Asia ei sinänsä ole ongelma, mutta alkoi pyöriä mielessäni ajatellen uutta allastani, josta olisi tarkoitus saada melkoisen tiheäkasvustoinen. Kasvien kasvaessa tulee väistämättä eteen latvojen katkominen ja uudelleenasetteleminen ahtaisiinkin paikkoihin. Miten tämän olette hoitaneet?
Käytättekö apuvälineitä kasvien istutukseen?
Valvoja: Moderaattorit
Käytättekö apuvälineitä kasvien istutukseen?
Siinä se, ehkä hiukan tyhmä kysymys, mutta tulipa mieleeni käytettäkö jonkinlaisia apuvälineitä kasvien istutukseen/pohjahiekkaan paikoilleen laittamiseen vai meneekö näppituntumalla?
Asia ei sinänsä ole ongelma, mutta alkoi pyöriä mielessäni ajatellen uutta allastani, josta olisi tarkoitus saada melkoisen tiheäkasvustoinen. Kasvien kasvaessa tulee väistämättä eteen latvojen katkominen ja uudelleenasetteleminen ahtaisiinkin paikkoihin. Miten tämän olette hoitaneet?
Sormet toki toimii, mutta olisiko helpompikin kikka ohutvartisille tai todella pienille ja hennoille kasveille?
Käykö tuohon hommaan muuten ihan noi keittiöpuolella myytävät atulat? (Mustaa muovia)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Pihti
Mulla on sellanen invalidien apuväline , tartuntapihdit. Ulkoisesti hieman samanlainen , jolla kerätään roskia. Ainakin Espalla olen sellaisia nähnyt käytettävän. Pituutta niillä on n 70 cm.
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Minulla ongelmat eivät ole niinkään altaan korkeus tai suuruus (tällähetkellä "isoin" kotona oleva allas on 100L) vaan se miten kasvit fiksuiten aina saisi paikoilleen. Ihan pikkuruisia kasveja istuttaessa yleensä kädellä tulee töytäistyä viereisiäkin kasveja. En sitten tiedä olisiko sama ongalma edessä vippaskonstienkin kanssa. Mutta yhteen asiaan ainakin toisi helpotusta; käsien kuivuus! Pahimpina päivinä etenkin talvella ovat kädet todella rohtuneet, eikä niitä viitsisi silloin keuheasti akvaariossa ylimääräistä aikaa liottaa. Saati sitten liuottaa sitä kaikkea rasvamäärää mitä on juuri käsilleen levittänyt 
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Minulla on kolmet erilaiset (ensin ostin halvimmat...jne.) Eheimin pihdit ovat nykyään käytännössä ainoa, joita käytän. Ovat hyvät.Liinanen kirjoitti:Käsi kainaloa myöden altaassa, ---
Minkälaiset kasvipihdit olisivat hyvät?
Ovatten lähes samanlaiset nuo Eheimin pihdit kun ne mun, mulla on vaan useampia pituuksia 40-90 cm, 10 sentin väleinParratonMonni kirjoitti:Minulla on kolmet erilaiset (ensin ostin halvimmat...jne.) Eheimin pihdit ovat nykyään käytännössä ainoa, joita käytän. Ovat hyvät.Liinanen kirjoitti:Käsi kainaloa myöden altaassa, ---
Minkälaiset kasvipihdit olisivat hyvät?
-
ParratonMonni
- Advanced Member

pihdit
Ovat inva-apuvälineitä, hinnasta ei hajua, olen saanut ne terveyskeskuksesta. Löysin muutaman linkin:ParratonMonni kirjoitti:Mistä niitä saa hankittua, mitä maksavat? Minulla on nuo 60 cm pihdit, ja pitemmillekin olisi tarvetta.frank kirjoitti:[
Ovatten lähes samanlaiset nuo Eheimin pihdit kun ne mun, mulla on vaan useampia pituuksia 40-90 cm, 10 sentin välein
http://www.inva-apuvaline.fi/tuotteet_pihdit.html
http://www.respecta.fi/asp/system/empty ... 09&C=30956
Roskapihdit löytyi googlettamalla
http://www.malkit.fi/data/attachments/K ... okalut.pdf
-
kantarelli
- Member

Minulla on kanssa pinsetit käytössä. Zoo Zajacilta tilasin pari vuotta sitten metalliset ja erittäin laadukkaiksi ja tarkoiksi olen havainnut http://www.zajac.de/cgi/websale5.cgi?shopid=zoo-zajac Tosin ovat vaivaiset 25cm, eli käsien liottamiselta ei voi välttyä, mutta ainakaan kainalot ei veteen asti mene (ellei sitten aivan valtava allas) ja saa kasveja perimmäiseenkin nurkkaan. Olen miettinyt noita Zacin vastaavia metallisisa 60cm pitkiä pinsettejä ja saksia, mutta valitettavasti hintaa löytyykin sitten n.50e! Täytyy siis katsella jos jostain löytyisi siedettävämmällä hinnalla. Ensin minulla oli JBL:n kasvipihdit ja niillä oli vaikeaa ja epätarkkaa siirrellä kasveja (kärki liian paksu ja materiaali liian "joustava" muovi). Jo istutetut kasvit lähtivät pohjasta saman tien, jos jotain uutta yritti laittaa viereen.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on käytössä sormet. Pihdeillä saan aikaan pelkkää tuhoa ja kauhistusta, kun niillä pitää tökätä kasvi tavallaan liian syvälle jotta se kompensoisi pohjaan syntyvää kuoppaa. Kuoppaahan on mahdoton täyttää samanaikaisesti ilman toisia pihtejä tai pinsettejä. Sormilla operoidessa näin ei käy. Samoin pihdeillä on aika mahdotonta hallita sitä onko kasvi suorassa, tai ainakaan minun motoriikkani ei siihen riitä.
Ja ne kynnet kestävät kyllä jos vain viitsii laittaa ranskalaisen manikyyrin.
Ja ne kynnet kestävät kyllä jos vain viitsii laittaa ranskalaisen manikyyrin.
-
kantarelli
- Member