Lisää kalastoa 90-litraan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Seraphy
Junior Member
Junior Member

Lisää kalastoa 90-litraan

Viesti Kirjoittaja Seraphy »

Ostin hetki sitten käytettynä 90-litran akvaarion, paketissa tuli mukana kaikki tarvittava (lämmitin, suodatin, valaisin jne), myös kolme mustaneontetraa. Kyselinkin jo aiemmin apua kalaston sijoittamiseen kypsytyksen ajaksi, mutta kuulin että jo ns. valmiiksi kypsää akvaariota ei tarvitse enää kypsyttää. Suodatin vain käyntiin, otin myös pari kuukautta toimineesta kotilo/kasvialtaastani soraa verkkopussiin ja laitoin altaaseen, varmuuden vuoksi (saa oikaista jos olen tehnyt jotain väärin). Vesiarvoja olen mittaillut päivittäin, kaikki näyttää mielestäni hyvältä (Ph: neutraali 6.8, veden kovuus pehmeä, nitriitti nollassa, samoin nitraatti). Veden lämpötila on tasan 25 astetta.

Suodatuksesta vastaa Brion sisäsuodatin (sopiva kuulemma 60-92:n litran akvaariohin). Kuitenkin tarkoituksena on vaihtaa suodatin laadukkaampaan.

Minulle tuli kuitenkin muutama päivä sitten albiinokuparimonninen, Amalia. Pelastin sen kaverini altaasta, jonka vettä ei ollut vaihdettu moneen kuukauteen, Amalia oli ainoa jäljellä. Aikoivat vetää Amalia-raukan vessanpöntöstä alas (!!!!) koska kiinnostus akvaarioon oli lopahtanut. Kaverini akvaariossa oli teräväsärmäistä soraa, ihmettelen kyllä että Amalian viikset eivät olleet vahingoittuneet. Nyt Amalialla on runsaasti vaaleaa, erittäin hienoa hiekkaa tongittavanaan, näyttää viihtyvän hyvin!

Kalastopohdintaa siis olen harrastanut näiden nykyisten kalojen vaatimusten mukaisesti. Amalialle on nyt ensisijaisesti tärkeä saada kavereita, ongelmana vain on se että montako monnista tuohon 90-litran pyttyyn mahtuu? Sama ongelma tetrojen kanssa, montako mustaneontetraa lisää? Olen ajatellut jotain kaunista pariskuntaa myös akvaan, neuvoja otan vastaan erittäin mielelläni. Toisen parvenkin olisin halukas ottamaan, tosin siinäpä kysymys että mahtuuko :roll:
MKM
Senior Member
Senior Member

Re: Lisää kalastoa 90-litraan

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minulle tuli kuitenkin muutama päivä sitten albiinokuparimonninen, Amalia. Pelastin sen kaverini altaasta, jonka vettä ei ollut vaihdettu moneen kuukauteen, Amalia oli ainoa jäljellä. Aikoivat vetää Amalia-raukan vessanpöntöstä alas (!!!!) koska kiinnostus akvaarioon oli lopahtanut. Kaverini akvaariossa oli teräväsärmäistä soraa, ihmettelen kyllä että Amalian viikset eivät olleet vahingoittuneet. Nyt Amalialla on runsaasti vaaleaa, erittäin hienoa hiekkaa tongittavanaan, näyttää viihtyvän hyvin!

Kalastopohdintaa siis olen harrastanut näiden nykyisten kalojen vaatimusten mukaisesti. Amalialle on nyt ensisijaisesti tärkeä saada kavereita, ongelmana vain on se että montako monnista tuohon 90-litran pyttyyn mahtuu? Sama ongelma tetrojen kanssa, montako mustaneontetraa lisää? Olen ajatellut jotain kaunista pariskuntaa myös akvaan, neuvoja otan vastaan erittäin mielelläni. Toisen parvenkin olisin halukas ottamaan, tosin siinäpä kysymys että mahtuuko :roll:[/quote]

Oliko suodatin ehtinyt kuivua siinä välissä kun akvaario muutti edelliseltä omistajaltaan sinulle? Mikäli oli, siinä kuoli samalla hyödyllistä bakteerikantaa.
Tuo "nitraatti 0" kuulostaa hieman kummalliselta. Akvaariossa jossa typen kierto toimii, on käytännössä aina vähän nitraattia. Millaisella testillä mittasit, olitko juuri tehnyt vedenvaihdon vai oliko akvaario juuri otettu käyttöön muuton jälkeen? pH:n, veden kovuuden ja nitriitin suhteen asiat ovat ok. En osaa sanoa onko siitä kotilo-/kasvialtaasta otetusta sorasta mitään hyötyä, mutta tuskin haittaakaan.

Suodattimen riittävyyden voi päätellä sen suodatustehosta, joka ilmoitetaan l/h eli montako litraa tunnissa kiertää suodattimen kautta. Suotavaa olisi jos suodatusta olisi 3-4 kertaa / akvaarion tilavuus/tunti. Tämä tosin riippuu akvaarion suodatustarpeesta, kuormituksesta ja sitä myöten kalastosta.

Amalia on nyt edellistä paremmassa kodissa ja ihan totta, se varmaan arvostaisi lajitovereita. Allas on vähän niukin naukin kooltaan kuparimonnisia ajatellen. Voit siis pohtia lahjoitatko Amalian jonnekin parvenjatkoksi vai hankitko sille muutaman lajitoverin melko naftiin tilaan.Parven minimikokona pidetään kuparimonnisilla 5-6 yksilöä, eikä tuon kokoiseen altaaseen kannattaisi enempää laittaakaan - jos näitäkään. Itse päätyisin lahjoittamaan Amalian hyvään kotiin ja hankkisin omaan altaaseeni jotakin hieman pienempää kalaa.

Mustaneoneita voisi olla yhteensä ainakin 6, tai selvästi enemmänkin riippuen muusta kalastosta.

Mielestäni 90l allas on liian pieni monnisparvelle, pariskuntakalalle ja kahdelle pikkukalaparvelle. Mitä edellämainitusta eniten haluaisit altaaseesi?
Seraphy
Junior Member
Junior Member

Oliko suodatin ehtinyt kuivua siinä välissä kun akvaario muutti edelliseltä omistajaltaan sinulle? Mikäli oli, siinä kuoli samalla hyödyllistä bakteerikantaa.
Tuo "nitraatti 0" kuulostaa hieman kummalliselta. Akvaariossa jossa typen kierto toimii, on käytännössä aina vähän nitraattia. Millaisella testillä mittasit, olitko juuri tehnyt vedenvaihdon vai oliko akvaario juuri otettu käyttöön muuton jälkeen? pH:n, veden kovuuden ja nitriitin suhteen asiat ovat ok. En osaa sanoa onko siitä kotilo-/kasvialtaasta otetusta sorasta mitään hyötyä, mutta tuskin haittaakaan.
Ei ehtinyt kuivua, suodatin matkusti vesiämpärissä noin 10km:n matkan. Mittasin veden liuskatestillä (purkissa lukee Jungle) ja tosiaan olin tehnyt vedenvaihdon juuri, pitänee mittailla sitten myöhemmin uudestaan.
Amalia on nyt edellistä paremmassa kodissa ja ihan totta, se varmaan arvostaisi lajitovereita. Allas on vähän niukin naukin kooltaan kuparimonnisia ajatellen. Voit siis pohtia lahjoitatko Amalian jonnekin parvenjatkoksi vai hankitko sille muutaman lajitoverin melko naftiin tilaan.Parven minimikokona pidetään kuparimonnisilla 5-6 yksilöä, eikä tuon kokoiseen altaaseen kannattaisi enempää laittaakaan - jos näitäkään. Itse päätyisin lahjoittamaan Amalian hyvään kotiin ja hankkisin omaan altaaseeni jotakin hieman pienempää kalaa.
Voi itku, olen jo ehtinyt kovasti kiintyä Amaliaan :( Mielelläni pitäisin Amalian, mutta kalan hyvinvoinnin kannalta ehkäpä sille olisi sitten parempi koti jossain muualla. Haluaisin kyllä kovasti ottaa 4-5 yksilöä lisää albiinoja kuparimonnisia, mutta.. Kalojen ehdoilla mennään.

Mielestäni 90l allas on liian pieni monnisparvelle, pariskuntakalalle ja kahdelle pikkukalaparvelle. Mitä edellämainitusta eniten haluaisit altaaseesi?
Pariskuntakalan haluaisin. Olen miettinyt hunajarihmakalapariskuntaa, mutta olisiko sitten tila riittävä? Mustaneonit haluaisin pitää, joten niitä tulisi sitten noin kolme lisää. Jonkun pohjakalankin haluaisin, mikä olisi sopiva tuohon altaaseen? Jos siis hankkiudun Amaliasta eroon.
Fisukisti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisukisti »

Mielestäni tuonne mahtuu kyllä parvi (5-6 kpl) monnisiakin, kunhan muita pohjakaloja ei ole. Mustaneontetroja sopisi myöskin 5-6 kpl, mutta toista parvikalaa ei taida mahtua. Hunajarihmakaloista minulla ei ole kokemusta, mutta netin ja kirjojen mukaan pariskunta vielä menisi. Ammattilaiset voivat korjailla, jos puhuin täyttä puppua...
-Laura-
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Mahtuu minustakin monniset pohjalle! Eiku hakemaan Amalialle kavereita. Vaikka se 5 lisää.
Itse laittaisin mustaneoneita yhteensä 10-12kpl(isompi parvi on näyttävämpi) ja sitten vaikka se hunajarihmapariskunta. Lämpöä kannattaa pikkuhiljaa nostaa ainakin 26 asteeseen. Hunajat tykkää!
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Seraphy
Junior Member
Junior Member

Ihana kuulla että mahtuu Amalia ja kumppanit! Olin tässä ihan hätää kärsimässä, kuitenkin tuosta pienestä monnisesta on tullut mulle parin päivän aikana jo todellinen lemmikki, on ehtinyt jo kuteakkin :) Huomenna siis eläinkauppaan!
Fisukisti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisukisti »

Noiden mustaneoneiden kohdalla minun pitikin laittaa isompi kappalemäärä, mutta sekoilin taas ja tuli tuo 5-6. :| Eli siis niitä voi laittaa tosiaan isommankin parven.
-Laura-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”