Kuinka vanhaksi Platy voi elää?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
::kata::
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kuinka vanhaksi Platy voi elää?

Viesti Kirjoittaja ::kata:: »

Hei! eli siis kuinka vanhaksi Platyt voi elää? Sain joskus kevään alussa pieniä poikasia ja yksi niistä kuoli nyt joulun aikaan. Normaaili elinikä?
noralee
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja noralee »

Ainakin esim. Faunattaren sivuilla sanotaan että voivat elää 4-vuotiaaksi. http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=367

Mulla nyt vanhimmat platyt on suunnilleen kolmevuotiaita. Varmaan riippuu aika paljon vesiarvoista, että miten kauan kalat elää.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Näin olen itsekkin kuullut että platyt (ja miekkikset ja millikset) elävät noin 4 vuotiaiksi.

Hammaskarpeilla on kovin vilkas elämäntyyli ja se tottakai kuluttaa. Myös vesiolot vaikuttavat samoin kuin ruokinta, akvaarion tilavuus ja sen muut kalat sekä lajitoverit.
Kuvia
317L kalakippo.
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

Minulla yksi 5-6vuotias uros. Tosin se taitaa näinä päivinä kuolla, on ruvennut vähän vetäytymään omiin oloihinsa, mutta syömän tulee :(
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Platyjen eliniästä. Kuinka vanhaksi te olette saaneet koiraiden kanssa olevat, jatkuvasti synnyttävät naaraat elämään? On ollut toi platy-viljelys pari vuotta. 2 vanhinta naarasta on nyt puolitoista vuotiaita, näiden ikä on tarkka, koska ovat omia kasvatteja.

Moni rouva on kuitenkin pudonnut pelistä ennen vuoden ikää. Poikivat 3-8 kertaa ja sitten ne ovat vain hiipuneet pois, ilman päälle näkyviä tautioireita.

Kalakaupassa ovat sanoneet että tämä on väistämätöntä. Koska ovat kuitenkin jatkuvasti raskaana, mikä tietysti on rasitus kalalle. Onkohan tämä sitten todella noin?
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Oon kans miettinyt, että tuolla elämäntyylillä ei elinikä voi olla kovin pitkä, itse kun on tottunut tetrojen ja lehtikalojen rauhallisen kiireettömään menoon.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuosta parittelusta että en ole huomannut kertaakaan että mun milis ja platy naaraat ois antanu koiraiden paritella, kokoajan menevät karkuun. :o
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Se karkuun meneminen on tyypillistä ja osasyy siihen, että naaraat rasittuvat ja kuolevat nuorempina kuin urokset.

Poikimisen jälkeen naaraat ainakin mun altaassa "antavat" paremmin (öhöm) vaikkei toimitus silloinkaan kestä kuin sekunnin. Mitäs sitä enää sallimaan tökkimistä kun ollaan jo pieniin päin...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Muuten tuosta platyn raskaudesta tuleeko platy naaraale saman tyypinen pilkku kuin milis naaraille kun ovat viimeisimillään? :D
Juupajuu
Member
Member

pikkuakvaariosta kirjoitti:Poikimisen jälkeen naaraat ainakin mun altaassa "antavat" paremmin (öhöm) vaikkei toimitus silloinkaan kestä kuin sekunnin. Mitäs sitä enää sallimaan tökkimistä kun ollaan jo pieniin päin...
Saman olen huomannut. Naaras ei välttämättä ole halukas vielä samana eikä seuraavana päivänä, mutta jo kolmantena voi ollakin. Koiras sen sijaan on ihan vimmassa heti naaraan poikimisen jälkeen.

Toisaalta koiraskin vaikuttaa tietävän milloin naaras on kantava, ja käyttäytyy silloin ihan herrasmiesmäisesti. Miulla on nyt pitempään ollut kolme täysikasvuista platy-naarasta ja yksi koiras. Yksi naaraista on selvästi suosikkivaimo, jonka kanssa koiras on lähes aina yhdessä. Paritteluyrityksiä ei kuitenkaan juuri ole muulloin kuin heti synnytyksen jälkeisinä päivinä. 2 muuta naarasta puolestaan liikkuvat paljon kahdestaan. Niistä koiras kiinnostuu oikeastaan vain synnytyksen jälkeen.

Uskon että avainsana koiraan rauhallisuuteen naaraita kohtaan on siinä että se on ainoa iso koiras. Välillä muutamat nuoret koiraat ovat ehtineet kasvaa isänsä kokoisiksi ennen kauppaan lähtöään. Silloin naarailla on paljon rauhattomampaa... Toisaalta keskenkasvuisten pikkukoiraiden läsnäolo näyttäisi olevan naaraiden rauhan kannalta hyvä. Ne eivät vielä heti paritteluevän kehittyessä näytä ymmärtävän lähestyä naaraita. Valtias-koiras puolestaan pitää poikiaan kovassa kurissa. Ajelee niitä ympäri akvaariota ja purkaa siinä ilmeisen sopivasti ylimääräisen energiansa.
pikkuakvaariosta
Member
Member

Tarkkoja havaintoja sulla "Juupajuu"! ja "Miljoonakala84", kyllä kaikille hammaskarppinaaraille tulee se raskaustäplä. Joskus vaan kala on niin tumma ettei täplä näy, mutta jos näkyy, siitä voi kuultaa poikasten silmätkin läpi niin että pystyy arvioimaan, kuinka iso pesue on tulossa.
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Luulisin runsaiden synnytysten vain lisäävän elinikää, kuten esim. kaneilla runsas sikiäminen pitää syövät loitolla.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

aurora00 kirjoitti:Luulisin runsaiden synnytysten vain lisäävän elinikää, kuten esim. kaneilla runsas sikiäminen pitää syövät loitolla.
Kani ja kala on aika eri juttu.
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

doriani kirjoitti:
aurora00 kirjoitti:Luulisin runsaiden synnytysten vain lisäävän elinikää, kuten esim. kaneilla runsas sikiäminen pitää syövät loitolla.
Kani ja kala voivat mahdollisesti ollakin eri juttuja. Mutta minä en ainakaan ole lukenut synnytyksen vaikutuksesta elinikään muita kuin sellaisia juttuja, joissa sanotaan että "minusta tuntuu, että jatkuva synnyttäminen lyhentää hammaskarppien elinikää". Voi olla, että kyse on siitä synnyttämisestä. Voi olla, että lyhyt ikä johtuu jatkuvasta säntäilystä. Voi olla, että se johtuu jostain aivan muustakin.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

JJf kirjoitti:
doriani kirjoitti:
Kani ja kala voivat mahdollisesti ollakin eri juttuja. Mutta minä en ainakaan ole lukenut synnytyksen vaikutuksesta elinikään muita kuin sellaisia juttuja, joissa sanotaan että "minusta tuntuu, että jatkuva synnyttäminen lyhentää hammaskarppien elinikää". Voi olla, että kyse on siitä synnyttämisestä. Voi olla, että lyhyt ikä johtuu jatkuvasta säntäilystä. Voi olla, että se johtuu jostain aivan muustakin.
Voi olla.
Itse en kanien syövästä tms mitään tiedä, enemmän koirista. Sen ainakin tiedän, että on urbaanilegenda että koiralla penikointi vähentäisi kohtusyövän, nisäsyövän yms riskiä. Ilmeisesti tänä päivänä alkaa olemaan käsitys päinvastoin, ylipäätään pennutus rasittaa koiraa paljon ja saattaa radikaalistikin vähentää elinikää.

Meni jo off topikiksi.
Juupajuu
Member
Member

[quote="JJf"Mutta minä en ainakaan ole lukenut synnytyksen vaikutuksesta elinikään muita kuin sellaisia juttuja, joissa sanotaan että "minusta tuntuu, että jatkuva synnyttäminen lyhentää hammaskarppien elinikää". [/quote]

Samma här. Siksipä olisikin hauska kuulla akvaarioharrastajien laajalta joukolta kokemuksia synnyttävien naaraiden todella itse nähdystä eliniästä. Luulisi niitä havaintoja olevan, kun kai melkein jokaisella on joskus ollut joku platy ja miljoonakala.

Mitä kaneihin tulee, niin voi ehkä olla että synnyttäminen suojaa kania syövältä. En tiedä. Mutta vaikka näin olisikin, niin se nyt on ainakin varmaa että synnytyksessä on aina myös riskejä. Ja raskaus itsessään rasittaa minkä tahansa eläimen elimistöä. Joten aika vaikea on uskoa runsaiden synnytysten voivan elinikää jatkaa. Korkeintaan voisin uskoa jos sanotaan ettei runsas synnyttäminen vaikuta elinikään.
pikkuakvaariosta
Member
Member

Mulla on käynyt niin, että millisnaaraat ovat pöhöttynet syötyään pakastettuja hyttystoukkia. Urokset ja muut kalani (lippukirjoahvenpari, partamonni ja piikkisilmät) ovat liikaa ahmittuaan vain vähän aikaa hissukseen, mutta nämä naaraat ovat jotenkin muita herkempiä. Pöhötys on pahentunut, lopulta suomutkin törröttäneet niin eipä ole muuta voinut kuin kolauttaa potilaat kuoliaaksi.

Tietenkin ne hyttystoukat olen nyt poistanut ruokalistalta, mutta ihmettelen silti, mikä niiden naaraiden aineenvaihdunnassa tekee ne niin alttiiksi häiriöille?
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

doriani kirjoitti:

Varmasti erijuttu, mutta eläviä kummatkin! Jokaisella eliöllä pätee se, että synnyttämättömyys voi altistaa kasvaimille. Ovathan kaikki eliöt luotu synnyttämään ja lisääntymään ja täyttämään maan!
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

aurora00 kirjoitti:Varmasti erijuttu, mutta eläviä kummatkin! Jokaisella eliöllä pätee se, että synnyttämättömyys voi altistaa kasvaimille. Ovathan kaikki eliöt luotu synnyttämään ja lisääntymään ja täyttämään maan!
Sangen häkellyttävä perustelu. Miten näillä perusteilla selitetään esimerkiksi ihmisen raskausmyrkytys?
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
Juupajuu
Member
Member

pikkuakvaariosta kirjoitti:. Pöhötys on pahentunut, lopulta suomutkin törröttäneet
Tuo kuulostaisi bakteeritaudilta nimeltä vesipöhö. Yritäpä löytää jostain kuva vesipöhöisestä kalasta. Vesipöhöllä ei pitäisi olla tekemistä toukkien syönnin kanssa.
Laureena
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Laureena »

Narttukoirat ovat alttiimpia kohtutulehduksille ja nisäkasvaimille, jos eivät ole koskaan saanneet pentuja. Nartun leikkauttaminen auttaa asiaa (mielestäni parempi vaihtoehto, kodittomia koiria on liikaa). Kuitenkin myös jatkuva raskaana oleminen on vakava rasite terveydelle. En tiedä onko kaloille fysiologista haittaa siitä, jos ne eivät koskaan saa poikasia. Jatkuva raskaana oleminen kuitenkin varmasti rasittaa kaikkia eläimiä. Kutevat kalat selviävät pienemmällä rasitteella kuin eläviä poikasia synnyttävät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”