Meidän E-Amerikka "geotooppikiekkola" on sisustettu lähinnä erilaisin miekoin, mutta löytyy myös vaihteluna konnanputkea, karttulehteä, papukaijalehteä, ja punaista viuhkalehteä. Miekoista löytyy lukematon määrä eri kokoja ja värisävyjä - ovat meikäläisen suosikkikasveja!
Pohjois-Amerikan puolelle on menty sen verran, että myös rusolehti löytyy.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kiekkolassa tuo lämpötila kun määrää aika pitkälle kasvillisuuden.
Alunperin ajatuksena oli pysytellä Amazonissa, mutta minä en ainakaan löytänyt mitään seikkaperäisiä selostuksia minkäkin joenmutkan kaloista, kasvillisuudesta ja oloista. Se, etten minä löytänyt ei tosin tarkoita sitä ettei sellaisia ole!

Yleisluontoisempia kyllä sitten löytyi.
Kun suunnittelet kasvillisuutta, niin muista laittaa myös nopeakasvuisia lajeja, jotta levät eivät pääse nauttimaan liikaa oloistaan. Me tosin annoimme tupsulevän(?) kasvaa puihin ihan sisustuksellisena elementtinä. Itse yritin aluksi pelkillä miekoilla ja konnanputkella, mutta totesin, että lisää on saatava nopeita lajeja: Tosin altaassamme on hiukan liikaa kuormitusta, joten sekin saattoi edesauttaa rihmalevien(?) ilmestymistä kuvioihin.
Kasvien määrä voi olla kaljusta pöheikköön ihan mitä vain. Toki kalat yleensä viihtyvät paremmin kun on enemmän kasveja.
Istuttaessa ota purkit pois, ja myös se "höhhö" sieltä. Siis pelkät juuret pohjaan. Juuria on hyvä myös hiukan tasoittaa saksilla.
Pohjamateriaalin alle voit laittaa valmista "istutusseosta", en nyt muista nimiä, tai sitten saviturvepalleroita. Ja nestemäinen kasvilannoitus lisäksi.
Jos kiinnität kannon pinnalle, niin muista että se varjostaa aika tavalla, eli alla ei oikein mikään kasvi tahdo menestyä. Kiekot kyllä tykkäsivät risukostaan. Hienohan se on ratkaisuna, mutta me päätimme tämän uuden 900:sen kohdalla unohtaa tuon 500:sessa olleen "loistavan ideamme". Tosin päällyskasvillisuus (kultaköynnös siinä kannolla, muut päällyskasvit ovat vihvilälaji ja peikonlehti) oli helppo sijoittaa kannon päälle.