Kala hyppäsi ulos altaasta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Meillä tapahtui hämmästyttävä selviytymistarina taistonaaraan kohdalla. Laitettiin juniorille taistola pystyyn. Kruunupyrstö koiras, ja eriasteisesti kampapyrstöisiä tyttöjä.
Lapsi tuli sanomaan, että yksi on hävinnyt. Ajattelin, että se on vaan jossakin pöpelikössä piilossa. Mutta ei. Parin tunnin päästä tyttö löytyi altaan alta, yltä päältä pölyssä. Juniori laittoi kalan takaisin altaaseen, eikä suuria odotettu, kun kala oli ihan "kuivettunut", vaikka labyrintti olikin. Siellä tämä tytteli kuitenkin uiskentelee. Eväntyngät ovat alkaneet kasvaa, ja muutenkin tuntuu olevan voimissaan. Selässä on nahassa vaalea läiskä muistona seikkailusta.
Lapsi tuli sanomaan, että yksi on hävinnyt. Ajattelin, että se on vaan jossakin pöpelikössä piilossa. Mutta ei. Parin tunnin päästä tyttö löytyi altaan alta, yltä päältä pölyssä. Juniori laittoi kalan takaisin altaaseen, eikä suuria odotettu, kun kala oli ihan "kuivettunut", vaikka labyrintti olikin. Siellä tämä tytteli kuitenkin uiskentelee. Eväntyngät ovat alkaneet kasvaa, ja muutenkin tuntuu olevan voimissaan. Selässä on nahassa vaalea läiskä muistona seikkailusta.
-
- Junior Member
Yksi platy hyppäsi surman suuhun. Etsin pitkään kalaa akvaariosta ja lopulta päädyin siihen, että se oli syöty. Parin viikon päästä se kuitenkin löytyi akvaariokaapin takaa lattialta. 

PMDD = Premenstrual Dysphoric Disorder - ja tälläkö kasvit kasvaa...?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Minultakin on yksi leväbarbi hypännyt altaasta ulos, löytyi myöhemmin kuivettuneena akvaarion takaa, osittain jalustan alta. Läiskintä kyllä yöllä kuultiin, mutta kalaa ei näkynyt missään. Muita uhreja ei ainakaan nyt tule mieleen. Sitä kyllä ihmettelen, että miten ihmeessä ne kalat onnistuu tähtäämään juuri niistä altaan harvoista aukoista ulos, kun pinta-alallisesti sitä katettua pintaa on enemmän. Tuon leviksen hypyn jälkeen ruokinta-aukkojen päällä on ollut aina jonkinlaiset pleksit, ettei onnettomat hypi pihalle.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eilen illalla meni alakertaa kattelemaan leffoja, niin meidän kotimaiset affenet saivat siepin. Jos tosi painavat kansilasti ei olisi olleet päällä, olisi kalat ollut lattialla. Vettä räiskyi lattialle ja jopa lamppu pomppasi ilmaan.
On kaverilla voimaa, en enää yhtään ihmettele, että pistävät matonongessakin niin kovasti hanttiin.
Yläkerran altaista on hyppinyt jos jonkin näköisiä fisuja lattialle. Yksi leväbarbi löysi tiensä päänkin sohvapatjojen välistä, kun oli sinne loikannut.
Sukaravut hyppivät aina välillä pois, vaikka aukot on tosi pikkuset reiät. Sit niitä varovasti lusikalla nostellaan takasin kotio.
On kaverilla voimaa, en enää yhtään ihmettele, että pistävät matonongessakin niin kovasti hanttiin.
Yläkerran altaista on hyppinyt jos jonkin näköisiä fisuja lattialle. Yksi leväbarbi löysi tiensä päänkin sohvapatjojen välistä, kun oli sinne loikannut.
Sukaravut hyppivät aina välillä pois, vaikka aukot on tosi pikkuset reiät. Sit niitä varovasti lusikalla nostellaan takasin kotio.
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Mullakin hyppäsi joskus aikoinaan leväbarbeja pois akvaariosta useaan kertaan. Tosin vain kerran kävi yhdelle leväbarbille kalpaten hypätessä, eli kun meidän pienikasvuiseksi jäänyt Tupu-kissa (joka tosiaan oli jäänyt pennun kokoiseksi, eli eipä se kovin paljon leväbarbia pidempi ollut) nielaisi yhden karkulaisen kokonaisena (tai no, eihän se kala kuitenkaan kokonaan voinut sen mahassa olla). Siinä sitten hetken päästä ihmeteltiin, mitä kumman kakomista olkkarista kuuluu, ja Tupuhan siellä oksensi kokonaista leväbarbia. Siinä oli sitten sen leväbarbin loppu...
N.10 vuotta sitten minulla oli akvaario ja siitä oli toinen kansilasi rikki. Kerran etsiskelin taistelukalaa enkä löytänyt sitä. Arvelin sen olevan piilossa jossain kasvien seassa, mutta sitä ei näkynyt moneen päivään. Olin kovin ihmeissäni. Ei minulle ollut tullut mieleenkään, että kalat hyppisivät pois altaasta
No, kerran sitten innostuin siivoamaan akvaariokaapin takaa ja... sieltä löytyi kuiva kalankäppyrä.

No, kerran sitten innostuin siivoamaan akvaariokaapin takaa ja... sieltä löytyi kuiva kalankäppyrä.

Hyih.. Onneksi mulla on muovikansi.Calatar kirjoitti:N.10 vuotta sitten minulla oli akvaario ja siitä oli toinen kansilasi rikki. Kerran etsiskelin taistelukalaa enkä löytänyt sitä. Arvelin sen olevan piilossa jossain kasvien seassa, mutta sitä ei näkynyt moneen päivään. Olin kovin ihmeissäni. Ei minulle ollut tullut mieleenkään, että kalat hyppisivät pois altaasta![]()

Mulla on vasta 54 litranen seura-akvaario ja 40 l rapuja.
Ei ole onneksi kalaset hypelleet altaista,edes killit aiiikoiihin,ennen viimme yötä. Kissa herätti karmealla metelillä,ja huomasin lehtikalan makaavan lattialla. Olin varma että kissa on sen päivät jo päättänyt,mutta pikavilkaisussa en nähnyt mitään jälkiä,joten äkkiä altaaseen. "Huljuttelin"sitä käsissäni ja jonkin ajan päästä tunsin sen olevan elossa. Laskin altaaseen ja tunnin verran se selällään oltuaan lähti uimaan. Tuolla se nyt, tietysti räjähtäneen näköisenä,mutta muuten ok menee ukkonsa kera. Kiekot samassa altaassa kutivat illalla ja luulen niiden aiheuttaneen hyppäämisen puolustaessaan kantoaan. No kiitos katille,että ei kala raakana maistu.Sitä sen huutamista en kyllä ihan ymmärrä,ehkä sen oli tarkoituskin saada joku apuun. 

Meillä on parikin asukkia myös loikkinut ulos altaasta. Muutama vuosi sitten sain kesälomareissulle soiton että täällä keittiössä! on joku kala kuivuneena... allas oli olohuoneen puolella ja helmirihmakala oli loikannut muutaman metrin keittiöön jääkaapin eteen, veljeni tuumasi vain että ei se sitten malttanut odottaa että hän tulee ruokkimaan...
Toisella kertaa tulin töistä kotiin ja oven avattuani aivan karmea löyhkä tuli vastaan. Ensin ajattelin että viemäri on nyt jossain kuivahtanut ja alkanut lemuta mutta epäilyt heräsivät ja kävin tarkistamassa molemmat altaat ja kuinka ollakaan, toisen altaan viereltä löytyi kuivunut noitamonni.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toisella kertaa tulin töistä kotiin ja oven avattuani aivan karmea löyhkä tuli vastaan. Ensin ajattelin että viemäri on nyt jossain kuivahtanut ja alkanut lemuta mutta epäilyt heräsivät ja kävin tarkistamassa molemmat altaat ja kuinka ollakaan, toisen altaan viereltä löytyi kuivunut noitamonni.
-
- Starting Member
Suurimman ongelman meillä tuottivat tapparakalat -arvatenkin.
Todella moni pääsi lasien välistä hyppäämään ja siihen sitten osa kuolikin, kun ei huomannut tarpeeki ajoissa. Olisi pitäny hankkia peittävämmät lasit. Kyllähän nekin peittivät, mutta ei sitten vain tarpeeksi. En näytä olevan ainoa, jolle näin on käynyt... 

Me etsittiin ja ihmeteltiin kauan purppurataistelijapojan katoamista seura-altaastamme. Eilen sit mies tyhjensi suodattimia, seura-altaan vieressä on allas aksolotleilla ja niiden suodattimesta poika sit löytyi
( http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=106732 <-- tuolla juttuakin kuvien kera kun kävi mies sitä eilen ihmettelemässä)

Huh! Säikähdin äsken, kun olin sattumalta akvaarion vieressä ja sieltä lensi jalkojen juureen sitruunatetra. Kansilasit eivät ole olleet käytössä nyt kesällä kuumuuden vuoksi. Laitoin ne äkkiä paikalleen, kun olin nostanut kalan takaisin... Kala ehkä säikähti sitä, kun valo sammui ja samaan aikaan akvaarion edessä oli liikettä.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Niin, tai joskus ne innostuvat ihan liikaa ajatuksesta että ruokaa saattaisi olla tiedossa. Vasta tänään ruokinnan aikana taas yksi paratiisikala hyppäsi syliin, olikohan neljäs kerta jo.Achate kirjoitti:Huh! Säikähdin äsken, kun olin sattumalta akvaarion vieressä ja sieltä lensi jalkojen juureen sitruunatetra. Kansilasit eivät ole olleet käytössä nyt kesällä kuumuuden vuoksi. Laitoin ne äkkiä paikalleen, kun olin nostanut kalan takaisin... Kala ehkä säikähti sitä, kun valo sammui ja samaan aikaan akvaarion edessä oli liikettä.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Olin metsästänyt vihreitä tiikeribarbeja kissojen ja koirien kanssa (yleensä niitä on joka paikassa, mutta kun aikoo ostaa, ne mysteerisesti katoavat) ja vihdoin löytänyt niitä, ja kotiuttanut ne akvaariooni.
Muutaman viikon ne olivat siellä akvaariossa notkuneet, kun yksi niistä oli päättänyt hypätä ulos. Aamulla löytyi vain vihertäviä suomuja ympäri olohuonetta kissojen yöllisten leikkien jäljiltä.
Muutaman viikon ne olivat siellä akvaariossa notkuneet, kun yksi niistä oli päättänyt hypätä ulos. Aamulla löytyi vain vihertäviä suomuja ympäri olohuonetta kissojen yöllisten leikkien jäljiltä.
-
- Advanced Member
Vaihteeksi, uusin ostos, taistoherra oli tempaissut altaasta, löytyi taustapaperin ja lasin välistä. Joku viikko takaperin; mies tuli kyseleen haavia (n. 3.30 aamuyöllä) oli avain hypännyt, nostin sen kädellä puoliunissaan takaisin, kun en just muistanut meidän haavien paikkaa. reppana oli säikähtänyt kattovaloa ja pienestä raosta hyppäsi. Ja edelleenkin on kansilasit päällä, silti sieltä tullaan.
-
- Senior Member
Nyt mun kynäkaloista on hypännyt ulos jo neljä (
), eli 28 on vielä jäljellä. Olen yrittänyt tukkia rakoja, mutta hankalaa on saada jokaikinen kolo umpeen. Uusi akvaario tulee ensi viikolla, ja siihen yritän kyllä järjestää vielä paremmat esteet hyppäämiselle. En enää haluaisi nähdä yhtäkään rakkaista kynäkaloista kuolleena lattialla.

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Täällä tuli Synodontis notatus yli laidan. Kidukset kyllä "ottivat vettä", ja annoin tovin olla vedessä, mutta limakalvo alkoi irtoamaan, eikä vartalossa ollut mitään elonmerkkejä tunninkaan lillumisen jälkeen. Pakko oli lopettaa. Harmitti vietävästi, kalalla oli taatusti tuskaiset paikat. Olisi ollut arvokasta tietoa tietää, missä jamassa kala virkoaa, ja missä ei. Lattialla kala oli arviolta 1-2h.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Meillä leväbarbivanhus loikkasi hienon hypyn akvaarion oikeasta päädystä kansilasille, sätkytteli itsensä puoli metriä kansilasia pitkin jonka jälkeen polskahti takaisin veteen akvaarion vasempaan takanurkkaan.
Taisi olla itsekin ihmeissään retkestään. Onnekso otus löysi itse tiensä takasin veteen, olisi ollut kurja jahdata sätkyttelevää kalaa, etenkin kun akvaarion alus on täynnä epämääräistä roinaa.
Taisi olla itsekin ihmeissään retkestään. Onnekso otus löysi itse tiensä takasin veteen, olisi ollut kurja jahdata sätkyttelevää kalaa, etenkin kun akvaarion alus on täynnä epämääräistä roinaa.
-
- Senior Member
- Viesti:
Meiltä aikoinaan (monta monta vuotta takaperin) hypäsi leväbarbi pois akvaariosta. Myöhemmin hyppäsi vielä toinenkin.
Valitettavasti molemmilla kerkesi koira leikkiä ja olivat kuolleita ennenkuin kerkesin väliin/ huomasin tapahtuneen.
Valitettavasti molemmilla kerkesi koira leikkiä ja olivat kuolleita ennenkuin kerkesin väliin/ huomasin tapahtuneen.
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.