Juwelin jalusta vaurioituu kosteudesta?
Valvoja: Moderaattorit
Juwelin jalusta vaurioituu kosteudesta?
Ostin Juwelin altaalleni saman valmistajan jalustan, ajatellen että nyt on ainakin niin hyvin varmistetut systeemit kuin olla ja voi.
Väärin. Allas oli tuntemattomasta syystä valuttanut vettä ulos, ilmeisesti valokansi oli hiukan vinossa ja haihtuva vesi valui altaan ulkosivulle. Nyt jalustan kansilevyssä on turvonneita kohtia ja altaan yksi kulma nousee kokonaan irti alustasta.
Voiko jalustassa olla jokin valmistusvirhe, kuulostaa aika älyttömältä että akvaariojalusta ei kestäisi vettä? Onko kenelläkään kokemuksia, korvaako takuu? Soitan tänään liikkeeseen ja tiedustelen, mutta kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Allas on Juwel Rekord 120, kaapisto siihen kuuluva musta ovellinen malli.
Väärin. Allas oli tuntemattomasta syystä valuttanut vettä ulos, ilmeisesti valokansi oli hiukan vinossa ja haihtuva vesi valui altaan ulkosivulle. Nyt jalustan kansilevyssä on turvonneita kohtia ja altaan yksi kulma nousee kokonaan irti alustasta.
Voiko jalustassa olla jokin valmistusvirhe, kuulostaa aika älyttömältä että akvaariojalusta ei kestäisi vettä? Onko kenelläkään kokemuksia, korvaako takuu? Soitan tänään liikkeeseen ja tiedustelen, mutta kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Allas on Juwel Rekord 120, kaapisto siihen kuuluva musta ovellinen malli.
Ei ne jatkuvaa kosteutta kestä, roiskeita vain mitkä nekin kannattaa kuivata jos sellaisia tulee. Laadukkaampiinkin (esim. akvastabil) jalustakaapistoihin tulee jälkiä jos joutuvat jatkuvasti tekemisiin veden kanssa.
Mikäli valokannessa on ollut valmistusvirhe ja sen vuoksi valuttanut vettä niin takuu varmasti korvaa.
Mikäli valokannessa on ollut valmistusvirhe ja sen vuoksi valuttanut vettä niin takuu varmasti korvaa.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Juups. Akvaarioiden rakentaminen on säädetty mahdollisimman kustannustehokkaaksi. Jotkut merkit ovat kustannustehokkaampia kuin toiset, ja useimmiten tämä tarkoittaa, että toisissa merkeissä on tehty enemmän kompromisseja kuin toisissa. Järjestään kupalliset altaat kasataan pohjalasin päälle eikä ympärille, eli jo siinä mennään oikeaoppisen altaanrakennuksen nurjalle puolelle. Eikä olen ensimmäinen kerta kun kuulen, että valokannen reuna johtaa vettä altaan ulkopuolelle.
Lastulevy ei ikuna kestä jatkuvaa kosteutta ja jos pinnoitteeseen tulee reikä, vetää se kohta vettä levyn sisään, turpoaa ja on samalla entinen (voima on niin suuri että altaan alla pinta ei ole enää tasainen - edes suuren ja painavan altaan alla).
Itse en siis ymmärrä niitä, jotka pelkäävät itse rakennettuja, oikein päin kasattuja, tukevilla vedenkestäviksi käsitellyillä puujalustoilla olevia altaita vaan jotka vannovat kaupan altaiden nimiin
En tietenkään kuitenkaan halua väittää, että allas kuin allas olisi huono jos sen ostaa kaupasta, haluan vain alleviivata, ettei teollinen allas automaattisesti ole idioottivarma tai välttämättä parempi/kestävämpi kuin itse tehty allas. Olen vain ollut huomaavinani jonninmoista hysteriaa itsetehdyistä altaista tai jopa uudelleensaumaamisesta.
Lastulevy ei ikuna kestä jatkuvaa kosteutta ja jos pinnoitteeseen tulee reikä, vetää se kohta vettä levyn sisään, turpoaa ja on samalla entinen (voima on niin suuri että altaan alla pinta ei ole enää tasainen - edes suuren ja painavan altaan alla).
Itse en siis ymmärrä niitä, jotka pelkäävät itse rakennettuja, oikein päin kasattuja, tukevilla vedenkestäviksi käsitellyillä puujalustoilla olevia altaita vaan jotka vannovat kaupan altaiden nimiin

En tietenkään kuitenkaan halua väittää, että allas kuin allas olisi huono jos sen ostaa kaupasta, haluan vain alleviivata, ettei teollinen allas automaattisesti ole idioottivarma tai välttämättä parempi/kestävämpi kuin itse tehty allas. Olen vain ollut huomaavinani jonninmoista hysteriaa itsetehdyistä altaista tai jopa uudelleensaumaamisesta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Eivät kaikki. Ainakin Giantin akvaariot kasataan pohjalasin ympärille, kuten kuuluukin. Samoin olen huomannut, että Aquaelin altaat kasataan oikeaoppisesti.-Alix- kirjoitti:Järjestään kupalliset altaat kasataan pohjalasin päälle eikä ympärille, eli jo siinä mennään oikeaoppisen altaanrakennuksen nurjalle puolelle.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Tämä on kiva tieto!! Itse olen kerta toisensa jälkeen pettynyt kun olen sorkkinut altaisen silikoneja, mutta Giantia ja varsinkaan Aquaeliä en olekaan sorkkinut "sillä silmällä"Mari kirjoitti:Eivät kaikki. Ainakin Giantin akvaariot kasataan pohjalasin ympärille, kuten kuuluukin. Samoin olen huomannut, että Aquaelin altaat kasataan oikeaoppisesti.-Alix- kirjoitti:Järjestään kupalliset altaat kasataan pohjalasin päälle eikä ympärille, eli jo siinä mennään oikeaoppisen altaanrakennuksen nurjalle puolelle.

-
- Junior Member
Re: Juwelin jalusta vaurioituu kosteudesta?
Siis jalustahan on vain melamiinipintaista lastulevyä ja ilmeisesti levyn syrjä on avoin sieltä takaa. Vesi turvottaa aina lastulevyn korjauskelvottomaksi.Siege kirjoitti:Voiko jalustassa olla jokin valmistusvirhe, kuulostaa aika älyttömältä että akvaariojalusta ei kestäisi vettä?

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Tämä dami ehkä "sorkkii" hiukan hellemmin kuin toiset "daamit". Ja toiseksi "sorkkiminen" ehhkä jopa viittaa varsinaiseen jälleensilikonaamiseenmaisu kirjoitti:Ensin tämä daami ihmettelee miksi näihin uudelleensilikoonattuihin suhtaudutaan epäillen ja sitten käyttää seuraavassa viestissä termiä "sorkkia".-Alix- kirjoitti:Itse olen kerta toisensa jälkeen pettynyt kun olen sorkkinut altaisen silikoneja
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Liikkeestäkin kerrottiin että lastulevy tosiaan voi vaurioitua herkästi, kun selvittelin asiaa. Ei kyllä olisi uskonut että akvaariojalusta voi olla ei-vedenkestävä.
Ajattelin ratkaista asian hankkimalla uuden kansilevyn jalustaan ja laittaa jalustan ja altaan väliin jonkin pehmikkeen, joka tiivistäisi sauman niin ettei vesi pääse kehyksen välistä jalustalle vaan korkeintaan lasin ja pehmusteen väliin. Kuulostaako tämä mitenkään järkevältä?
Ajattelin ratkaista asian hankkimalla uuden kansilevyn jalustaan ja laittaa jalustan ja altaan väliin jonkin pehmikkeen, joka tiivistäisi sauman niin ettei vesi pääse kehyksen välistä jalustalle vaan korkeintaan lasin ja pehmusteen väliin. Kuulostaako tämä mitenkään järkevältä?
-
- Junior Member
...tai ostaa rautakaupasta melamiininauhaa ja kiinnittää se silitysraudalla tai käydä jollain puusepänverstaalla hoitamassa kyseinen homma. (Tämä siis uuteen levyyn - jo turvonnutta ei voi korjata)Siege kirjoitti:Ajattelin ratkaista asian hankkimalla uuden kansilevyn jalustaan ja laittaa jalustan ja altaan väliin jonkin pehmikkeen, joka tiivistäisi sauman niin ettei vesi pääse kehyksen välistä jalustalle vaan korkeintaan lasin ja pehmusteen väliin. Kuulostaako tämä mitenkään järkevältä?
-
- Junior Member
siis rautakaupoista saa sitä erivärisinä (esim. valkoinen, pyökki,koivu) ja on materiaaliltaan samaa kuin melamiinipintaisen lastulevyn pinnoite. Nauhan taustapuolella on lämpöliima, joka asetetaan suojattavaa pintaa vasten ja päällyspuolelta ajellaan silitysraudalla. Nauha on melkoisen leveää, joten ylimääräinen leikataan pois esim. katkoteräveitsellä.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Tiivistämiseksi pitäisi käytännössä epoksoida koko pinta. Ihan mahdollista sekin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Junior Member
-
- Advanced Member
Re: Juwelin jalusta vaurioituu kosteudesta?
Näitä sattuu saumoja vuotamaan. Itsellä kerran 1 kk vanha keittiön pöytälevy, onneksi pieni pätkä vain, alkoi turvota. Hyvin paikoilleen liimattu melamiini (jo liima pitänee vettä) kestää vaikka mitä, mutta toisaalta näitä susisaumojakin mahtuu aina joukkoon.FishFinger kirjoitti:Siis jalustahan on vain melamiinipintaista lastulevyä ja ilmeisesti levyn syrjä on avoin sieltä takaa. Vesi turvottaa aina lastulevyn korjauskelvottomaksi.Siege kirjoitti:Voiko jalustassa olla jokin valmistusvirhe, kuulostaa aika älyttömältä että akvaariojalusta ei kestäisi vettä?
Minä juon nyt kahvia!