Meillä on 240L altaassa suuri leväongelma! Olen jo puoli vuotta taistellut levää vastaan, ensimmäinen kuukausi altaan kanssa meni ihan hyvin mutta sitten se alkoi..
Sain altaan suoraan käytöstä eli sen pitäisi olla silloin kypsä. Altaasta löytyy seuraavanlainen kalasto:
6 kääpiömonnista
4 raitanuoliaista
1 paratiisikala
1 maatiaispartamonni
9 puna-aavetetraa
2 helmi-imunuoliaista
2 nuolimonnia
Huomenna luultavasti olen tyhjentämässä koko akvaarion, elikkä sanokaa heti mitä kannattaa poistaa niin myyn ne! Näin ensialkuun olen ainakin ajatellut luopua kääpiömonnisista, pienenä parvena ne ovat arkoja eikä täällä myydä kääpiömonnisia.
Akvaarion vesiarvot:
pH: 7.1
gH: 4
Kh: 3
NO2: 0
NO3: 10
Lämpötila: 25 - 26c
Lamput on 38W ja 40W. Kasveja on runsaasti, miekkakasveja, vallisneriaa, melalehtiä.. Käytän TetraPlant Crypto pohjalannoitetta ja JBL:n vedenhoitoainetta, en nyt juuri muista mitä. Valot on ajastimella päällä 10h päivässä, keskellä päivää on 2h tauko.
Sitten itse ongelmaan...
Kaikissa kasveissa on levää, ja sitä tulee todella nopeaa, se kasvaa pitkiksi rihmastoiksi ja tukahduttaa koko kasvin. Väriltään tummanvihreää, hentoa ja pitkiä rihmoja. Voin ottaa ehkä huomiseksi kuvan.. Lisäksi ruskehtavaa tupsumaista levää on siellä täällä. Lasiin tulee vihreitä pilkkuja, joista olen päässyt eroon lasisiklillä, mutta se tulee hyvin nopeaa takaisin. Suodattimet menevät nopeasti tukkoon, ulkosuodatinkin jopa viikossa (!!). Vaihdan vettä joka toinen viikko puolet, pitäisi kai useammin?
Huomenna ajattelin tehdä suursiivouksen, eli heitän kaikki huonokuntoiset ja leväiset kasvit menemään (eli lähes kaikki) ja ottaisin muista altaista uusia kasveja, puhdistaisin suodattimet kunnolla, vaihtaisin puolet sorasta puhallushiekkaan (puolet akvaariosta soraa puolet hiekkaan, jaan altaan laatan tapaisilla kahtia..). Kaikki koristeet puhdistan kunnolla levästä.
Mistä tämä johtuu, ja mitä minun kannattaisi tehdä? Aina kun luulen selviäväni niin uusi levärintama puskee päälle, onko mulla liikaa kaloja?

ja niin, mulla on muita, pienempiä altaita eikä niissä ole ikinä ollut minkäänlaisia leväongelmia. Ja isonhan piti olla helpompi, pah!