Juwelin jalusta vaurioituu kosteudesta?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Siege
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Juwelin jalusta vaurioituu kosteudesta?

Viesti Kirjoittaja Siege »

Ostin Juwelin altaalleni saman valmistajan jalustan, ajatellen että nyt on ainakin niin hyvin varmistetut systeemit kuin olla ja voi.

Väärin. Allas oli tuntemattomasta syystä valuttanut vettä ulos, ilmeisesti valokansi oli hiukan vinossa ja haihtuva vesi valui altaan ulkosivulle. Nyt jalustan kansilevyssä on turvonneita kohtia ja altaan yksi kulma nousee kokonaan irti alustasta.

Voiko jalustassa olla jokin valmistusvirhe, kuulostaa aika älyttömältä että akvaariojalusta ei kestäisi vettä? Onko kenelläkään kokemuksia, korvaako takuu? Soitan tänään liikkeeseen ja tiedustelen, mutta kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Allas on Juwel Rekord 120, kaapisto siihen kuuluva musta ovellinen malli.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Ei ne jatkuvaa kosteutta kestä, roiskeita vain mitkä nekin kannattaa kuivata jos sellaisia tulee. Laadukkaampiinkin (esim. akvastabil) jalustakaapistoihin tulee jälkiä jos joutuvat jatkuvasti tekemisiin veden kanssa.

Mikäli valokannessa on ollut valmistusvirhe ja sen vuoksi valuttanut vettä niin takuu varmasti korvaa.
Siege
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Siis vesi joka valui altaan ulkoreunaa pitkin ilmeisesti pääsi suoraan alaosan muovikehyksestä altaan ja jalustan väliin. Tämä ei kuulosta ainakaan kovin hyvältä suunnittelulta, että joka kerta kun läikähtää pitäisi tyhjentää koko allas, nostaa pois ja kuivata jalusta.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Juups. Akvaarioiden rakentaminen on säädetty mahdollisimman kustannustehokkaaksi. Jotkut merkit ovat kustannustehokkaampia kuin toiset, ja useimmiten tämä tarkoittaa, että toisissa merkeissä on tehty enemmän kompromisseja kuin toisissa. Järjestään kupalliset altaat kasataan pohjalasin päälle eikä ympärille, eli jo siinä mennään oikeaoppisen altaanrakennuksen nurjalle puolelle. Eikä olen ensimmäinen kerta kun kuulen, että valokannen reuna johtaa vettä altaan ulkopuolelle.

Lastulevy ei ikuna kestä jatkuvaa kosteutta ja jos pinnoitteeseen tulee reikä, vetää se kohta vettä levyn sisään, turpoaa ja on samalla entinen (voima on niin suuri että altaan alla pinta ei ole enää tasainen - edes suuren ja painavan altaan alla).

Itse en siis ymmärrä niitä, jotka pelkäävät itse rakennettuja, oikein päin kasattuja, tukevilla vedenkestäviksi käsitellyillä puujalustoilla olevia altaita vaan jotka vannovat kaupan altaiden nimiin :roll:

En tietenkään kuitenkaan halua väittää, että allas kuin allas olisi huono jos sen ostaa kaupasta, haluan vain alleviivata, ettei teollinen allas automaattisesti ole idioottivarma tai välttämättä parempi/kestävämpi kuin itse tehty allas. Olen vain ollut huomaavinani jonninmoista hysteriaa itsetehdyistä altaista tai jopa uudelleensaumaamisesta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

-Alix- kirjoitti:Järjestään kupalliset altaat kasataan pohjalasin päälle eikä ympärille, eli jo siinä mennään oikeaoppisen altaanrakennuksen nurjalle puolelle.
Eivät kaikki. Ainakin Giantin akvaariot kasataan pohjalasin ympärille, kuten kuuluukin. Samoin olen huomannut, että Aquaelin altaat kasataan oikeaoppisesti.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mari kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Järjestään kupalliset altaat kasataan pohjalasin päälle eikä ympärille, eli jo siinä mennään oikeaoppisen altaanrakennuksen nurjalle puolelle.
Eivät kaikki. Ainakin Giantin akvaariot kasataan pohjalasin ympärille, kuten kuuluukin. Samoin olen huomannut, että Aquaelin altaat kasataan oikeaoppisesti.
Tämä on kiva tieto!! Itse olen kerta toisensa jälkeen pettynyt kun olen sorkkinut altaisen silikoneja, mutta Giantia ja varsinkaan Aquaeliä en olekaan sorkkinut "sillä silmällä" :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

-Alix- kirjoitti:Itse olen kerta toisensa jälkeen pettynyt kun olen sorkkinut altaisen silikoneja
Ensin tämä daami ihmettelee miksi näihin uudelleensilikoonattuihin suhtaudutaan epäillen ja sitten käyttää seuraavassa viestissä termiä "sorkkia". [;)]
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Re: Juwelin jalusta vaurioituu kosteudesta?

Viesti Kirjoittaja FishFinger »

Siege kirjoitti:Voiko jalustassa olla jokin valmistusvirhe, kuulostaa aika älyttömältä että akvaariojalusta ei kestäisi vettä?
Siis jalustahan on vain melamiinipintaista lastulevyä ja ilmeisesti levyn syrjä on avoin sieltä takaa. Vesi turvottaa aina lastulevyn korjauskelvottomaksi. :|
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

maisu kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Itse olen kerta toisensa jälkeen pettynyt kun olen sorkkinut altaisen silikoneja
Ensin tämä daami ihmettelee miksi näihin uudelleensilikoonattuihin suhtaudutaan epäillen ja sitten käyttää seuraavassa viestissä termiä "sorkkia". [;)]
Tämä dami ehkä "sorkkii" hiukan hellemmin kuin toiset "daamit". Ja toiseksi "sorkkiminen" ehhkä jopa viittaa varsinaiseen jälleensilikonaamiseen [;)]
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Henkilökohtaisesti en edes miettisi moisia lastulevyhökötyksiä kotiini.
Veden kanssa kun puuhaa niin tietää että sitä aina vähäsen roiskuu ympärillekkin.
Siege
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Liikkeestäkin kerrottiin että lastulevy tosiaan voi vaurioitua herkästi, kun selvittelin asiaa. Ei kyllä olisi uskonut että akvaariojalusta voi olla ei-vedenkestävä.

Ajattelin ratkaista asian hankkimalla uuden kansilevyn jalustaan ja laittaa jalustan ja altaan väliin jonkin pehmikkeen, joka tiivistäisi sauman niin ettei vesi pääse kehyksen välistä jalustalle vaan korkeintaan lasin ja pehmusteen väliin. Kuulostaako tämä mitenkään järkevältä?
remy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja remy »

Järkevämmältä kuulostaisi hankkia muusta kuin lastulevystä valmistettu uusi levy, niin et tarvi niitä mainitsemiasi virityksiä roiskeilta suojaamaan.
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Siege kirjoitti:Ajattelin ratkaista asian hankkimalla uuden kansilevyn jalustaan ja laittaa jalustan ja altaan väliin jonkin pehmikkeen, joka tiivistäisi sauman niin ettei vesi pääse kehyksen välistä jalustalle vaan korkeintaan lasin ja pehmusteen väliin. Kuulostaako tämä mitenkään järkevältä?
...tai ostaa rautakaupasta melamiininauhaa ja kiinnittää se silitysraudalla tai käydä jollain puusepänverstaalla hoitamassa kyseinen homma. (Tämä siis uuteen levyyn - jo turvonnutta ei voi korjata)
Siege
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mihin melamiininauha siis sopisi? Tiivistämiseen? Google ei kertonut, enkä löytänyt foorumilta aiheita.
FishFinger
Junior Member
Junior Member

siis rautakaupoista saa sitä erivärisinä (esim. valkoinen, pyökki,koivu) ja on materiaaliltaan samaa kuin melamiinipintaisen lastulevyn pinnoite. Nauhan taustapuolella on lämpöliima, joka asetetaan suojattavaa pintaa vasten ja päällyspuolelta ajellaan silitysraudalla. Nauha on melkoisen leveää, joten ylimääräinen leikataan pois esim. katkoteräveitsellä.
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Siege kirjoitti:Mihin melamiininauha siis sopisi? Tiivistämiseen? Google ei kertonut, enkä löytänyt foorumilta aiheita.
Ei käy tiivistämiseen. Pientä suojaa ja ulkonäköä jos esim raaka pinnoittamaton reuna.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tiivistämiseksi pitäisi käytännössä epoksoida koko pinta. Ihan mahdollista sekin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

Juwelilla on mdf materiaalista valmistettuja kaapistoja. Itselläni juweli ja roiskeita kestänythyvin, mitään jälkiä ei ole jäänyt.
Melamiini pinta suojaa kohtuu hyvin.

Tyytyväinen ollut juwelin laatuun:)
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Re: Juwelin jalusta vaurioituu kosteudesta?

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

FishFinger kirjoitti:
Siege kirjoitti:Voiko jalustassa olla jokin valmistusvirhe, kuulostaa aika älyttömältä että akvaariojalusta ei kestäisi vettä?
Siis jalustahan on vain melamiinipintaista lastulevyä ja ilmeisesti levyn syrjä on avoin sieltä takaa. Vesi turvottaa aina lastulevyn korjauskelvottomaksi. :|
Näitä sattuu saumoja vuotamaan. Itsellä kerran 1 kk vanha keittiön pöytälevy, onneksi pieni pätkä vain, alkoi turvota. Hyvin paikoilleen liimattu melamiini (jo liima pitänee vettä) kestää vaikka mitä, mutta toisaalta näitä susisaumojakin mahtuu aina joukkoon.
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”