hyötyä, onneksi päinvastoin, kalamaailma on täydellinen pakoreitti siitä.
112L
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Huoleti vaan tappajatäti, ainakin itse haastattelemani henkilöt onnistuivat oikein mainiosti yhdistämään kaikki elämänsä elementit :) Itse olen kai vaan niin rajallinen että pelkkä ajatuskin hirvittää :mrgreen: Hyvä siis tutkia ko. aihetta, jos nyt joskus tulevaisuudessa se perheen hankkiminen alkaisi innostaa.
tmpitkan
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Yo, psykiatrinen sh ja viimeisin Terveystieteiden maisteri, vielä olisi intoa jatkaa eteenpäin opintiellä...jospa saisi vaikka joskus puristettua väitöskirjan.(*haaveilua*)

En kyllä usko, että olisi pahemmin tiedot auttaneet harrastuksen parissa.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Täälläkin psykiatrinen sairaanhoitaja + askartelunohjaaja. Viimeksi ollut toimi psyk. sairaalassa ulkotyönohjaajana, josta irtisanouduin äskettäin kun lasten synnyttyä kotielämän yksinkertaisuus vei mennessään. Koti, oma jälkikasvu ja yksi lainalapsi työllistää mukavasti.

Koulutuksesta hyötyä akvahommissa kun on tuntumaa monenlaisiin materiaaleihin ja himo niistä viritellä kaikenlaista.
etiiti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja etiiti »

Mulla on meneillään viimeiset kurssit TKK:lla. Toukokuussa dippatyötä ja ens Tammikuussa (?) paperit käteen. :mrgreen: Opiskellut olen kemian tekniikkaa, pääaineena polymeeriteknologiaa. On niistä jotain hyötyä akvaarioharrastuksessakin. Tietää vähän mitä voi akvaan tunkea (ettei niistä liukene mitään myrkkyjä...) ja ei vesitestit pelota.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Tuotantotaloutta lukenut joitakin vuosia Nokian sähköteknillisen korkeakoulun Oulun toimipisteessä (Oulun yliopisto). Johtamisen opinnot aloitin toiseksi tutkinnoksi harrastuspohjalta.

Tällä hetkellä pitäisi alkaa suunnittelemaan kannatavaa kansainvälistä liiketoimintaa, jossa liikkuu isot rahat. Haasteet on kovat, mutta toivottavasti tulokset sitten korvaavat vaivannäön.

Akvaarioharrastuksen kannalta tästä ei ole mitään hyötyä toistaiseksi ollut, ei edes rahallisessa mielessä. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”