![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Juu olen toki seurannut, Helinä79:n viestejä lukiessa tunnen suurta empatiaa - täällä lähtee ymmärtäviä nyökytyksiä koneen ääressä kohtalotoverille...
Minä kun olen aina luullut olevani sellainen järkevä ja rauhallinen ja kärsivällinen

Valvoja: Moderaattorit
Kai sinulla on ajastin valolle. Kasvit eivät kasva ilman valoa. Jos ei ole kaloja, ruokit bakteereita lähtiessä. Lue täältä aiheesta: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 9&start=75linnunlaulupuu kirjoitti: Laitanko ammoniakkiliuosta, kalanruokaa bakteereille reissun ajaksi sapuskaksi, vai mitä??? Entä valaistus?
On ajastin. Nyt kypsytyksen aikana en ole juurikaan pitänyt valoja, koska ei ole edes kasveja. Huomenna tarkoitus laittaa kasveja, ja täräyttääkö nyt sitten valaistus kerralla 10-12h/vrk, vai vähitellen vai onko edes väliä? Juu olenkin muuten seurannut tuota ketjua aikasemmin, mutta empä tässä illan kähmässä hoksinutkaan, että sinne on tullut lisää.111na kirjoitti:
Kai sinulla on ajastin valolle. Kasvit eivät kasva ilman valoa. Jos ei ole kaloja, ruokit bakteereita lähtiessä. Lue täältä aiheesta: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 9&start=75
Jaa en mie tiiä111na kirjoitti: Miksi nitraatti on välillä 25 ja välillä 50mg/l? Eihän se noin voi pomppia.
Juu kymppiprosenttista, ja olen ainakin ollut itse siinä uskossa, että pitoisuus on näin kypsytyksen loppuvaiheilla ollut 0,5mg/l:n luokkaa.111na kirjoitti: Mitä ammoniakkia olet käyttänyt, kenties 10% liuosta? Tai samahan se, mutta kiinnostaa mikä on ollut annoksesi pitoisuutena mg/l.
Joo niinpä taitaa olla parhain, että teen reissut ekaksi ja sitten kalaostoksille. No onkohan tuo nyt sitten hyvin kypsytetty allas... että oiskohan ongelmia tiedossa vai ei. Parhaani oon teheny111na kirjoitti: Ei kaloja välttämättä kannata hätäisesti hankkia, jos ei kunnolla niitä pääse valitsemaan ja jos on poissa kotoa. Typenkierron suhteen ei tosin ole varmasti ongelmaa hyvin kypsytetyn akvaarion kanssa.
En tiedä mikä on Helsingin veden KH. Mutta ei ruokasooda pahitteeksi ole, eikä siitä paljoa pH nouse, kun KH ei ole lähellä nollaa. (pH ei nouse lineaarisesti KH:n noustessa.) Laita vähän mieluummin ammoniakkia kuin pussillista.eukko kirjoitti:Tänään nitriitti edelleen laskussa, eilen n. 5-6 ja tänään - 4! Iloja ne on pienetkin ilot.. Kuitenkin tuntuu jopa sahaavan - vai olisiko tunarin tulkintoja... mene ja tiedä. Olen kyllä yrittänyt mahd. tarkkaan tihrustaa sekä laskea laimennetuista näytteistä oikean lukeman.
Pitäisiköhän sitä ruokasoodaa nyt lisätä - laitoin sitä siis ekan viikon lopuksi. Toisen viikon lopun vedenvaihto kumosi tuon (vai kumosiko?). Koska pH on 7,5, ei sitä liene syytä nostaa - eikös ruokasooda noin tekisi? Karbonaattikovuutta ei ole testattu, kun ei ole testiä. GH on 4.
Kalanruoalla mennään etiäpäin edelleen. Jotenkin tekisi mieli syytää vaikka koko HSS-pussi altaaseen. Jos se vaikka auttais.
En ruvennut laskeskelemaan, koska sinä tiedät paremmin oman altaasi. Eipä kai, mutta ethän välitä siitä että joku saattaa tulla moittimaan tuollaista kevytkypsytykseksi ja pelottelemaan nitriittimöröllä. =)eukko kirjoitti:Menikö ihan metsään?
Kuinka onnistuit asentamaan niin tehokkaan suodattimen niin pieneen altaaseen?Jaaba kirjoitti:
Kyseessä on siis uusi 250 l akvaario, johon tulee uudet ulkosuodattimet (2* Eheim Prof2 2026).
Aloitin 45 litran pöntöllä viikko sitten, toinen suodattimista pöntön vettä kierrättämään. Lisäsin pohjalle hiukan hiekkaa .
Olen koko ajan miettinyt Järven ohjeita lukiessa ja miettiessäni omaa tulevaa allastani suodattimen virtauksen voimaa ja sen vaikutuksesta tähän biologiseen prosessiin.jarvij kirjoitti: Muoks: syynä typpibakteerien heikkoon kasvuun voi olla myös pönttösuodatin. Virtaus siinä voi olla liian voimakas typpibakteereille. Tällöin niiden kasvualustaksi jää lähinnä altaan pohjahiekka.
Kyllä, ohjeen mukaan testi on valmis n. 10 min kuluttua. Tein testin vielä uudelleen, kun epäilin sössineeni. Sama tulos.111na kirjoitti:Kai olet huomannut että nitraattitestin tulosta on odotettava riittävästi ennen sen lukemista.
Jos pelottaa laitat 1,25mg/l päivittäin ammoniumia. Muuten kyllä tuossa on mahdollisuuksia että nitraatti laskee vaikkei sen oikeastaan pitäisi. Kasvien typen sitomisen lisäksi denitrifikaatioprosessit ovat mahdollisia.