Minulle tuli kuitenkin muutama päivä sitten albiinokuparimonninen, Amalia. Pelastin sen kaverini altaasta, jonka vettä ei ollut vaihdettu moneen kuukauteen, Amalia oli ainoa jäljellä. Aikoivat vetää Amalia-raukan vessanpöntöstä alas (!!!!) koska kiinnostus akvaarioon oli lopahtanut. Kaverini akvaariossa oli teräväsärmäistä soraa, ihmettelen kyllä että Amalian viikset eivät olleet vahingoittuneet. Nyt Amalialla on runsaasti vaaleaa, erittäin hienoa hiekkaa tongittavanaan, näyttää viihtyvän hyvin!
Kalastopohdintaa siis olen harrastanut näiden nykyisten kalojen vaatimusten mukaisesti. Amalialle on nyt ensisijaisesti tärkeä saada kavereita, ongelmana vain on se että montako monnista tuohon 90-litran pyttyyn mahtuu? Sama ongelma tetrojen kanssa, montako mustaneontetraa lisää? Olen ajatellut jotain kaunista pariskuntaa myös akvaan, neuvoja otan vastaan erittäin mielelläni. Toisen parvenkin olisin halukas ottamaan, tosin siinäpä kysymys että mahtuuko

[/quote]
Oliko suodatin ehtinyt kuivua siinä välissä kun akvaario muutti edelliseltä omistajaltaan sinulle? Mikäli oli, siinä kuoli samalla hyödyllistä bakteerikantaa.
Tuo "nitraatti 0" kuulostaa hieman kummalliselta. Akvaariossa jossa typen kierto toimii, on käytännössä aina vähän nitraattia. Millaisella testillä mittasit, olitko juuri tehnyt vedenvaihdon vai oliko akvaario juuri otettu käyttöön muuton jälkeen? pH:n, veden kovuuden ja nitriitin suhteen asiat ovat ok. En osaa sanoa onko siitä kotilo-/kasvialtaasta otetusta sorasta mitään hyötyä, mutta tuskin haittaakaan.
Suodattimen riittävyyden voi päätellä sen suodatustehosta, joka ilmoitetaan l/h eli montako litraa tunnissa kiertää suodattimen kautta. Suotavaa olisi jos suodatusta olisi 3-4 kertaa / akvaarion tilavuus/tunti. Tämä tosin riippuu akvaarion suodatustarpeesta, kuormituksesta ja sitä myöten kalastosta.
Amalia on nyt edellistä paremmassa kodissa ja ihan totta, se varmaan arvostaisi lajitovereita. Allas on vähän niukin naukin kooltaan kuparimonnisia ajatellen. Voit siis pohtia lahjoitatko Amalian jonnekin parvenjatkoksi vai hankitko sille muutaman lajitoverin melko naftiin tilaan.Parven minimikokona pidetään kuparimonnisilla 5-6 yksilöä, eikä tuon kokoiseen altaaseen kannattaisi enempää laittaakaan - jos näitäkään. Itse päätyisin lahjoittamaan Amalian hyvään kotiin ja hankkisin omaan altaaseeni jotakin hieman pienempää kalaa.
Mustaneoneita voisi olla yhteensä ainakin 6, tai selvästi enemmänkin riippuen muusta kalastosta.
Mielestäni 90l allas on liian pieni monnisparvelle, pariskuntakalalle ja kahdelle pikkukalaparvelle. Mitä edellämainitusta eniten haluaisit altaaseesi?