Ongelma ulkosuodattimessa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jasa
Starting Member
Starting Member

Ongelma ulkosuodattimessa

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Elikkä olen havainnut ulkosuodattimen (Eheim professional 2) vuotavan lähiaikoina. Vettä on valunut n. 3 litraa suodatinta ympäröivään vatiin kahdessa viikossa (sama tapahtunut pariin otteeseen). Suodattimessa ei näy halkeamia tai muita kolhuja.

Olisiko jollain aavistusta mikä mahtaa olla vikana?
Reiska
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Vaseliinia tiivisteisiin. Jos ei auta, niin sitten uudet tiivisteet.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Proffa II heikoinlenkki on tämä "käynnistys napin" ympärillä oleva tiiviste. Sinne ei oikein kunnolla vaseliinia saa kuin ostamalla spray vaseliinia tai purkamalla kannen jos spraytä ei ole. Toki tikullakin voi tökkiä jos vaikka onnistuis.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Jorg kirjoitti:Proffa II heikoinlenkki on tämä "käynnistys napin" ympärillä oleva tiiviste. Sinne ei oikein kunnolla vaseliinia saa kuin ostamalla spray vaseliinia tai purkamalla kannen jos spraytä ei ole. Toki tikullakin voi tökkiä jos vaikka onnistuis.
Ja helpommalla pääsee, kun unohtaa koko käynnistyspumpun ja käynnistää suodattimen perinteisellä tavalla. Eli siis imemällä letkusta ekalla kerralla ja jatkossa niin että nostaa paluuletkun pään vedenpinnan yläpuolelle, ja sitten vaan avaa hanan ja antaa suodattimen täyttyä itsekseen.
Kun käynnistyspumppua ei käytetä, ei myöskään sen tiivisteestä tarvitse huolehtia.
Reiska
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Reiska »

-riff- kirjoitti: Kun käynnistyspumppua ei käytetä, ei myöskään sen tiivisteestä tarvitse huolehtia.
Samalla tavallahan se tiiviste falskaa käytit käynnistyspumppua tai et, eikö?
-riff-
Advanced Member
Advanced Member

Ei. :)
Jos käynnistinpumppua ei käytä, tiiviste pysyy kokoajan paikallaan eikä liiku edestakaisin. Roskaa ei pääse tiivisteen ja pumpun väliin eikä tiiviste väänny mihinkään suuntaan. Ei sieltä vettä silloin pääse ulos. Tiedän toistakymmentä tapausta joissa proffa2 on alkanut vuotamaan pumpun tiivisteestä ja kaikissa tapauksissa vuoto on alkanut huollon jälkeen jolloin pumppua on paineltu.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kuten -riff- tuossa jo totesikin, on tuo proffien tyyppivika. Sitä liikkeellä aikamoisena epidemiana:)

Eipä siinä oikeen muu auta ku säännöllinen vasliinivoitelu ja tiivisteiden vaihto.

Yo toimitustahan ei muissa ulkosuodattimissa ei tarvitse tehdä.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Re: Ongelma ulkosuodattimessa..

Viesti Kirjoittaja karihe »

Jasa kirjoitti:Elikkä olen havainnut ulkosuodattimen (Eheim professional 2) vuotavan lähiaikoina. Vettä on valunut n. 3 litraa suodatinta ympäröivään vatiin kahdessa viikossa (sama tapahtunut pariin otteeseen). Suodattimessa ei näy halkeamia tai muita kolhuja.

Olisiko jollain aavistusta mikä mahtaa olla vikana?
Onko minkä ikäinen laite?

Ihan mielenkiinosta, on tuossa 2 kpl samanlaisia uusia suodattimia odottamassa allasta.
Lunni
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Miten kyseistä suodatinta pidetään laadukkaana jos tuollatavoin vuotaa? Olen ehkä hankkimassa uutta suodinta Fluval 304 tilalle mutta tuo Eheimin vuotaminen pelottaa!
KaisaHoo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KaisaHoo »

Mulla on sama suodatin ja sama tilanne, tiivisteet falskaa 8 vuoden käytön jälkeen. Käytännössä ongelmaa on vaan, kun suodatinta liikuttelee, ja nyt se kököttää pesuvadissa. Pidemmän päälle vettä ei valu suodattimesta ulos normitilassa ollenkaan.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member

No ainakaan minun mielestäni nuo Eheimin proffa kakkoset eivät ole niin laadukkaita kuin vanhemmat proffa ykköset. Pilasivat hyvän suodattimen täysin turhalla käynnistipumpulla. Eikä uusi letkuliitinkään ole niin hyvä kuin vanha.

Asiaan. Kaikkien ulkosuodattimien huoltoon kuuluu ainakin kannentiivisteen rasvaus joka kerta. Siksi proffienkin mukana tulee valkovaseliinia, se on ihan oikeasti tarkoitettu käytettäväksi. :roll:
Jos ei useamman vuoden aikana ole rasvannut tiivisteitä, niin ei todellakaan tarvi ihmetellä jos suodatin alkaa vuotamaan.

Jos tiivisteitä hoidettaisiin säännöllisesti, niin suurinta osaa näistä vuodoista ei koskaan tapahtuisi.
KaisaHoo
Starting Member
Starting Member

Mikä ihmeen käynnistinpumppu? Vai olenko vaan tyhmä? Ja tuosta valkovaseliinista, mulle se myytiin aikanaan suodattimen mukana sen potkurin rasvausta varten... Hallelujaa asiantuntevat laitekauppiaat.
Teemu Salonen

Likemmäs 20 vuotta akvaarioharrastuksen parissa pyöriny ja about yhtä kauan ulkosuodattimia on ollu talossa enemmän tai vähemmän. Ei ole koskaan tarvinnu tehdä mitään ylimääräsiä rasvauksia. On tiivisteet pitäny ilman niitäkin. Proffia olen joskus ihmetelly, mut ei kyllä olis tullu mieleenkään ostaa. Ylihinnoiteltuja tuotteita, vain välineurheilijoille:)
karihe
Advanced Member
Advanced Member

KaisaHoo kirjoitti:Mulla on sama suodatin ja sama tilanne, tiivisteet falskaa 8 vuoden käytön jälkeen. Käytännössä ongelmaa on vaan, kun suodatinta liikuttelee, ja nyt se kököttää pesuvadissa. Pidemmän päälle vettä ei valu suodattimesta ulos normitilassa ollenkaan.
Ei ihme jos falskaa 8 vuoden käytön jälkeen. Kumitiivisteet pitäisi uusia ainakin 3 vuoden välein (kauppiaan suositus 1 1/2 vuoden välein).

Halvempi vaihtoehto kuin vesivahinko?

Vuotoa ilmeneen varsinkin sähkökatkosten aikana kun paine laskee suodattimessa.
KaisaHoo
Starting Member
Starting Member

Uusi tiiviste on odottamassa juu...
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:Likemmäs 20 vuotta akvaarioharrastuksen parissa pyöriny ja about yhtä kauan ulkosuodattimia on ollu talossa enemmän tai vähemmän. Ei ole koskaan tarvinnu tehdä mitään ylimääräsiä rasvauksia. On tiivisteet pitäny ilman niitäkin. Proffia olen joskus ihmetelly, mut ei kyllä olis tullu mieleenkään ostaa. Ylihinnoiteltuja tuotteita, vain välineurheilijoille:)
En kyllä ymmärrä miten voi olla niin vaikeata siinä huollon yhteydessä spray purkista suikuttaa vähän vaseliinia kumitiivisteeseen vei ehkä 15s.

Ei kai se tee suodattimesta huonoa jos sitä rasvaa joutuu laittaa.
Voidellaanhan autostakin lukkopesät ja saranat huollon yhteydessä eikä se tee niistä huonoja.

Saatan muuttaa mieltäni sitten kun itselläni vesivahinko voitelusta huolimatta. [:I]

Ja mitä hintaan tulee "halvalla ei saa hyvää". :mrgreen: :mrgreen:
Teemu Salonen

Eikä aina kalliillakaan;)
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mun oma Eheim 2224 on ollut jatkuvassa käytössä noin 8 vuotta, kertaakaan en ole tiivisteitä uusinut (en sen puoleen, että olisi käynyt edes mielessä), joka putsauskerralla olen levittänyt vaseliinia tiivisteisiin eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ehkä se pitäisi kaiken varalta tuo tiiviste uusia, jos jostain tulee vastaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”