Eli allas on 320 l, pituutta altaalla on 130. Allas ei ole vielä asuttu, joten vesiarvoja on turha tarkkaan laittaa, mutta veikkaan, että ph tulee asettumaan aika lailla neutraaliin, pehmeähkö vesi. Lämpötilaksi suunnittelin 24. Suodatusta 1200 l/h ulko ja 1000 l/h sisä. Puhallushiekka. Sammaltausta. Pinta vapaaksi kasvillisuudesta paitsi toiseen päätyyn yritän järjestää pienen pintakasvillisuuden.
kalasto, joka altaaseen siirtyy:
Seeprakala *9
Piikkisilmä *10
(Tiikeribarbi *7)
Sit akvaarioon tulee juovaharjarapuja 4 kpl, joille aion ankkuroida seepiansuomun johonkin kohtaa akvaariota.
Nuo tiikeribarbit ovat sulkeissa, kun voi olla, että siskoni vie ne mukanaan, ainakin uhkasi niin.
Seeprakalojen määrää aion lisätä, ehkä teen sekaparven seeprakaloista ja sinikylkiseeprakaloista, jos niitä jostain löydän.
Mut mitä laitan keskiveteen? Itseä ihastuttaa tulijuovabarbit, mut eivät välttämättä viihdy noin pienessä altaassa. Hehkubarbi olis yksi mahdollisuus, mutta löytyykö niitä kaupasta, on toinen juttu. Rihmakirjobarbi ois muuten viehättävä, mut jos se repii mun kasvikset? Juovabarbi ei kait käy, kun on väritykseltään niin samanlainen kuin seeprakala. rengasbarbi vaatii happamampaa vettä...
Eli ehdottakaas mulle barbeja. Mä taidan olla barbi-iässä, kun niitä haluun. luistelijabarbi, enkelibarbi jne
Sit voisin kysyy mielipidettä 160 akvaan.
Eli noi seeprat yms on nyt tuolla 160:ssä, mut sit kun muuttavat pois, niin laitan tosta tetra-akvaarion. Lämpötilaksi olen kaavaillut 26, ph:n koitan saada vähän happaman puolelle turveuutteella tms. pintakasvillisuutta tulee reilusti, mut myös vapaata pintaa. Juurakoita pohjalle ja tuohonkin aion värkätä sammal-taustan. Tää akva on ollut käytössä vuosia, joten on kypsä, paitsi, et joudun vähän mylläämään sitä nyt, kun sinne tulee erilainen sisustus. Mut varmaan toipuu mylläyksestä hetkessä.
Sinne tulee:
11 kpl rubiinitetraa
20 sinineontetraa
sit laitanko pinnalle marmoritapparakalaa, tapparakalaa vai suppusuita?
Vai voiks laittaa esim. marmoritapparakalaa ja suppusuita? Mä en ole kenenkään kotiakvaariossa nähnyt kumpiakaan, niin on vaikee arvioida, miten paljon voi laittaa.
Sit mä haluisin sinne perhoskirjoahvenia, pariskunnan, jos vaan löydän.
Kehtaaks sinne tunkee vielä parven jotain pienehköä monnista? Mua viehättäis joku monninen, jolla on keltainen/oranssi niskatäplä.
Kiusiiko perhoskirjoahvenet monnisia?
Nii ja saa ehdotella muitakin, kun mainitsemiani. Mä oon ihan tippunut kärryiltä, mitä kaikkia lajeja suomesta nykyään saa, kun en enää aktiivisesti harrasta. En vaan osaa olla ilman kalapurkkia.