Kuusaalaiset huomio!
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kuusaalaiset huomio!
Miten te kuusaalaiset olette menetelleet akvan vedenvaihdon kanssa? Kun täällä nyt jyllää niitä bakteereja "satamäärin" ?
Olin juuri tulossa kyselemään samaa...
No vaihdoin vettä vielä reilu viikko sitten, eikä mitään ongelmia ole ollut. Paitsi nyt mietityttää, kun vesijohtovesi haisee todella voimakkaasti kloorille. Ja oma nahkakin kärsii suihkuvedestä. Viikko sitten se ei vielä haissut.
Huomenissa ajattelin soitella vesilaitoksella ja kysellä miten pitäisi menetellä. (ja tässä v...tuksessa jo ajattelin, että kipaisen ostamassa lavallisen pullotettua vettä, jossa ei ole klooria, ja laitan sitten laskun kaupungille
, mutta tuskin maksavat sellaisia)
Ei mua ne bakteerit pelota(paitsi en juo sitä vettä edes keitettynä
), mutta tuo lisätty kloorin määrä. Kertokaa joku viisaampi, että miten se vaikuttaa. Auttaisiko, jos lisäisi vedenparannusainetta enemmän kun norm. annostuksessa kehoitetaan??
No vaihdoin vettä vielä reilu viikko sitten, eikä mitään ongelmia ole ollut. Paitsi nyt mietityttää, kun vesijohtovesi haisee todella voimakkaasti kloorille. Ja oma nahkakin kärsii suihkuvedestä. Viikko sitten se ei vielä haissut.
Huomenissa ajattelin soitella vesilaitoksella ja kysellä miten pitäisi menetellä. (ja tässä v...tuksessa jo ajattelin, että kipaisen ostamassa lavallisen pullotettua vettä, jossa ei ole klooria, ja laitan sitten laskun kaupungille
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ei mua ne bakteerit pelota(paitsi en juo sitä vettä edes keitettynä

Mutta tuo ongelma ei varmaan katoa Kymijoesta hetkessä, eli tuo vedenvaihtoväli voi vielä venyä viikon, kaksi. Ja vaikka bakteereja ei enää olisi vesijohtoverkostoissa, niin joessa on kyllä ja sitten vesilaitos joutuu lisäämään klooria enemmän jne, jne ja se on taas pahaksi kaloille. Ja uutisissa sanottiin, että ongelmat juontaa juurensa jo kesä-heinäkuun vaihteesta, ja itse ongelma juontaa juurensa suviseurojen vierailusta lähialueella, jolloin käsittelemätöntä "kakka"vettä pääsi suoraan kymijokeen, jonkin toimintahäiriön seurauksesta. Uimarannoiltakin on mitattu kohonneita pitoisuuksia.Valmont kirjoitti:Mä olen jättänyt vaihtamatta, eipä tuo paljon varmaan vaikuta vaikka pari vkoa oliskin vaihtamatta..Itse en ole huomannut minkäänlaista kloorin hajua.

Kloorinhajua itsekin olen alkanut tuntea vasta viimeviikonlopun jälkeen. Eli riippuu varmastikin asuinpaikasta tämä hajun voimakkuus.
Kinkkinen tilanne kaiken kaikkiaan.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
No katsoo nyt miten sit käy, tosiaan viikko sitten vaihdoin altaan suurempaan ja ainakaan siinä vaihdossa ei kukaan kupsahtanut. Onneksi. Asuinpaikkana on Voikkaa.hamasa kirjoitti:
Mutta tuo ongelma ei varmaan katoa Kymijoesta hetkessä, eli tuo vedenvaihtoväli voi vielä venyä viikon, kaksi.
Kloorinhajua itsekin olen alkanut tuntea vasta viimeviikonlopun jälkeen. Eli riippuu varmastikin asuinpaikasta tämä hajun voimakkuus.
Kinkkinen tilanne kaiken kaikkiaan.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Minäkin vaihoin altaan isompaan noin kaksi ja puoli viikkoa sitten. Ja minäkin siis olen tehnyt viimeisen veden vaihdon noin puolitoista viikkoa sitten, mutta nyt oisi jo korkea aika vaihdella vettä, koska silloinkaan en uskaltanut vaihtaa kuin vajaan kolmasosan normaalin vajaan puolen sijasta. Mutta tosiaankaan mitään ongelmia ei silloin tullut, mutta ei haissut kloorikaan yhtään nykyiseen verrattuna.
No katsellaan miten käy. Soittelen huomenissa vesilaitokselle ja kyselen noista kloorin määristä yms. Ja itse asun Mäkikylässä. Ja nyt illallakin vesi tuoksui kyllä voimakkaasti kloorille, kun kävimme saunassa.
No katsellaan miten käy. Soittelen huomenissa vesilaitokselle ja kyselen noista kloorin määristä yms. Ja itse asun Mäkikylässä. Ja nyt illallakin vesi tuoksui kyllä voimakkaasti kloorille, kun kävimme saunassa.
-
- Senior Member
- Viesti:
Ilmoittelehan toki täällä mitä sanovat vedestä. Hmm..Mäkikylä.. ei sano minulle mitään..hamasa kirjoitti:
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Noniin, nyt on soiteltu. Ja ongelma ei sitten ole mitenkään lyhyt kestoinen, sillä veden normaalia suurempi klooraaminen jatkuu useita viikkoja vielä. Neuvoivat keittämään vettä ja sitten seisottamaan pari päivää, silloin kuulemma kloorit on haihtuneet.
Tai sitten akvaariokaupasta vedenparannusainetta joka poistaa kloorin.
Henk.koht. en voi alkaa vettä seisottelemaan noin, kuten et vissiin sinäkään Valmont, on nuo litramäärät kuitenkin sen verran isoja.
Ja mikähän vedenparannusaine poistaa klooria, sattuiskohan kukaan tietämään? No täytyy alkaa selvittelemään jahka saan muut kiireelliset asiat alta pois.
Tai sitten akvaariokaupasta vedenparannusainetta joka poistaa kloorin.
Henk.koht. en voi alkaa vettä seisottelemaan noin, kuten et vissiin sinäkään Valmont, on nuo litramäärät kuitenkin sen verran isoja.
Ja mikähän vedenparannusaine poistaa klooria, sattuiskohan kukaan tietämään? No täytyy alkaa selvittelemään jahka saan muut kiireelliset asiat alta pois.
-
- Senior Member
- Viesti:
Joo, ei oikein viitsis alkaa keittelee 300 litraa vaihtovettä tohon 600 litraiseen. *vois olla aika iso urakka*hamasa kirjoitti:
kai se on sitten marssittava eläinkauppaan ja ostettava vedenparannusainetta, luulen meinaa että nuo tiikerinuoliaiset ovat kovin herkkiä kloorille (suomuttomuus).
Mitenköhän vakuutusyhtiö suhtautuu, mikäli fisuja kuolee vesiongelmien takia..

Tämähän olisi kiva..saisitko tarkemmin selville tämän tiedon lähdettä?miiru kirjoitti:Mutta jossainhan oli juttua, että ostetut vesipullot korvataan. eli siittä vaan kuittia säästelemään. ihmeitä taphtuu
Kouvolan Sanomissa oli tuosta juttua, että maksavat kuitteja vastaan veden. En muista minkä päivän lehti se oli. Sen takia minäkin sitä pullovettä suunnittelin, mutta epäilen kovasti, etteivät maksa niitä määriä.Valmont kirjoitti:Tämähän olisi kiva..saisitko tarkemmin selville tämän tiedon lähdettä?miiru kirjoitti:Mutta jossainhan oli juttua, että ostetut vesipullot korvataan. eli siittä vaan kuittia säästelemään. ihmeitä taphtuu
Vaihdoin viimeksi sunnuntaina 10l vettä 80 litran akvaariosta (normaalisti siis vaihdan 20-25l). Muuten ei ole ollut mitään, mutta eilen yksi neontetra alkoi uida pystyssä ja sillä on vaikeuksia päästä pintaan. Nyt mietin tässä että onko kala parannettavissa vai täytyykö lopettaa. Täytyy laittaa kysymys tänne.
Kun soitin vesilaitokselle, niin sieltä sanottiin, että useita viikkoja jatkuu tämä tehostettu klooraus.Valmont kirjoitti: Kuinkahan kauan ylimääräistä klooria on vedessä..
Soittelin myös akvaarioliikkeisiin ja kyselin ohjeita miten menetellä.
Jokaisesta sanottiin, että Tetran AquaSafe on tällaisissa tapauksissa parasta ja hyvä olisi jos vielä löytyisi sera toxic- nimistä ainetta.
Ja siis vedenparannusaineen annostelu pitäisi olla tämän lisäkloorauksen aikana 1,5 kertainen normaaliin annosteluun verrattuna.
Näiden ohjeiden jälkeen uskaltauduin vaihtamaan vettä tänään, ja kalat on ainakin vielä hengissä.