Suuri leväongelma

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
AnniinaH
Member
Member
Viesti:

Suuri leväongelma

Viesti Kirjoittaja AnniinaH »

Moikka!

Meillä on 240L altaassa suuri leväongelma! Olen jo puoli vuotta taistellut levää vastaan, ensimmäinen kuukausi altaan kanssa meni ihan hyvin mutta sitten se alkoi..

Sain altaan suoraan käytöstä eli sen pitäisi olla silloin kypsä. Altaasta löytyy seuraavanlainen kalasto:

6 kääpiömonnista
4 raitanuoliaista
1 paratiisikala
1 maatiaispartamonni
9 puna-aavetetraa
2 helmi-imunuoliaista
2 nuolimonnia

Huomenna luultavasti olen tyhjentämässä koko akvaarion, elikkä sanokaa heti mitä kannattaa poistaa niin myyn ne! Näin ensialkuun olen ainakin ajatellut luopua kääpiömonnisista, pienenä parvena ne ovat arkoja eikä täällä myydä kääpiömonnisia.

Akvaarion vesiarvot:

pH: 7.1
gH: 4
Kh: 3
NO2: 0
NO3: 10
Lämpötila: 25 - 26c

Lamput on 38W ja 40W. Kasveja on runsaasti, miekkakasveja, vallisneriaa, melalehtiä.. Käytän TetraPlant Crypto pohjalannoitetta ja JBL:n vedenhoitoainetta, en nyt juuri muista mitä. Valot on ajastimella päällä 10h päivässä, keskellä päivää on 2h tauko.

Sitten itse ongelmaan...

Kaikissa kasveissa on levää, ja sitä tulee todella nopeaa, se kasvaa pitkiksi rihmastoiksi ja tukahduttaa koko kasvin. Väriltään tummanvihreää, hentoa ja pitkiä rihmoja. Voin ottaa ehkä huomiseksi kuvan.. Lisäksi ruskehtavaa tupsumaista levää on siellä täällä. Lasiin tulee vihreitä pilkkuja, joista olen päässyt eroon lasisiklillä, mutta se tulee hyvin nopeaa takaisin. Suodattimet menevät nopeasti tukkoon, ulkosuodatinkin jopa viikossa (!!). Vaihdan vettä joka toinen viikko puolet, pitäisi kai useammin?

Huomenna ajattelin tehdä suursiivouksen, eli heitän kaikki huonokuntoiset ja leväiset kasvit menemään (eli lähes kaikki) ja ottaisin muista altaista uusia kasveja, puhdistaisin suodattimet kunnolla, vaihtaisin puolet sorasta puhallushiekkaan (puolet akvaariosta soraa puolet hiekkaan, jaan altaan laatan tapaisilla kahtia..). Kaikki koristeet puhdistan kunnolla levästä.

Mistä tämä johtuu, ja mitä minun kannattaisi tehdä? Aina kun luulen selviäväni niin uusi levärintama puskee päälle, onko mulla liikaa kaloja? :( Puhuin eläinkauppiaan kanssa ja hän sanoi että lamput olisivat vanhoja- en itseasiassa tiedä kuinka vanhoja ne ovat sillä tulivat keväällä altaan mukana joka ei ainakaan käsittääkseni ollut järisyttävän vanha..

ja niin, mulla on muita, pienempiä altaita eikä niissä ole ikinä ollut minkäänlaisia leväongelmia. Ja isonhan piti olla helpompi, pah! :mrgreen:
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Ehkä kannattaisi kokeilla hiilidioksidin lisäämistä, vaikkapa kiljupullon avulla, ja sen jälkeen aloittaa joku veteen lisättävä kasvilannoite. Hiilidioksidi voisi hyvinkin auttaa.
AnniinaH
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnniinaH »

Ja unohdin vielä viestistä suodattimet, eli Hydor Crystal Duo R 20 II 900L/H ja Hydor Prime 10 300L/H. Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla hiilidioksidia!

Tuli mieleen vielä sellainen, että jos kasvit leikkaa ihan juureresta poikki, lähtevätkö ne siitä kasvamaan uudelleen vai kuihtuvatko lopullisesti pois?
nikitas
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nikitas »

Meillä oli kanssa iso leväongelma isoimmassa altassa kunnes ostin 65 litrasen tytölleni ja sinne oli ängetty 2 Leväparpia ja 2 Partamonnia,
jotka siirsin heti isoon altaaseen ja parin päivän päästä ei löytynyt enää mistään levää.
Oli viherlevää kannoissa ja kivissä + tupsulevää kasveissa ja koristeissa.
Näin meillä siis hoitui leväongelma, mutta kysy viisaammilta saako kyseisiä kaloja esim. sinun altaaseesi laittaa.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Ei meidän 10,5cm partis enää kovinkaan paljoa levää imuroi naamariinsa. Ja leväbarbeja ei meikäläisen 200litraisessa voi pitää. On meinaan samankaltaista ongelmaa täälläkin. Rihmalevää (vihreää, pitkänomaista) kasveissa, kannossa mahdollisesti tupsulevää ja laseissa nykyään vihreitä pilkkuja. Minulle suositeltiin hiilidioksidilevittimeni lisäksi nestemäistä hiilidioksidia. Ostin sen lisäksi eilen rapuja (leväsukarapuja), odotan mielenkiinnolla, että selviävätkö lehtikalojen kanssa vai eivät ja tekevätkö hommiaan. Sekä, että auttaako hiilari mihinkään. Kasvilannoitteena nykyään MasterGrow.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
nikitas
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nikitas »

Meillä ei ainakaan hiilarista ollut mitään hyötyä.
Tosiaan samat levät ne kuulostaa sinullakin olevan.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Täällä myös taistelu samaista pirulaista vastaan, siis rihmalevää. Alku vuodesta tuota ilmestyi joka altaaseen, mutta nyt pari kuukautta ollut isoin ilman tuota levää, ne tiedä vaan miksi. 80L ja 120L on edelleen rihmalevää ja yritän taistella sitä vastaan.

Ainakin viikottaisten lannoitusten unohtaminen saa aikaan kunnon räjähdyksen, joten yritän nyt muistaa antaa sen lannoituksen joka viikko ja samalla vaihtaa vettä. Lisäksi kokeilen nestemmäisen hiilen lisäämistä kumpaankin. Kummankin altaan pH on 6.5-6.8, NO3 10, toisessa 0,25w/l ja toisessa 0,45w/l valoa jotka päällä 10,5h päivässä. 80L on pari ottoa ja kirsikkasukarapuja, 120L ei levien syäjiä ollenkaan (karantteenissa 4 pilkkuimunuoliaista, joista ei apua rihmalevän syömiseen ole). Jos nestemmäinen hiili ei auta, lisään 80L hiilarilevittimen ja 120L leväntappo ainesta, testaan siis kumpi auttaa paremmin. Niin ja turveuutteet kummassakin, eikä apa näytä olevan siitäkään.

Varmaan kaikkein ärsyttävin levä tämä rihmalevä [}:)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”