Myrkyllinen monninen?
Valvoja: Moderaattorit
Myrkyllinen monninen?
Olen ollut sellasessa luulossa että monniset erittää jonkin sortin myrkkyä joutuessaan ahdistetuksi. Monnisia ostaessa myös eläinkauppias varoitteli, että ei saisi milloinkaan laittaa muita kaloja monnisten kanssa samaan pussiin, koska ne erittävät myrkkyä hätääntyessään.
Nyt kuitenkin lueskelin lemmikki-lehdestä(pari vuotta vanha) jossa Markku Varjo toteaa, että ei pidä paikkaansa. Mikäs nyt sitten on se totuus? Kalat pitäisi muuttaa piakkoin, ja olisi helpompi tietysti laittaa kaikki kalat samaan pussiin.
Nyt kuitenkin lueskelin lemmikki-lehdestä(pari vuotta vanha) jossa Markku Varjo toteaa, että ei pidä paikkaansa. Mikäs nyt sitten on se totuus? Kalat pitäisi muuttaa piakkoin, ja olisi helpompi tietysti laittaa kaikki kalat samaan pussiin.
*laa la laa*
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
pitää paikkansa
Kyllä se valitettavasti ihan fakta on, että monniset erittävät ahdistuksissaan veteen myrkyllistä ainetta. Ei siis kannata laittaa muita kaloja samaan. Itselläni aikoinaan muutossa menehtyi kultajuovapleko monnisten myrkkyyn ja toinenkin kala meinasi kuolla. Eri astiaan monniset ja muut kalat. Eipä siitä niin suuri vaiva tule 
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
Ilkka T
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS - Ciklidistit - SAL
Onko kenelläkään muuten mitään muuta tietoa kuin anekdootteja tätä monnisten myrkyllisyyttä koskien? Itse en muista missään tarkempaa selontekoa asiasta missään nähneeni. Erityisesti usein toistuva maininta monnisten herkkyydestä sukulaislajiensa myrkylle oudoksuttaa. Luulisi saman suvun edustajien tuottamien myrkkyjen kuitenkin olevan hyvin samankaltaisia ja useimmiten veteen eritettäviä myrkkyjä tuottavat kalat eivät itsekään siedä myrkkyään pienessä vesitilavuudessa.
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Jopa oman lajin monnisten kesken olen havainnut tapahtunvan pussissa tippumista. 
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Ja minä (joka en välitä/tiennyt monnisista vähääkään) olen kavereiden monnisia haavinnut käsin, ajatuksena etteivät juutu haaviin, ja saanut useita pistoksia käteen. Kirveli muuten aika pirusti ja kivat patit tuli!!
Kuulemma väärinpussituksestani johtuen erittäin harvinainen monninen kuoli
Minulle ne ovat kaikki laikukkaita harmaita tyyppejä...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.