Mitä barbeja 320 l:n akvaarioon & muu kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mik
Junior Member
Junior Member

Mitä barbeja 320 l:n akvaarioon & muu kalasto

Viesti Kirjoittaja mik »

Ideoita vastaanotetaan.

Eli allas on 320 l, pituutta altaalla on 130. Allas ei ole vielä asuttu, joten vesiarvoja on turha tarkkaan laittaa, mutta veikkaan, että ph tulee asettumaan aika lailla neutraaliin, pehmeähkö vesi. Lämpötilaksi suunnittelin 24. Suodatusta 1200 l/h ulko ja 1000 l/h sisä. Puhallushiekka. Sammaltausta. Pinta vapaaksi kasvillisuudesta paitsi toiseen päätyyn yritän järjestää pienen pintakasvillisuuden.

kalasto, joka altaaseen siirtyy:
Seeprakala *9
Piikkisilmä *10
(Tiikeribarbi *7)

Sit akvaarioon tulee juovaharjarapuja 4 kpl, joille aion ankkuroida seepiansuomun johonkin kohtaa akvaariota.

Nuo tiikeribarbit ovat sulkeissa, kun voi olla, että siskoni vie ne mukanaan, ainakin uhkasi niin.

Seeprakalojen määrää aion lisätä, ehkä teen sekaparven seeprakaloista ja sinikylkiseeprakaloista, jos niitä jostain löydän.

Mut mitä laitan keskiveteen? Itseä ihastuttaa tulijuovabarbit, mut eivät välttämättä viihdy noin pienessä altaassa. Hehkubarbi olis yksi mahdollisuus, mutta löytyykö niitä kaupasta, on toinen juttu. Rihmakirjobarbi ois muuten viehättävä, mut jos se repii mun kasvikset? Juovabarbi ei kait käy, kun on väritykseltään niin samanlainen kuin seeprakala. rengasbarbi vaatii happamampaa vettä...

Eli ehdottakaas mulle barbeja. Mä taidan olla barbi-iässä, kun niitä haluun. luistelijabarbi, enkelibarbi jne :mrgreen:

Sit voisin kysyy mielipidettä 160 akvaan.
Eli noi seeprat yms on nyt tuolla 160:ssä, mut sit kun muuttavat pois, niin laitan tosta tetra-akvaarion. Lämpötilaksi olen kaavaillut 26, ph:n koitan saada vähän happaman puolelle turveuutteella tms. pintakasvillisuutta tulee reilusti, mut myös vapaata pintaa. Juurakoita pohjalle ja tuohonkin aion värkätä sammal-taustan. Tää akva on ollut käytössä vuosia, joten on kypsä, paitsi, et joudun vähän mylläämään sitä nyt, kun sinne tulee erilainen sisustus. Mut varmaan toipuu mylläyksestä hetkessä.

Sinne tulee:
11 kpl rubiinitetraa
20 sinineontetraa

sit laitanko pinnalle marmoritapparakalaa, tapparakalaa vai suppusuita?
Vai voiks laittaa esim. marmoritapparakalaa ja suppusuita? Mä en ole kenenkään kotiakvaariossa nähnyt kumpiakaan, niin on vaikee arvioida, miten paljon voi laittaa.

Sit mä haluisin sinne perhoskirjoahvenia, pariskunnan, jos vaan löydän.

Kehtaaks sinne tunkee vielä parven jotain pienehköä monnista? Mua viehättäis joku monninen, jolla on keltainen/oranssi niskatäplä.
Kiusiiko perhoskirjoahvenet monnisia?

Nii ja saa ehdotella muitakin, kun mainitsemiani. Mä oon ihan tippunut kärryiltä, mitä kaikkia lajeja suomesta nykyään saa, kun en enää aktiivisesti harrasta. En vaan osaa olla ilman kalapurkkia.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Huomattakoon lämpötilavaatimukset - seeprakalat viihtyvät akselilla 20-24, tiikeribarbit 24-26.

Itse kasvattaisin reilusti seeprakalaparvea, joku 30 päätä voisi olla näky. Seuraksi pitäisi käydä vaikkapa keltabarbi, joka niin ikään viihtyy paremmin viileämmässä vedessä. Ja voimakas vedenkierrätys - hommaa vaikka tehokas kiertovesipumppu lisäksi jos ei muuta niin seeprakalat pääsevät oikeuksiinsa.
Minä juon nyt kahvia!
mik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mik »

Ei käy keltabarbi, kun en niiden ulkonäöstä pidä.

On kiertovesipumppu olemassa, mutta katson nyt, millaisen pintavedenkierron saan noilla aikaiseksi ensin.

ja kuten yllä laitoin, lämpötilaksi olen kaavaillut 24. Kun pitää huomioida myös piikkisilmät. Eli kompromissi joka tapauksessa.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Muita viileän veden barbeja ovat vaikka kuusiraita,- rubiini,- kirsikka,- messinki,- verkko,- hehku,- punapää- ja punakylkibarbi.
Seeprakaloja on juu vaikka mitä kivoja lajeja, hienoin on mielestäni rubiiniseeprakala, joka ei yleensä liiku pintavedessä, vaan pörrää jossain alempana puskassa :mrgreen: .

Mites olisi imu-nuoliaiset? Ne pitävät ainakin virtaavasta, tuon lämpöisestä vedestä [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
mik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mik »

Ei tuu imunuoliaisia, kun ne ei oo barbeja :mrgreen:

Siis mä etsin nyt siihen keskiveteen jotain fisua.

Lämpötilahan on nostettavissa, voin jatkaa seeprakalaparvea mainitsemallani sinikylkiseeprakalaparvella, jotka viihtynevät asteen pari korkeammassa lämpötilassa.

Tuo hehkubarbi olisi nätti, mut mistäköhän mahtais löytyä?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

jokelamaniac kirjoitti:Huomattakoon lämpötilavaatimukset - seeprakalat viihtyvät akselilla 20-24, tiikeribarbit 24-26.
Ai, milloinkas tiikeribarbien lämpötilasuositus on noin korkealle noussut? Olen tähän saakka ollut oletuksessa, että se olisi 20-26. Varjon uudessa Akvaariokalat-kirjassa taas näyttää olevan 22-28 astetta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Aurinko- eli odessabarbi, kuinka olisi?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Laitahan paratiisikaloja...
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Re: Mitä barbeja 320 l:n akvaarioon & muu kalasto

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Eikös tulijuovabarbin minimitilasuositus ole 200 l? Sen puoleen mahtuisi.. Ei ole noista omaa kokemusta.. Viisi- ja kuusiraitabarbit saattavat olla turhan rauhallisia (jopa arkoja) kaloja tuohon porukkaan. Tiikeribarbi osaisi parhaiten pitää puolensa reippaiden ja vauhdikkaiden seeprakalojen kanssa. Niitä kannattaisi olla vähintään 10 kpl parvi. Samoin seeprakalojen määrä kannattaa tuplata, kuten olitkin suunnitellut.

Hehkubarbia en muista koskaan nähneenikään :) Omaan liikkeeseen voi yrittää tehdä tilausta tietystä lajista. Kaikki kauppiaat eivät vaan ole oikein innokkaita toteuttamaan mitään erityistoivomuksia.. Ainakin Helsingissä ja Tampereella on myös liikkeitä, joissa on keskimääräistä laajempi valikoima, suht. edulliset hinnat ja jotka lähettävät tilauksesta kaloja Matkahuollon kautta. On toiminut hyvin omalla kohdalla.

160 l: Tapparakaloista yleisimmin kaupoista löytyy marmoritapparakalaa. Se sopii tuonne ihan hyvin, joku 8-12 kpl voisi olla parven koko. Onhan akvaariossasi tiiviit kansilasit!?

Oman ja monien muiden kokemuksien perusteella en suosittele monnisia ja perhoskirjoahvenia samaan altaaseen! Ei ole kivaa omistajalle eikä kummallekaan lajille, kaikkein vähiten monnisille. Keltakääpiöahventa sanotaan kiltimmäksi, en tiedä kun en ole itse kokeillut.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
marinum
Advanced Member
Advanced Member

240 l näytti tulijuovilla olevan, mutta sehän oli ehdoton minimi, johon pitkäaikaisesti ei noin isoja ja vilkkaita kaloja suositella laitettavan, kuten ei myöskään leväbarbeja. Altaan pituus on myös ratkaiseva tekijä tällaisten kalojen kohdalla [;)] .
mik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mik »

En sit heittänyt vkl fisuja isompaan, kun jäin pohtimaan, että jos laitankin suodatusta/puhallusta 3900 l/h (teoriassa), seeprakaloja hirvee parvi, imunuoliaisia n. 10 ja sit juovaharjarapuja 6? Et ei tulis lainkaan barbeja ja piikkisilmät menis tetrojen kanssa. Mä luotan mun piikkisilmien älykkyyteen, et osaavat vinkuintian lisäksi lontoonmurretta ja voivat siten olla tetrojen kanssa samassa altaassa. Tosin sit en tetra-altaaseen ota lisäksi kuin suppusuuta tai marmoritapparakalaa. Eli 160 L:n kalastoksi tulis:
11 rubiinitetraa
20 sinineontetraa
10 piikkisilmää
pikkuparvi suppusuuta tai marmoritapparakalaa

Ja 320 l:n otukset:
Seeprakaloja 10-50
imunuoliaisia 10
juovaharjarapuja 6

Mitenköhän "voimakas" tuo 3900 l/h on 320 l:n akvaariossa? Kasveista varmaan miekkalehdet ovat ok takaseinälle ja sit päätyihin intianvesitähdikkiä tms. Ja etualalle jotain ihan matalaa ja kivien päälle ankkuroituna jotain sammalia tms.

Kuulostaaks ihan dilleltä?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Minulla on 160 cm pitkässä 384 litraisessa Eheim 2229 ja 2252 joissa puhallusta 1050l/h sekä 1200l/h ja se on mielestäni jo ihan reipas puhallus tuohon.
Hiekat tahtoo vähän pöllytä, mutta ulostulojen kohdalle olen laitellut pyöreitä kiviä imunuoliaisille, joten ne auttavat hiekan pysymisen kanssa. Minulla on karttulehteä tuossa 2252 edessä kivillä siis ankkuroitu hiekkaan. Ajattelin kyllä laittaa jonkun ison juurakon tuohon suodattimen eteen, koska nuo karttulehdet ovat kyllä aika pyörityksessä.
Tuossa 2252 varsinkin on tosi tehokas puhallus. joku suihkuputki siihen olisi kätevä kai laitella. Tuossa 2229 onkin tuo suihkuputki sivulasia kohden ja tässähän on tuo hapetus samassa, kun on tuo märkä-kuivamalli, tosi tehokas peli siis.
Niin kuulostaa tutulta nuo suunnitelmasi, koska minullakin on tuossa altaassa kolmea eri seeprakalalajia, josta vain hohtoseeprat uivat pinnalla, nuo muut pörräävät aina tuolla yhdessa alanurkassa, kulmatetroja (uivat pinnalla), juovaperhosnuoliaisia sekä täplämonnisia :P . Jotakin viileän veden monnisia aion vielä tuonne hankkia sekä punatetroja? ja lämmöt yritän pitää alle 25 astetta.

Nuo aiemmin mainitsemasi sinikylkiseeprat ovat varmaan ihania ja itse ajattelin jossain vaiheessa sellaisia Danio sp.gold ring lajia, mutta katsotaan nyt, en ole niitä nähnyt kuin kuvissa.
Noissa seeproissa on tosiaan eri vesikerroksissa uivia lajeja, vaikka yleensä niiden luullaan aina uivan pinnan tuntumassa.
mik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mik »

Juu, tiedän, et eri seeprakalat uivat eri kerroksissa. Mut käsittääkseni sinikyljet uivat pinnassa niin kuin tavallisetkin.

Eli mun pitää vissiin kokeilla tuo vedenkierto. No, onneks ei ole mikään kiire, kun ne tiikeribarbit lähti viikonloppuna toisen parven jatkoksi (ja kornia tässä on se, et ostin isomman altaan juuri tiikeribarbien takia) ja muut ovat 160:ssä ja tetrat 100:ssa. Mä kyllä suuntaan ulostulon toisesta päädystä pintaa myöden ja veden otto tapahtuu sit toisesta päädystä. Kylläpä tuli mielenkiintoinen projekti, vaiks mä en enää edes "harrasta" akvaarioita, nää vaan kuuluu mun kotiini. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”