Käytättekö apuvälineitä kasvien istutukseen?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
itaki
Member
Member

Käytättekö apuvälineitä kasvien istutukseen?

Viesti Kirjoittaja itaki »

Siinä se, ehkä hiukan tyhmä kysymys, mutta tulipa mieleeni käytettäkö jonkinlaisia apuvälineitä kasvien istutukseen/pohjahiekkaan paikoilleen laittamiseen vai meneekö näppituntumalla?

Asia ei sinänsä ole ongelma, mutta alkoi pyöriä mielessäni ajatellen uutta allastani, josta olisi tarkoitus saada melkoisen tiheäkasvustoinen. Kasvien kasvaessa tulee väistämättä eteen latvojen katkominen ja uudelleenasetteleminen ahtaisiinkin paikkoihin. Miten tämän olette hoitaneet? :) Sormet toki toimii, mutta olisiko helpompikin kikka ohutvartisille tai todella pienille ja hennoille kasveille?
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja srd »

Kasvipihdit?

Sen jälkeen kun hankin semmoiset en ole sormiani pahemmin hiekkaan tunkenut (olen narsisti kynsieni suhteen :mrgreen: ), toimivat myös kotilon murskaajina ja suurempien roskien kerääjinä.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Käykö tuohon hommaan muuten ihan noi keittiöpuolella myytävät atulat? (Mustaa muovia)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
itaki
Member
Member

Noita juuri mietin. Voisi siis olla kokeilemisen arvoinen juttu (vaikkei kauniita kynsiä minulla olekaan) :) Säästyisi siis turhilta käsienupotteluilta.

Edit: Hui, joku ehti väliin. Olen tänään hidas :)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Käytän pinsettejä yleensä kaikkien matalien etualankasvien istutteluun, kuten kapaekeiholehden, marsilea hirsutan, hemiathus callitrihoidesin (sori väärin kirjoitettu), brasiliankääpiöruohon yms.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Käsi kainaloa myöden altaassa, olen joskus jopa pessyt deodorantit ensin pois :mrgreen:

Minkälaiset kasvipihdit olisivat hyvät?
frank
Member
Member

Pihti

Viesti Kirjoittaja frank »

Mulla on sellanen invalidien apuväline , tartuntapihdit. Ulkoisesti hieman samanlainen , jolla kerätään roskia. Ainakin Espalla olen sellaisia nähnyt käytettävän. Pituutta niillä on n 70 cm.
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
itaki
Member
Member

Minulla ongelmat eivät ole niinkään altaan korkeus tai suuruus (tällähetkellä "isoin" kotona oleva allas on 100L) vaan se miten kasvit fiksuiten aina saisi paikoilleen. Ihan pikkuruisia kasveja istuttaessa yleensä kädellä tulee töytäistyä viereisiäkin kasveja. En sitten tiedä olisiko sama ongalma edessä vippaskonstienkin kanssa. Mutta yhteen asiaan ainakin toisi helpotusta; käsien kuivuus! Pahimpina päivinä etenkin talvella ovat kädet todella rohtuneet, eikä niitä viitsisi silloin keuheasti akvaariossa ylimääräistä aikaa liottaa. Saati sitten liuottaa sitä kaikkea rasvamäärää mitä on juuri käsilleen levittänyt :roll:
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Liinanen kirjoitti:Käsi kainaloa myöden altaassa, ---

Minulla on kolmet erilaiset (ensin ostin halvimmat...jne.) Eheimin pihdit ovat nykyään käytännössä ainoa, joita käytän. Ovat hyvät.
frank
Member
Member

ParratonMonni kirjoitti:
Liinanen kirjoitti:Käsi kainaloa myöden altaassa, ---

Minulla on kolmet erilaiset (ensin ostin halvimmat...jne.) Eheimin pihdit ovat nykyään käytännössä ainoa, joita käytän. Ovat hyvät.
Ovatten lähes samanlaiset nuo Eheimin pihdit kun ne mun, mulla on vaan useampia pituuksia 40-90 cm, 10 sentin välein :D
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

frank kirjoitti:[
Ovatten lähes samanlaiset nuo Eheimin pihdit kun ne mun, mulla on vaan useampia pituuksia 40-90 cm, 10 sentin välein :D
Mistä niitä saa hankittua, mitä maksavat? Minulla on nuo 60 cm pihdit, ja pitemmillekin olisi tarvetta.
frank
Member
Member

pihdit

ParratonMonni kirjoitti:
frank kirjoitti:[
Mistä niitä saa hankittua, mitä maksavat? Minulla on nuo 60 cm pihdit, ja pitemmillekin olisi tarvetta.
Ovat inva-apuvälineitä, hinnasta ei hajua, olen saanut ne terveyskeskuksesta. Löysin muutaman linkin:

http://www.inva-apuvaline.fi/tuotteet_pihdit.html

http://www.respecta.fi/asp/system/empty ... 09&C=30956

Roskapihdit löytyi googlettamalla
http://www.malkit.fi/data/attachments/K ... okalut.pdf
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Ainakin 70 cm pitkiä saa Pienestä Akvaariokaupasta. Ainakin itse sain. :)
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Muffe kirjoitti:Ainakin 70 cm pitkiä saa Pienestä Akvaariokaupasta. Ainakin itse sain. :)
Mitä maksoi?

Oliko Eheimin vai jonkun muun?
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Ja kasvipihdeilläkö onnistuu myös neulaheinän istutus?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Pitäisi onnistua, kunhan pihdeillä saa pitävän otteen. :D Tietenkin mitä ohuemmat kärjet pihdeissä on, sitä helpompi istuttaa kasveja.
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Pitää sitten tilata sellaiset saksanmaalta... Tuo neulaheinän istutus oli aika ongelmallista. Mietin kärsiikö kasvi siitä kun ei pääse kunnolla kiinnittymään. Siis, kärsii toki, mutta mitä tehtävissä asialle...
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minulla on kanssa pinsetit käytössä. Zoo Zajacilta tilasin pari vuotta sitten metalliset ja erittäin laadukkaiksi ja tarkoiksi olen havainnut http://www.zajac.de/cgi/websale5.cgi?shopid=zoo-zajac Tosin ovat vaivaiset 25cm, eli käsien liottamiselta ei voi välttyä, mutta ainakaan kainalot ei veteen asti mene (ellei sitten aivan valtava allas) ja saa kasveja perimmäiseenkin nurkkaan. Olen miettinyt noita Zacin vastaavia metallisisa 60cm pitkiä pinsettejä ja saksia, mutta valitettavasti hintaa löytyykin sitten n.50e! Täytyy siis katsella jos jostain löytyisi siedettävämmällä hinnalla. Ensin minulla oli JBL:n kasvipihdit ja niillä oli vaikeaa ja epätarkkaa siirrellä kasveja (kärki liian paksu ja materiaali liian "joustava" muovi). Jo istutetut kasvit lähtivät pohjasta saman tien, jos jotain uutta yritti laittaa viereen.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on käytössä sormet. Pihdeillä saan aikaan pelkkää tuhoa ja kauhistusta, kun niillä pitää tökätä kasvi tavallaan liian syvälle jotta se kompensoisi pohjaan syntyvää kuoppaa. Kuoppaahan on mahdoton täyttää samanaikaisesti ilman toisia pihtejä tai pinsettejä. Sormilla operoidessa näin ei käy. Samoin pihdeillä on aika mahdotonta hallita sitä onko kasvi suorassa, tai ainakaan minun motoriikkani ei siihen riitä.

Ja ne kynnet kestävät kyllä jos vain viitsii laittaa ranskalaisen manikyyrin. 8-)
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Kuoppaongelman voi eliminoida ohuilla pihdeillä/pinseteillä. Varsinkin käännetyt pinsetit ovat kiva kädenjatke täällä :).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”