Olen miettinyt seeprakalojen ottamista 135L, metrin pitkään altaaseen. Menisikö tuonne 10 vipeltäjää tai enemmän?

Valvoja: Moderaattorit
Kyllä sinne minusta ihan hyvin mahtuu 10 seeprakalaa, riippuen tietysti altaan muusta kalastosta yms. Itselläni on 90-litraisessa tällä hetkellä 9 seeprakalan parvi ja vaikuttavat tyytyväisiltä, vaikka tietysti pidempi allas olisi parempi (omani 65 cm). Eli eiköhän sinulle mene aika mukavasti ainakin se kymmenen parvi.Pelkkä aloittelija kirjoitti:Olen miettinyt seeprakalojen ottamista 135L, metrin pitkään altaaseen. Menisikö tuonne 10 vipeltäjää tai enemmän?
Toivottavasti ei ylläpito vedä palkokasveja nenään tästä viestistä, mutta tätä keskustelua kun varmasi seuraa seeprakaloista kiinnostuneet, niin ajattelin hieman mainostaa ilmoitustani. Minulla olisi edelleen hyvää kotia vailla 2 tervettä seeprakalaa täällä Turussa. YV:llä tavoittaa.
foxterrier kirjoitti:tämä on vähän asian vierestä mutta kysyn silti.
onkohan minulla vielä mahdollista ottaa noin 10-15 seepraa akvaariooni
tällä hetkellä kalasto on
1 parttis
5 täplänuolimonnia
4kupari monnista
3puna monnista
10 neontetraa
akvaariomme koko on 200l
Itse juuri jokin aika sitten siirsin ruso-, rubiini-ja hohtoseeprakalat altaasta jossa oli 25 astetta ja välillä ylikin, niin viileämpivetiseen n.23 asteiseen veteen juuri viihtyvyyden ja oman omantunnonkolkutuksen takiaViisiraitaKen kirjoitti:Kuusiraitabarbien ja pohjaotusten (ahvenpari, partis, darionuoliainen)seuraksi alustavasti mietin 250 litraiseen seeprakaloja pintapuolelle. Mietityttää vaan lämpötila-asiat. Jossain keskusteluissa puhuttiin, että ovat virkeämpiä viileämmässä vedessä. Ajattelin säätää barbien takia lämpätilan n 25-26 astetta. Kärsivätkö seeprat?
Löytyipäs vanhahko topicci. Mun päättely toisten poikasten pienuuteen / suuruuteen on se, että isoimmat on ollu ruoka-aikaan kotona.SeijaKK kirjoitti:Kasvukäyriä seeproille ei siis ilmeisesti ole olemassa kun kukaan ei ole mitään kertonut.
No, nyt sitten tuleekin seuraava kysymys:
miksi osa poikasista ei juurikaan ole kasvanut ja osa taas on jo siirtokokoisia eli toista senttiä pitkiä vonkaleita ? Toki tajuan että kun kutua tapahtui useammin kuin yhtenä päivänä niin tottakai altaassa on eri-ikäisiä poikasia, mutta tuo koko ero on aivan liian huima selittyäkseen tällä.
Siirsin sunnuntaina yhden noista vonkaleista ja Viirun, joka siis oli päässyt karanteeni-altaassa yksinään kehittymään, isojen kalojen sekaan ja tänään laitoin vielä kolme muutakin vonkale-poikasta isojen kalojen joukkoon. Ketään ei ole syöty.
Nyt mietinkin, että onko Luonto Äiti viisaudessaan jotenkin vaikuttanut noiden poikasten kehitykseen, onko siis tarkoitus että osa jäisi pieneksi ja olisi siten näiden vonkaleiden ruokaa vai mitä täällä taas tapahtuu ?
Kokemuksia, havaintoja, kertokaa, kiitos .
Olisiko joku näistä?viimatar kirjoitti:Osaako joku sanoa, miksi parveni seeproista kahdella on pohjavärinä lähes oranssi hohde sen normaalin hopeisen sijaan? Onko kyseessä värimuoto, pieni pigmenttiero vai vahinkoristeymä? En tiedä, oliko kaupan erä viljeltyjä vai luonnosta pyydettyjä. Todennäköisesti viljeltyjä, sen verran yleinenhän tämä laji on.
Kiitos!miljoonakala84 kirjoitti:Ovat kuin kesäisen auringon säteiden leikki lehtipuissa tai veden liplatuksessa illan lämpimässä tuulessa.
Voi vitsi, ompas kauniisti kirjotettu rubiiniseeprakaloista.Iteltä löytyy 128L akvaariosta vähän yli 10 kpl kyseisiä kaloja ja ite tykkään noista aivan älyttömästi.