Isolle altaalle jalusta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

joppe kirjoitti:Meillä päin haponkestävää rosteria jne. käytetään teollisuusputkistoissa ja festarivessoissa.
Joo, se sopii mahdottoman hyvin ratkaisuksi aina, kun toivotaan kestävää ratkaisua. Täällä ulkomaailmassa sitä käytetään aika moneen muuhunkin, kannattaa ehkä tutustua joskus.

Mut sano nyt ihmeessä niille, että vääntävät putkensa ja toilettinsa lastulevystä, ni ei tuu sit niin kovin surku, kun täytyy vaikka uusia, kun ei enää tykkääkään niiden ulkonäöstä...
-Gone fishing-
Jay82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jay82 »

Juuri näin...

Täällä kun on höpistö tuosta estetiikasta ja hinnasta ja kaikesta niin tämä alussa esitelty systeemi on tehty kertopuusta ja kun korkeutta kasvattaa (vaikka tuplaten) niin aivan loistava ratkaisu merivesialtaan jalustaksi. Ja minusta tuo pirun hieno!! Onhan se tietysti kalliimpi ratkaisu kuin kakkosnelonen mutta en otttaisi sitä riskiä että joku altaan reunaan nojaa ja kaataa koko skeidan.

Ja jos lopputuloksen haluaa samanlaiseksi kuin kuvassa niin se ei ihan ilman pelejä ja vehkeitä onnistu. Tossa on hienosti piilotettu kertopuun "ruma" pääty etureunasta listalla (jostain sieltä löytyi kuva siitäkin). Minä olen pääni miettinyt puhki miten teen sen ilman kunnon vehkeitä.... ehkä ojennan nipun seteleitä puusepälle ja kerron mitä haluan. :mrgreen:
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Juuri sen vuoksi sinne laitetaan se takalevy joka pitää kaiken nipussa. Katsoppas tuollaisen kertopuun hinta joka vastaa leveydeltään altaan syvyyttä niin on meinaan kivan hintainen. Muutenkin kertopuu ei ole mistään halvimmasta päästä kun mennään vähän tukevampaan tavaraan. Toi jalusta on kyllä hieno, mutta minun mielestäni jos sinne laitat ala-altaan ja kaiken muunkin tekniikä niin kyllä tuota vähintään korottaan joutuisi sekä jättään keskeltä noi laatikot pois. Muutenkin liikaa väliseiniä hankaloittamaan huoltoja sekä koko järjestelmän asennusta. Tämä toki minun mielipiteeni.
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

haukka kirjoitti: Muutenkin kertopuu ei ole mistään halvimmasta päästä kun mennään vähän tukevampaan tavaraan.
Ihan niille jykevämmille kertopuupalkeille ei ehkä ole niin helposti perusteltua käyttöä akvaariojalustoissa?
Mun paasaaminen tarkoitti lähinnä niitä väliseinätolpan kokoluokkia, onkohan ne jotain 92X38 ja 68X38 mm tai sinnepäin. Käytettynä sellaisissa rakenteissa, joita näkyvät kasailevan noilla sahatavaroilla.

Ja, niin, kaikkihan on aina katsojan silmässä. Mua puolestaan jossain määrin viihdyttää kertsitolppien kantin vanerinomainen ulkonäkö. Hiottuna siistiksi ja vaikka kuultovärjättynä se ei ota mun silmään yhtään pahasti.
-Gone fishing-
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Jay82 kirjoitti:Onhan se tietysti kalliimpi ratkaisu kuin kakkosnelonen mutta en otttaisi sitä riskiä että joku altaan reunaan nojaa ja kaataa koko skeidan.
Tervetuloa vaan nojailemaan meidän kakkosnelosesta tehtyyn jalustaan :D Ei muuten taatusti kaadu vaikka ottaisit koko perheen ja naapuritkin mukaan nojailemaan.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Jay82 kirjoitti: Onhan se tietysti kalliimpi ratkaisu kuin kakkosnelonen mutta en otttaisi sitä riskiä että joku altaan reunaan nojaa ja kaataa koko skeidan.
Kuvassa jalusta 800 litraiselle. Rakennusmateriaalina 45x90mm höylätty mänty. Kuvassa ei vielä näy, että takaseinän yläosana on vanerilevy joka sitoo pitkittäissuuntaista huojumista ja sivut ovat ja muut osat paitsi ovet ovat myös vaneria.
Jalustan pohjalevy ja kansi ovat 28mm vaneria. Säätöjalat ovat ruuvattu pohjalevyyn kiinni.

Jalusta on tukeva sillä kuten tästä kuvasta näkyy niin suuremmissa huoltotoimissa kattoa siirretaan ja jalustan päälle pääsee nousemaan seisomaan eikä se huoju pätkääkään.

Oikein rakennettu jalusta ei tarvitse erikoismateriaaleja eikä tarvitse miettiä kaatuuko koko hökötys vai ei. Hiukan huvitti yksi maininta, että jalusta pitäisi kiinnittää seinään kiinni. [;)]
haukka
Senior Member
Senior Member

Näin juuri ja tuossa huomaa ettei niitä palkkeja kovin montaa ole ja varmasti kestää. Eli juuri niinkuin mikael mainitsi että oikeanlainen tuenta sekä rakentaminen on kaiken a ja o eikä tosiaan tarvitse mitään sen kummallisempia erikoispuita. Mut nyt lähteä ruotsiin ja samalla katsastaa tukholman merivesi tarjonta :mrgreen: Jos vaikka sais kivet hyvää hintaan niin ne voisi myöhemmin hakeakkin sieltä.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Pikkasen liikaa vaahdotaan jalustan kestävyydestä mielestäni. Onhan se huomattu vaikka rakennus puole
lla että puutavaraa voi tuhlata ihan älyttömän määrän kun pikkasen ajattelemalla menekin voi vahintäänkin puolittaa.

Ruotsissa kävin maanantaina ja pelkästään Triton Akvariumissa oli elävää tarjolla paljon, tietysti huokeaan hintaan. Muutama "yleis" kuvakin myyntialtaista tuli otettua.
Ihmettelivät siellä "Eikö Suomessa ole meri tavaraa myynnissä" eli aika paljon siellä kai Suomalaiset vierailevat.
Jay82
Junior Member
Junior Member

KatjaN kirjoitti:
Jay82 kirjoitti:Onhan se tietysti kalliimpi ratkaisu kuin kakkosnelonen mutta en otttaisi sitä riskiä että joku altaan reunaan nojaa ja kaataa koko skeidan.
Tervetuloa vaan nojailemaan meidän kakkosnelosesta tehtyyn jalustaan :D Ei muuten taatusti kaadu vaikka ottaisit koko perheen ja naapuritkin mukaan nojailemaan.
No oikeastaan se ei vaikuta kaatumisherkkyyteen onko runko tehty kakkosnelosesta vai kertopuusta. Ristikkäistuennan täytyy olla kunnossa ja kyllä senkin pystyy kakkosnelosesta tekemään. Pelkkä pystypalkkien lukumäärä ei pidä jalustaa pystyssä.
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

haukka kirjoitti: oikeanlainen tuenta sekä rakentaminen on kaiken a ja o eikä tosiaan tarvitse mitään sen kummallisempia erikoispuita.
Olen samaa mieltä, että minkä tahansa materiaalin valitsee, saa jalustan tehtyä, kun tekee sen oikein.

Mutta "...ei tarvitse mitään sen kummallisempia..." on vähän masentava sanamuotoilu.
Eihän sitä sitten loppupelissä tarvitse sen kummallisempaa jalustaa, kun kulhon voi tällätä lattialle. Ja itse asiassa koko akvaario on samassa valossa ihan turha kapine.
-Gone fishing-
Jay82
Junior Member
Junior Member

Mikael kirjoitti:
Jay82 kirjoitti: Onhan se tietysti kalliimpi ratkaisu kuin kakkosnelonen mutta en otttaisi sitä riskiä että joku altaan reunaan nojaa ja kaataa koko skeidan.
Kuvassa jalusta 800 litraiselle. Rakennusmateriaalina 45x90mm höylätty mänty. Kuvassa ei vielä näy, että takaseinän yläosana on vanerilevy joka sitoo pitkittäissuuntaista huojumista ja sivut ovat ja muut osat paitsi ovet ovat myös vaneria.
Jalustan pohjalevy ja kansi ovat 28mm vaneria. Säätöjalat ovat ruuvattu pohjalevyyn kiinni.

Jalusta on tukeva sillä kuten tästä kuvasta näkyy niin suuremmissa huoltotoimissa kattoa siirretaan ja jalustan päälle pääsee nousemaan seisomaan eikä se huoju pätkääkään.

Oikein rakennettu jalusta ei tarvitse erikoismateriaaleja eikä tarvitse miettiä kaatuuko koko hökötys vai ei. Hiukan huvitti yksi maininta, että jalusta pitäisi kiinnittää seinään kiinni. [;)]
Juu... tarkoitus ei nyt ollut vertailla kakkosnelosen ja kertopuun vaikutusta asiaan vaan korostaa sitä ristituentaa. En ollenkaan epäile etteikö kakkosnelosestakin saa tehtyä hyvän jalustan.

Ja kyllä jos altaan paino alkaa olemaan tuolla kahden ja kolmen tonnin välimaastossa niin minä alkaisin jo miettimään seinään kiinnittämistä jos jalusta on tehty puusta. En ainakaan jättäisi ristikkäistuentaa yhden vanerin varaan vaikka se sitkeää tavaraa onkin (toivottavasti sinulla on paksumpi kuin kolmen millin vaneri :roll: ). Parempi katsoa kuin katua....

Avain tässäkin asiassa on juuri mainitsemasi OIKEIN rakentaminen ja tuo sinun jalustasi näyttää oikein tukevalta.
Jay82
Junior Member
Junior Member

hx kirjoitti:
haukka kirjoitti: oikeanlainen tuenta sekä rakentaminen on kaiken a ja o eikä tosiaan tarvitse mitään sen kummallisempia erikoispuita.
Olen samaa mieltä, että minkä tahansa materiaalin valitsee, saa jalustan tehtyä, kun tekee sen oikein.

Mutta "...ei tarvitse mitään sen kummallisempia..." on vähän masentava sanamuotoilu.
Eihän sitä sitten loppupelissä tarvitse sen kummallisempaa jalustaa, kun kulhon voi tällätä lattialle. Ja itse asiassa koko akvaario on samassa valossa ihan turha kapine.
Juuri näin! hx on ytimessä!
Otan tähän taas ammattini ja sen salat. Ihmiset jotka tulevat tekemään keittiöremonttia... yhtä suurimmista hankkeistaan elämänsä aikana. Voi että ottaa päähän kun joku sanoo, että en minä nyt tuollaisia hienouksia tarvitse... säästetään siinäkin 30 euroa. Mitä väliä 30 eurolla tai 100 eurolla tai edes 500 eurolla kun ollaan tekemässä 8000 euron remonttia!!! Jumankauta miljardi ihmistä tekee päivittäin sapuskaa kolmen kiven ja padan kanssa ja toinen miljardi ei edes saa ruokaa joka päivä!!!

Ihmiset.. jos tehdään jotain, niin tehdään kunnolla... oli kyse sitten mistä tahansa! Eiköstä ja jookosta!! Kyllä te olette sen arvoisia!!!

Ugh.. olen puhunut! :mrgreen:
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Jay82 kirjoitti: En ainakaan jättäisi ristikkäistuentaa yhden vanerin varaan vaikka se sitkeää tavaraa onkin (toivottavasti sinulla on paksumpi kuin kolmen millin vaneri :roll: ). Parempi katsoa kuin katua....
Kyllä jalusta on vuorattu 12 mm vanerilla ja tuli joskus aikoinaan luettua tuota lujuusoppia jokunen vuosi joten on jonkinlainen näppituntuma siitä minne tavaraa pitää laittaa jotta hökötykset pysyvät kasassa. [;)]
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

Jay82 kirjoitti: Ottaa päähän kun joku sanoo, että en minä nyt tuollaisia hienouksia tarvitse... säästetään siinäkin 30 euroa. Mitä väliä 30 eurolla tai 100 eurolla tai edes 500 eurolla kun ollaan tekemässä 8000 euron remonttia!!! Jumankauta miljardi ihmistä tekee päivittäin sapuskaa kolmen kiven ja padan kanssa ja toinen miljardi ei edes saa ruokaa joka päivä!!!
Jaa, minä kun näkisin näin, että jos kerran miljardi ihmistä pystyy tekemään sapuskaa kolmen kiven ja padan kera, niin en minäkään nyt voi mitään kymmenien tuhansien eurojen keittiötä tarvita. En siis laita rahaa mihinkään turhuuksiin keittiössä, joille ei löydy käyttöä. Nekin rahat voi sitten vaikka sijoittaa kunnolliseen hitsattuun akvaariojalustaan, niin jää sisälle tarpeeksi tilaa laitteille eikä tarvitse miettiä kestääkö. Sille ainakin löytyy tarvetta.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Jay82 kirjoitti:Mitä väliä 30 eurolla tai 100 eurolla tai edes 500 eurolla kun ollaan tekemässä 8000 euron remonttia!!!
Sitä väliä että pienistä puroista syntyy iso virta [;)] .
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jukka kirjoitti:
Jay82 kirjoitti:Mitä väliä 30 eurolla tai 100 eurolla tai edes 500 eurolla kun ollaan tekemässä 8000 euron remonttia!!!
Jep ja 30€ säästö piristää todella siinä vaiheessa kun joutuu purkamaan altaan vaihtaakseen altaan alle jotain paisuneita lastulevyjä.
/jari
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

JJVi kirjoitti:Jep ja 30€ säästö piristää todella siinä vaiheessa kun joutuu purkamaan altaan vaihtaakseen altaan alle jotain paisuneita lastulevyjä.
No kyllä se muuten varmasti lämmittää, jos on onnistunut muista turhuuksista säästämään ja säästöjen avulla pystyy sitten hajonneen jalustan korjaamaan. :mrgreen:
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

JJVi kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
Jep ja 30€ säästö piristää todella siinä vaiheessa kun joutuu purkamaan altaan vaihtaakseen altaan alle jotain paisuneita lastulevyjä.
Toki järki kannattaa pitää mukana. Minua tuollainen ei piristäisi, ja siksi en käytäkään lastulevyä [;)] .
Jay82
Junior Member
Junior Member

jumase kirjoitti:
Jay82 kirjoitti: Ottaa päähän kun joku sanoo, että en minä nyt tuollaisia hienouksia tarvitse... säästetään siinäkin 30 euroa. Mitä väliä 30 eurolla tai 100 eurolla tai edes 500 eurolla kun ollaan tekemässä 8000 euron remonttia!!! Jumankauta miljardi ihmistä tekee päivittäin sapuskaa kolmen kiven ja padan kanssa ja toinen miljardi ei edes saa ruokaa joka päivä!!!
Jaa, minä kun näkisin näin, että jos kerran miljardi ihmistä pystyy tekemään sapuskaa kolmen kiven ja padan kera, niin en minäkään nyt voi mitään kymmenien tuhansien eurojen keittiötä tarvita. En siis laita rahaa mihinkään turhuuksiin keittiössä, joille ei löydy käyttöä. Nekin rahat voi sitten vaikka sijoittaa kunnolliseen hitsattuun akvaariojalustaan, niin jää sisälle tarpeeksi tilaa laitteille eikä tarvitse miettiä kestääkö. Sille ainakin löytyy tarvetta.
No sehän se homman juju onkin... minusta kaikki kolmen kiven ja padan jälkeen on luksusta, koska ihminen aivan varmasti pärjää niillä kolmella kivellä ja padallakin.

Jos on tekemässä keittiöremonttia ja alkaa miettimään muutaman satasen säästämistä on kyse samasta kuin säästäisi Suomessa vettä koska afrikassa on kuivaa.

Se vaan, että kun ihmiset teette jotain ni tehkää kunnolla... ei me eletä enää sota-ajan pulakulttuurissa missä tarvii ostaa raakoja persikoita kun ne on halvempia. :mrgreen:
haukka
Senior Member
Senior Member

No niin täällähän päästiin taas keittiön salaiseen maailmaan jossa isäntänä toimii kaikki ihan webbiläiset :mrgreen: Joo eipä oikein löytynyt mitään kiinnostavaa ainakaan akvarielagretista vai miten se nyt kirjoitettiin. Rapuja oli todella paljon, mutta kivet oli kaikki lasiruusujen peitossa sekä kalat huonossa kunnossa, mutta ei kaikki. En tiedä miten oli firma päässyt päästämään meripuolen altaat niinkin huonoon kondikseen. Kyselin elävänkiven saantia niin ei myyjät osanneet sanoa oikein juuta eikä jaata vaan altaista olisivat voineet myydä :roll: Tuntui että omistaja ei ollut paikalla vaan tiskin takana oli pari kokematonta kesähessua, tiedä sitä sitten.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Jay82 kirjoitti:
jumase kirjoitti:
No sehän se homman juju onkin... minusta kaikki kolmen kiven ja padan jälkeen on luksusta, koska ihminen aivan varmasti pärjää niillä kolmella kivellä ja padallakin.

Jos on tekemässä keittiöremonttia ja alkaa miettimään muutaman satasen säästämistä on kyse samasta kuin säästäisi Suomessa vettä koska afrikassa on kuivaa.

Se vaan, että kun ihmiset teette jotain ni tehkää kunnolla... ei me eletä enää sota-ajan pulakulttuurissa missä tarvii ostaa raakoja persikoita kun ne on halvempia. :mrgreen:
Jaahas taas näitä takki auki kauppaan remppaajia. Huvittaa suuresti nämä mulle vain parasta laatua kannanotot. Sitä kun on hyvä täällä palstalla ja puheissa paukutella henkseleitä ja olla suurmiestä. Sitten kun mennään oikeasti kauppaan niin aluksi ollaan niin laatua ja niin johtajaa. No kunhan hetki on kulunut ja laskelmat nähty niin johan alkaa tavalliset ratkaisut kelpaamaan jopa lastulevyt. Sitä kas kun on puheita ja on todellisuutta.
Joo toki muuten hyvä pointti että kun tekee niin tekee kunnollista. Samaa mieltä mutta kannattaa muistaa aina järki, ei ole järkevää tehdä asioita kestämään sataa vuotta jos sitä asiaa käytetään vain 10-vuotta.
Sitä kas kun vaihtopaineita tulee useimmiten vaihtelu syistä eikä kestävyyssyistä. Kännykät on hyvä esimerkki. Kuka vaihtaa kännykkä kun vanhan käyttöikä tuli täyteen. Yleensä niitä vaihdetaan kun halutaan uusi malli joka on kivemman värinen.
Sarjatuotannosta ja remonteista sekä niiden kustannuskysymyksistä voisi pitää vaikka luennon mutta en taida tällä erää. Kannattaa kuitenkin joskus perehtyä niin oppii miten ja mistä hinta muodostuu.
haukka
Senior Member
Senior Member

No mun pitää myöntää et vaihdan kännykkää kun sen käyttöikä tulee täyteen :mrgreen: Nooh mulla se käyttöikä on alle vuosi kun tulee kännykät oltua aika kovassa käytössä ja nokialta pitäis nyt tänä vuonna tulla oikein raksamiehien tosi puhelin jonka pitäis kestääkkin jotain. Tossa miettinyt että tulis halvemmaks ostaa aina halvin puhelin ja pitää niinkauan kuin se kestää.
Jay82
Junior Member
Junior Member

joppe kirjoitti:Jaahas taas näitä takki auki kauppaan remppaajia. Huvittaa suuresti nämä mulle vain parasta laatua kannanotot. Sitä kun on hyvä täällä palstalla ja puheissa paukutella henkseleitä ja olla suurmiestä. Sitten kun mennään oikeasti kauppaan niin aluksi ollaan niin laatua ja niin johtajaa. No kunhan hetki on kulunut ja laskelmat nähty niin johan alkaa tavalliset ratkaisut kelpaamaan jopa lastulevyt. Sitä kas kun on puheita ja on todellisuutta.
Juu, kiitos vaan.
Heh... ei suomalaisilla ole oikein tajua näistä remonttikuluista. Ei sinänsä ihme kun keskiverto suomalainen tekee 1.2 keittiöremonttia elämänsä aikana. Kun tehdään remonttia niin miksi sitä ei voi tehdä kunnolla. Minullekkin marssii, harva se viikko asiakkaita, että "joo mun budjetti on 2000 euroo... ja siihen pitäs saada semmonen jenkkikylmiöpakastin mukaan". Uudessa "me rakentajat"-lehdessä oli vähän hinnoteltu näitä remontteja ja siinä oli 7 metriä pitkän keittiön kustannusarvio 15000 euroa ja tähän sisälty kalusteet, koneet ja työkin. Siinä ollaan realistisia. Sillä saa varmasti kaiken tarpeellisen peruskeittiöön... oikeastaan vähän ekstraakin. Tietysti jos haluaa laminaattitasot ja valitsee ovimallin halvimmasta päästä (mikä ei tarkoita että se olisi jotenkin huonompi kuin kalliimpi) voi päästä sinne 10000 euron nurkille. Siinä vaiheessa kun keittiö alkaa maksamaan yli 20000 euroa voidaan alkaa puhumaan "takkiauki" kauppaan menosta.

Kyllä se todellisuus on sitä, että kun lähdetään jotain tekemään kunnolla niin se maksaa. Ensin kannattaa selvittää mitä maksaa, sitten säästää tai neuvotella laina ja jos ei ole varaa ja vanha toimii niin jättää tekemättä. Suomessa mainostetaan aivan liikaa hinnalla. "Meiltä saat halvemmalla kuin muilta". Jos on vertailukelpoiset tuotteet niin ne maksavat suurinpiirtein saman verran... oli kyse sitten keittiöistä tai avaruusaluksista.

Ja btw. jokaisen keittiövalmistajan rungot on nykypäivänä sitä lastulevyä sisältä, pinta on sitten melamiini, maalattu tai viilu. Jos haluat jotain muuta niin saat maksaa itsesi todella kipeäksi tai teettää puusepällä (mikä on yllättävänkin halpaa).

Tää nyt on vähän OT... et jos jätetään tähän. Kiitos ja hyvää yötä! :mrgreen:
haukka
Senior Member
Senior Member

Nyt olis jalusta väsätty ja meitä oli kolme jotka hyppi ja pomppi sen päällä niin ei keikkunut sit pätkääkään. Rautaa toki laitoin ihan kivasti joka liitokseen, mutta jalkoja tuli yhteensä 10 kipaletta eli niitten varassa on koko paino. Maalia vielä pintaan ja allas päälle niin taas yks vaihe edetty:) Mukavaa kyl toi rakentelu kun on raksan jälkeen paljon työkaluja.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Tässä on kuva mun tekeleestä jonka alkuviikosta leivoin kasaan. Mitat 200x70x87. Maalikin vielä märkää...:)
50x50x2mm tavarasta hitsattu. Koekäytetty noin 1500-2000kg painoisella teräs nipulla. Oli siis lavalla ja trukilla nostettiin päälle. Ainakin tuon kesti...:)
Alle tulee vaneri johon laitan 5cm reunat ympäri(jalkojen sisäpuolelle) jonka sitten vielä pinnoitan vesieristeellä. Päälle 2x15mm filmivaneri ja joku pehmuste, solumuovi ? Jalat kulmaraudoilla kiinni alavaneriin. Ei pullistele.
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”