Kuinka vanhaksi Platy voi elää?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka vanhaksi Platy voi elää?
Hei! eli siis kuinka vanhaksi Platyt voi elää? Sain joskus kevään alussa pieniä poikasia ja yksi niistä kuoli nyt joulun aikaan. Normaaili elinikä?
Ainakin esim. Faunattaren sivuilla sanotaan että voivat elää 4-vuotiaaksi. http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=367
Mulla nyt vanhimmat platyt on suunnilleen kolmevuotiaita. Varmaan riippuu aika paljon vesiarvoista, että miten kauan kalat elää.
Mulla nyt vanhimmat platyt on suunnilleen kolmevuotiaita. Varmaan riippuu aika paljon vesiarvoista, että miten kauan kalat elää.
-
- Senior Member
- Viesti:
Näin olen itsekkin kuullut että platyt (ja miekkikset ja millikset) elävät noin 4 vuotiaiksi.
Hammaskarpeilla on kovin vilkas elämäntyyli ja se tottakai kuluttaa. Myös vesiolot vaikuttavat samoin kuin ruokinta, akvaarion tilavuus ja sen muut kalat sekä lajitoverit.
Hammaskarpeilla on kovin vilkas elämäntyyli ja se tottakai kuluttaa. Myös vesiolot vaikuttavat samoin kuin ruokinta, akvaarion tilavuus ja sen muut kalat sekä lajitoverit.
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Platyjen eliniästä. Kuinka vanhaksi te olette saaneet koiraiden kanssa olevat, jatkuvasti synnyttävät naaraat elämään? On ollut toi platy-viljelys pari vuotta. 2 vanhinta naarasta on nyt puolitoista vuotiaita, näiden ikä on tarkka, koska ovat omia kasvatteja.
Moni rouva on kuitenkin pudonnut pelistä ennen vuoden ikää. Poikivat 3-8 kertaa ja sitten ne ovat vain hiipuneet pois, ilman päälle näkyviä tautioireita.
Kalakaupassa ovat sanoneet että tämä on väistämätöntä. Koska ovat kuitenkin jatkuvasti raskaana, mikä tietysti on rasitus kalalle. Onkohan tämä sitten todella noin?
Moni rouva on kuitenkin pudonnut pelistä ennen vuoden ikää. Poikivat 3-8 kertaa ja sitten ne ovat vain hiipuneet pois, ilman päälle näkyviä tautioireita.
Kalakaupassa ovat sanoneet että tämä on väistämätöntä. Koska ovat kuitenkin jatkuvasti raskaana, mikä tietysti on rasitus kalalle. Onkohan tämä sitten todella noin?
-
- Elite Member
-
- Member
Se karkuun meneminen on tyypillistä ja osasyy siihen, että naaraat rasittuvat ja kuolevat nuorempina kuin urokset.
Poikimisen jälkeen naaraat ainakin mun altaassa "antavat" paremmin (öhöm) vaikkei toimitus silloinkaan kestä kuin sekunnin. Mitäs sitä enää sallimaan tökkimistä kun ollaan jo pieniin päin...
Poikimisen jälkeen naaraat ainakin mun altaassa "antavat" paremmin (öhöm) vaikkei toimitus silloinkaan kestä kuin sekunnin. Mitäs sitä enää sallimaan tökkimistä kun ollaan jo pieniin päin...
-
- Elite Member
Saman olen huomannut. Naaras ei välttämättä ole halukas vielä samana eikä seuraavana päivänä, mutta jo kolmantena voi ollakin. Koiras sen sijaan on ihan vimmassa heti naaraan poikimisen jälkeen.pikkuakvaariosta kirjoitti:Poikimisen jälkeen naaraat ainakin mun altaassa "antavat" paremmin (öhöm) vaikkei toimitus silloinkaan kestä kuin sekunnin. Mitäs sitä enää sallimaan tökkimistä kun ollaan jo pieniin päin...
Toisaalta koiraskin vaikuttaa tietävän milloin naaras on kantava, ja käyttäytyy silloin ihan herrasmiesmäisesti. Miulla on nyt pitempään ollut kolme täysikasvuista platy-naarasta ja yksi koiras. Yksi naaraista on selvästi suosikkivaimo, jonka kanssa koiras on lähes aina yhdessä. Paritteluyrityksiä ei kuitenkaan juuri ole muulloin kuin heti synnytyksen jälkeisinä päivinä. 2 muuta naarasta puolestaan liikkuvat paljon kahdestaan. Niistä koiras kiinnostuu oikeastaan vain synnytyksen jälkeen.
Uskon että avainsana koiraan rauhallisuuteen naaraita kohtaan on siinä että se on ainoa iso koiras. Välillä muutamat nuoret koiraat ovat ehtineet kasvaa isänsä kokoisiksi ennen kauppaan lähtöään. Silloin naarailla on paljon rauhattomampaa... Toisaalta keskenkasvuisten pikkukoiraiden läsnäolo näyttäisi olevan naaraiden rauhan kannalta hyvä. Ne eivät vielä heti paritteluevän kehittyessä näytä ymmärtävän lähestyä naaraita. Valtias-koiras puolestaan pitää poikiaan kovassa kurissa. Ajelee niitä ympäri akvaariota ja purkaa siinä ilmeisen sopivasti ylimääräisen energiansa.
-
- Member
Kani ja kala voivat mahdollisesti ollakin eri juttuja. Mutta minä en ainakaan ole lukenut synnytyksen vaikutuksesta elinikään muita kuin sellaisia juttuja, joissa sanotaan että "minusta tuntuu, että jatkuva synnyttäminen lyhentää hammaskarppien elinikää". Voi olla, että kyse on siitä synnyttämisestä. Voi olla, että lyhyt ikä johtuu jatkuvasta säntäilystä. Voi olla, että se johtuu jostain aivan muustakin.doriani kirjoitti:Kani ja kala on aika eri juttu.aurora00 kirjoitti:Luulisin runsaiden synnytysten vain lisäävän elinikää, kuten esim. kaneilla runsas sikiäminen pitää syövät loitolla.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Voi olla.JJf kirjoitti:Kani ja kala voivat mahdollisesti ollakin eri juttuja. Mutta minä en ainakaan ole lukenut synnytyksen vaikutuksesta elinikään muita kuin sellaisia juttuja, joissa sanotaan että "minusta tuntuu, että jatkuva synnyttäminen lyhentää hammaskarppien elinikää". Voi olla, että kyse on siitä synnyttämisestä. Voi olla, että lyhyt ikä johtuu jatkuvasta säntäilystä. Voi olla, että se johtuu jostain aivan muustakin.doriani kirjoitti:Kani ja kala on aika eri juttu.aurora00 kirjoitti:Luulisin runsaiden synnytysten vain lisäävän elinikää, kuten esim. kaneilla runsas sikiäminen pitää syövät loitolla.
Itse en kanien syövästä tms mitään tiedä, enemmän koirista. Sen ainakin tiedän, että on urbaanilegenda että koiralla penikointi vähentäisi kohtusyövän, nisäsyövän yms riskiä. Ilmeisesti tänä päivänä alkaa olemaan käsitys päinvastoin, ylipäätään pennutus rasittaa koiraa paljon ja saattaa radikaalistikin vähentää elinikää.
Meni jo off topikiksi.
[quote="JJf"Mutta minä en ainakaan ole lukenut synnytyksen vaikutuksesta elinikään muita kuin sellaisia juttuja, joissa sanotaan että "minusta tuntuu, että jatkuva synnyttäminen lyhentää hammaskarppien elinikää". [/quote]
Samma här. Siksipä olisikin hauska kuulla akvaarioharrastajien laajalta joukolta kokemuksia synnyttävien naaraiden todella itse nähdystä eliniästä. Luulisi niitä havaintoja olevan, kun kai melkein jokaisella on joskus ollut joku platy ja miljoonakala.
Mitä kaneihin tulee, niin voi ehkä olla että synnyttäminen suojaa kania syövältä. En tiedä. Mutta vaikka näin olisikin, niin se nyt on ainakin varmaa että synnytyksessä on aina myös riskejä. Ja raskaus itsessään rasittaa minkä tahansa eläimen elimistöä. Joten aika vaikea on uskoa runsaiden synnytysten voivan elinikää jatkaa. Korkeintaan voisin uskoa jos sanotaan ettei runsas synnyttäminen vaikuta elinikään.
Samma här. Siksipä olisikin hauska kuulla akvaarioharrastajien laajalta joukolta kokemuksia synnyttävien naaraiden todella itse nähdystä eliniästä. Luulisi niitä havaintoja olevan, kun kai melkein jokaisella on joskus ollut joku platy ja miljoonakala.
Mitä kaneihin tulee, niin voi ehkä olla että synnyttäminen suojaa kania syövältä. En tiedä. Mutta vaikka näin olisikin, niin se nyt on ainakin varmaa että synnytyksessä on aina myös riskejä. Ja raskaus itsessään rasittaa minkä tahansa eläimen elimistöä. Joten aika vaikea on uskoa runsaiden synnytysten voivan elinikää jatkaa. Korkeintaan voisin uskoa jos sanotaan ettei runsas synnyttäminen vaikuta elinikään.
-
- Member
Mulla on käynyt niin, että millisnaaraat ovat pöhöttynet syötyään pakastettuja hyttystoukkia. Urokset ja muut kalani (lippukirjoahvenpari, partamonni ja piikkisilmät) ovat liikaa ahmittuaan vain vähän aikaa hissukseen, mutta nämä naaraat ovat jotenkin muita herkempiä. Pöhötys on pahentunut, lopulta suomutkin törröttäneet niin eipä ole muuta voinut kuin kolauttaa potilaat kuoliaaksi.
Tietenkin ne hyttystoukat olen nyt poistanut ruokalistalta, mutta ihmettelen silti, mikä niiden naaraiden aineenvaihdunnassa tekee ne niin alttiiksi häiriöille?
Tietenkin ne hyttystoukat olen nyt poistanut ruokalistalta, mutta ihmettelen silti, mikä niiden naaraiden aineenvaihdunnassa tekee ne niin alttiiksi häiriöille?
doriani kirjoitti:Kani ja kala on aika eri juttu.aurora00 kirjoitti:Luulisin runsaiden synnytysten vain lisäävän elinikää, kuten esim. kaneilla runsas sikiäminen pitää syövät loitolla.
Varmasti erijuttu, mutta eläviä kummatkin! Jokaisella eliöllä pätee se, että synnyttämättömyys voi altistaa kasvaimille. Ovathan kaikki eliöt luotu synnyttämään ja lisääntymään ja täyttämään maan!
Sangen häkellyttävä perustelu. Miten näillä perusteilla selitetään esimerkiksi ihmisen raskausmyrkytys?aurora00 kirjoitti:Varmasti erijuttu, mutta eläviä kummatkin! Jokaisella eliöllä pätee se, että synnyttämättömyys voi altistaa kasvaimille. Ovathan kaikki eliöt luotu synnyttämään ja lisääntymään ja täyttämään maan!
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
Narttukoirat ovat alttiimpia kohtutulehduksille ja nisäkasvaimille, jos eivät ole koskaan saanneet pentuja. Nartun leikkauttaminen auttaa asiaa (mielestäni parempi vaihtoehto, kodittomia koiria on liikaa). Kuitenkin myös jatkuva raskaana oleminen on vakava rasite terveydelle. En tiedä onko kaloille fysiologista haittaa siitä, jos ne eivät koskaan saa poikasia. Jatkuva raskaana oleminen kuitenkin varmasti rasittaa kaikkia eläimiä. Kutevat kalat selviävät pienemmällä rasitteella kuin eläviä poikasia synnyttävät.