(jos löytyy aiempia linkkejä,olkaa ystävälliset linkittäkää
ostin uusvanhan 250L(n.100cm-pituus, 50cm-korkeus, 46cm-syvyys) akvan viikko sitten(kaloineen&kasveineen) ja siitä on tarkoitus rakentaa pikkuhiljaa kirjoahven painotteinen kokonaisuus(annoin mukana tulleet täysin liian suuret kalat parempiin koteihin). Olen vasta-alkaja, mutta valmis panostamaan aikaa ja vaivaa tähän harrastukseen.
Akvaaan nyt vaihdettu pohjahiekaksi bilteman hiekka. Kasveja on tulossa rutkasti lisää samoin, kuin kantoja, luolia sekä kiviä. Olen myös kasannut onnistuneesti hillidioksidilevittimen (passiivisen) "tee-se-itse" systeemillä, mutta en laittanut sitä vielä käyttöön.
Vanhassa akvassa arvot seuraavat:
NO3 nitraatti 15
No2 nitriitti 0
GH 7
KH 0
Ph 7,2-7,6
(otettu Easy Test 5 in 1 liuskoilla) joten analysointi hieman hankalaa
KH todella olematon?!Kukaan ei tosin kommentoinut tätä aloittelijoiden palstalla.
Tarvikkeina:
Yksi kasvivalo 30W sekä yksi päivänvalolamppu 30W
Eheim ulkosuodatin 2215
Käyttämätön Eheim 2010 (ajattelin ottaa käyttöön, samoin kuin ilmapumpun, tulossa +pitkän omainen kivi)
Kaloiksi on jäämässä paketissa tulleista vain 2 pikku partisvauvaa naaraita sekä 3 piikkisilmää raidallisia.
Olen tutkinut tätä palstaa tarkoin, mutta esimerkkejä ja ristiriitaisuuksia löytyy liikaa miten monta, mitä ahvenia sekä mitä muita kaloja voisi ottaa tämän tyyppiseen akvaarioon. Olen valmistautunut myös muuttamaan olosuhteita akvassa (vesiarvot ja sisustus) ennen kalojen ostoa niiden mukaisesti kuitenkaan piikkiksiä tai partiksia satuttamatta.
Näitä olen harkinnut, mutta millä kombolla(en siis kaikkia vaan tässä vaihtoehtoja)?
-Avainkirjoahven
-Kongontetra
-Rusokirjoahven
-Juovakääpiöahven
-Hunajarihmakala
-Keisaritetra
-Murisijarihmakala
-Sinikirjoahven
joku muu mikä?
Tärkeintä olisi kalojen sopivuus ja minun kapasiteetti vasta-alkajana niitä hoitaa oikein
Olen myös hankkimassa piikiksille min. 3 kaveria lisää. Sopisikio tuonne vielä joku nuolijainen tai monni pohjalle? Esim. noitamonni, semmoinen olikos se seepra tai leopardi nuoliainen?
Olen todella kiitollinen kaikista vastauksista, koska voisin sitten suunniteltujen kalojen perusteella alkaa sisustamaan ja valmistamaan niiden tulevaa kotia.