Aron-Ra kirjoitti:Itse kuvankäsittelyä harrastavana sanoisin että kuvia voi muokata niin paljon ettei välillä edes asiantuntija osaa erottaa muokattuja kuvia "aidoista". Tämä on niin yleistä että olisi suorastaan ihme jos Amano EI muokkaisi. En kuitenkaan tarkoita että hänen pitäisi muokata kuvia rankalla kädellä, enemmänkin korjailee juuri valotuksia ja värejä, jotta kuva olisi edukseen.
Aponogetonin taittajna voin sanoa että välillä kuvia pitää muokata rankalla kädellä jotta ne olisivat julkaisukelpoisia

Usein kuvien vedessä leijuu hituloita, lasissa on heijastuksia ja väritasapaino on pitkinpoikin väärin. Riippuu siis mihin pyrkii, kauniin kuvan valmistamiseen vai totuuden toistamiseen akvaarioharrastajan rajallisilla valokuvausopeilla
Joku keskitie on minusta paras. Tosin olen minä joskus koittanut kuvata purppurasateenkaarikalan naaraan ja koiraan samaan kuvaan ja monen tunnin kuvaamisen jälkeen päädyin koneella liittämään kalat samaan kuvaan. Mutta toisaalta en väitä omia kuviani dokumentoiviksi.
Töissä en kehtaisi päästää kuvan kuvaa käsieni läpi ilman että ne olisi käsiteltyjä. Mutta mainosala onkin juuri sitä
Siis - pitäisikö nykypäivän valokuvaus eriyttää valokuvaustaiteeseen ja dokumentoivaan kuvaukseen? Amano osuisi aikalailla sinne keskitielle, ehkä kuitenkin hieman taidepuolelle kallistuneena.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.