Happitabletit ja kalakuolemat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Happitabletit ja kalakuolemat

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Nyt harmittaa vietävästi. Pakkasin aamulla kolme salamanteriplekoa matkaan Forssaan, olivat matkalla kaikenkaikkiaan noin kahdeksan tuntia. Laitoin kuljetuspussiin ohjeen mukaisesti annosteltuna happitabletin palan. Kalat kulkivat styroks laatikossa koko matkan lämpimäsä autossa. Perillä kaikki kolme olivat kuolleina. Olivat toki vielä pieniä, mutta kuitenkin jo yli 3cm, kaksi isointa liki neljä.

Aiemmin näitä on mennyt onnistuneesti jo useamman tunnin matkan huomattavasti pienenpinä, ei yhtään kuollutta. Oliko tuossa happitabletissa jotain mitä en ottanut huomioon, vai onko kyse jostain muusta.

Harmittaa ihan järkyttävän paljon ostajan puolesta, tietenkin hän saa uudet kalat, mutta ompa mahtavaa saada pitkän odotuksen jälkeen kolme kuollutta plekoa :cry:
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Minä kun lähdin hakemaan seepraplekojani Vaasasta, vein sinne samalla pari L-007:aa. Matkapäivä sattui pyhäpäiväksi, joten jouduin hakemaan nuo plekot kaupasta jo edellisenä iltana ennen klo 18. Viskarin vakuuteltua niiden pärjäävän uskaltauduin ne pitämään kuljetuspusseissa koko yön ja Vaasaan asti, joten pääsivät altaaseen vasta varmaan kolmen aikaan seuraavana päivänä.

Kun kysyin Petriltä happitabletteja sekä näille että seepraplekoille, sanoi että ei saa missään nimessä laittaa. Perustelut on kylläkin päässeet jo unohtumaan. Niin tulivat seepratkin siis ilman niitä.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Siis olen mokannut pahemman kerran tietenkin tuon pakkauksen. Jotenkin heti pisti epäilyttämään tuo tabletti, sillä luulisi että eivät kaikki olisi kuolleet ihan vaan stressiin tms heti...
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Minullakin on ollut kuolleita kaloja pusseissa muutaman kerran kun noita tabletteja on käytetty. Toisaalta tiedän kyllä myös akvaarioliikkeitä jotka käyttävät noita säännöllisesti ilman ongelmia. Hataran muistikuvan mukaan tableteista liukenee jotain suoloja veteen, kun ne hajoavat. Tämä voi olla herkemmille kaloille liikaa yhdessä kuljetusstressin kanssa.
Itse en noita enää anna laittaa, vaikka niitä myyjä yrittäisikin tarjota. Kun pakkaa kalat tarpeeksi väljästi ei mitään tabletteja tarvita.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Itse yritin tuoda Thaimaasta muutaman kirjoahvenen pari vuotta sitten ja kun matkaa oli yli 24h myyjä suositteli laittamaan happitabletteja. Kalat oli muuten tosi huolellisesti pakattu, mutta kaikki löytyi kuolleena kotiin päästyäni. Harmitti kans vietävästi kun sain tapella virkailijoiden kans Thaimaan lähtöportilla yli puoli tuntia että lupa kuljettamiseen myönnettiin. Varmaan olis muuten selvinny kalat, kyseessä oli sen verta kestäviä kirjoahvenia (sitruunoita).
porsas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja porsas »

Minulle kävi huonosti viime muutossa joidenkin kalojen kanssa kun käytin happitabletteja kuljetusvaiheessa.Monta kalaa kuoli. Parempi olla käyttämättä moisia.
Pakko laittaa kommenttia tuohon kalojen thaimaasta tuomiseen. Itse toin muutamia kaloja marraskuussa sieltä ja pakkasin kaikki ruumaan meneviin laukkuihin, koska en usko että olisi annettu muuten tuoda yhtäkään. Matka kesti reilun vuorokauden ja kahdeksasta kalasta oli yksi kuollut kotiin päästyä. Riski kyllä kannatti ottaa :)
PORSAS
minerva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minerva »

Tuota tuota, onkohan mulle taas syötetty pajunköyttä :mrgreen: kun
oon saanut sellaista tietoa että ruumassa olisi tosi kylmä.
Olen myös seurannut koneen ikkunasta kuinka ne "roudarit" heittelee ja paiskii niitä laukkuja ottaessaan niitä ruumasta pois [}:)]
Porsaalla on käynyt ilmeisen hyvä tuuri, itse en kyllä ainakaan näillä nykyisillä mielikuvilla uskaltaisi kaloja ruumaan laittaa markustamaan.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Riippuu konetyypistä. Joissain koneissa koneissa kaikki ruumat on paineistettu esim. Airbus 320 sarja. Joissain koneissa vain ykkösruuma on paineistettu esim. Md-80 ja joissain koneissa mikään ruuma ei ole paineistettu.
minerva kirjoitti:Olen myös seurannut koneen ikkunasta kuinka ne "roudarit" heittelee ja paiskii niitä laukkuja ottaessaan niitä ruumasta pois [}:)]
Ne "ruodarit" ovat ammattinimikkeeltään ramp-miehiä ja ne kyllä paiskovat niitä laukkuja myös kuormatessaan koneita. Lisäksi laukut saavat jonkinmoista kyytiä myös matkatavara-aulassa, jossa laukut kulkevat hihnalla parin metrin korkeudessa. Kun laukku tulee oikean kourun kohdalle niin automaatinen "tägi"lukija antaa puskurille käskyn pukata laukku kouruun odottamaan kuormausta kärryyn tai konttiin. Perässä voi tulla vielä yli 30 kiloinen laukku, joka rusentaa sen pikkuisen pehmeän repun tavaroineen tulitikkurasian kokoiseksi.

Uskon, että ramp-miehet paiskovat laukkuja vain ilkeyttään ja osoittaakseen mieltä matkustajille. [}:)]

Oletteko muuten huomanneet, että lähtöaulat ovat kerrosta ylempänä kuin asemataso?
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
porsas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja porsas »

Laukku oli tarkkaan valittu kovapintainen ja pakkasin kalapussit keskelle laukkua,ensin jokaisen ympärille paljon sanomalehteä ja lopuksi ymppäsin kokonaisuuden napakaksi kankailla. Tarkoitus oli tuoda käsimatkatavaroissa mutta eräs saksalaismies suositteli tekemään toisin.Hän itsekin vie samalla systeemillä kotimaahansa.Minulla taisi ehkä jäädä kerran elämässä kokemukseksi,sen verran hermoja raastavaa puuhaa oli...
PORSAS
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ruumassa itsekin toin. Kyseessä oli Finnairin suurin kone (onko sen nyt md-10?) Kertoivat että ruuma on lämmitetty ja oon kuullut että muutkin laittavat kalat aina ruumaan ongelmitta. Ilmeisesti niitä ei käsimatkatavarana saa tuodakaan. Kokeilin veden lämpötilaa kotiin päästyäni eikä ollut kylmä.
Uskon vahvasti että happitabletit olivat syynä kalojen kuolemiin.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Finski ilmoitti minulle aikanaan että ruumassa lämpö tasaantuu 18 asteeseen jonkun ajan päästä koneen noustua.
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Idefix kirjoitti: Uskon, että ramp-miehet paiskovat laukkuja vain ilkeyttään ja osoittaakseen mieltä matkustajille. [}:)]
Näin juuri [;)] tai sitten heillä on vain niin tuhottoman kiire ja mahdottomat aikataulut, joissa on pysyttävä. Muuten saa taas napinaa koneen tahi laukkujen myöhästymisestä, niin tai näin koskaan ei ole hyvin [;)]

Juurikin tästä syystä tulisi aina ilmoittaa elävästä eläimestä, jonka aikoo ruumaan laittaa, tämä varmistaa myöskin asianmukaisen käsittelyn, sekä pakkaus kulkee ruumaan eri kautta kuin muut matkatavarat, eikä jää esim puristuksiin matkatavarahihnalle tai kouruun. Eri asia sitten kuinka moni ilmoittaa matkatavaroissaan tuomistaan kaloista :)
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

itaki kirjoitti: Juurikin tästä syystä tulisi aina ilmoittaa elävästä eläimestä, jonka aikoo ruumaan laittaa, tämä varmistaa myöskin asianmukaisen käsittelyn, sekä pakkaus kulkee ruumaan eri kautta kuin muut matkatavarat, eikä jää esim puristuksiin matkatavarahihnalle tai kouruun. Eri asia sitten kuinka moni ilmoittaa matkatavaroissaan tuomistaan kaloista :)
Ne on vähän pakko ilmoittaa kun huomaavat kuitenkin viimeistään tavaroiden läpivalaisussa :) Mulla kalat oli pakattuna styrox- laatikkoon ja laatikossa ei ollut kolhun kolhua eli kyllä ne hyvin käsitteli sitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”