Etelä-Amerikka geotoopin sisustus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Serafia
Member
Member

Etelä-Amerikka geotoopin sisustus

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Tuolla toisaalla jo kyselin eteläamerikkalaisen geotooppiakvaarion kalastoon ehdotuksia, mutta miten olisi sisustuksen laita? Minulle tulee parin viikon sisällä 309 litrainen allas (125x45x55), johon olin ajatellut eteläamerikkalaisia kaloja ja kasveja. Heittäkäähän ehdotuksia! Miten sisustaisit palan amazonia? Mitä kasveja (myös latinankieliset nimet), mitä materiaalia muuten? Kalasto on vielä hakusessa, mutta tetroja, monneja, kääpiöaffenia ainakin olen ajatellut, eli sen mukaan. Piilopaikkoja pitäisi olla ja jotain reviirirajoja. Minkälaisiksi vesiarvot pitäisi rukata?

Niin ja piti vielä lisätä, että jos löytyy kuvia eteläamerikkalaiseen tyyliin sisustetuista altaista, niin laittakaahan linkkiä! [;)]
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Vesiarvot suunnittelemillesi kaloille sopiviksi, tetroille ja kääpiöaffenoille yleensä hapan ja pehmeä vesi. Turvelisäys ei olisi pahitteeksi. :)
Z
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Z »

Tropican Advance Search -toiminnolla saa ainakin tosi näppärästi haettua haluamansa maantieteellisen alueen kasveja, jotka sopivat oman altaan valaistukseen ja vesiarvoihin tms.

Itselläni on kiekkoallas tulollaan. Siitä ei ilmeisesti tule ihan selväpiireistä biotooppi- tai geotooppiakvaariota, mutta ajattelin kyllä asetella esimerkiksi suuria juurakoita niin kuin ne pistäisivät alas veteen ylhäältä, käyttää eri miekkakasvilajeja jne. (kiekkoaltaan lämpötila rajoittaa aika lailla kasvivalintoja). Erilaisia eteläamerikkalaisia biotooppejahan on lukuisia (valkea, musta, kirkas vesi; eri joet ovat omanlaisiaan: Rio Xingu, Rio Negro jne.). On paljon, mistä ottaa vaikutteita sisustukseen.
Serafia
Member
Member

Tuolta tropican-sivuilta olen käynytkin kurkkimassa, mutta jos kertoisitte niitä yleisimpiä eteläamerikkalaisia kasveja. Miekkakasvit kai ainakin, mitä muita? Nämä sisustusjutut on hiukan mielipide ja mieltymys kysymyksiä, mutta miten itse sisustaisitte eteläamerikkalaisen altaan? Millaisia piiloja suosittelisitte, pitääkö kasveja olla paljon vai vähän, pohjalle pitäisi kait jättää monneille temmellystilaa... jne. Kertokaa mitä mieleen tulee, itse en välttämättä hoksaa joitakin asioita ottaa huomioon. Onko jotain vinkkejä sisustamisessa muuten, esim. kasvien istutuksessa. Jos kasvin ostaa purkissa, irrotetaanko se, vai istutetaanko purkkeineen?

Esimerkiksi tätä Inneremontin akvaariota olen ihastellut... Siinä miellyttää silmää sisustuksen yksinkertaisuus. Ei ole ympätty miljoonaa kasvilajia samaan altaaseen, vaan ulkonäkö on saatu aikaan sommittelulla ja tuo juurakko on upea!
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Meidän E-Amerikka "geotooppikiekkola" on sisustettu lähinnä erilaisin miekoin, mutta löytyy myös vaihteluna konnanputkea, karttulehteä, papukaijalehteä, ja punaista viuhkalehteä. Miekoista löytyy lukematon määrä eri kokoja ja värisävyjä - ovat meikäläisen suosikkikasveja!
Pohjois-Amerikan puolelle on menty sen verran, että myös rusolehti löytyy. [:I] Kiekkolassa tuo lämpötila kun määrää aika pitkälle kasvillisuuden.
Alunperin ajatuksena oli pysytellä Amazonissa, mutta minä en ainakaan löytänyt mitään seikkaperäisiä selostuksia minkäkin joenmutkan kaloista, kasvillisuudesta ja oloista. Se, etten minä löytänyt ei tosin tarkoita sitä ettei sellaisia ole! :) Yleisluontoisempia kyllä sitten löytyi.

Kun suunnittelet kasvillisuutta, niin muista laittaa myös nopeakasvuisia lajeja, jotta levät eivät pääse nauttimaan liikaa oloistaan. Me tosin annoimme tupsulevän(?) kasvaa puihin ihan sisustuksellisena elementtinä. Itse yritin aluksi pelkillä miekoilla ja konnanputkella, mutta totesin, että lisää on saatava nopeita lajeja: Tosin altaassamme on hiukan liikaa kuormitusta, joten sekin saattoi edesauttaa rihmalevien(?) ilmestymistä kuvioihin.
Kasvien määrä voi olla kaljusta pöheikköön ihan mitä vain. Toki kalat yleensä viihtyvät paremmin kun on enemmän kasveja.
Istuttaessa ota purkit pois, ja myös se "höhhö" sieltä. Siis pelkät juuret pohjaan. Juuria on hyvä myös hiukan tasoittaa saksilla.
Pohjamateriaalin alle voit laittaa valmista "istutusseosta", en nyt muista nimiä, tai sitten saviturvepalleroita. Ja nestemäinen kasvilannoitus lisäksi.

Jos kiinnität kannon pinnalle, niin muista että se varjostaa aika tavalla, eli alla ei oikein mikään kasvi tahdo menestyä. Kiekot kyllä tykkäsivät risukostaan. Hienohan se on ratkaisuna, mutta me päätimme tämän uuden 900:sen kohdalla unohtaa tuon 500:sessa olleen "loistavan ideamme". Tosin päällyskasvillisuus (kultaköynnös siinä kannolla, muut päällyskasvit ovat vihvilälaji ja peikonlehti) oli helppo sijoittaa kannon päälle.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Serafia kirjoitti:pohjalle pitäisi kait jättää monneille temmellystilaa...
Jos tarkoitit monnisia, tällöin pohjalle olisi hyvä laittaa hienoa hiekkaa. Jos taas isompia monneja, sitten ei ole niin välttämätöntä.
Serafia
Member
Member

lafe kirjoitti:
Serafia kirjoitti:pohjalle pitäisi kait jättää monneille temmellystilaa...
Jos tarkoitit monnisia, tällöin pohjalle olisi hyvä laittaa hienoa hiekkaa. Jos taas isompia monneja, sitten ei ole niin välttämätöntä.
Tätä kuuluisaa Bilteman puhallushiekkaa tulee olemaan pohja. 8-)
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Serafia kirjoitti:Tätä kuuluisaa Bilteman puhallushiekkaa tulee olemaan pohja.
Hyvä valinta! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”